
Υπολειτουργούν οι δήμοι
–Τεράστιες οι ελλείψεις σε προσωπικό Απαιτούνται αλλαγές στις προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, καθώς με το σημερινό σύστημα δεν καλύπτονται τα κενά
Γράφει ο
Νίκος Παρασκευάς
Η απαγόρευση προσλήψεων στους ΟΤΑ από το 2010 μέχρι σήμερα, στα πλαίσια της γενικότερης απαγόρευσης των προσλήψεων στο Δημόσιο, έχει δημιουργήσει τεράστια κενά στις υπηρεσίες των δήμων όλης της χώρας, και ειδικά των μεγάλων, οι οποίοι έχουν περισσότερες υποχρεώσεις και απαιτούν εξειδικευμένο προσωπικό.
Σήμερα, οι μεγάλοι δήμοι υπολειτουργούν γιατί το προσωπικό τους έχει μειωθεί περίπου στο μισό, καθώς πολλοί συνταξιοδοτήθηκαν, άλλοι αποχώρησαν και άλλοι μετακινήθηκαν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, αξιοποιώντας την κινητικότητα.
Στα χρόνια των Μνημονίων, για κάθε πέντε άτομα που έφευγαν με σύνταξη επιτρεπόταν μόνο μία πρόσληψη, σήμερα, όμως, έχει σαφώς βελτιωθεί η κατάσταση, αφού η αναλογία είναι ένας προς έναν. Τα κενά όμως που έχουν δημιουργηθεί όλα αυτά τα χρόνια είναι τεράστια και δεν καλύπτονται με τους συμβασιούχους, οι οποίοι μέχρι να μάθουν τι πρέπει να κάνουν αποχωρούν.
Πολλοί δήμοι κάνουν αιτήματα και παίρνουν έγκριση για να κάνουν στοχευμένες προσλήψεις προσωπικού, όμως η διαδικασία του ΑΣΕΠ έχει πολλά κενά και δεν εξυπηρετεί. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο αντιδήμαρχος Διοικητικού του Δήμου Πειραιά Παναγιώτης Αβραμίδης, που έχει εμπειρία 40 ετών περίπου στην Αυτοδιοίκηση, η αναπλήρωση ενός υπαλλήλου που αποχώρησε με έναν άλλον, που θα γίνει βάσει του νόμου μέσω ΑΣΕΠ, θα απαιτήσει χρονικό διάστημα τριών ετών. Σε αυτό το διάστημα τι θα κάνει ο δήμος; Πώς θα διεκπεραιώσει τις υποθέσεις του, πώς θα μπορέσει να λειτουργήσει κρίσιμους τομείς που απαιτούν εξειδικευμένα στελέχη;
Απλώς δεν κάνει τίποτα και περιμένει την αναπλήρωση, που πολλές φορές δεν γίνεται και ποτέ, γιατί η διαδικασία του ΑΣΕΠ έχει πολλές… τρύπες. Κυριότερη εξ αυτών, η δυνατότητα που έχει ο κάθε επιτυχών σε έναν διαγωνισμό να μην αποδέχεται τη θέση χωρίς συνέπειες. Δηλαδή, ένας δήμος περιμένει πώς και πώς τους επιτυχόντες στον διαγωνισμό που έχει προκηρύξει, αλλά εμφανίζονται οι… μισοί. Οι υπόλοιποι δηλώνουν παραίτηση είτε επειδή στο μεταξύ βρήκαν άλλη δουλειά είτε γιατί περιμένουν κάτι καλύτερο από άλλον διαγωνισμό στον οποίο πήραν μέρος κ.λπ.
Έτσι, ο δήμος μένει ακάλυπτος και συνεχίζει να υπολειτουργεί. Αν, όμως, υπήρχε ένα πέναλτι σε όσους επιτυχόντες δεν εμφανίζονταν στις υπηρεσίες τους δεν θα γινόταν αυτό. Αν, π.χ., όποιος πετύχαινε σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και δεν εμφανιζόταν ή δήλωνε παραίτηση δεν θα είχε δικαίωμα για τα επόμενα πέντε χρόνια να ξανακάνει αίτημα πρόσληψης μέσω ΑΣΕΠ, θα το σκεφτόταν και δεν θα την… έκανε, κατά το κοινώς λεγόμενο. Ενώ τώρα, που κάνουν όσες αιτήσεις θέλουν, κάνουν επιλογή θέσεων, με αποτέλεσμα εκείνες που δεν τους αρέσουν ή δεν τους εξυπηρετούν, και φυσικά δεν πάνε να τις καλύψουν, να μένουν κενές στο διηνεκές.
Έτσι, όμως, οι δήμοι υπολειτουργούν και οι πολίτες δικαιολογημένα γκρινιάζουν γιατί δεν εξυπηρετούνται. Μήπως θα έπρεπε να περάσει στην ΤΑ η αρμοδιότητα της διαδικασίας των προσλήψεων; Αφού στο κάτω κάτω οι ΟΤΑ είναι εκείνοι που τους πληρώνουν, με δικά τους χρήματα και από πόρους που εισπράττουν ως ανταποδοτικά τέλη από τους δημότες. Γιατί θα πρέπει το κράτος να αποφασίζει ποιους θα προσλάβει ένας δήμος, ο οποίος και θα τους αξιοποιήσει και θα κρίνει σε ποιους τομείς τους χρειάζεται και θα τους πληρώνει; Δεν είναι κάπως οξύμωρο;
Γι’ αυτό λέμε πως πρέπει να αλλάξουν πολλά στην Αυτοδιοίκηση, και όχι μόνο στον τομέα των προσλήψεων…