Εθνική Λυρική Σκηνή: Μια πρωτότυπη περιπατητική περιπλάνηση έρχεται από τα Κινούμενα Ηχοτοπία

Εθνική Λυρική Σκηνή: Μια πρωτότυπη περιπατητική περιπλάνηση έρχεται από τα Κινούμενα Ηχοτοπία

Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Δράσεις Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Μια πρωτότυπη περιπατητική περιπλάνηση έρχεται από τα Κινούμενα Ηχοτοπία

Σχεδιασμός, υλοποίηση: Γιώτα Πεκλάρη, Βάσια Ζορμπαλή

Επιστημονική συνεργάτιδα: Νατάσα Χαντά-Μάρτιν

Διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα: Ανδρονίκη Ξανθοπούλου

Ημερομηνία: 10 Απριλίου 2025

Ώρα έναρξης: 14.00

Έναρξη διαδρομής: Νότια Μονοπάτια Πάρκου Σταύρος Νιάρχος

Λήξη διαδρομής: Θόλος Πάρκου Σταύρος Νιάρχος

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Είσοδος ελεύθερη για το κοινό



Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Κινούμενα Ηχοτοπία για σχολεία ειδικής και μη αγωγής των Εκπαιδευτικών & Κοινωνικών Δράσεων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μας προσκαλεί σε έναν πρωτότυπο περίπατο. Από τα Νότια Μονοπάτια έως τον Θόλο του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος, όλοι μαζί θα ανακαλύψουμε τις αμέτρητες δυνατότητες της επικοινωνίας πέρα από τις λέξεις, την Πέμπτη 10 Απριλίου 2025 στις 14.00 με είσοδο ελεύθερη για το κοινό.

120 μαθήτριες/μαθητές με ή χωρίς οπτική ή ακουστική βλάβη και 19 εκπαιδευτικοί από 5 Γυμνάσια-Λύκεια ειδικής και μη αγωγής της Αττικής θα μας παρασύρουν σε μια συναρπαστική πολυαισθητηριακή περιπατητική διαδρομή. Ξεκινώντας από τα Νότια Μονοπάτια του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος θα συναντήσουμε μεικτές ομάδες εφήβων με ή χωρίς αναπηρία τοποθετημένες σε διαδοχικά σημεία των μονοπατιών. Οι ομάδες, στη μορφή «ενεργοποιημένων γλυπτών», θα παρουσιάσουν τις χορογραφίες που δημιούργησαν οι μαθητές μέσα από τη βιωματική εκπαιδευτική διαδικασία των Κινούμενων Ηχοτοπίων που είχε ως στόχους αφενός την ενθάρρυνση της συμμετοχής των εφήβων με αναπηρία σε καλλιτεχνικές δράσεις και την τόνωση της δημιουργικότητάς τους μέσα από την ανάπτυξη μιας μη λεκτικής επικοινωνίας, και αφετέρου την αλληλεπίδραση μέσα σε μεικτές ομάδες ατόμων με ή χωρίς αναπηρία. Στη συνέχεια, μαθητές και κοινό θα κατευθυνθούν προς τον Θόλο, όπου θα παρακολουθήσουν μια εικαστική εγκατάσταση από βίντεο και ηχητικό υλικό των παιδιών, εμπνευσμένο από την εμπειρία της συμμετοχής τους στα Κινούμενα Ηχοτοπία. Η παρουσίαση θα ολοκληρωθεί με μια συντονισμένη χορογραφική ενότητα με τη συμμετοχή και των 120 εφήβων.

Στα Κινούμενα Ηχοτοπία μας απασχόλησαν ερωτήματα όπως: Τι σχήμα έχει ο ήχος; Άραγε πώς ακούγεται ο κύκλος και πώς το τετράγωνο; Μπορεί να έχει ρυθμό ένα καθημερινό αντικείμενο; Με πόσους διαφορετικούς τρόπους μπορώ να πω την ίδια ιστορία; Αναζητώντας τις απαντήσεις μέσα από παιχνίδια κινητικά, ηχητικά και εικαστικά, αναπτύξαμε εργαλεία επικοινωνίας που μας βοήθησαν να συνδεθούμε, δημιουργώντας μια καλλιτεχνική, βιωματική εμπειρία συμπερίληψης, που δεν έχει απαραίτητα την ανάγκη διερμηνείας στη Νοηματική Γλώσσα ή την Ακουστική Περιγραφή.

Πιο συγκεκριμένα, τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η ενσώματη/πολυαισθητηριακή εμπειρία, η κυκλική/οριζόντια διάταξη διάδρασης, άηχες και ηχηρές κινήσεις (body percussion), υλικά και η χειρωναξία, καθώς και ο παλμός/ρυθμός. Από τα ρυθμικά χτυπήματα στο σώμα και τα φωνήματα μέχρι την αναπαράσταση μιας κίνησης μέσω της ψηλάφησης ενός σώματος ή ενός υλικού, οι συμμετέχουσες/οντες εξερεύνησαν τους ποικίλους τρόπους με τους οποίους μπορούν να γίνουν αντιληπτά τα ερεθίσματα και ανακάλυψαν τη σημασία της σωματικότητας ως μέσου επικοινωνίας και διαλόγου.

Τα Κινούμενα Ηχοτοπία υλοποιήθηκαν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Η συνέχιση και η εξέλιξη του προγράμματος παίζει σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της ομαδικότητας των παιδιών που ήρθαν ήδη πέρυσι σε μια πρώτη σύντομη επαφή και φέτος είχαν τη δυνατότητα να εμβαθύνουν στα εργαλεία επικοινωνίας και ενσυναίσθησης μέσω της λειτουργικότητας της χρήσης του σώματος και την ομαδική συνθετική προτροπή. Τα παιδιά κατανόησαν βιωματικά, χωρίς διδακτικό τρόπο, τη σημασία της γνωριμίας και συνεργασίας τους σε μεικτές ομάδες, όπου αλληλοϋποστηρίζονται και συμπληρώνουν το ένα το άλλο, απολαμβάνοντας τη διαφορετικότητά τους μέσα από μια προσβάσιμη καλλιτεχνική εμπειρία, ικανή να ξεπεράσει φραγμούς επικοινωνίας και συνύπαρξης λόγω έλλειψης κοινής γλώσσας.

Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Δράσεις Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Μια πρωτότυπη περιπατητική περιπλάνηση έρχεται από τα Κινούμενα Ηχοτοπία

Σχεδιασμός, υλοποίηση: Γιώτα Πεκλάρη, Βάσια Ζορμπαλή

Επιστημονική συνεργάτιδα: Νατάσα Χαντά-Μάρτιν

Διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα: Ανδρονίκη Ξανθοπούλου

Ημερομηνία: 10 Απριλίου 2025

Ώρα έναρξης: 14.00

Έναρξη διαδρομής: Νότια Μονοπάτια Πάρκου Σταύρος Νιάρχος

Λήξη διαδρομής: Θόλος Πάρκου Σταύρος Νιάρχος

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Είσοδος ελεύθερη για το κοινό

Χορηγός εκπαιδευτικού προγράμματος: Alpha Bank

Μέγας Δωρητής Εκπαιδευτικών & Κοινωνικών Δράσεων ΕΛΣ:

Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)

Γραφείο Τύπου Eκπαιδευτικών & Κοινωνικών Δράσεων ΕΛΣ / GNO Learning & Participation Press Office


Σχολιάστε εδώ