
Τοποθέτηση Χρ. Σταϊκούρα κατά την συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς και άλλες διατάξεις»
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Αυτές τις ημέρες συζητάμε και θα ψηφίσουμε αύριο στην Ολομέλεια της Βουλής, το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο «Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς και άλλες διατάξεις». Μία ακόμη μεταρρυθμιστική παρέμβαση της Κυβέρνησης, με στόχο την επίτευξη υψηλής και διατηρήσιμης οικονομικής μεγέθυνσης, την ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης και την τόνωση της κοινωνικής συνοχής.
Θέλω, κυρίως, να σταθώ σε τρεις (3) παρεμβάσεις του Σχεδίου Νόμου, από τις πολλές θετικές ρυθμίσεις που περιλαμβάνει, και οι οποίες εδράζουν τη μεταρρυθμιστική αφετηρία τους στο 2019 και το 2020, υλοποιούμενες από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Αναφέρομαι:
• Στον εξωδικαστικό μηχανισμό, με διπλασιασμό της περιμέτρου επιλεξιμότητας, προκειμένου να καλύπτεται η μεσαία τάξη και να αντιμετωπιστεί περαιτέρω το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους.
• Στην παράταση λειτουργίας του Προγράμματος «Ηρακλής», για την μείωση των κόκκινων δανείων που βρίσκονται στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών.
• Στην ενίσχυση της αξιοπιστίας και της ελκυστικότητας της Κεφαλαιαγοράς και του Χρηματιστηρίου.
Συγκεκριμένα:
1ον . Ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών προς τις τράπεζες και το Δημόσιο αποτέλεσε ένα μεγάλο στοίχημα για την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, από το 2020.
Ο Ν. 4738/2020 για τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή 2 ης ευκαιρίας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις συνιστούσε ένα νέο, συνεκτικό, ρεαλιστικό και καινοτόμο θεσμικό πλαίσιο.
Πλαίσιο με στόχο την αντιμετώπιση, με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας, διαφάνειας, ευελιξίας και κοινωνικής δικαιοσύνης, του μεγάλου οικονομικού και κοινωνικού προβλήματος της υπερχρέωσης των πολιτών.
Πλαίσιο που συνάντησε σφοδρή αντίδραση από την τότε Αντιπολίτευση. Υπενθυμίζω ότι ο τότε Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και οι Βουλευτές του είχαν υποβάλει πρόταση δυσπιστίας – εν μέσω της κοινοβουλευτικής συζήτησης του νομοσχεδίου – κατά του ομιλούντος, τότε Υπουργού Οικονομικών, η οποία και καταψηφίστηκε.
Πλαίσιο, που πήρε εύσημα αποτελεσματικότητας σε αλλεπάλληλες ανακοινώσεις του Eurogroup και εκθέσεων μεταπρογραμματικής εποπτείας.
Πλαίσιο, που έχει σήμερα, 4,5 χρόνια μετά την θέσπισή του και με τις σημαντικές βελτιωτικές παρεμβάσεις που θεσμοθετήθηκαν έκτοτε, να επιδείξει απτά αποτελέσματα.
Με βάση το κλείσιμο του 1 ου τριμήνου του 2025, έχουμε ρυθμίσεις συνόλου οφειλών 10,9 δισ. ευρώ.
Και το συνολικό ιδιωτικό χρέος, ως αποτέλεσμα και του εξωδικαστικού μηχανισμού, βρίσκεται στη 16 η θέση ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πλέον, με 11 Άρθρα του Σχεδίου Νόμου, εισάγονται νέες βελτιωτικές παρεμβάσεις:
• Τα εισοδηματικά όρια, υπό προϋποθέσεις, διπλασιάζονται.
• Θεσμοθετείται η υποχρέωση του πιστωτή να καταθέτει έγγραφη πρόταση ρύθμισης προς τον οφειλέτη τρεις μήνες πριν από τον πλειστηριασμό.
• Παρέχεται η δυνατότητα ρύθμισης δανείων που έχουν εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου και σε επιχειρήσεις που θα επιλέξουν ως μέσο ρύθμισης των οφειλών τους τη διαδικασία της εξυγίανσης.
2ον . Με το Πρόγραμμα «Ηρακλής», οι τράπεζες επέτυχαν σημαντική μείωση των µη εξυπηρετούµενων δανείων στα χαρτοφυλάκιά τους. Με το Ν. 4649/2019, για την παροχή εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων, νομοθετήθηκε ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό σχέδιο συρρίκνωσης του υψηλού αποθέματος «κόκκινων» δανείων.
Προωθήθηκε μία συστημική λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος, προσαρμοσμένη στην κατάσταση τόσο της ελληνικής οικονομίας όσο και του εγχώριου τραπεζικού συστήματος.
Ενισχύθηκε η ευστάθεια του χρηματοπιστωτικού συστήματος και η εμπιστοσύνη σε αυτό, ανοίγοντας τον δρόμο για τη σταδιακή πιστωτική επέκταση.
Δηλαδή, για τη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας μέσω της παροχής ρευστότητας σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Έτσι, το ποσοστό των «κόκκινων δανείων» στις τράπεζες μειώθηκε σημαντικά, από το 40,6% το 2019 στο 3,8% το 4 ο τρίμηνο 2024, το χαμηλότερο ποσοστό από την ένταξη της χώρας στην ευρωζώνη.
Μάλιστα, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια σε τράπεζες και servicers, από 92 δισ. ευρώ το 2019, μειώθηκαν σήμερα στα 67 δισ. ευρώ.
Σήμερα, με 7 Άρθρα του Σχεδίου Νόμου, παρατείνεται το εν λόγω Πρόγραμμα και επικαιροποιούνται οι σχετικές διατάξεις υπολογισμού του ύψους της προμήθειας για την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου.
3ον . Παράλληλα, με το Σχέδιο Νόμου ενισχύεται ουσιωδώς η Κεφαλαιαγορά και το Χρηματιστήριο:
• με φορολογικά και άλλα κίνητρα,
• με τη θεσμική θωράκιση των εποπτικών μηχανισμών,
• με τη δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τα κρυπτοστοιχεία,
• με τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου για τα ομολογιακά δάνεια,
• με μηχανισμούς ελέγχου και εποπτείας για τις εκδόσεις «πράσινων ομολόγων».
Υπενθυμίζεται ότι με το Ν. 4706/2020, για την εταιρική διακυβέρνηση ανωνύμων εταιρειών και τη σύγχρονη αγορά κεφαλαίου, για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια, θεσπίστηκαν διατάξεις που αποσκοπούσαν στην πιο αποτελεσματική και διαυγή εταιρική διακυβέρνηση των ανωνύμων εταιρειών, προσαρμόζοντας παράλληλα το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς κεφαλαίου και ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά της, καθώς και διατάξεις που αφορούσαν θέματα οργάνωσης, διοίκησης και λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Συμπερασματικά, η Κυβέρνηση συνεχίζει, και με το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου, να δίνει τη μάχη για τη στήριξη των ευάλωτων συμπολιτών μας, τη μείωση των «κόκκινων» δανείων και την εξυγίανση του χρηματοπιστωτικού τομέα της χώρας, με απώτερο στόχο την ολόπλευρη ισχυροποίηση της πατρίδας μας εν μέσω έντονης αβεβαιότητας.