
Χρ. Κατσώτης στο “Π”: Βλέπουμε άλλη μία φορά τη λογική κόστους – οφέλους, που γεννά παντού νέα «Τέμπη»
Του
ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΑΤΣΩΤΗ
Βουλευτή ΚΚΕ Β3 Νότιου Τομέα Αθηνών,
Μέλους της ΚΕ
Η σημαντική αποκάλυψη του ΚΚΕ στη Βουλή για τα προβλήματα ασφάλειας στην κατασκευή της σήραγγας της γραμμής 4 του Μετρό ανέδειξε τον επικίνδυνο τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση και η αρμόδια εταιρεία συνέχιζαν ένα έργο στην καρδιά της Αθήνας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το δήθεν λάθος έγινε για να εξοικονομηθούν χρήματα και χρόνος, όπως παραδέχονται οι ίδιοι, τη στιγμή που εργαζόμενοι δούλευαν διπλοβάρδιες για έξι μήνες σε υπόγειους χώρους που δεν είχαν όλες τις απαιτούμενες προδιαγραφές ασφαλείας, βάζοντας σε κίνδυνο την ακεραιότητά τους, τη στιγμή που η κυβέρνηση παραδέχεται ακόμα και τον κίνδυνο καθιζήσεων στην Κατεχάκη, σε πολυσύχναστη περιοχή, με κεντρικές οδικές αρτηρίες, με πλήθος κτιρίων, νοσοκομείων κ.λπ., πάνω από την επικείμενη σήραγγα που διανοίχτηκε, παρακάμπτοντας φάση της μελέτης.
Η κυβέρνηση διατείνεται ότι δεν είχε την παραμικρή ιδέα, αλλά, ακόμα κι αν ισχύει αυτό –αν και πολύ αμφιβάλλουμε–, όφειλε να εξασφαλίσει ότι τα έργα της εταιρείας γίνονται με σωστό και ασφαλή τρόπο, και μάλιστα σε ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Μετά την αποκάλυψη, τούς βλέπουμε όλους –την κυβέρνηση, την Ελληνικό Μετρό και την ανάδοχο εταιρεία της κατασκευής της γραμμής 4 (AVAX)– να προσπαθούν από κοινού, με αυτοψίες, ανακοινώσεις και δηλώσεις τους, να υποβαθμίσουν τα ζητήματα ασφάλειας που έχουν προκύψει, ενώ τα ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα. Για παράδειγμα, γιατί σταμάτησαν τα έργα για δύο εβδομάδες, αφού, όπως λέει η Ελληνικό Μετρό σε ανακοίνωση της, δεν υπάρχουν θέματα ασφαλείας;
Για άλλη μία φορά βλέπουμε τι ακριβώς σημαίνει η λογική κόστους – οφέλους, που γεννά παντού νέα «Τέμπη» και, ειδικά στους χώρους δουλειάς, οδηγεί σε έναν νεκρό εργαζόμενο κάθε τρεις μέρες, ακριβώς επειδή τα πάντα καθορίζονται από το καπιταλιστικό κέρδος και τους νόμους του, επειδή τα πάντα υποτάσσονται σ’ αυτό και η ανθρώπινη ζωή περνά σε δεύτερη μοίρα.
Βλέπουμε, ξανά, ότι δεν υπάρχει κανένας ουσιαστικός έλεγχος στην ασυδοσία των επιχειρηματικών ομίλων, οι οποίοι καλύπτονται από την κυβέρνηση, με τον αρμόδιο υπουργό να ισχυρίζεται ότι «οι εταιρείες που εκτελούν δημόσια έργα δίνουν μεγάλη σημασία στα μέτρα ασφαλείας, γιατί αλλιώς καταστρέφεται η φήμη τους και κατά συνέπεια και η αξία τους στην αγορά»!
Έχουμε εμπειρία από τη… μεγάλη σημασία που δίνουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι στην ασφάλεια, με εμβληματικό παράδειγμα το αντίστοιχο «ενδιαφέρον» της Hellenic Train και το προδιαγεγραμμένο έγκλημα των Τεμπών με 57 νεκρούς, επειδή δύο τρένα κινούνταν σε αντίθετη κατεύθυνση, χωρίς κανένα μέτρο ασφαλείας σε ισχύ, στην ίδια ράγα. Το χυδαίο, κυριολεκτικά, μύθευμα των «εταιρειών που αυτοελέγχονται» το βλέπουμε, για παράδειγμα, και στους εφοπλιστές, οι οποίοι εγκρίνουν μόνοι τους την αξιοπλοΐα των πλοίων τους, με τα γνωστά αποτελέσματα («Αγία Ζώνη ΙΙ», «Σάμινα» κ.ά.). Με τα ίδια ακριβώς κριτήρια η ΕΕ έδινε και δίνει ακόμα τις άδειες για να πηγαινοέρχονται οι συρμοί του θανάτου στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Βλέπουμε ότι η καπιταλιστική ανάπτυξη είναι εχθρική και επικίνδυνη για τις λαϊκές ανάγκες. Αυτές μπορεί να τις φέρει στο προσκήνιο μόνο ο ίδιος ο λαός με την πάλη του, δυναμώνοντας την οργάνωση και τον αγώνα παντού, ενάντια στο κεφάλαιο και στην επιδίωξη του καπιταλιστικού κέρδους του, στην ΕΕ, στις κυβερνήσεις και σε όλα τα κόμματα που υπηρετούν αυτές τις πολιτικές σε βάρος του.
Ο λαός μας μπορεί να κάνει πράξη την επιλογή της ζωής και όχι των κερδών, όπως έδειξαν τα εκατομμύρια εργαζομένων, νέων και λαϊκών ανθρώπων που συμμετείχαν στην πρόσφατη απεργία και στις μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις! Το ΚΚΕ θα συνεχίσει, με όλες του τις δυνάμεις, να βρίσκεται στο πλευρό των εργαζομένων, στο πλευρό όλων όσοι αγωνίζονται για τα δικαιώματα και τις σύγχρονες ανάγκες τους, για την ασφάλειά τους στους χώρους εργασίας, στα εργοτάξια. Για να περάσει ο λαός στην αντεπίθεση και να επιβάλει το δίκιο του!

ΤΟ ΠΑΡΟΝ