Κεσάτια στις λαϊκές αγορές, δεν έχει λεφτά και δεν ψωνίζει ο κόσμος

Κεσάτια στις λαϊκές αγορές, δεν έχει λεφτά και δεν ψωνίζει ο κόσμος

–Σε απόγνωση έμποροι και παραγωγοί, πάνω από 50% η πτώση της κίνησης

Η φτωχοποίηση του κόσμου, η ανέχεια, η ακρίβεια, η κατακόρυφη αύξηση του κόστους ζωής αποτυπώνονται στο τελευταίο προπύργιο που είχε ο απλός λαός για να βρίσκει φθηνά και φρέσκα λαχανικά, ψάρια, φρούτα κ.λπ., στις λαϊκές αγορές.

Όπως αποκαλύπτουν παράγοντες των αγορών αυτών, που επί δεκαετίες αποτελούν ένα από τα κύρια συστατικά της καθημερινότητας του λαού μας, τα δύο – τρία τελευταία χρόνια παρατηρείται σημαντική μείωση της κίνησης και κάθετη πτώση του τζίρου των λαϊκών αγορών. Αυτό οφείλεται στο ότι δεν υπάρχουν πλέον διαθέσιμα χρήματα στον οικογενειακό προϋπολογισμό ούτε για τα απαραίτητα. Οι ελάχιστες αυξήσεις των μισθών εξαφανίζονται από την ακρίβεια που επικρατεί σε όλα τα επίπεδα, από το ρεύμα μέχρι τα ενοίκια, και δεν αφήνει περιθώριο για να ψωνίσει κάποιος ούτε… μια ντομάτα παραπάνω.

Επιπλέον, οι αυξήσεις στο κόστος παραγωγής αλλά και τα παιχνίδια των μεγαλεμπόρων δεν επιτρέπουν τη συγκράτηση των τιμών, όσο κι αν προσπαθούν να απορροφήσουν μέρος των αυξήσεων οι συμμετέχοντες στις λαϊκές αγορές πωλητές, είτε είναι μικροπαραγωγοί είτε μικρέμποροι.

Έτσι, έχουμε φτάσει στο σημείο πολύς κόσμος να μην έχει τη δυνατότητα να ψωνίσει ούτε από τις λαϊκές. Οι περισσότεροι καταναλωτές έχουν σταματήσει να πηγαίνουν στη λαϊκή κάθε εβδομάδα, όπως παλιά, και πάνε κάθε 15 ημέρες. Επίσης, όταν πηγαίνουν, ψωνίζουν με το… σταγονόμετρο, μόνο τα απολύτως απαραίτητα. Και αυτό έχει αποτέλεσμα να έχει μειωθεί κάθετα ο τζίρος των πωλητών, οι οποίοι δεν μπορούν πλέον να τα βγάλουν πέρα και οι περισσότεροι προσανατολίζονται στο να φύγουν. Κάθε φορά οι πάγκοι λιγοστεύουν, καθώς πολλοί πωλητές προτιμούν να πάνε κάπου αλλού να βγάλουν μεροκάματο γιατί στη λαϊκή δεν βγάζουν τίποτα.

«Οι λαϊκές αγορές της Αθήνας έχουν μετατραπεί σε μικρά πανηγύρια, όπου ο καταναλωτής δεν έρχεται πλέον για να ψωνίσει και να γεμίσει το καροτσάκι του με φρέσκα φρούτα και λαχανικά σε τιμές παραγωγού. Οι περισσότεροι έρχονται χωρίς καρότσι ή κάποια τσάντα και κόβουν βόλτες με τα χέρια στις τσέπες. Από τον περασμένο Νοέμβριο μέχρι σήμερα οι πωλήσεις μας στις λαϊκές αγορές της Αθήνας έχουν μειωθεί κατά 70%. Εκεί που πουλούσαμε 50 κλούβες με φρέσκα κηπευτικά την ημέρα, τώρα με το ζόρι πουλάμε 15 κλούβες», λέει ο ιεραπετρίτης παραγωγός – πωλητής λαϊκών αγορών Αθήνας Γιώργος Πηγιάκης.

«Η κατάσταση είναι τραγική και η οικονομική εξαθλίωση των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, που αποτελούν το πελατολόγιό μας, είναι εμφανέστατη. Είναι τραγικό να βλέπουμε καταναλωτή να κάνει 10 βόλτες μέσα στη λαϊκή αγορά και να φεύγει για το σπίτι του έχοντας αγοράσει με κάρτα ένα αγγούρι, δύο ντομάτες, ένα κρεμμύδι και ένα κολοκύθι. Δεν αγοράζουν πλέον οι καταναλωτές της Αθήνας τα κηπευτικά με το κιλό αλλά με το κομμάτι. Μας ζητούν να τους βάλουμε για ένα ευρώ 10 ντοματίνια σε ένα μικρό σακουλάκι, και αυτά τα πληρώνουν με κάρτα. Δεν υπάρχει πλέον ρευστό στην τσέπη τους.

Αυτοί που δουλεύουν καλά ακόμη στις λαϊκές αγορές της Αθήνας είναι οι πωλητές αυγών. Αν δούμε ουρά σε κάποιον πάγκο, ξέρουμε ότι εκεί πουλάνε αυγά. Σαν να τρώνε κάθε μέρα αυγά μάτια οι Αθηναίοι… Στους δικούς μας πάγκους, ό­που πουλάμε φρέσκα κηπευτικά Ιεράπετρας, παρατηρούμε επίσης ότι δεν έρχονται πια οι ηλικιωμένες κυρίες να μας ζητήσουν φτηνές μαλακές ντομάτες για σάλτσα. Φαίνεται ότι δεν μαγειρεύ­ουν πια στα σπίτια τους και ίσως έτσι να εξηγείται η τεράστια κίνηση που υπάρχει στο ντιλίβερι.

Κλείνοντας, θέλω να σας πω ότι τόση αναδουλειά όση είχαμε τον Γενάρη και τον Φλεβάρη δεν την έχουμε ξαναζήσει ποτέ εδώ και 40 χρόνια που είμαστε στην αγορά», κατέληξε ο Γιώργος Πηγιάκης.
Δεν είναι, όμως, μόνο στην Αθήνα το πρόβλημα των λαϊκών αγορών. Και στην Κρήτη, που θεωρείται αναβαθμισμένη περιοχή, η κατάσταση είναι η ίδια.

«Εμείς εδώ στις λαϊκές αγορές του Νομού Λασιθίου έχουμε μια τεράστια πτώση στις πωλήσεις μας, που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνά και το 50%. Πουλάμε σχεδόν τα μισά από τα προϊόντα που πουλούσαμε λίγα χρόνια πριν.

Ειδικά όταν στήνουμε τους πάγκους μας μετά τις 15 κάθε μήνα, βλέπουμε όλα τα προβλήματα που βιώνει ο κόσμος της μισθωτής εργασίας αλλά και της σύνταξης. Οι μισθοί και οι συντάξεις φτάνουν μόνο για το πρώτο δεκαπενθήμερο. Από τις 15 μέχρι τις 30 του μήνα βλέπουμε ότι πέφτει πολλή πείνα.

Χαρακτηριστική της κατάστασης είναι η εικόνα που έχω στο μυαλό μου με καταναλωτή που θέλει να αγοράσει κηπευτικά που κοστίζουν 1,5 ευρώ το κιλό και λέει: “Μη μου βάλεις ένα κιλό. Κάνε το να κάνει ένα ευρώ”… γιατί δεν έχει 50 σεντς να συμπληρώσει.

Η ελληνική κοινωνία έχει τεράστια οικονομικά προβλήματα και αυτά φαίνονται από τη συμπεριφορά των καταναλωτών στις πιο φτηνές αγορές της χώρας», τόνισε στο neakriti η πρόεδρος του Συλλόγου Παραγωγών και Πωλητών Λαϊκών Αγορών Νομού Λασιθίου Εριέττα Μπαγορδάκη.

Και ενώ το κλίμα ήταν ήδη απογοητευτικό, ήρθε και ο τελευταίος χιονιάς και το απόκανε.

«Όλοι περιμέναμε να κινηθεί κάπως η αγορά λόγω της Τσικνοπέμπτης και της Αποκριάς και επειδή οι υπεύθυνοι των αλυσίδων και των σούπερ μάρκετ γνώριζαν ότι θα πέσουν πάρα πολύ οι θερμοκρασίες, άρα και οι ποσότητες που συγκομίζουν οι παραγωγοί, έκαναν μεγάλες παραγγελίες από την αρχή της περασμένης εβδομάδας. Έτσι, προκλήθηκε μεγάλη ζήτηση κηπευτικών και συνεπώς μεγάλη αύξηση, έως και διπλασιασμός των τιμών. Στη συνέχεια οι καταναλωτές δεν βγήκαν, δεν έκαναν μεγάλες αγορές και μετά τις Μικρές Αποκριές οι αποθήκες έμεναν γεμάτες απούλητα κηπευτικά. Έτσι, δεν υπήρχε ενδιαφέρον για νέες αγορές τούτη την εβδομάδα, εν όψει του τριημέρου της Μεγάλης Αποκριάς και της Καθαρής Δευτέρας, με αποτέλεσμα να πέσουν και πάλι οι τιμές σε χαμηλά επίπεδα. Αυτό το ασανσέρ των τιμών προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση στην αγορά.

Η ντομάτα που είχε 0,70 στο δημοπρατήριο έφτασε στο 1,40 και τις δύο τελευταίες μέρες γύρισε πάλι πίσω στα 0,60 – 0,70 λεπτά», τόνισε στο neakriti ο πρόεδρος της Ομάδας Παραγωγών «Νότος» Αντώνης Πλεξουσάκης.

«Πράγματι, στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας υπήρξε μια ζήτηση υπερβολική σε όλα τα κηπευτικά, με αποτέλεσμα να ανέβουν απότομα οι τιμές σε όλα τα προϊόντα. Μετά ήρθε ο χιονιάς, που κράτησε πολλές μέρες, και οι καταναλωτές δεν έκαναν τα ψώνια που περίμεναν οι έμποροι, με αποτέλεσμα να μείνουν απούλητες μεγάλες ποσότητες κηπευτικών στις λαχαναγορές και στα σούπερ μάρκετ. Ο χιονιάς κράτησε κλειστές τις συγκοινωνίες από τα βόρεια σύνορά μας, με αποτέλεσμα να μην κατέβουν οι βούλγαροι έμποροι για αγορές στη Θεσσαλονίκη, και αυτό προκάλεσε ασφυξία στην αγορά, που είχε φορτωθεί μεγάλες ποσότητες κηπευτικών. Οι αγορές δεν ζήτησαν πολλά κηπευτικά τις τελευταίες μέρες και έτσι έπεσαν και πάλι οι τιμές σε ορισμένα προϊόντα…

Σίγουρα το τριήμερο της Μεγάλης Αποκριάς και η Σαρακοστή θα δώσουν ένα καινούργιο ενδιαφέρον στην αγορά των κρητικών κηπευτικών, δεδομένου ότι θα υπάρξει μείωση της παραγωγής λόγω των τελευταίων πολύ χαμηλών θερμοκρασιών, που έχουν φρενάρει τις καλλιέργειες», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Μανόλης Διακάκης από το Δημοπρατήριο «Γκόλντεν Φαρμ».


ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ