Καταργείται η αφαίρεση πινακίδων με τον νέο ΚΟΚ

Καταργείται η αφαίρεση πινακίδων με τον νέο ΚΟΚ

–Βαριές τιμωρίες στους παραβάτες οδηγούς και όχι στα οχήματα – Ποιες αλλαγές προτείνονται

Αυστηρότερος αλλά δικαιότερος θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που έ­θεσε σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να εκφράσουν οι φορείς, τα κόμματα και όλοι οι εμπλεκόμενοι τις παρατηρήσεις τους, ώστε να αποβεί α­ποτελεσματικός και αξιόπιστος και να καταστεί ανάχωμα στη μάστιγα των τροχαίων ατυχημάτων, που έχει εξελι­χθεί σε πληγή για τη σημερινή Ελλάδα.

Δεν χρειάζεται να κάνουμε απολογισμό των συνεπειών των τροχαίων ατυχημάτων ούτε να εμφανίσουμε στατιστικά στοιχεία, που ούτως ή άλλως είναι εφιαλτικά, γιατί ο καθένας γνωρίζει τι συμβαίνει, αφού καθημερινά μαθαίνουμε για κάποιο αποτρόπαιο τροχαίο.

Σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο, ο νέος ΚΟΚ έγινε «με γνώμονα την οδική ασφάλεια και την προστασία της ανθρώπινης ζωής αλλά και σύμφωνα με τις ανάγκες της σύγχρονης κινητικότητας και τη σταδιακή ψηφιοποίηση των διαδικασιών». Ως προς τη φιλοσοφία των ρυθμίσεων, σημειώνεται ότι μια ολοκληρωμένη πολιτική ποινών πρέπει να επικεντρώνεται στην οδική ασφάλεια χωρίς να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών, η επιβολή δίκαιων ποινών, που να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα ή στην επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, αλλά και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων.

Εδώ ακριβώς βρίσκεται και η διαφορά του νέου ΚΟΚ από τον προηγούμενο, ενδεχομένως και η δικαιότερη φιλοσοφία του. Γιατί ο νέος Κώδικας τιμωρεί τον φταίχτη, τον παραβάτη, και όχι το αντικείμενο, δηλαδή το όχημα. Αν ο οδηγός τρέχει, δεν φταίει το όχημα. Γιατί, λοιπόν, να… τιμωρείται και το όχημα; Γιατί να υπάρχουν και… παράπλευρες απώλειες, δεδομένου ότι το όχημα μπορεί να είναι εργαλείο και για την οικογένεια του παραβάτη, που θα το στερηθεί; Επομένως, για οποιαδήποτε παράβαση θα τιμωρείται μόνο εκείνος που φταίει, δηλαδή ο οδηγός. Καταργείται, λοιπόν, η αφαίρεση πινακίδων και το όχημα θα μπορεί να κυκλοφορεί χωρίς περιορισμούς, αφού δεν θα έχει καμία συνέπεια.

Οι ποινές θα αφορούν κυρίως τον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ), θα είναι ανάλογες των παραβάσεων και θα κατατάσσονται, ανάλογα με την επικινδυνότητα, σε:
● Εκείνες που αφορούν παραβάσεις οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (π.χ., παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπερβολική ταχύτητα, αντικανονική προσπέραση, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ).
● Εκείνες που αφορούν λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ., παράνομη στάθμευση και διοικητικές παραβάσεις, όπως η οδήγηση χωρίς να φέρει ο οδηγός μαζί του τα νόμιμα έγγραφα).
Επιπλέον, προβλέπεται κλιμάκωση των ποινών για τους οδηγούς που υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις.

Στο ίδιο πνεύμα, ορίζεται ο τρόπος πληρωμής των προστίμων, ώστε να διευκολύνεται η διαδικασία αποπληρωμής τους χωρίς σύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες. Ιδιαίτερη μέριμνα αποδίδεται στην επιβολή ποινών και στην είσπραξη προστίμων για παραβάσεις επαγγελματιών οδηγών άλλων χωρών, με επιτόπου ολοκλήρωση της διαδικασίας στο σημείο ελέγχου και καταγραφής της παράβασης.

Παράλληλα, προσδοκάται ότι η μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας των οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών από τα 50 χλμ. / ώρα στα 30 χλμ. / ώρα (εκτός αν ορίζεται αλλιώς με ειδική σήμανση) θα επιφέρει σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στις αστικές περιοχές, όπου παρατηρείται αυξημένη κυκλοφορία ευπαθών χρηστών (πεζοί, ποδήλατα, ΕΠΗΟ, μοτοσικλέτες) και καταγράφονται τα περισσότερα ατυχήματα.

Διευκρινίζεται ότι σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, διατηρείται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των 50 χλμ. / ώρα, εκτός αν ορίζεται αλλιώς με ειδική σήμανση. Τέλος, ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τους ευάλωτους χρήστες της οδού (πεζοί, μεταφορά παιδιών κ.λπ.), οι οποίοι έχουν αυξημένες ανάγκες ασφάλειας, που πρέπει να καλύπτονται από ειδικές ρυθμίσεις. Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν τόσο τη συμπεριφορά των ίδιων όσο και τη συμπεριφορά των υπόλοιπων χρηστών της οδού απέναντί τους. Έτσι, μια σειρά παραβάσεων του ΚΟΚ χαρακτηρίζονται ως αντικοινωνικές και επιφέρουν επιπρόσθετα διοικητικά μέτρα.

Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου αλλά και πιο κατανοητό από τους πολίτες.

Για τις σοβαρότερες παραβάσεις, που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, τίθενται αποτρεπτικές κυρώσεις. Συνδυαστικά με το ανωτέρω, αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα και τιμωρούνται αυστηρά.

Επίσης, προτείνεται η διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).

Το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης για τον νέο ΚΟΚ έχει οριστεί στις τρεις εβδομάδες και στη συνέχεια θα προωθηθεί στη Βουλή για να γίνει νόμος του κράτους. Το ζητούμενο, βέβαια, είναι να εφαρμοστεί γιατί –όπως έχουμε ξαναπεί– νόμοι υπάρχουν, αλλά δεν εφαρμόζονται.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ