Ευάγγελος Ματσούκης στο “Π”: Πεζοί, διασχίζετε τον δρόμο μόνο από τις διαβάσεις!

Ευάγγελος Ματσούκης στο “Π”: Πεζοί, διασχίζετε τον δρόμο μόνο από τις διαβάσεις!

Τα πρόσφατα δυστυχήματα ανέδειξαν και πάλι το πρόβλημα

Πώς θα επιτευχθεί η αλλαγή νοοτροπίας των πεζών στη χώρα μας

Του
ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΜΑΤΣΟΥΚΗ
Καθηγητή Πανεπιστημίου, Δρος Συγκοινωνιολόγου


Ναι, στο εξωτερικό, στις προηγμένες χώρες, οι οδηγοί κοκαλώνουν το αυτοκίνητό τους μπροστά από μια διάβαση πεζών! Ενώ αντίστοιχα και οι πεζοί στις μεγάλες αρτηρίες και στους κεντρικούς δρόμους διασχίζουν μόνο από τις διαβάσεις πεζών!

Ας έρθουμε όμως στη χώρα μας. Τα δύο πρόσφατα, θλιβερά δυστυχήματα, στα οποία πεζοί κατέληξαν ενώ διέσχιζαν λεωφόρους (ο σμηνίας στη λεωφόρο Μεσογείων, στο ύψος της γέφυρας Καλατράβα, και η φοιτήτρια στην Εγνατία Οδό στη Θεσσαλονίκη), έφεραν και πάλι στο προσκήνιο το θέμα των διαβάσεων πεζών. Για τις οποίες, μη σηματοδοτούμενες ή σηματοδοτούμενες (δηλαδή με φανάρια σταθερών χρόνων ή αναλάμποντα), υπάρχει εκτεταμένη νομοθεσία, όπως αυτή περιλαμβάνεται στον ΚΟΚ (άρθρα 38 και 39). Δεν χρειάζεται όμως να σταθούμε σε αυτά.

Το ζητούμενο είναι να αλλάξει η νοοτροπία και η συμπεριφορά των ελλήνων οδηγών και πεζών. Τα τελευταία 10 – 15 χρόνια σημειώθηκε μια βελτίωση στο θέμα αυτό από τους οδηγούς: Οι περισσότεροι κατανοούν πλέον ότι οι πεζοί έχουν προτεραιότητα. Παλιότερα αυτό δεν ήταν αυτονόητο…

Όμως υπάρχουν και οι πεζοί, οι οποίοι δεν έχουν συνηθίσει να χρησιμοποιούν τις διαβάσεις πεζών και διασχίζουν τις λεωφόρους από όπου να ‘ναι!

Ας δούμε λοιπόν τι πρέπει να γίνει:
1. Πρέπει το αρμόδιο υπουργείο Εσωτερικών να δώσει εντολή στους δήμους, οι οποίοι είναι αρμόδιοι για τη συντήρηση των διαβάσεων πεζών που βρίσκονται στους δρόμους δικής τους αρμοδιότητας, να προβούν σε άμεσο επανέλεγχο και συντήρηση όλων των διαβάσεων πεζών, τουλάχιστον στις κεντρικές και πολυσύχναστες λεωφόρους. Το κόστος είναι μικρό. Επανέλεγχος σημαίνει να εξεταστεί: (α) Αν κάποιες διαβάσεις πεζών πρέπει να καταργηθούν, διότι έχουν σχεδιαστεί πολύ παλαιότερα (π.χ. σε 20 μ. απόσταση από φωτεινούς σηματοδότες, όπου δεν χρειάζονται ή όπου μπορεί να είναι και επικίνδυνες). (β) Αν κάποιες από τις υφιστάμενες διαβάσεις πληρούν τα κριτήρια για να μετατραπούν σε σηματοδοτούμενες. (γ) Τέλος, αν πρέπει να προστεθούν κάποιες νέες διαβάσεις πεζών. Οι Τεχνικές Υπηρεσίες των Δήμων μπορούν να το πράξουν αυτό και να εισηγηθούν τεκμηριωμένα στην αρμόδια περιφερειακή αρχή για τα περαιτέρω.

2. Το αρμόδιο υπουργείο πρέπει να δώσει την εντολή στις περιφέρειες για τη συντήρηση των διαβάσεων στους δρόμους της αρμοδιότητά τους (συνήθως κεντρικές αρτηρίες και μεγάλες λεωφόροι). Πρέπει να αποκλεισθεί, με εμπόδια στα πεζοδρόμια, η διέλευση πεζών από άλλα σημεία πλην των διαβάσεων – τα πεζοδρόμια είναι αρμοδιότητα των δήμων.

3. Το κυριότερο, το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών οφείλει να διοργανώσει μια μεγάλη καμπάνια για τη συμπεριφορά πεζών και οδηγών, ειδικά ως προς τη χρησιμοποίηση των διαβάσεων πεζών.

4. Οι σχολικές διαβάσεις πεζών, αυτές δηλαδή που βρίσκονται κοντά σε σχολεία, αποτελούν ειδική περίπτωση. Ας επανεξεταστούν το συντομότερο και κατά προτεραιότητα, κυρίως αν απαιτείται και αν πληρούν τα κριτήρια για να γίνουν σηματοδοτούμενες.

5. Ας αλλάξει η νομοθεσία. Αυτό όσον αφορά την έγκριση των λεγόμενων «ινδικού τύπου» διαβάσεων πεζών. Αυτές είναι οι 3D ή τρισδιάστατες διαβάσεις, λίγο πιο δαπανηρές, που εμπνέουν μεγάλο σεβασμό στους χρήστες των δρόμων και έλκουν τους πεζούς στο να τις χρησιμοποιούν. Η τρισδιάστατη απεικόνιση της διάβασης είναι ένα άλλο, ηχηρό μήνυμα για το πόσο απαξιώνονται σήμερα οι διαβάσεις και μειώνεται η σπουδαιότητά τους – και αυτό πρέπει να αλλάξει.

6. Τέλος, μια επιπρόσθετη αντιμετώπιση θα ήταν να επιτραπούν ορισμένες από τις βρετανικού τύπου διαβάσεις πεζών. Δηλαδή οι κλασικές, τύπου ζέβρα, εφοδιασμένες όμως με κίτρινα αναλάμποντα φώτα (belisha beacons ονομάζονται και θα μπορούσαν να είναι τύπου led ή ηλιακά). Αυτά καθιστούν πιο ορατή, πιο σεβαστή και πιο ελκυστική την αφύλαχτη διάβαση. Δεν προβλέπονται όμως από τη σημερινή νομοθεσία.

Ας πάμε επιτέλους και μερικά βήματα μπροστά και ας μην κολλάμε συνέχεια στη γραφειοκρατία και στις απαγορεύσεις.
Ειδικά όταν πρόκειται να σωθούν ανθρώπινες ζωές, που μέχρι στιγμής χάνονται άσκοπα και μάταια στον δρόμο.

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Φωτό: anexarttitosblog.gr


Σχολιάστε εδώ