Παρέδωσαν στους Τούρκους το έργο της διάσωσης στο Αιγαίο

Παρέδωσαν στους Τούρκους το έργο της διάσωσης στο Αιγαίο

ΑΝΕΠΙΤΡΕΠΤΗ ΕΛΑΦΡΟΤΗΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

–Κατήργησαν εν μία νυκτί τα ελληνικά ναυαγοσωστικά και άφησαν τους απέναντι να… αλωνίζουν

Από το προπερασμένο Σάββατο, το κλίμα έχει γίνει πολύ βαρύ στα λιμάνια, ιδιαίτερα σε εκείνα που δεν χαρακτηρίζονται ως πρώτης γραμμής, δηλαδή δεν έχουν πολύ μεγάλη κίνηση. Γιατί από την 1η Μαρτίου εφαρμόζεται ο νέος κανονισμός για τα ρυμουλκά, ο οποίος, ουσιαστικά, μαζί με τον νέο κανονισμό για τα ναυαγοσωστικά, ο οποίος έχει τεθεί σε ισχύ από τις 22 Μαΐου 2024, παραδίδει τη διάσωση στο Αιγαίο στα χέρια των Τούρκων. Οι τελευταίοι, φυσικά, πανηγυρίζουν, αφού πρόκειται να οδηγηθούν σε απόσυρση ρυμουλκά τα οποία δραστηριοποιούνται σε παραμεθόριες περιοχές και σε περίπτωση εκτάκτου συμβάντος προσφέρουν και ναυαγοσωστικές υπηρεσίες.

Παράλληλα, δημιουργείται ολιγοπώλιο και καρτέλ στις υπηρεσίες ρυμούλκησης, κυρίως στα μεγάλα λιμάνια, ενώ ρίχνονται στον… Καιάδα τα δύο τρίτα των ρυμουλκών που ήταν σε υπηρεσία μέχρι την περασμένη εβδομάδα.
Αιτία για όλη αυτήν την αναστάτωση –που αφανίζει έναν ολόκληρο κλάδο και στέλνει στην ανεργία εκατοντάδες έλληνες ναυτικούς, καταφέρνοντας, κατά συνέπεια, καίριο πλήγμα και στο ΝΑΤ– είναι ο νέος κανονισμός περί ρυμουλκών πλοίων και παροχής υπηρεσιών ρυμούλκησης, ο οποίος ουσιαστικά έχει συνταχθεί από το 2020, με βάση μελέτη μιας ένωσης πλοιοκτητών ρυμουλκών, η οποία τη χρηματοδότησε ακριβώς για να είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της. Άσχετα αν οι ιδιώτες εμπνευστές του νέου κανονιστικού πλαισίου, βλέποντας τις οικονομικές δυσκολίες άμεσου εκσυγχρονισμού του στόλου εν μία νυκτί, είτε παραπονιούνται εκ των υστέρων είτε εκλιπαρούν για επιδοτήσεις από αναπτυξιακούς νόμους.

Αντί, όμως, ο τότε υπουργός Ναυτιλίας να καλέσει όλες τις ενώσεις των ρυμουλκών και τους εμπλεκόμενους φορείς, όπως τα σωματεία των ναυτικών, τους εκπροσώπους των λιμανιών κ.λπ., για να εκφράσουν τις απόψεις τους στα πλαίσια της διαβούλευσης που προβλέπει ο νόμος, έσπευσε να υιοθετήσει τη μελέτη της μίας μόνο ένωσης και να τη νομιμοποιήσει. Οι επόμενοι υπουργοί ακολούθησαν παρελκυστική τακτική και φτάσαμε στις 19 Φεβρουαρίου το υπουργείο να ανακοινώσει ότι από την 1η Μαρτίου η μελέτη που βάζει… φουρνέλο στα ρυμουλκά και καταδικάζει σε μαρασμό τα δευτερεύοντα λιμάνια θα είναι πλέον νόμος του κράτους. Για να δούμε τι σημαίνει αυτό θα αναλύσουμε κάποιες χαρακτηριστικές παραμέτρους:

Κατ’ αρχάς, ο νέος κανονισμός θέτει συγκεκριμένες προδιαγραφές για τη λειτουργία των υπό ελληνική σημαία ρυμουλκών. Τα υποχρεώνει να είναι σχεδόν ολοκαίνουργια, να έχουν ορισμένη δυνατότητα έλξης, ορισμένες διαστάσεις, συγκεκριμένη δυνατότητα κατάσβεσης πυρκαγιάς, λες και είναι πυροσβεστικά πλοιάρια, και μάλιστα αφαιρεί το δικαί­ωμα επιθεώρησης και πιστοποίησής τους από ελληνικούς νηογνώμονες.

Σωστό και λογικό ήταν να εκσυγχρονιστούν οι προδιαγραφές, αλλά, όταν επιχειρείς να ανανεώσεις έναν στόλο 120 περίπου πλοίων, που εκτελούν συ­γκεκριμένες εργασίες στα λιμάνια και αν λείψουν θα δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα, δεν το κάνεις από τη μία μέρα στην άλλη. Ξεκινάς μια διαβούλευση με τους φορείς της ναυτιλιακής κοινότητας και τους νηογνώμονες, θέτεις εναλλακτικές και όχι αποκλειστικές προδιαγραφές και, βεβαίως, προβλέπεις τη σταδιακή αντικατάσταση των πλοίων, για να μην προκύψουν προβλήματα.

Όπως διαπιστώνουμε, όμως, το υπουργείο έκανε ακριβώς το αντίθετο…

Ποιες είναι οι συνέπειες της… ακροβασίας αυτής του υπουργείου Ναυτιλίας;

Κατ’ αρχάς, απογυμνώνονται τα λιμάνια. Από τα 120 ρυμουλκά που έχουμε στη χώρα, στις νέες προδιαγραφές ανταποκρίνονται, με δυσκολία, τα 35 – 40, και αυτά θα μπορούν να δουλέψουν.

Τα υπόλοιπα 80 – 85 πλοία μένουν χωρίς αντικείμενο, αφού δεν θα μπορούν δουλέψουν, και είτε θα πωληθούν σε τρίτες χώρες είτε θα πάνε για σκραπ.

Φυσικά, οι απασχολούμενοι σε αυτά ναυτικοί θα χάσουν τη δουλειά τους και θα μείνουν στον δρόμο… Και, βέβαια, θα χάσει τις εισφορές τους και το ΝΑΤ, αφού όλα τα ρυμουλκά έχουν ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα.

Η απουσία των δύο τρίτων των ρυμουλκών από τα λιμάνια θα προκαλέσει καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των πλοίων και φυσικά άμεση άνοδο των τιμών ρυμούλκλησης, άρα θα πλουτίσουν εκείνοι που έχουν ρυμουλκά που καλύπτουν τις νέες προδιαγραφές.

Δηλαδή, θα έχουμε ένα καλοστημένο ολιγοπώλιο, που θα οδηγήσει και σε μαρασμό τα λιμάνια χωρίς μεγάλη κίνηση, αφού για να έχει τις απαιτούμενες προδιαγραφές του νέου νόμου ένα ρυμουλκό πρέπει να γίνει πολύ σοβαρή επένδυση. Ο κάθε πλοιοκτήτης, λοιπόν, για να βγάλει γρήγορα τα λεφτά που έδωσε και να έχει άμεσο κέρδος, θα στείλει το πλοίο του σε λιμάνια που είναι πρώτης γραμμής, με αποτέλεσμα σε εκείνα της δεύτερης κατηγορίας να μην πηγαίνει κανένα ρυμουλκό και να μην μπορούν να λειτουργήσουν. Ή θα μείνει στο δευτερεύον λιμάνι, αλλά θα απαιτήσει πολύ υψηλή τιμή ρυμούλκησης, για να καλύψει το κόστος της επένδυσης.

Ας δούμε, όμως, και μια άλλη πτυχή της υπόθεσης, η οποία έχει και εθνικά χαρακτηριστικά, καθώς σχετίζεται με την έρευνα και τη διάσωση στο Αιγαίο, την οποία, ως γνωστόν, διεκδικούν οι Τούρκοι. Συγκεκριμένα, ο νέος κανονισμός θέλει τα ρυμουλκά – ναυαγοσωστικά που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας να έχουν τις προδιαγραφές των πλοίων που δουλεύουν στη Βόρεια Θάλασσα και στον Ειρηνικό Ωκεανό. Δηλαδή, να έχουν βύθισμα τουλάχιστον 6 μέτρα, να έχουν μήκος 55 μέτρα, να φέρουν ειδικά όργανα, να έχουν χώρους για ασθενείς ναυαγούς, αποδυτήρια, αναρρωτήρια κ.λπ. Εδώ, όμως, δεν έχουμε τέτοιες ανάγκες, αφού το κοντινότερο νησί ή λιμάνι της ηπειρωτικής Ελλάδας δεν είναι μέρες μακριά αλλά μερικά λεπτά έως μερικές ώρες δίπλα.

Ποιος πλοιοκτήτης –και γιατί– να φέρει ένα τέτοιο πλοίο, που κοστίζει μια περιουσία; Για να κάνει απόσβεση και να έχει κέρδος, θα πρέπει να έχει ανάλογη δραστηριότητα. Πού να βρεθεί τέτοια δραστηριότητα στο Αιγαίο και στο Ιόνιο;

Οπότε, ακριβώς επειδή δεν… βγαίνει ως επένδυση, δεν πρόκειται να φέρει κανένας τέτοιο πλοίο στην Ελλάδα. Τι πέτυχε με αυτήν τη διάταξη το υπουργείο; Απλώς, κατόρθωσε να… αποστρατεύσει 65 ρυμουλκά – ναυαγοσωστικά όλων των τύπων και μεγεθών, που είχαμε μέχρι πριν από λίγους μήνες, και να μείνουμε χωρίς ελληνικά ναυαγοσωστικά πλοία για επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.

Πώς θα κάνουμε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στο Αιγαίο και στο Ιόνιο; Με τι πλοία; Προφανώς, δεν θα κάνουμε. Και οι Τούρκοι, που παρακολουθούν, έσπευσαν να γεμίσουν τα παράλιά τους στο Αιγαίο με πλοία σαν κι αυτά που αποσύραμε εμείς και θα δηλώνουν διεθνώς ότι μόνο εκείνοι μπορούν να κάνουν στο εξής διασώσεις γιατί έχουν τα κατάλληλα πλοία, τα οποία εμείς δεν έχουμε. Ή μάλλον είχαμε, αλλά τα καταργήσαμε, για να κάνουν… πάρτι οι Τούρκοι.

Καλά τα κατάφερε το υπουργείο Ναυτιλίας, δεν λέμε. Ούτε ο… Ερντογάν δεν φανταζόταν ότι θα του κάναμε τέτοιο δώρο! Επειδή φαίνεται ότι τα πράγματα έχουν ξεφύγει και μπορεί να οδηγηθούμε σε απρόβλεπτες καταστάσεις, καλό θα είναι οι αρμόδιοι του υπουργείου Ναυτιλίας να ξανασκεφτούν το θέμα και να το αντιμετωπίσουν με περισσότερη σοβαρότητα.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ