Τα βαπόρια στην Περσία – Του Ν. Στραβελάκη

Τα βαπόρια στην Περσία – Του Ν. Στραβελάκη

–Απληστία, ανταγωνισμοί και καλοθελητάδες, με φόντο μια κυβέρνηση-μαριονέτα


Του
ΝΙΚΟΥ ΣΤΡΑΒΕΛΑΚΗ,
Οικονομολόγου του Εθνικού
και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών


Εδώ και κάμποσες μέρες, δύο δεξαμενόπλοια υπό ελληνική σημαία βρίσκονται κατασχεμένα σε ιρανικό λιμάνι, ενώ το πλήρωμα αμφοτέρων (πάνω από 40 ναυτικοί) κρατείται αιχμάλωτο από τις Ιρανικές Αρχές. Τα πλοία κατασχέθηκαν, ενώ έπλεαν στον Περσικό Κόλπο, από τους «Φρουρούς της Επανάστασης», σε αντίποινα για την απάντληση από τις Ελληνικές Αρχές ιρανικού πετρελαίου από το ρωσικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο «Lana» (πρώην «Pegas»), που είχε καταπλεύσει στην Κάρυστο, λόγω μηχανικού προβλήματος, στις 14 Απριλίου του 2022.

Αρχικά, οι Ελληνικές Αρχές, όταν διαπίστωσαν ότι το «Lana» δεν ανήκε σε ρωσική επιχειρηματική οντότητα που υπαγόταν στο καθεστώς κυρώσεων, λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, ήραν την κατάσχεση και το πλοίο ήταν ελεύθερο να αποπλεύσει. Όμως κάποιοι καλοθελητάδες πρόλαβαν και σφύριξαν στους Αμερικάνους ότι το φορτίο είναι ιρανικής προέλευσης και δεν υπάρχει παραλήπτης (δεν είχε πουληθεί).

Έτσι, στις 20 Απριλίου του 2022 το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης προέβη σε αίτημα δικαστικής συνδρομής. Συγκεκριμένα, ζήτησε «τη δέσμευση του φορτίου του, με το επιχείρημα ότι τα έσοδα από την πώλησή του θα χρησιμοποιούνταν για τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας». Το αίτημα τέθηκε υπόψη του εισαγγελέα Χαλκίδας με διαβαθμισμένο έγγραφο, γιατί τέτοιο προτεκτοράτο είμαστε, και στις 20 Μαΐου το πρωτοδικείο της πόλης αποφάσισε την απάντληση του φορτίου και τη μεταφορά του σε άλλο δεξαμενόπλοιο. Τα κέρδη τεράστια για τον παραλήπτη, στο Τέξας των ΗΠΑ, αφού η αξία του φορτίου σε σημερινές τιμές ανέρχεται σε 100 εκατ. δολάρια περίπου, που είναι καθαρό κέρδος (μείον τα μεταφορικά), αφού αποκτήθηκε σε μηδενική τιμή. Το πλοίο στο οποίο μεταφέρθηκε το φορτίο σύμφωνα με το Lloyd’s List είναι συμφερόντων του εφοπλιστή Προκοπίου και ναυλώθηκε από το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ. Θυμίζω ότι ο κ. Προκοπίου είναι ο επίδοξος αγοραστής των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από το Ελληνικό Δημόσιο.

Αυτή είναι η βάση των αντιποίνων, που σημαίνει ότι τα δεξαμενόπλοια κατασχέθηκαν από τους Ιρανούς επειδή ήταν υπό ελληνική σημαία. Αν έφεραν «σημαίες ευκαιρίας» (Λιβερία, Παναμάς, Μάλτα, Πράσινο Ακρωτήρι κ.λπ.), όπως συμβαίνει με τα περισσότερα ελληνόκτητα πλοία, τότε δεν θα είχαν κατασχεθεί. Ο υπερβάλλων ζήλος των Ελληνικών Αρχών (συνεπικουρούμενων ίσως και από ιδιωτικά συμφέροντα), να ελέγξουν τις φορτωτικές του «Lana», να ενημερώσουν τους Αμερικανούς ότι το φορτίο είναι ιρανικής προέλευσης, να λάβουν και να εκτελέσουν την εντολή απάντλησης, είναι η αιτία των προβλημάτων. Δηλαδή, αν η ελληνική κυβέρνηση δεν ήταν τόσο «καλό παιδί», ούτε οι ναυτικοί θα κινδύνευαν, ούτε θα είχε δημιουργηθεί ένταση μεταξύ Ελλάδας και Ιράν, ούτε οι εφοπλιστές θα είχαν μία ακόμη αφορμή να εγκαταλείψουν την ελληνική σημαία. Το τελευταίο έχει συνέπειες για τα δημόσια οικονομικά. Μόνο ο τζίρος των πλοίων υπό ελληνική σημαία περιλαμβάνεται στο ΑΕΠ και περιορίζει την εγχώρια ανεργία. Επιπλέον, μόνο τα υπό ελληνική σημαία πλοία καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές για τους ναυτικούς που απασχολούνται σε αυτά, περιορίζοντας έτσι τα ελλείμματα των ασφαλιστικών ταμείων…

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι Αμερικανοί έμειναν εντελώς έξω από την ιστορία. Το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης δήλωσε «μη διαθέσιμο να σχολιάσει την υπόθεση». Με άλλα λόγια, οι ναυτικοί των δύο δεξαμενόπλοιων είναι ολομόναχοι, σε ένα εχθρικό περιβάλλον, και η ελληνική κυβέρνηση είναι επίσης μόνη, με μία ακόμη κρίση στα χέρια της.

Όπως καταλαβαίνετε, τα ερωτήματα είναι πολλά, με πρώτο και καλύτερο «γιατί το Ελληνικό Δημόσιο πήρε πάνω του όλη αυτήν την υπόθεση;». Γιατί όχι μόνο αποδέχθηκε αλλά και εκτέλεσε αυτήν την πράξη, που έθιγε τα συμφέροντα τρίτης χώρας και δημιουργούσε απαιτήσεις κατά της χώρας; Επιπλέον, ένα άλλο ερώτημα είναι «τι κάνει η ελληνική κυβέρνηση αφότου ξεκίνησε η κρίση;». Όλο ακούμε για ενέργειες και λεπτούς χειρισμούς, αλλά ουσιαστική ενημέρωση δεν υπάρχει. Έχει ζητηθεί ο επαναπατρισμός των πληρωμάτων; Γιατί δεν έχουν πάει στην ελληνική πρεσβεία στην Τεχεράνη; (Το ρεπορτάζ λέει ότι οι ναυτικοί έχουν μεταβεί σε ξενώνα.)

Το μεγάλο πρόβλημα όμως είναι ότι η χώρα βρίσκεται συνεχώς μπλεγμένη σε κρίσεις με χώρες με τις οποίες δεν έχει διπλωματικές ή γεωστρατηγικές διαφορές, για να κάνει το «καλό παιδί» σε Ευρωπαίους και Αμερικάνους. Αυτό αποδυναμώνει κάθε ψήγμα αξιοπιστίας της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής και εκθέτει τους εργαζομένους και την κοινωνία σε νέους κινδύνους.

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Φωτό: naftemporiki.gr


Σχολιάστε εδώ