Σε θέση άμυνας η ελληνική βιομηχανία μπίρας

Σε θέση άμυνας η ελληνική βιομηχανία μπίρας

–Μετά την εξαγορά της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας από ξένη πολυεθνική, μόλις το 20% της αγοράς τής απέμεινε, αλλά δεν το βάζει κάτω

Μπορεί η εγχώρια αγορά μπίρας να μη θεωρείται ιδιαίτερα δυναμική, όμως έχει προνομιακή θέση ανάμεσα στις ευρωπαϊκές αγορές για δύο λόγους.

Ο πρώτος είναι η εξαιρετική ποιότητα της πρώτης ύλης, που αποδίδει ιδιαίτερο γευστικό αποτέλεσμα, και ο δεύτερος η διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση του προϊόντος, λόγω τόσο του αυξανόμενου κάθε χρόνο τουριστικού ρεύματος όσο και του ανοίγματος στις αγορές των Βαλκανίων.

Για τους λόγους αυτούς και επειδή ως αγορά παραμένει σταθερά ανοδική και διατηρεί τον δυναμισμό της, έχει μπει στο στόχαστρο μεγάλων πολυεθνικών του χώρου, οι οποίες έχουν αποκτήσει τις δύο μεγαλύτερες εταιρείες, που κατέχουν μερίδιο της τάξης του 80%.

Την ελληνική σημαία κρατάνε πλέον πολύ λίγες και μικρές εταιρείες, όπως η ΕΖΑ του Θανάση Συριανού, η Βεργίνα του Δημήτρη Πολιτόπουλου, η Νήσος του Αλέξανδρου Κουρή και της Μάγιας Τσόκλη και άλλες, μικρότερες. Από όλες αυτές, το μεγαλύτερο μερίδιο, γύρω στο 8%, κατέχει η ΕΖΑ, που αγωνίζεται να αυξήσει τη διεισδυτικότητά της και να δυναμώσει τη θέση της με νέες επενδύσεις και νέες ιδέες.

Τη μερίδα του λέοντος της ελληνικής αγοράς, με 50%, κατέχει η Ελληνική Ζυθοποιία και ακολουθεί με 30% η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, που πριν από 15 χρόνια πέρασε στα χέρια της Carlsberg Group, καθώς ο Γιάννης Χήτος, που την είχε ιδρύσει, και οι αδελφοί Γιάννης και Ηλίας Σκρέκης, που είχαν μετοχές, πούλησαν το τελευταίο 49% της εταιρείας στον όμιλο από τη Δανία.

Όσον αφορά την ελληνική συμμετοχή στην αγορά μπίρας, έχουμε –όπως προαναφέραμε– την ΕΖΑ, που διαθέτει μια σύγχρονη, πλήρως καθετοποιημένη μονάδα παραγωγής στην Αταλάντη και αποτελεί αυτήν τη στιγμή την ελληνική απάντηση σε έναν κλάδο που αλλάζει και πολυεθνικοποιείται. Στην γκάμα των προϊόντων της περιλαμβάνονται οι αυθεντικά ελληνικές μπίρες ΕΖΑ (Premium Pilsener και Fine Lager), Pils Hellas, Blue Island, Odyssey (Red και White) αλλά και εισαγόμενες (Arcobrau, Gulden Draak). Το ενδιαφέρον με την πορεία της ΕΖΑ είναι ότι ξεκίνησε στην Ελλάδα ως μια γερμανική πολυεθνική (Lowenbrau), για να καταλήξει, χάρη στην προσπάθεια της οικογένειας Συριανού, σε μια αμιγώς ελληνική επιχείρηση, με εξαγωγικό προσανατολισμό.

Κινητικότητα παρατηρείται και στις πιο μικρές εταιρείες. Η Μικροζυθοποιία Κυκλάδων, που παράγει την μπίρα Νήσος, πούλησε το 35% του μετοχικού της κεφαλαίου έναντι 1 εκατ. ευρώ στην Carlsberg, ενώ η Siris των Σερρών εξαγοράστηκε από τον κυπριακό Όμιλο Φωτιάδη. Το αποτέλεσμα της πρώτης συνεργασίας ήταν πολύπλευρο, καθώς η Νήσος κατάφερε να μπει σε περισσότερα ράφια σούπερ μάρκετ και να «παίξει» με χαμηλότερες τιμές και προσφορές, όπου κρίνεται απαραίτητο, κάτι που δεν μπορούσε να κάνει προηγουμένως λόγω του υψηλού κόστους παραγωγής και της εκ των πραγμάτων περιορισμένης ποσότητας μπίρας που μπορούσε να βγάλει στην αγορά, με δεδομένη τη δυναμική του ζυθοποιείου της στην Τήνο. Επιπλέον, η Νήσος μπόρεσε να τοποθετηθεί και σε περισσότερα σημεία Ho­ReCa, όπου κανείς, για παράδειγμα, τη συναντά πλέον με μεγαλύτερη ευκολία σε σημεία εστίασης της εσωτερικής αγοράς σε σχέση με το παρελθόν, ενώ μπορεί να φιλοξενείται και στα ίδια ψυγεία με το υπόλοιπο κωδικολόγιο της Carlsberg και με μπίρες όπως οι Fix, Mythos κ.λπ., που αποτελούν τα δυνατά χαρτιά του πολυεθνικού παίκτη στη χώρα μας.

Από την άλλη πλευρά, η πλήρης εξαγορά της Siris από τον Όμιλο Φωτιάδη προσέφερε ανάλογα οφέλη, με ευρεία διανομή, νέες επενδύσεις και ενίσχυση των εμπορικών υποδομών της εταιρείας, ενώ έφερε ταυτόχρονα στο χαρτοφυλάκιο του ομίλου και μια μπίρα Craft, κάτι που για πολλούς μεγάλους παίκτες αποτελεί κεντρικό διακύβευμα τα τελευταία χρόνια. Και η Siris κατάφερε να ενισχύσει την παρουσία της στα ελληνικά σούπερ μάρκετ και να καταστεί με τον τρόπο της περισσότερο αναγνωρίσιμη και εμπορική σε σχέση με το παρελθόν, ενώ στο σύνολό της οι λειτουργίες της αναδιοργανώθηκαν σε μια κατεύθυνση η οποία συνάδει με τον χαρακτήρα μεγάλης επιχείρησης που πρεσβεύει ο εκ Κύπρου ορμώμενος Όμιλος Φωτιάδη.

Μια νέα έκθεση που δημοσιεύθηκε πριν από λίγες ημέρες στη Μεγάλη Βρετανία δείχνει ότι ο μέσος όγκος παραγωγής μπίρας μεταξύ ανεξάρτητων ζυθοποιιών αυξήθηκε κατά 14% τους πρώτους μήνες του 2024 σε σύγκριση με το 2023, επιστρέφοντας στα προ πανδημίας επίπεδα για πρώτη φορά μέσα σε τέσσερα χρόνια. Η βαρελίσια μπίρα έχει, επίσης, σημειώσει μεγάλη άνοδο, με όγκους 10% σε ετήσια βά­ση, σύμφωνα με την έκθεση «SIBA Independent Beer Report 2024», της Ένωσης Ανεξάρτητων Ζυθοποιών της Μεγάλης Βρετανίας.

Οι διεθνείς τάσεις των καταναλωτών, σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στην εγχώρια αγορά μπίρας, δημιουργούν νέες προοπτικές και νέα δεδομένα, που αν τα εκμεταλλευτούν σωστά οι ελληνικές εταιρείες του χώρου, όσο μικρές κι αν είναι, θα βρουν τη θέση τους και θα κατοχυρώσουν το αποτύπωμά τους.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Φωτό: sigmalive.com



Σχολιάστε εδώ