Γ. Μανιάτης: «Μια ακόμη αποτυχία της κυβέρνησης ΝΔ η καταδίκη της Ελλάδας για την μη ολοκλήρωση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού»

Γ. Μανιάτης: «Μια ακόμη αποτυχία της κυβέρνησης ΝΔ η καταδίκη της Ελλάδας για την μη ολοκλήρωση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού»

Με αφορμή την καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τη μη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις της χώρας μας για την ολοκλήρωση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, o Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ καθ. Γιάννης Μανιάτης κατέθεσε ερώτηση για το χρονοδιάγραμμα της ελληνικής κυβέρνησης με το οποίο στοχεύει να επιτύχει τη συμμόρφωση με την Ευρωπαϊκή Οδηγία.

Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για τη βιώσιμη διαχείριση των θαλάσσιων πόρων, ώστε η οικονομική του ανάπτυξη να βρίσκεται σε ισορροπία με την περιβαλλοντική τους προστασία. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αποδεικνύει ακόμη μία φορά ότι αδυνατεί να δημιουργήσει ένα ολιστικό πλάνο για τις θαλάσσιες δραστηριότητες, αλλά αυτό δεν είναι κάτι νέο.

Επιπλέον το Δεκέμβριο του 2020, η Ελλάδα καταδικάστηκε επίσης για παράβαση διατάξεων της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ για τη Διατήρηση των φυσικών οικοτόπων, καθώς και της άγριας πανίδας και χλωρίδας (Natura).

Χρησιμοποιώντας ‘δικαιολογίες’ για την καθυστέρηση της συμμόρφωσης, όπως η υπογραφή της συμφωνίας ΑΟΖ με την Αίγυπτο (06 Αυγούστου 2020), δεν μπόρεσε να πείσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι ήταν αδύνατο να τηρήσει την υποχρέωση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο συμφώνησε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι 2 χρόνια και 10 μήνες από την υπογραφή, δεν μπορεί να δικαιολογήσει την αδυναμία της χώρας να συμμορφωθεί με την Οδηγία.

Επίσης, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο υπενθυμίζει στην ελληνική κυβέρνηση ότι κάθε Ευρωπαϊκό κράτος έχει το δικαίωμα να καταθέσει τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και στη συνέχεια να κάνει αλλαγές βάσει των διμερών συμφωνιών για τις ΑΟΖ. Οπότε, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν έχει καμία δικαιολογία, αλλά την απόλυτη ευθύνη για μία ακόμη αποτυχία.

Το χρονικό ακόμη μίας αποτυχίας της Κυβέρνησης της ΝΔ:

⦁ 31 Μαρτίου 2021: Υποχρέωση συμμόρφωσης κρατών μελών με την Οδηγία 2014/99/ΕΕ

⦁ 02 Δεκεμβρίου 2021: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποιεί την Ελλάδα για τις υποχρεώσεις της ως προς την συμμόρφωση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ

⦁ 01 Φεβρουαρίου 2022: Η Ελλάδα εκθέτει την πρόοδο την οποία είχε σημειώσει όσον αφορά στον εθνικό θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό χωρίς να αναφέρει όμως την ημερομηνία για τη θέσπιση σχεδίων

⦁ 19 Απριλίου 2023: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κρίνει την προηγούμενη απάντηση της Ελλάδας μη ικανοποιητική και μας καλεί για συμμόρφωση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ εντός δύο μηνών (έως 19 Ιουνίου 2023)

⦁ 07 Ιουνίου 2023: Η Ελλάδα απαντάει ότι δεν έχει κατορθώσει να ολοκληρώσει τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό και ότι επρόκειτο να το υλοποιήσει μέσα στα επόμενα τρία χρόνια (πόσα ακόμη θα υποσχεθείτε κ. Μητσοτάκη για το 2027;)

⦁ 19 Ιουνίου 2023: Η Ελλάδα χάνει την δεύτερη καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού, 2 χρόνια και 10 μήνες μετά τη σύναψη συμφωνίας με την Αίγυπτο για την ΑΟΖ. Το βασικό επιχείρημα της Νέας Δημοκρατίας για τη μη συμμόρφωση ήταν η οριοθέτηση των ΑΟΖ και της πολυπλοκότητας τους, αλλά καταρρίφθηκε πλήρως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθώς η Οδηγία 2014/89/ΕΕ αφορά τα ύδατα όπως έχουν οριοθετηθεί βάση του ναυτικού δικαίου και της UNSCR και επειδή μπορούν τα κράτη μέλη να υποβάλλουν αλλαγές στο θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό μετά την υπογραφή των επιμέρους ΑΟΖ

⦁ 21 Δεκεμβρίου 2023: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τη μη συμμόρφωση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ

⦁ 27 Φεβρουαρίου 2025: Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταδικάζει την Ελλάδα για τη μη συμμόρφωση και την υποχρεώνει προς κάλυψη των δικαστικών εξόδων

Τέλος, υπενθυμίζουμε στην Κυβέρνηση ότι εάν η Ελλάδα δεν συμμορφωθεί άμεσα με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δικαίωμα για δεύτερη παραπομπή που σε περίπτωση καταδίκης η χώρα μας απειλείται με επιβολή προστίμων.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για τη βιώσιμη διαχείριση των θαλάσσιων πόρων, την προστασία των οικοσυστημάτων και τη διατήρηση της βιοποικιλότητας.

Πρόσφατα, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (υπόθεση C-128/24) απεφάνθη ότι η Ελλάδα παρέβη τις υποχρεώσεις της ως προς τη συμμόρφωση με την Oδηγία 2014/89/ΕΕ, καθώς:

παρέλειψε να καταρτίσει θαλάσσιο χωροταξικό σχέδιο έως τις 31 Μαρτίου 2021,

παρέλειψε να αποστείλει αντίγραφα του σχεδίου αυτού στην Επιτροπή και στα άλλα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη.

Η σημασία της ολοκλήρωσης του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού ενισχύεται ακόμη περισσότερο σε χώρες με εκτεταμένες θαλάσσιες περιοχές και περιβαλλοντικές προκλήσεις, όπως η Ελλάδα.

Ερωτάται η Επιτροπή:

1. Έχει η ελληνική κυβέρνηση εγκρίνει και κοινοποιήσει διορθωτικά μέτρα για τη συμμόρφωση με τη σχετική ενωσιακή νομοθεσία, μετά την έκδοση της καταδικαστικής απόφασης;

2. Ποια μέτρα προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Ελλάδα προς συμμόρφωση με την Οδηγία 2014/89/ΕΕ;



Σχολιάστε εδώ