
Σπάει όλα τα ρεκόρ η κρουαζιέρα
–Στα 8 εκατ. οι επιβάτες κρουαζιέρας και στις 5.490 οι προσεγγίσεις πλοίων πέρυσι
–Νέο ρεκόρ αναμένεται και φέτος, παρά την αυξημένη σεισμικότητα στη Σαντορίνη
Έτος-σταθμός για την κρουαζιέρα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το 2024, αφού τόσο από πλευράς αφίξεων όσο και από πλευράς προσεγγίσεων καταρρίφθηκαν όλα τα ρεκόρ.
Πολύ σημαντικό επίσης είναι το γεγονός ότι κάποια λιμάνια, με πρώτο αυτό του Πειραιά, έχουν γίνει homeports, γεγονός που δημιουργεί και πρόσθετο τουριστικό ρεύμα στις πόλεις που διαθέτουν τα λιμάνια αυτά.
Οι προβλέψεις για το 2025 είναι πολύ ενθαρρυντικές, όμως, δεν γνωρίζουμε πόσο μπορεί να… φρενάρει την επιβεβαίωση των προβλέψεων αυτών η σεισμική διέγερση που είχαμε τελευταία στη Σαντορίνη. Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι πέρυσι η Σαντορίνη είχε 1.345.837 επισκέψεις επιβατών κρουαζιέρας και ήταν ο δεύτερος προορισμός σε προτιμήσεις μετά τον Πειραιά, ο οποίος είχε 1.730.000 επιβάτες κρουαζιέρας. Πιο πίσω ήταν η Μύκονος με 1.295.000 επιβάτες και μετά η Κέρκυρα το Ηράκλειο, η Ρόδος και το Κατάκολο.
Όπως είναι εύκολα κατανοητό, αν λείψουν οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων που προσεγγίζουν τη Σαντορίνη, ο κλάδος της κρουαζιέρας στη χώρα μας θα υποστεί τεράστιο πλήγμα. Πάντως, το ευτύχημα είναι ότι σταμάτησαν τα σεισμικά φαινόμενα και δεν έχει γίνει καμία ακύρωση από τις κρατήσεις που είχαν προγραμματιστεί για φέτος στο νησί από τον Απρίλιο και μετά. Συνολικά, σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδας, οι συνολικές αφίξεις πλοίων στη χώρα μας το 2024 ανήλθαν σε 5.490, δηλαδή 260 περισσότερες από το 2023, και οι επιβάτες σε 7.927.709, δηλαδή 925.000 περίπου πάνω από το 2023, κάτι που μεταφράζεται σε αύξηση 5% στις προσεγγίσεις πλοίων και 13,2% στις αφίξεις επιβατών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το προηγούμενο ιστορικό ρεκόρ αφίξεων σημειώθηκε το 2023 με 5.230 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 7.003.150 επιβάτες.
Η διαφορά των ποσοστιαίων μεταβολών μεταξύ πλοίων και επιβατών για τα έτη 2024 και 2023 δείχνει ότι η χώρα μας παραμένει ισχυρά ελκυστικός προορισμός για την αγορά της κρουαζιέρας, η οποία, χάρη στις προσπάθειες των εταιρειών, των λιμανιών, των υπουργείων και στη συνεργασία των τοπικών κοινωνιών αλλά και όλης της αγοράς, παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη, η οποία, όπως δείχνουν οι προκρατήσεις, θα συνεχιστεί και αυτήν τη χρονιά.
Αναφορικά με τις προσεγγίσεις πλοίων, ο Πειραιάς βρίσκεται στην πρώτη θέση με 810 προσεγγίσεις, ακολουθεί η Μύκονος με 768, η Σαντορίνη με 750 και στη συνέχεια η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Ηράκλειο και η Πάτμος. Τα περισσότερα λιμάνια παρουσίασαν σημαντικές αυξήσεις επιβατών έναντι του 2023, με πρωτοπόρο στην κατάταξη, σε απόλυτους αριθμούς, τον Πειραιά με 230.000 (+15,33%) και ακολούθως τη Μύκονο με 100.229 (+8,40%), τα Χανιά με 62.202 (+29%), τη Σαντορίνη με 46.869 (+4%) και το Κατάκολο με 10.168 (+5%). Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο για τη χρονιά που πέρασε, όσον αφορά την αγορά κρουαζιέρας, είναι η επιλογή των ελληνικών λιμανιών για homeporting. Όπως είναι αναμενόμενο, το λιμάνι του Πειραιά πρωτοστατεί στο homeporting με 635 αφίξεις και 1.110.000 επιβάτες που ξεκίνησαν και τελείωσαν το ταξίδι τους στον Πειραιά. Ακολουθεί το λιμάνι της Κέρκυρας με 54 αφίξεις και 196.057 επιβάτες, το Ηράκλειο με 36 αφίξεις και 135.559 επιβάτες, το Λαύριο με 102 αφίξεις και 132.135 επιβάτες και η Θεσσαλονίκη με 30 αφίξεις και 18.285 επιβάτες.
Όπως αποδεικνύεται από τα προαναφερθέντα αλλά και από τις παρουσιάσεις των έγκυρων μελετών που αφορούν την κρουαζιέρα στη χώρα μας για το 2024, η κρουαζιέρα αποτελεί έναν σπουδαίο μοχλό ανάπτυξης τόσο για τις τοπικές κοινωνίες όσο και για την εθνική οικονομία. Η σημαντική αύξηση του homeporting και η περαιτέρω ανάπτυξη των υποδομών θα ενισχύσουν ακόμη περισσότερο αυτές τις προοπτικές και σίγουρα τα οφέλη σε εθνικό αλλά και τοπικό επίπεδο θα πολλαπλασιαστούν.
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι η Ελλάδα αποτελεί έναν αναδυόμενο προορισμό για την κρουαζιέρα, η οποία μπορεί να εξελιχθεί σε σοβαρό πυλώνα της τουριστικής της ανάπτυξης και της αύξησης του τουριστικού της προϊόντος. Γι’ αυτό θα πρέπει να η αύξηση αυτή να αντιμετωπιστεί με σοβαρότητα, για να έχει συνέχεια.

ΤΟ ΠΑΡΟΝ