Οι νέες προδιαγραφές για τα ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης
Του
ΜΑΝΟΥ ΚΡΑΝΙΔΗ
Πολιτικού Μηχανικού ΕΜΠ, MSc,
CEO «Krama Property» (www.kramaproperty.com),
Γραμματέα Ενημέρωσης, Μέλους ΔΣ ΠΟΜΙΔΑ,
Προέδρου ΕΝΙΒΟΠΑ, Δημοτικού Συμβούλου Χαλανδρίου
[email protected]
Πριν από λίγες ημέρες, μετά από μια σχετικά σύντομη διαβούλευση, ψηφίστηκε ο νόμος 5170/2025, με έναρξη εφαρμογής από την 1η Οκτωβρίου 2025, ο οποίος αφορά τη θέσπιση προδιαγραφών για ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης που έχουν λάβει Αριθμό Μητρώου Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής στην ΑΑΔΕ. Σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 1 του νόμου, προβλέπεται ότι τα ακίνητα που μισθώνονται βραχυχρόνια, σύμφωνα με το άρθρο 111 του ν. 4446/2016 (Α’ 240), πρέπει να πληρούν τις κάτωθι προδιαγραφές:
α) Να αποτελούν χώρους κύριας χρήσης της παρ. 95 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012 (Α’ 79) και να διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό. To συγκεκριμένο άρθρο αναφέρει ρητά: «Χώροι κύριας χρήσης των κτιρίων είναι όσοι προορίζονται για την εξυπηρέτηση της βασικής χρήσης του κτιρίου και την παραμονή των χρηστών του σε αυτούς, όπως είναι σε κτίρια κατοικίας τα υπνοδωμάτια, οι χώροι διημέρευσης, οι κουζίνες, τα γραφεία. Οι χώροι κύριας χρήσης έχουν για τα κτίρια που κατασκευάζονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος ελεύθερο ύψος τουλάχιστον 2,50 μ.». Είναι ίσως η πιο κρίσιμη παράγραφος, αφού στην ουσία προβλέπει ότι για να είναι κατάλληλο για νόμιμη βραχυχρόνια μίσθωση ένα ακίνητο πρέπει να είναι πολεοδομικά νόμιμο με οικοδομική άδεια ή άδεια αλλαγής χρήσης ή ρυθμισμένες αυθαίρετες κατασκευές όλων των νόμων (ν. 4495/2017, ν. 4178/2013, ν. 3843/2010 κ.λπ.). Άρα δεν εντάσσονται και εξαιρούνται όλα τα ακίνητα που έχουν μη ρυθμισμένες αυθαιρεσίες ή υπερβάσεις από οικοδομική άδεια και είναι βοηθητικής χρήσης (π.χ., αποθήκη), ειδικά σε περιπτώσεις που είναι αδύνατη η σημερινή αλλαγή χρήσης λόγω μη ύπαρξης συντελεστή δόμησης κύριας χρήσης ή είναι ύψους κάτω των 2,5 μ., σύμφωνα με το άρθρο 2, παρ. 95 του ν. 4067/2012.
β) Να διαθέτουν ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν.
γ) Να διαθέτουν υπεύθυνη δήλωση ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, πυροσβεστήρες και ανιχνευτές καπνού, ρελέ διαρροής ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακό και ενδείξεις σήμανσης διαφυγής. Η συγκεκριμένη προδιαγραφή αφορά την ασφάλεια και την πυρασφάλεια χρήσης του ακινήτου και επιβάλλει ορισμένες πρόσθετες εργασίες σε υφιστάμενα ακίνητα.
δ) Να διαθέτουν πιστοποιητικό μυοκτονίας και απεντόμωσης, φαρμακείο με είδη πρώτων βοηθειών, καθώς και οδηγό με τηλέφωνα πρώτης ανάγκης.
Επίσης, στο ίδιο άρθρο στην παρ. 2. προβλέπεται ότι για να διαπιστωθεί η συμμόρφωση με τις προδιαγραφές της παρ. 1 διενεργούνται επιτόπιοι έλεγχοι στον χώρο που μισθώνεται και έχει δηλωθεί στην ειδική πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) από υπαλλήλους του υπουργείου Τουρισμού και από μεικτά συνεργεία ελέγχου με υπαλλήλους της ΑΑΔΕ, για την ταυτόχρονη διαπίστωση της συμμόρφωσης με τις κείμενες φορολογικές υποχρεώσεις. Έλεγχοι που έχουν υπερβολική χροιά, αφού μιλάμε για ακίνητα μικρού εμβαδού, και θα μπορούσε να υπάρχει εναλλακτικά μια βεβαίωση μηχανικού ή τεχνικού ασφαλείας, με κυρώσεις και δειγματοληπτικούς ελέγχους από την ΑΑΔΕ για την εγγραφή στο μητρώο.
Οι τελικές προδιαγραφές επιδιώκουν να βάλουν ένα πλαίσιο για τη λειτουργία των ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, που στην τελική του μορφή είναι ισορροπημένο, αφού οι τελικές ρυθμίσεις είναι λογικές και το πρόσθετο κόστος είναι διαχειρίσιμο για κάποιον σοβαρό επενδυτή ή ιδιοκτήτη ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης. Άλλωστε, η σωστή λειτουργία των ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι εξαιρετικά κρίσιμη για την ανάπτυξη των τοπικών αγορών αλλά και του σημαντικού κλάδου του τουρισμού, για την οικονομία, για τα εισοδήματα, για τις επενδύσεις και για την κοινωνία μας.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ