Στ. Σιμόπουλος στο “Π”: Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα

Στ. Σιμόπουλος στο “Π”: Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα

Του
ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΥ
Βουλευτή ΝΔ Α’ Θεσσαλονίκης,
Προέδρου της Επιτροπής Έρευνας και Τεχνολογίας της Βουλής


Η ηλεκτροκίνηση αναγνωρίζεται παγκοσμίως ως κεντρική στρατηγική επιλογή για τη μείωση των εκπομπών CO2 και τη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής.

Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ιδανικά για καθημερινές μετακινήσεις εντός πόλης, λόγω χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας, μηδενικών εκπομπών ρύπων και ελευθερίας πρόσβασης σε ζώνες χαμηλών ρύπων.

Η ανάγκη για βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας, την ανάπτυξη πιο ισχυρών και ανθεκτικών μπαταριών αλλά και την ενίσχυση των υποδομών φόρτισης είναι το βασικότερο, σήμερα, ζητούμενο για τον εκσυγχρονισμό της αγοράς ηλεκτροκίνησης. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη μειώθηκαν το 2024 κατά 5,9%, φτάνοντας τα 1,44 εκατομμύρια οχήματα, με κύρια αιτία τη μείωση ή την κατάργηση των επιδοτήσεων σε χώρες όπως η Γερμανία.

Σήμερα, στην Ελλάδα είναι ενεργά τα παρακάτω προγράμματα επιδότησης ηλεκτρικών οχημάτων:

➢ «E-astypalaia»,
➢ «Κινούμαι ηλεκτρικά ΙΙΙ»,
➢ «Πράσινα Ταξί»,
➢ «Φορτίζω Παντού».

Μέχρι τώρα, έχουν επιδοτηθεί (2020 – 2025) περίπου 6.500 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (Bev / Phev), ενώ συνολικά έχουν ταξινομηθεί από το 2014 περίπου 52.000.

Σε κάθε νέα, αναπτυσσόμενη αγορά, σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές, χορηγούνται οικονομικά κίνητρα για τη γρήγορη ανάπτυξή της.

Βέβαια, παραμένει η ανάγκη για εξορθολογισμό των επιδοτήσεων, με στόχο τις ευάλωτες ομάδες και τις περιοχές με χαμηλή διείσδυση.

Εξάλλου, η αγορά σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να βασίζεται στην αέναη επιχορήγηση υπό οποιαδήποτε μορφή (επιδοτήσεις, οικονομικά κίνητρα κ.λπ.).

Η καινοτομία στον τομέα της ηλεκτροκίνησης δεν περιορίζεται μόνο στα οχήματα, αλλά επεκτείνεται και στη βελτίωση των υποδομών.

Στην Ελλάδα, μέχρι τον Ιανουάριο του 2025 υπήρχαν 6.786 δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης, σημειώνοντας σημαντική αύξηση από τα 5.566 σημεία που καταγράφηκαν τον Απρίλιο του 2024.

Η Ευρώπη αριθμεί πλέον περισσότερους από 900.000 δημόσιους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης περίπου 55,4% από το 2021 έως το 2024.

Στη χώρα μας, η ανισοκατανομή των σημείων φόρτισης παραμένει πρόβλημα, με τις αγροτικές περιοχές να καλύπτονται σε ποσοστό κάτω του 20% των συνολικών υποδομών.

Η ενίσχυση με ιδιωτικές επενδύσεις και δημόσια χρηματοδότηση και η ενσωμάτωση υποδομών σε σημεία στρατηγικής σημασίας παραμένουν προτεραιότητες.

Στην Ελλάδα, ο στόχος για 50.000 δημόσια σημεία φόρτισης έως το 2030 παραμένει πρόκληση, καθώς απαιτείται δεκαπλασιασμός της τρέχουσας δυναμικότητας.

Ο Κανονισμός Ανάπτυξης Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων (2023/1804) της ΕΕ έθεσε υψηλούς στόχους για την ενεργειακή μετάβαση στις μεταφορές.

Το κάθε κράτος-μέλος θα πρέπει στη συνέχεια να εξειδικεύσει τους αντίστοιχους εθνικούς στόχους και να ποσοτικοποιήσει όλα τα δεδομένα, σύμφωνα με τις βασικές απαιτήσεις του Κανονισμού και τις δυνατότητές του.

Ωστόσο, παρά την πτώση των πωλήσεων στην Ευρώπη, συνεχίζονται οι επενδύσεις σε νέες γραμμές παραγωγής και τεχνολογίες μπαταριών.

Η Renault, για παράδειγμα, αύξησε τις παγκόσμιες πωλήσεις της κατά 1,8% το 2024, παρουσιάζοντας νέα ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα.

Η έρευνα και η καινοτομία στην ηλεκτροκίνηση πρέπει να εστιάσει στην ανάπτυξη τεχνολογιών που καθιστούν τα ηλεκτρικά οχήματα πιο προσιτά, αποδοτικά και φιλικά προς το περιβάλλον. Οι συνεχείς βελτιώσεις στην απόδοση, στην υποδομή και στη βιωσιμότητα προάγουν τη μετάβαση σε μια πιο πράσινη και έξυπνη κινητικότητα.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ