Γέμισαν τα μαγαζιά την περίοδο των εορτών αλλά όχι και τα ταμεία…

Γέμισαν τα μαγαζιά την περίοδο των εορτών αλλά όχι και τα ταμεία…

OΠΩΣ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΑΠΟ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΤΗΣ ΕΣΕΕ

–Δυσανάλογος της κοσμοσυρροής στις αγορές ο τζίρος των ημερών

Μόνο το 6% των επιχειρήσεων είχε έσοδα μεγαλύτερα από της αντίστοιχης περυσινής περιόδου τις ημέρες των εορτών, ενώ, παρότι η κίνηση φέτος ήταν σημαντικά αυξημένη σε σχέση με πολλά από τα προηγούμενα χρόνια, οι εισπράξεις δεν ήταν ανάλογες.

Δηλαδή, ο κόσμος πήγε στα μαγαζιά, έκανε τη βόλτα του, χόρτασε το μάτι του, όπως λέμε, αλλά δεν ψώνισε τα αναμενόμενα. Έκανε στοχευμένες αγορές και δεν παρασύρθηκε από το πνεύμα των ημερών για να πάρει και κάτι παραπάνω. Γιατί, απλούστατα, δεν μπορούσε. Δεν είχε λεφτά. Δεν είχε τη δυνατότητα.

Αν ψώνιζε κάτι περισσότερο, μετά δεν θα είχε να φάει, δεν θα είχε να πληρώσει το ρεύμα του, το τηλέφωνό του. Σε μια κοινωνία στερημένη, απελπισμένη, εξουθενωμένη, όλα είναι μετρημένα, μίζερα, περιορισμένα. Δεν υπάρχουν περιθώρια για… παρασπονδίες, για λοξοδρόμηση, για παρέκκλιση από τον προϋπολογισμό.

Έτσι, ο κόσμος ξεχύθηκε στα μαγαζιά, αλλά ψώνισε περιορισμένα. Αυτά που είχε προγραμματίσει, τα λίγα, τα φθηνά, εκείνα που δεν γεμίζουν τα ταμεία, αν και… αδειάζουν τις τσέπες…

Αυτό είναι το συμπέρασμα που προκύπτει από έρευνα που έκανε η ΕΣΕΕ αμέσως μετά τις γιορτές, ώστε να έχει μια πρώτη αποτίμηση της κίνησης των ημερών. Βέβαια, υπάρχει πάντα το οξύμωρο να μην έχει ο κόσμος να ψωνίσει και να γεμίζουν οι χειμερινοί τουριστικοί προορισμοί, αλλά αυτό χρήζει ειδικών αναλύσεων γιατί ξεφεύγει από τα όρια της λογικής. Αλλά, είπαμε, στην Ελλάδα ζούμε…

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Σταύρος Καφούνης δήλωσε: «Το επιστημονικό επιτελείο της ΕΣΕΕ αποτύπωσε αυτό που τελικά όλοι βλέπαμε στην αγορά: αυξημένη επισκεψιμότητα, με λιγότερες όμως ‘‘σακούλες’’ στους δρόμους, ειδικά το διάστημα που προηγήθηκε της καταβολής του δώρου του ιδιωτικού τομέα. Παρότι σχεδόν οι μισές εμπορικές επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται, εντούτοις είναι αμφίβολο εάν η αύξηση ήταν αρκετή για να καλύψει την τεράστια αύξηση των λειτουργικών εξόδων, που περιλαμβάνουν ενοίκια, μισθοδοσία, ενέργεια κ.λπ.

Επόμενος μεγάλος σταθμός είναι οι εκπτώσεις, που ξεκινούν την ερχόμενη Δευτέρα (13 Ιανουαρίου) με υψηλές προσδοκίες για επιχειρήσεις και καταναλωτές. Το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ, μόλις ολοκληρωθεί η επεξεργασία των στοιχείων από τη Στατιστική Αρχή για το 2024, θα παρουσιάσει ολοκληρωμένα την κατάσταση της αγοράς, δηλαδή της πραγματικής οικονομίας, ώστε τεκμηριωμένα να διεκδικήσουμε τις παρεμβάσεις που θα δώσουν ανάσα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας».

Τα αποτελέσματα της έρευνας συνοψίζονται σε 10 σημεία, τα οποία οδηγούν στα ακόλουθα συμπεράσματα:
1. Κατά τη φετινή εορταστική περίοδο, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (45%) κατέγραψαν υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με πέρυσι, ενώ επίσης υψηλό ήταν το ποσοστό (39%) των επιχειρήσεων που παρέμειναν στα περυσινά επίπεδα.
2. Για 4 στις 10 επιχειρήσεις με βελτιωμένες πωλήσεις η εν λόγω αύξηση διαμορφώθηκε από 11% έως 20%. Από τις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι το 52% εμφάνισε υποχώρηση χαμηλότερη του 10%.
3. Οι 4 στις 10 επιχειρήσεις (43%) εμφανίζονται από πολύ έως και πάρα πολύ ικανοποιημένες από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, ενώ περίπου οι μισές (46%) παρουσιάζονται μέτρια ικανοποιημένες.
4. Σε παλαιότερες έρευνες, η καλύτερη περίοδος για την αγοραστική κίνηση εντοπιζόταν το χρονικό διάστημα που προηγούνταν των Χριστουγέννων, εξαιτίας και της καταβολής του δώρου. Ωστόσο, φέτος για 4 στις 10 επιχειρήσεις (38%) η αγοραστική κίνηση κορυφώθηκε μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.
5. Η μείωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος, σε συνδυασμό με το αυξημένο λειτουργικό κόστος, ανάγκασε σχεδόν τις μισές επιχειρήσεις (49%) να πραγματοποιήσουν προσφορές ή εκπτώσεις ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο. Ειδικότερα, το 51% των επιχειρήσεων προχώρησε σε εκπτώσεις, με μείωση των τιμών από 11% έως 20%.
6. Για το 34% των επιχειρήσεων φαίνεται ότι τα πιο φθηνά εμπορεύματα ήταν αυτά που προτιμήθηκαν από τους καταναλωτές, γεγονός που πιθανόν να συνδέεται και με το αυξημένο κόστος ζωής.
7. Για το σύνολο του 2024 συνολικά, η αγορά παρουσιάζει μια συγκρατημένα ευνοϊκή εικόνα, αφού οι θετικές αποκρίσεις υπερβαίνουν τις αρνητικές.
8. Οι συσσωρευμένες προκλήσεις και τα εμπόδια στην αγορά, σε συνδυασμό με τις μέχρι σήμερα εξελίξεις, ενισχύουν ελαφρώς τις προσδοκίες των επιχειρήσεων σχετικά με τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων του 2025. Η 1 στις 3 επιχειρήσεις (32%) θεωρεί πως οι συγκεκριμένες πωλήσεις θα διαμορφωθούν σε μέτρια επίπεδα, το 28% αναμένει βελτίωση, ενώ το 26% δεν συμμετέχει στις εκπτώσεις (τρόφιμα).
9. Προβληματισμό προκαλεί το ότι το ποσοστό των επιχειρήσεων με δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων παραμένει στα περυσινά επίπεδα (52%), εξέλιξη που σηματοδοτεί πως η ψηφιακή μετάβαση βρίσκεται σε στασιμότητα, αντανακλώντας, σε έναν βαθμό, την αβεβαιότητα αλλά και το κόστος της ψηφιακής αναβάθμισης.
10. Στις κυριότερες παραμέτρους αυτής της αβεβαιότητας συγκαταλέγονται, κατά σειρά σημαντικότητας, για ακόμα ένα έτος, οι οικονομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης, το υψηλό λειτουργικό κόστος και τα φορολογικά βάρη.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ
Φωτό: whirligigtop από το Pixabay


Σχολιάστε εδώ