Σ. Φάμελλος για Μητσοτάκη: Κατέρρευσε το προσωπείο του κεντρώου πολιτικού – Δέσμιος των κομματικών του προβλημάτων

Σ. Φάμελλος για Μητσοτάκη: Κατέρρευσε το προσωπείο του κεντρώου πολιτικού – Δέσμιος των κομματικών του προβλημάτων

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος ξεκινώντας την πρώτη του ομιλία στη Βουλή για τη νέα χρονιά, επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Τουρισμού, χαιρέτησε τ η συμφωνία εκεχειρίας στη Γάζα ενώ ζήτησε την επανεκκίνηση των διαπραγματεύσεων για μία λύση δύο κρατών, με βάση τα σύνορα του 1967.

“Είναι η μόνη λύση που διασφαλίζει ειρήνη και δικαιοσύνη στην περιοχή αλλά και, πρέπει να το πούμε, αφορά και την πατρίδα μας. Γιατί έχει να κάνει με την ασφάλεια και τη σταθερότητα σε όλη την ανατολική Μεσόγειο. Γιατί κλειδί για την περιφερειακή σταθερότητα είναι η πιστή τήρηση των συμφωνηθέντων, αλλά με συμμετοχή της διεθνούς κοινότητας, και σ’ αυτό πρέπει να έχει ρόλο και η Ελλάδα. Γιατί βλέπουμε τον κ. Μητσοτάκη και την εξωτερική πολιτική να απουσιάζουν από τα ουσιαστικά και τα μεγάλα, που αφορούν και τη χώρα μας.” είπε.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις πολιτικές εξελίξεις στη χώρα μας λέγοντας: “δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε ότι οι πολιτικές εξελίξεις των τελευταίων ημερών έχουν χαρακτηριστεί από την κατάθεση των υποψηφιοτήτων για το ανώτατο πολιτειακό αξίωμα, αυτό του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, και οι προτάσεις και η στάση των κομμάτων μάς δίνουν τη δυνατότητα να βγάλουμε πολύτιμα συμπεράσματα. Ας ξεκινήσω με την πρόταση του κυρίου Μητσοτάκη. Ο κύριος πρωθυπουργός επέλεξε να καταθέσει μία πρόταση για έναν εν ενεργεία βουλευτή του, σε αντίθεση με το πνεύμα του Συντάγματος και σε αντίθεση με τις επιλογές οι οποίες έχουν γίνει μέχρι τώρα στη μεταπολιτευτική ελληνική Δημοκρατία.” τόνισε.

Και πρόσθεσε: “Η πρόταση του κυρίου Μητσοτάκη δεν είναι απλά στενά κομματική, αλλά αποδεικνύει ότι ο κύριος Μητσοτάκης είναι δέσμιος των κομματικών του προβλημάτων, που τον υποχρέωσαν να υποτάξει την επιλογή υποψηφίου για το ανώτατο πολιτειακό αξίωμα στα εσωκομματικά προβλήματα. Εξάλλου, τα εσωκομματικά προβλήματα της Νέας Δημοκρατίας ήταν αυτά που οδήγησαν τους τελευταίους μήνες σε μία συζήτηση αρνητική για τα θεσμικά ζητήματα σχετικά με το πρόσωπο της σημερινής Προέδρου της Δημοκρατίας.”

Η ομιλία Σωκράτη Φάμελλου στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπ. Τουρισμού

Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, κ. υπουργέ, κυρία υπουργέ,

Ως πρώτη ομιλία να σας ευχηθώ να έχουμε μια καλή χρονιά, μια χρονιά η οποία θα είναι παραγωγική, ωφέλιμη για την ελληνική κοινωνία και τους Έλληνες και τις Ελληνίδες, και μία χρονιά η οποία θα φέρνει πρόοδο στην πατρίδα μας γιατί δυστυχώς μετράμε συνέχεια αρνητικά ρεκόρ.

Θα ήθελα να κάνω μια πολύ γρήγορη αναφορά στις διεθνείς εξελίξεις, αναφέρομαι στη συμφωνία εκεχειρίας στη Γάζα. Θέλω να πω ότι ως ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ είχαμε τοποθετηθεί έντονα και έγκαιρα υπέρ αυτής της εκεχειρίας και ζητούμε να προχωρήσει αυτή η συμφωνία και να ανασταλούν οι εμπλοκές που την τελευταία στιγμή έχουν κατατεθεί από τον ισραηλινό πρωθυπουργό, έτσι ώστε να υπάρξει κατάπαυση του πυρός στο πλαίσιο των προτάσεων του ΟΗΕ, δηλαδή με επιστροφή όλων των ομήρων και απρόσκοπτη παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας και προφανώς επανεκκίνηση των διαπραγματεύσεων για μία λύση δύο κρατών, με βάση τα σύνορα του 1967. Είναι η μόνη λύση που διασφαλίζει ειρήνη και δικαιοσύνη στην περιοχή αλλά και, πρέπει να το πούμε, αφορά και την πατρίδα μας. Γιατί έχει να κάνει με την ασφάλεια και τη σταθερότητα σε όλη την ανατολική Μεσόγειο. Γιατί κλειδί για την περιφερειακή σταθερότητα είναι η πιστή τήρηση των συμφωνηθέντων, αλλά με συμμετοχή της διεθνούς κοινότητας, και σ’ αυτό πρέπει να έχει ρόλο και η Ελλάδα. Γιατί βλέπουμε τον κ. Μητσοτάκη και την εξωτερική πολιτική να απουσιάζουν από τα ουσιαστικά και τα μεγάλα, που αφορούν και τη χώρα μας.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε ότι οι πολιτικές εξελίξεις των τελευταίων ημερών έχουν χαρακτηριστεί από την κατάθεση των υποψηφιοτήτων για το ανώτατο πολιτειακό αξίωμα, αυτό του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, και οι προτάσεις και η στάση των κομμάτων μάς δίνουν τη δυνατότητα να βγάλουμε πολύτιμα συμπεράσματα. Ας ξεκινήσω με την πρόταση του κυρίου Μητσοτάκη. Ο κύριος πρωθυπουργός επέλεξε να καταθέσει μία πρόταση για έναν εν ενεργεία βουλευτή του, σε αντίθεση με το πνεύμα του Συντάγματος και σε αντίθεση με τις επιλογές οι οποίες έχουν γίνει μέχρι τώρα στη μεταπολιτευτική ελληνική Δημοκρατία. Η πρόταση του κυρίου Μητσοτάκη δεν είναι απλά στενά κομματική, αλλά αποδεικνύει ότι ο κύριος Μητσοτάκης είναι δέσμιος των κομματικών του προβλημάτων, που τον υποχρέωσαν να υποτάξει την επιλογή υποψηφίου για το ανώτατο πολιτειακό αξίωμα στα εσωκομματικά προβλήματα. Εξάλλου, τα εσωκομματικά προβλήματα της Νέας Δημοκρατίας ήταν αυτά που οδήγησαν τους τελευταίους μήνες σε μία συζήτηση αρνητική για τα θεσμικά ζητήματα σχετικά με το πρόσωπο της σημερινής Προέδρου της Δημοκρατίας.

Και είναι δική σας ευθύνη και η φθορά αυτή που έχει καταγραφεί στις μέρες μας. Μπορείτε να βγάλετε πολλά συμπεράσματα και από τη χθεσινή συζήτηση που αναπτύχθηκε μετά την κατάθεση υποψηφιότητας. Ποιος είναι ο σκοπός του κυρίου Μητσοτάκη; Να κλείσει το μάτι στις ακροδεξιές φωνές που υπάρχουν και μέσα στη Νέα Δημοκρατία για να καταθέσει μια υπερδεξιά υποψηφιότητα. Ακούσατε και τα χθεσινά σχόλια από τη μεριά των Σπαρτιατών. Δεν κάνω κανένα άλλο σχόλιο. Ακόμα μια φορά ο κος Μητσοτάκης αποδεικνύεται κατώτερος των περιστάσεων γιατί δεν έχει το πολιτικό δυναμικό και δεν έχει και το πολιτικό κεφάλαιο να διαχειριστεί και τα δικά του προβλήματα και τα προβλήματα της χώρας. Η χθεσινή του δήλωση ήταν απολογία, γι’ αυτό και κράτησε τόση ώρα στην τηλεόραση. Αυτό δεν είναι επικίνδυνο μόνο για εσάς, για τη Νέα Δημοκρατία. Είναι επικίνδυνο και για τη χώρα μας. Και εμείς οφείλουμε να το καταθέσουμε. Το μόνο θετικό της χθεσινής ημέρας ήταν ότι κατέρρευσε ακόμα μια φορά αυτό το προσωπείο του κεντρώου, του φιλελεύθερου πολιτικού. Πού είναι οι συναινέσεις; Πού είναι οι συνθέσεις; Πού είναι οι υπερβάσεις; Πού είναι το πολιτικό δυναμικό; Εμείς από την πρώτη στιγμή ζητήσαμε η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας να μην είναι εσωτερική υπόθεση ενός κόμματος και να μην εκμεταλλευτείτε την αλλαγή του Συντάγματος που περιόρισε τον αριθμό των απαιτούμενων ψήφων. Επισημάναμε τον κίνδυνο αυτό, λες και ξέραμε. Δεν μας αρέσει που επιβεβαιωθήκαμε. Σε πλήρη αντίθεση όμως με τη Νέα Δημοκρατία και τον κύριο Μητσοτάκη, εμείς αποδείξαμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα σοβαρό, δημοκρατικό και συγκροτημένο κόμμα που σέβεται το Σύνταγμα και σέβεται και τους θεσμούς.

Αναλάβαμε πρωτοβουλίες χωρίς να θίξουμε ονόματα, χωρίς συζήτηση για τα πρόσωπα, με σεβασμό στο πολιτειακό αξίωμα. Απευθύναμε ταυτόχρονα ένα κάλεσμα για συζήτηση και συνεννόηση με τις προοδευτικές δυνάμεις. Το θέσαμε δημόσια, χωρίς περιορισμούς ονομάτων, γιατί έτσι γίνεται μια σοβαρή πολιτική πρόταση, στην κοινωνία και δημόσια. Ζητήσαμε να υπάρχει μια κοινή υποψηφιότητα των προοδευτικών κομμάτων. Γιατί; Για να δώσει ένα στίγμα. Ότι υπάρχει διέξοδος, ότι μπορούν να βρεθούν λύσεις. Αυτό δεν ζητούν οι πολίτες; Βρείτε λύσεις γιατί δεν έχουμε αντιπολίτευση, γιατί δεν έχουμε κάποιον να μας υπερασπιστεί σήμερα απέναντι σε αυτή τη λαίλαπα της δεξιάς και άδικης πολιτικής. Εμείς ζητήσαμε να υπάρχει λύση των προοδευτικών κομμάτων, γιατί ξέρουμε ότι μπορούμε να υπηρετήσουμε και το θεσμό και το ρόλο της αξιωματικής αντιπολίτευσης που μας έδωσαν οι πολίτες. Αλλά ταυτόχρονα και γιατί βλέπουμε να υπάρχει μια ακροδεξιά στροφή η οποία αυξάνει δυνάμεις στην Ευρώπη – πιστεύω ότι αφορά και κάποια μυαλά μέσα στη Νέα Δημοκρατία αυτή η συζήτηση. Βλέπουμε όμως ταυτόχρονα μια δεύτερη θητεία Τραμπ, η οποία αμφισβητεί εδαφική ακεραιότητα, αμφισβητεί ανθρώπινα δικαιώματα, αμφισβητεί σύνορα και κυβερνήσεις χωρών. Θα μείνουμε έξω από αυτή τη συζήτηση; Γι’ αυτό το λόγο εμείς καταθέσαμε μια πρόταση με προοδευτική προοπτική και τελικά, στον κατάλληλο χρόνο, και με κατάλληλο πρόσωπο. Και είμαστε περήφανοι για την πρότασή μας. Γιατί η κυρία Λούκα Κατσέλη είναι μια Ελληνίδα με μεγάλο πολιτικό και κοινωνικό αποτύπωμα. Έχει διεθνή και ακαδημαϊκή εμπειρία. Και θα ’θελα να βάλω πάνω απ’ όλα και πρώτα απ’ όλα, γιατί αυτό μας αφορά και μας ενώνει, ότι έχει δημοκρατικό ήθος και αξίες και μπορεί να ενισχύσει με την εκλογή της και το θεσμό και τη Δημοκρατία και τους Έλληνες και τις Ελληνίδες. Είναι μια υποψηφιότητα που μπορεί να ενώσει, υπερβαίνοντας έτσι κομματικούς εγωισμούς ή τακτικισμούς.

Πρέπει να πω και οφείλουμε να πούμε σήμερα ότι δεν είναι η ώρα για μια μικρή, περιορισμένη ανάγνωση ενός τέτοιου σοβαρού θέματος. Σχετικά με την πρόταση που έχει καταθέσει σήμερα το ΠΑΣΟΚ και ο κ. Ανδρουλάκης, οφείλω να σημειώσω τα εξής: Δεν είναι ο θεσμός του Προέδρου της Δημοκρατίας το έδαφος για κομματικούς ανταγωνισμούς στον προοδευτικό χώρο. Από την πρώτη στιγμή επεσήμανα κι εγώ προσωπικά την ανάγκη να υπάρχει μια κοινή πρόταση και πήραμε όλοι κι όλες μαζί πρωτοβουλίες. Το στηρίξαμε με συνέπεια, συγκροτημένα, χωρίς παραφωνίες και την κατάλληλη στιγμή προτείναμε την υποψηφιότητα της κυρίας Κατσέλη.

Αποδεικνύεται ότι ήταν σωστό να μην περιμένουμε τον κύριο Μητσοτάκη και να μην ετεροπροσδιοριστούμε από τον κύριο Μητσοτάκη. Γνωρίζαμε, και δυστυχώς επιβεβαιωνόμαστε, ότι ο κύριος Μητσοτάκης δεν σέβεται τους θεσμούς. Δεν υπάρχει όμως λόγος τώρα να μετράμε τα λάθη που έγιναν. Ακόμα και τώρα, σήμερα, εφόσον ο κύριος Ανδρουλάκης χαρακτήρισε την κυρία Κατσέλη ως μία προοδευτική υποψηφιότητα, υπάρχει η βάση, ακόμα και τώρα, μετά και τη σημερινή ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ, για μία κοινή στήριξη. Για ποιο λόγο επιλέγετε μία πρακτική στενής κομματικής καταγραφής; Δεν είναι κατανοητό και δεν δικαιολογείται.

Εμείς επιμένουμε. Ο προοδευτικός χώρος πρέπει να απαντήσει στον κύριο Μητσοτάκη με σύνθεση. Και η κυρία Λούκα Κατσέλη είναι το κατάλληλο πρόσωπο που μπορεί να την εκφράσει και να ενώσει. Και έτσι να δοθεί και μία απάντηση, μία δυνατότητα να δώσουμε απάντηση. Γιατί πρέπει να δώσουμε απάντηση στα σχέδια και τις πολιτικές του κυρίου Μητσοτάκη, αλλά και προοπτική στην αγωνία της κοινωνίας και των πολιτών.

Σας το είπα και νωρίτερα: Οι πολίτες ψάχνουν δυναμική και αξιόπιστη αντιπολίτευση και ο ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία κάνει τα βήματα που απαιτούνται για να έχει η χώρα όχι μόνο αξιόπιστη και δυναμική αντιπολίτευση, αλλά και προοδευτική απάντηση κυβερνώσα, με δυνατότητες και αξιοπιστία.

Εμείς κάναμε πράγματι πολλά λάθη. Πήραμε ένα πικρό μάθημα, το γνωρίζουμε, δεν το κρύβουμε, και επιστρέψαμε στην πολιτική δράση και πιο σοφοί και πιο δυνατοί. Χαλάμε τα σχέδια του κ. Μητσοτάκη και γι’ αυτό έχουν αρχίσει διάφορες ανησυχίες. Γιατί μας ήθελαν παροπλισμένους και στο καναβάτσο. Ξέρουμε πάρα πολύ καλά, και ποιοι μας φοβούνται και γιατί μας φοβούνται. Και πολύ καλά κάνουν, εγώ λέω, γιατί έχουμε και την επάρκεια και τη γνώση για να ανατρέψουμε τις άδικες πολιτικές που κρατάνε την Ελλάδα στην τελευταία θέση στην αγοραστική δύναμη και στην πρώτη θέση στην ακρίβεια.

Και ας έλθω λίγο στα θέματα του τουρισμού, που είναι το θέμα του νομοσχεδίου, και ναι, συμφωνώ, είναι κρίσιμος τομέας στην ελληνική οικονομία και στην κοινωνία και με ισχυρό αποτύπωμα στο περιβάλλον και στη θέση της χώρας μας. Ναυαρχίδα, λέτε, της ελληνικής οικονομίας. Ας συζητήσουμε λοιπόν γι’ αυτή τη ναυαρχίδα. Τα είπαμε και πριν τις γιορτές. Βλέπουμε με συνέχεια και συνέπεια εκ μέρους σας μόνο αποσπασματικά νομοσχέδια στο θέμα του τουρισμού.

Δεν ήρθε ούτε σήμερα ένα συγκροτημένο στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό. Έχουμε άτολμες, αποσπασματικές παρεμβάσεις, σήμερα για τη βραχυχρόνια μίσθωση και τις τουριστικές επιχειρήσεις, που εμπεριέχουν σχολιασμό για τα σοβαρά ζητήματα στέγασης και προσωπικού, αλλά δεν τα λύνουν. Δηλαδή είναι παραδοχή του προβλήματος, αλλά μη λύση.

Όπως πρώτα απ’ όλα καταγγέλλει το σύνολο των εργαζομένων και της εκπροσώπησης τους στον τομέα του τουρισμού, τι έχουμε; Έχουμε χιλιάδες εργαζόμενους με ελαστικές σχέσεις εργασίας που δεν λαμβάνουν ούτε ένα ευρώ από το μειωμένο επίδομα ανεργίας και νέες ρυθμίσεις που τους αφήνουν απέξω, ενώ δεν έχουμε ούτε τις ελάχιστες προδιαγραφές για τα εργασιακά δικαιώματα και για τις συνθήκες διαβίωσης.

Επιπλέον, η ακρίβεια του κυρίου Μητσοτάκη και οι συνεχείς ανατιμήσεις και το ότι έχουν μείνει οι μισθοί στο 2011, να τα λέμε αυτά, δημιουργούν πλέον ένα απαράδεκτο περιβάλλον για τους ανθρώπους αυτούς. Και ταυτόχρονα, στο πεδίο της βραχυχρόνιας μίσθωσης, εκεί δεν υπάρχει καμία εικόνα για το πού βρίσκονται τα εργασιακά δικαιώματα και οι εργαζόμενοι. Κανένα πλαίσιο. Αλήθεια, κυρία Υπουργέ, γνωρίζετε πόσοι εργαζόμενοι σήμερα υπηρετούν στον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης; Θέλουμε να μας το πείτε. Έχετε έστω μία καταγραφή; Υπάρχει σύμβαση που τους καλύπτει; Σας καλώ και σας προκαλώ να μας απαντήσετε, και να μας πείτε και ποια είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα των εργαζομένων σε αυτόν τον μεγάλο τομέα – και με έναν άναρχο τρόπο, έτσι όπως έχει εξελιχθεί. Σε ποια κλαδική σύμβαση εργασίας αντιστοιχούν; Εσείς ακόμα μια φορά, σε έναν αποσπασματικό, όπως είπα, νομοσχέδιο χωρίς στρατηγική, έρχεστε να εξυπηρετήσετε μερικά φωτογραφικά θα έλεγα, με φωτογραφικό τρόπο, συμφέροντα κάποιων μεγάλων ομίλων εις βάρος και των αυτοαπασχολούμενων και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στον κλάδο του τουρισμού αλλά και των εργαζομένων.

Οι νέες ρυθμίσεις οι οποίες φέρνετε δημιουργούν ένα αλαλούμ πρώτα απ’ όλα και ταυτόχρονα δημιουργούν δυσμενείς συνθήκες για τους μικροϊδιοκτήτες, ενώ, θα έλεγα, λειτουργείτε και τιμωρητικά, με υπέρογκα πρόστιμα που δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα, και με αόριστες προδιαγραφές ελέγχου. Είναι ένα μεγάλο θέμα του νομοσχεδίου. Ακόμα και κάποια, θετικά στο γενικότερο πεδίο, εργαλεία που έχετε, δεν έχουν τρόπο εφαρμογής, με αποτέλεσμα μετά να γίνεται πάρτι. Γιατί δεν καθορίζονται οι κανόνες. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι ταυτόχρονα το μεγάλο ζήτημα της βραχυχρόνιας μίσθωσης δημιουργεί πρόβλημα όχι μόνο στους εργαζόμενους που υπηρετούν και απασχολούνται εκεί, αλλά και στις επιχειρήσεις, γιατί υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός. Και, προσέξτε, ταυτόχρονα έχουμε μία στέρηση για τους επαγγελματίες του τουρισμού να έχουν καθαρό οδικό χάρτη μπροστά τους, αλλά και ένα μεγάλο χωροταξικό και πολεοδομικό πρόβλημα στην Ελλάδα, που το βλέπουμε πλέον και στις μεγαλουπόλεις και εδώ στην Αθήνα. Και τα προβλήματα γιγαντώνονται. Και οι διατάξεις που έχετε μέσα, που προσθέτετε για την εποχική μίσθωση δωματίων για το προσωπικό των ξενοδοχείων αλλά και για τις υπόλοιπες κοινωνικές ομάδες που χρειάζονται να «υπηρετήσουν» σε αυτές τις περιοχές – καθηγητές, γιατρούς, δασκάλους – δημιουργούν περισσότερα προβλήματα γιατί έχουν σύγκρουση με την τουριστική περίοδο. Δεν μπορούν να γίνουν ταυτόχρονα και τα δύο. Αλλά είναι και παραδοχή του προβλήματος. Πάντως αυτό που εμείς γνωρίζουμε είναι ότι με τη δική σας πολιτική και οι εργαζόμενοι του δημόσιου τομέα που πρέπει να υπηρετήσουν σε ευάλωτες περιοχές δεν έχουν πού να μείνουν και οι εργαζόμενοι στον τουρισμό πλήττονται και οι περιοχές όπου υπάρχουν αυτά τα προβλήματα πάνε προς τα πίσω. Γιατί; Γιατί ταυτόχρονα υπάρχει και μια έκρηξη ενοικίων, που δημιουργεί τεράστιο στεγαστικό πρόβλημα για όλους τους πολίτες.

Μέσα στο νομοσχέδιο, όπως είπα και προηγουμένως, έχετε και διάφορα κριτήρια που εισάγονται χωρίς να υπάρχει κάποιο κανονιστικό πλαίσιο. Έτσι, παραδείγματος χάριν, η κατάταξη των ξενοδοχείων με βάση τα περιβαλλοντικά κριτήρια είναι στον αέρα. Γιατί δεν αναφέρετε ποια είναι αυτά. Πάλι κάποιοι θα κάνουν πάρτι. Και προσθέτω εδώ τον κίνδυνο για κάτι πολύ ουσιαστικό, που είναι το πρασίνισμα του τουρισμού, να συμβεί και το λεγόμενο green washing. Δηλαδή κάποιοι να «ξεπλυθούν» με «πράσινες» σφραγίδες χωρίς να υπάρχει πραγματική προσαρμογή στην περιβαλλοντική πολιτική. Και τελικά δεν εξυπηρετούνται ούτε οι συνεπείς επιχειρηματίες του κλάδου. Παρ’ ότι στην Ευρώπη – και το γνωρίζω πολύ καλά αυτό και από τις προηγούμενες θέσεις στις οποίες έχω υπηρετήσει  – υπάρχουν κανονισμοί και κριτήρια. Και αυτά γίνονται και σε επίπεδο ευρωπαϊκής οδηγίας, αλλά ψάξαμε και βρήκαμε στη Γαλλία, στην Ιταλία, στη Γερμανία, στην Ισπανία να υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές για το πώς θα ελέγχεται ο τομέας αυτός. Προσθέτω επίσης και την περίεργη διάταξη που έχετε για την άντληση νερού από τη θάλασσα για να υπηρετήσετε το έλλειμμα υδατικού ισοζυγίου, ενώ δεν κάνετε τίποτα για να λυθεί το πραγματικό πρόβλημα της λειψυδρίας και της διαθεσιμότητας υδατικών πόρων σε όλες τις περιοχές. Γιατί; Μα γιατί σταματήσατε ακόμη και τον σχεδιασμό υδατικών πόρων που είχε γίνει με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Είχαμε μπει δηλαδή σε ευρωπαϊκό δρομολόγιο και το ανατρέψατε. Και βλέπουμε και τεράστια προβλήματα με τις πλημμύρες και τους υδατικούς πόρους σε όλη την Ελλάδα. Και τώρα δημιουργείτε και ακόμα ένα θέμα, γιατί υπάρχει ζήτημα και νομολογιακό από το Συμβούλιο Επικρατείας, αλλά και περιβαλλοντικό σχετικά με τους όρους αυτής της ρύθμισης.

Έτσι τελικά που καταλήξαμε; Να βλέπουμε δυστυχώς και φέτος το καλοκαίρι κινητοποιήσεις αγροτών και κατοίκων στα νησιά εναντίον των τουριστικών δραστηριοτήτων. Γιατί; Γιατί δημιουργείται τεράστιο έλλειμμα στους υδατικούς πόρους. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Και δεν είναι από πίσω ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Είναι και οι πολίτες και οι αγρότες και οι επαγγελματίες του τουρισμού που έρχονται και συγκρούονται.

Αυτό που λείπει όμως από το νομοσχέδιο και πρέπει να το πούμε, είναι ότι δεν υπάρχει καμία στρατηγική επιλογή για τον τουρισμό. Δεν υπάρχει ένα σχέδιο. Δεν υπάρχει ένα σχέδιο το οποίο να έχει προτεραιότητες, σχεδιασμό και στο χωροταξικό του τουρισμού, να έχει μια πρόταση για τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου για όλο τον χρόνο. Ένα σχέδιο το οποίο να έχει και μια περιφερειακή δημοκρατία, ώστε όλες οι περιφέρειες της χώρας να έχουν δυνατότητα ανάπτυξης τουριστικών δραστηριοτήτων και άρα εσόδων και τοπικού προϊόντος. Και προφανώς δεν υπάρχει ούτε ισότιμη συμμετοχή των εμπλεκομένων, ούτε και η αναγκαία στρατηγική κυκλικότητας και ουδετερότητας ως προς το κλιματικό αποτύπωμα. Αν δεν έχουμε αυτά τα χαρακτηριστικά πλέον στην οικονομική δραστηριότητα, η Ελλάδα μένει πίσω. Και δυστυχώς αφήνετε την Ελλάδα πίσω. Κρατάτε μονοδιάστατο το τουριστικό προϊόν και πρέπει να κάνουμε μια τέτοια συζήτηση.

Εμείς έχουμε καταθέσει, και το λέω κλείνοντας αυτό το κομμάτι της τοποθέτησής μου, μια ολοκληρωμένη πρόταση η οποία αντιμετωπίζει τον τουρισμό μέσα στην οικονομική δραστηριότητα της χώρας, συνδεδεμένο με τον πρωτογενή τομέα, με αλυσίδες αξίας, γιατί αυτό έχει σημασία. Στην τελευταία επίσκεψή μου στην Κρήτη, μου είπαν οι συνεταιριστές στο Ηράκλειο ότι μόνο το 10% των προϊόντων που καταναλώνουν και αξιοποιούν τα ξενοδοχεία είναι της Κρήτης. Αυτός είναι ο τουρισμός που θέλετε; Με εισαγόμενα προϊόντα, ώστε να μην δίνει προοπτική και στους επαγγελματίες και στον τόπο της χώρας μας; Θέλουμε να υπάρχει ένα τέτοιο βιώσιμο μοντέλο τουρισμού, αλλά δυστυχώς το δικό σας δεν είναι.

Και δίπλα σε αυτό, με την άναρχη ανάπτυξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης έχουμε και ένα τεράστιο πρόβλημα στέγασης. Γιατί πρέπει να δούμε ότι και οι πολίτες εδώ στην Αθήνα, στην Αττική, έχουν σοβαρότατο πρόβλημα, και σε όλες τις μεγάλες πόλεις, εξαιτίας της έκρηξης τιμών. Γιατί; Γιατί δεν υπάρχει και δημόσια πολιτική στέγης. Εδώ θέλω να προσθέσω, κυρίες και κύριοι βουλευτές, ότι η πολιτική στέγης δεν αφορά μόνο τους ένστολους ή τους εκπαιδευτικούς και τους γιατρούς στην περιφέρεια. Ναι, πρέπει να υπάρχουν πρωτοβουλίες για αυτές τις κοινωνικές ομάδες, αλλά αφορά πλέον όλες τις κοινωνικές κατηγορίες. Είναι πάνω από 200.000 οι οικογένειες στην Ελλάδα σήμερα που δεν έχουν στέγη και πρέπει να επιλύσουμε εμείς, με μία δημόσια πολιτική στέγασης, το πρόβλημα της στέγης. Ο ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία λοιπόν, αναλαμβάνει πρωτοβουλία ώστε να υπάρχει στη χώρα μας δημόσια πολιτική για τη Στέγη. Το σπίτι του Έλληνα και της Ελληνίδας είναι δημόσια υπόθεση και δεν είναι  χώρος για να γίνεται πάρτι συμφερόντων.

Και εδώ πρέπει να πάρουμε μέτρα, και για τη βραχυχρόνια μίσθωση. Η βραχυχρόνια μίσθωση επίσης δεν είναι αντικείμενο επαγγελματικής δραστηριότητας που παραβιάζει τα δικαιώματα και του τουριστικού κλάδου. Όχι. Μπορεί να υπάρχει περιορισμός στα φυσικά πρόσωπα, με συγκεκριμένη ποσοτικοποίηση – εμείς έχουμε προτείνει ένα ανώτατο όριο,  2 ή 3 ανά ΑΦΜ –  αλλά όχι μία ανταγωνιστική δραστηριότητα στο χώρο του τουρισμού, μία επαγγελματοποίηση δηλαδή της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Και εδώ ταυτόχρονα θα πρέπει να έχουμε και στοχευμένες πολιτικές ως χώρα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία προτείνει η Ελλάδα να έχει, όπως αντιστοιχεί σε μια ευρωπαϊκή χώρα, δημόσια πολιτική στέγης, με εργατική κατοικία, κοινωνική κατοικία και φοιτητική κατοικία. Έτσι ολοκληρώνεται μια πολιτεία στη βάση της ευρωπαϊκής υποχρέωσης και θα επανέλθουμε σύντομα και με αυτήν την πολιτική πρωτοβουλία.

Τέλος, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, θέλω να αναφερθώ στο μεγάλο ζήτημα που έχει προκύψει με τον φόρο ταφής. Πήραμε την πρωτοβουλία και έχουμε καταθέσει ως Κοινοβουλευτική Ομάδα μια τροπολογία η οποία περιμένουμε από την κυβέρνηση να μας απαντήσει αν θα εισαχθεί προς ψήφιση. Και είναι θετικό ότι αυτή η τροπολογία έχει λάβει θετικά σχόλια και θα υποστηριχθεί, αν κατατεθεί, κι από άλλες κοινοβουλευτικές ομάδες, και το χαιρετίζουμε. Η τροπολογία αυτή δεν συνδέεται μόνο με ένα άδικο χαράτσι εκατοντάδων εκατομμυρίων. Θέλω λιγάκι να το ξεκαθαρίσω αυτό, γιατί είναι πολύ χρήσιμο και διδακτικό. Γιατί φτάσαμε σήμερα να αντιδρά όλη η αυτοδιοίκηση της Ελλάδας σε έναν φόρο εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που έβαλε η κυβέρνηση Μητσοτάκη; Και να λύσω και ορισμένα ψέματα που διακινούνται.

Γιατί αυτός ο άδικος φόρος είχε καταργηθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και είχα την τιμή να είμαι εγώ ο υπουργός που εισηγήθηκα την κατάργηση του φόρου ταφής, έτσι, για να τακτοποιούνται διάφορα ζιζάνια που λένε ψέματα μέσα από το Μαξίμου. Γιατί μαθαίνουμε και από πού βγαίνουν αυτές οι πληροφορίες.

Να το ξεκαθαρίσουμε λοιπόν. Για ποιο λόγο πληρώνουμε σήμερα ή χρεώνονται με αυτό το χαράτσι οι πολίτες και οι δήμοι; Γιατί πολύ απλά ο κύριος Μητσοτάκης απέτυχε εδώ και έξι χρόνια να κάνει έστω και ένα βήμα στη διαχείριση απορριμμάτων. Γι’ αυτό μας γυρίζει στο παρελθόν.

Γιατί λοιπόν γυρίζουμε στο παρελθόν και πότε νομοθετήθηκε το χαράτσι του φόρου ταφής; Το 2012. Τότε νομοθετήθηκε το χαράτσι του φόρου ταφής. Γιατί υπήρξαν πολλαπλά αδιέξοδα στη χώρα που δημιουργήσατε εσείς – υπηρετήσατε στην κυβέρνηση και στην αυτοδιοίκηση και το ξέρετε. Τι γινόταν τότε; Γιατί και εγώ τότε στην αυτοδιοίκηση ήμουν. Εμείς τι κάναμε στην κατεύθυνση αυτή; Πήραμε μέτρα, και για τον περιορισμό της ταφής, και για την ανακύκλωση, και για την κυκλική οικονομία. Γιατί ναι, η ανακύκλωση και η κυκλική οικονομία είναι ο μόνος τρόπος να αποφύγουμε την ταφή και τα χαράτσια που φέρνει αυτή στη συνέχεια. Έγινε τίποτα τα τελευταία έξι χρόνια για να έχουμε ανακύκλωση στη χώρα; Μόνο σκάνδαλα. Με λεφτά και της Ευρώπης, που τα ψάχνει η Ευρώπη τώρα και η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου. Αυτό είναι η Νέα Δημοκρατία.

Αυτό γίνεται λοιπόν τελικά: όταν η Πολιτεία δεν κάνει κάτι, δεν στηρίζει ούτε τους πολίτες, ούτε το περιβάλλον, ούτε την αυτοδιοίκηση, έρχονται χαράτσια, που μάλιστα καταλήγουν σε αδιαφανή διαχείριση. Γιατί δεν είναι μόνο το ύψος του φόρου ταφής, είναι και το πού πάει και ποιος το διαχειρίζεται. Εμείς αποδείξαμε ότι γίνεται και αλλιώς – και αυτό είναι ένα από τα μεγάλα κέρδη της περιόδου της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Αποδείξαμε ότι μπορεί να γίνει αλλιώς σε πολλούς τομείς. Και με λάθη, αλλά κάναμε έργο με διαφάνεια και τιμιότητα που δεν την βρίσκουμε σήμερα. Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα σήμερα της ελληνικής κοινωνίας. Και τώρα αποδεικνύεται πόσο σοφά έγιναν τότε κάποια βήματα.

Με συμφωνία της αυτοδιοίκησης και των παραγωγικών φορέων – τότε ήταν ομόφωνη η πρόταση για την αλλαγή της πολιτικής στα απορρίμματα – απελευθερώθηκαν την περίοδο εκείνη, που η χώρα ήταν σε χρεοκοπία, πόροι ενός δισεκατομμυρίου ευρώ για να γίνουν δημόσια έργα στην διαχείριση των απορριμμάτων. Προσέξτε λίγο: Έγινε εθνικός σχεδιασμός το 2015, έγιναν περιφερειακοί σχεδιασμοί σε όλη τη χώρα το 2016, σε ένα χρόνο. Και ξέρετε γιατί το λέω αυτό; Γιατί τα τελευταία 6 χρόνια δεν κατάφεραν οι άριστοι να κάνουν ούτε έναν περιφερειακό σχεδιασμό διαχείρισης απορριμμάτων. Γι’ αυτό και έχουν μπλοκάρει τα πάντα. Για να κάνουν πάρτι κάποιοι, απέξω.

Ταυτόχρονα, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ έγινε άρση της αιρεσιμότητας στις χρηματοδοτήσεις, το ανέφερα αυτό, δρομολογήθηκαν μεγάλες δημόσιες επενδύσεις, των δήμων, υπήρξε νέος νόμος ανακύκλωσης το 2017 και το 2018 η Ελλάδα, η Ελλάδα μας, ήταν μέσα στις δέκα χώρες της Ευρώπης που είχαν στρατηγική κυκλικής οικονομίας. Αυτό είναι πρωτοπορία. Αυτό είναι πρόοδος.

Τώρα πού είμαστε; Ενώ παραδώσαμε όλα τα εργαλεία το 2019, και στην αυτοδιοίκηση, με αρμοδιότητες στους Δήμους, αυστηρές για την ανακύκλωση, και αρμοδιότητες και στους φορείς διαχείρισης απορριμμάτων και έλεγχο για τα συστήματα – στα οποία τώρα κάνουν πάρτι και είναι τα σκάνδαλα από πίσω.

Είχαμε θεσπίσει και την εισφορά κυκλικής οικονομίας. Τι είναι εισφορά κυκλικής οικονομίας που προτείνουμε σήμερα για νομοθέτηση; Είναι οι δήμοι που δεν προχωρούν βήματα στην ανακύκλωση, να χρηματοδοτούν οι ίδιοι τους προϋπολογισμούς τους για να κάνουν βήματα στην ανακύκλωση. Όχι να τα παίρνει η κυβέρνηση για να τακτοποιεί ημετέρους και μάλιστα σε υπερπολλαπλάσιο βαθμό. Γιατί αυτό κάνει η Νέα Δημοκρατία σήμερα. Αυτή είναι η διαφορά.

Αυτό το μέτρο, θέλω να σας πω κυρίες και κύριοι βουλευτές, σε ένα φόρουμ κυκλικής οικονομίας στο Ζάππειο είχε εγκριθεί και από την ΚΕΔΕ και είχε εγκριθεί και από τους παραγωγούς της Ελλάδας. Έτσι προχωράει η Δημοκρατία, με τέτοια βήματα. Και έτσι είχαν μειωθεί τα πρόστιμα που είχε η Ελλάδα. Και τώρα, όπως σας είπα, δεν έχει προχωρήσει κανείς περιφερειακός σχεδιασμός και το μόνο μέλημα που είχε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για έξι χρόνια ήταν η ιδιωτικοποίηση των δημοτικών υποδομών απορριμμάτων. Και επειδή βλέπω και συνάδελφους της αυτοδιοίκησης, αναρωτιέμαι αν σας αρέσει αυτό, να παίρνουν έτοιμα έργα των Δήμων και του Δημοσίου, των Ελλήνων πολιτών, οι ιδιώτες για να τα διαχειρίζονται ως μονοπώλια και να εξαρτώνται οι δήμοι από μονοπώλια που βάζει ο κύριος Μητσοτάκης στο κεφάλι των πολιτών. Αυτή είναι η Νέα Δημοκρατία.

Και ταυτόχρονα, δύο εθνικοί σχεδιασμοί που περιείχαν μέσα καύση απορριμμάτων και, στον τελευταίο σχεδιασμό, καύση σύμμεικτων αποβλήτων. Η Ευρώπη το είχε αφήσει 20 – 30 χρόνια πίσω αυτό και εσείς μας φέρνετε στο μεσαίωνα της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Και το αποτέλεσμα; Για δείτε λίγο τους περιφερειάρχες που περάσανε τα τελευταία πέντε χρόνια από την Αττική. Έχετε δει κάπου μια γραμμή, μια μελέτη, μια έγκριση, μια χωροθέτηση έργου, κάπου, για να αποφύγουμε το μεσαίωνα της ταφής στη Δυτική Αττική, την υποβαθμισμένη Δυτική Αττική που οι πολίτες πληρώνουν το κόστος της δικής σας ανεπάρκειας; Και έρχεστε τώρα, με επίκληση του αδιεξόδου της ταφής, να επιβάλλετε χαράτσι. Αυτοί είστε, πράγματι. Και δεν έχει γίνει ούτε ένα έργο, ούτε μια αδειοδότηση, Αλλά το πάρτι συνεχίζεται. Γι’ αυτό μας ψάχνει η Ευρώπη για το πού πάνε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Και έχουμε πάρτι στην ανακύκλωση. Αν είναι δυνατόν. Σκάνδαλα ακόμα και σε ένα ουσιώδες για την πρόοδο και την επιβίωση της κοινωνίας μας τομέα και αντικείμενο. Και ναρκοθετήσατε τα πάντα: και το δημόσιο χαρακτήρα της διαχείρισης και τις αρμοδιότητες των Δήμων και την κυκλική οικονομία. Και έρχεστε το 2021 και επιβάλλατε ξανά τον φόρο ταφής. Πίσω στο παρελθόν δηλαδή. Τι πιο αναχρονιστικό; Επικαλείστε την ευρωπαϊκή συμμόρφωση- ότι τάχατες το κάνετε, δήθεν, για την αποτροπή της ταφής – αλλά δεν κάνατε τίποτα, έστω το 2021, για να μην έχουμε ταφή. Και επιπλέον, αυτά τα εκατομμύρια, τα εκατοντάδες εκατομμύρια των δήμων και των πολιτών, τα εισπράττει ο Οργανισμός Ανακύκλωσης, ο ΕΟΑΝ, ο οποίος κατηγορείται και για λανθασμένη αδειοδότηση συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης, παρά την αρνητική εισήγηση υπηρεσιών της ίδιας υπηρεσίας – δίνετε άδειες σε συστήματα ανακύκλωσης, ενώ οι υπηρεσίες λένε ότι δεν κάνουν ανακύκλωση – και έχει και τα εκατομμύρια τώρα των δήμων και των πολιτών με αδιαφάνεια στη διαχείρισή του.

Σας αρέσει αυτό; Είστε ευχαριστημένοι; Θα πάτε στις τοπικές κοινωνίες να πείτε ότι έκανε κάποιο έργο στην διαχείριση απορριμμάτων, εδώ στην Αττική, η Νέα Δημοκρατία; Εγώ περιμένω και τον κύριο Χαρδαλιά να μας πει:  βρήκε ένα έργο, βρήκε μία ωρίμανση, βρήκε κάτι ή έκανε κάτι το τελευταίο διάστημα; Και ο κύριος Πατούλης αν θέλει, να βγει να κάνει ένα δημόσιο απολογισμό για το τι έγινε στην διαχείριση των απορριμμάτων. Γιατί εγώ γνωρίζω πολύ καλά τι έγινε και είχα και την κυβερνητική ευθύνη τότε.

Τελικά με αυτές τις πολιτικές – προσέξτε τώρα – πλήττονται ταυτόχρονα οι δήμοι που χρεοκοπούν, οι πολίτες ,με υπέρογκα τέλη, η οικονομία, γιατί δεν έχουμε μεταρρυθμίσεις, και το περιβάλλον, γιατί η ταφή σαφώς είναι βήμα προς τα πίσω. Αυτό ακριβώς έχει συμβεί. Ούτε μία γραμμή δεν τραβήξατε στην Αττική, η κυβέρνηση των αρίστων, για έξι χρόνια. Και αυτό ναι, είναι ένα δημόσιο κατηγορώ, γιατί έχετε πάει τη χώρα προς τα πίσω. Θέλω ένα σημείο να βγει εδώ, να απολογηθεί και να απολογίσει ότι έγινε κάτι θετικό. Και τώρα έχουμε χαράτσια. Να το ξεκαθαρίσουμε. Η δική μας πρόταση λέει: οι δήμοι θα στηριχθούν με πόρους και με τεχνογνωσία για να κάνουν ανακύκλωση, και η πολιτεία θα είναι αυστηρή όπου δεν γίνεται ανακύκλωση. Έτσι είναι οι ξεκάθαρες δουλειές, έτσι πάει η Ευρώπη μπροστά. Δεν το κάνατε όμως αγαπητέ συνάδελφε. Δεν το κάνατε έξι χρόνια. Και τώρα πρέπει να πάτε στους πολίτες να απολογηθείτε. Γιατί χρειάζεται κάτι που νομοθετήσαμε εμείς από το ‘18, χωριστή συλλογή οργανικών και παραγωγή από τα βιοαποδομήσιμα λιπασμάτων και εδαφοβελτιωτικών, να το δούμε να γίνεται πράξη σε όλη την Ελλάδα.  Πού είναι; Θυμάμαι ότι η Περιφερειακή αρχή τότε, με την Ρένα Δούρου, είχε ξεκινήσει τους διαγωνισμούς για τους κάδους και τα απορριμματοφόρα για το οργανικό υλικό. Γιατί δεν ζούμε σε μια τέτοια κοινωνία ανακύκλωσης; Ποιος τη σταμάτησε;

Εμείς έχουμε και την πολιτική βούληση και την επάρκεια για μέτρα τέτοια μεταρρυθμιστικά. Γι’ αυτό καταθέτουμε ξανά την τροπολογία, που ήταν η ρύθμισή μας. Γιατί είναι μια απόδειξη ότι ο ΣΥΡΙΖΑ προοδευτική Συμμαχία μπορεί. Όχι απλά επιστρέφει, αλλά μπορεί να παρέμβει με τέτοιες ρυθμίσεις. Και είναι για εμάς σημαντικό και κάτι ακόμα: Ότι με δική μας πρωτοβουλία, τις τελευταίες 10 μέρες υπάρχει μια συνομιλία του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία με την αυτοδιοίκηση, και των προοδευτικών δυνάμεων. Είναι θετικό. Εμείς το καταγράφουμε ως θετικό και θεωρούμε ότι αυτό μπορεί να συμβάλλει. Και επειδή ακούγονται, και σήμερα και χθες, κάποιες προτάσεις, και από τον ΕΣΔΚΝΑ στην Αθήνα, για αναστολή της είσπραξης του φόρου ταφής για το ’25, ή για να αναλάβει άλλος φορέας την είσπραξη, γιατί το άκουσα κι αυτό πριν από μια βδομάδα, να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Εδώ το ερώτημα δεν είναι αν θα πληρώσουν οι πολίτες φέτος ή του χρόνου το χαράτσι ή αν θα το εισπράξει κάποιος άλλος. Το ερώτημα είναι, να μην εισπράξουν το χαράτσι από τους πολίτες οι φορείς της πολιτείας εν γένει. Σ’ αυτό πρέπει να πάρετε θέση. Όχι να το εισπράξει κάποιος άλλος, φύγε από μένα, πήγαινε αλλού κακό, φύγε από τα μάτια μου. Γιατί εγώ αυτό ακούω και από τον κύριο Χαρδαλιά. Όχι. Ξεκάθαρες προτάσεις. Να μην εισπραχθεί ο φόρος ταφής, να καταργηθεί ο φόρος ταφής και να υπάρχει κυκλική οικονομία και ενίσχυση των δήμων. Αυτή είναι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ. Σε αυτό θέλω να δώσετε απαντήσεις.

Τέλος, κύριε Πρόεδρε, και ολοκληρώνω, οφείλω να αναφερθώ και στα θέματα που προέκυψαν με την τροπολογία για τις εισφορές των ασφαλιστικών εταιρειών, η οποία κατατέθηκε από το ΠΑΣΟΚ και σήμερα άνοιξε και μια συζήτηση από τη μεριά της κυβέρνησης. Εδώ λοιπόν θέλω να είμαστε λίγο ξεκάθαροι: Ποιο είναι το μεγάλο πρόβλημα; Εμείς έτσι κι αλλιώς είχαμε ξεκάθαρα τοποθετηθεί κατά σε αυτή την ρύθμιση, και έχουμε μιλήσει και θετικά για την τροπολογία που έχει καταθέσει το ΠΑΣΟΚ. Ποιο είναι το μεγάλο πρόβλημα; Υπάρχει σαφέστατα ένα ζήτημα με τη διαμόρφωση των τιμών και τον έλεγχο στην αγορά των ασφαλιστικών εταιρειών. Αλλά μήπως το μεγάλο πρόβλημα συνδέεται με το ολιγοπώλιο που υπάρχει στην ιδιωτική υγεία, για να μιλήσουμε λίγο ξεκάθαρα; Μήπως συνδέεται με κάτι που δεν λέει μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ, για τη συγκέντρωση της αγοράς σε λίγους στα ιδιωτικά νοσηλευτήρια και με τις υπέρογκες αυξήσεις που υπάρχουν και σε αυτόν τον τομέα; Υπάρχουν στοιχεία, τα οποία ζήτησα από την αγορά, που λένε ότι το κομμάτι των ιδιωτικών συμβολαίων στην ασφάλιση υγείας είναι ένα πολύ μικρό τμήμα των 5 δισεκατομμυρίων ευρώ που είναι το κόστος των ιδιωτικών παροχών υγείας. Δηλαδή, κύριε Υπουργέ, θα κάνετε πάλι κάποια ρυθμισούλα σαν αυτό το χάδι που κάνατε για τις τράπεζες με τον κύριο Μητσοτάκη; Ένα μικρό, και μάλιστα χωρίς ρύθμιση αναδρομική, κοιτώντας στο μέλλον, μέτρο που δεν λύνει το πραγματικό πρόβλημα;

Λοιπόν, κυρίες και κύριοι βουλευτές, το πραγματικό πρόβλημα είναι τα καρτέλ που κάνουν κουμάντο σήμερα στην Ελλάδα, είτε στις τράπεζες είτε στα ιδιωτικά νοσηλευτήρια. Και δυστυχώς υπάρχει και σύνδεση των ολιγοπωλίων στην ιδιωτική υγεία και στην ασφάλιση. Και έτσι είναι επικοινωνούντα δοχεία όλοι αυτοί που σας τραβάνε το αυτί, για να μην πω ότι μαθαίνουμε ότι συνδέονται και με τα σχέδια της ιδιωτικής ανώτατης εκπαίδευσης όλες αυτές οι παρεμβάσεις που κάνουν κουμάντο στον κύριο Μητσοτάκη και στην κυβέρνησή σας. Εμείς μιλάμε λοιπόν για γενναίες ρυθμίσεις. Τι σημαίνει αυτό; Έλεγχος του Δημοσίου κατ’ αρχήν στην Υγεία -μιλάμε για πρόσβαση στη δημόσια υγεία για όλους τους πολίτες, είναι αγαθό και δεν το συζητάμε καθόλου. Αδιαπραγμάτευτο. Αλλά και στους υπόλοιπους τομείς, της ιδιωτικής ασφάλισης ή της λειτουργίας του ιδιωτικού τομέα της υγείας, μιλάμε για έλεγχο του κράτους. Δεν μπορεί να έχουμε ανεξέλεγκτες αγορές. Θέλουμε μια ισχυρή πολιτεία που να ρυθμίζει, να ελέγχει και να φορολογεί σκληρά τα υπερκέρδη. Ως μήνυμα. Και τα υπερκέρδη αυτά να γυρίζουν στην κοινωνία, με πραγματικές δημόσιες υποδομές. Αυτό το λέμε και στις τράπεζες, το λέμε και στο ρεύμα, το λέμε και σε όλους τους τομείς. Και είναι ανεπαρκής η ρύθμισή σας κύριε Θεοδωρικάκο. Δεν λύνει τίποτα. Το πάρτι έξω συνεχίζεται. Για να μη σας πω ότι εσείς ενορχηστρώνετε το πάρτι το οποίο γίνεται έξω σε όλα τα πεδία της αγοράς. Εσείς φταίτε για την ακρίβεια και την αισχροκέρδεια. Εσείς βάλατε πλάτη στην αισχροκέρδεια.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές και συγχωρέστε με, κύριε Πρόεδρε, ολοκληρώνω, σε δύσκολες στιγμές για τη χώρα, αλλά στην αρχή μιας χρονιάς που θέλουμε να είναι προοδευτική, ο ΣΥΡΙΖΑ σε όλα τα πεδία έχει επιστρέψει και έχει καταθέσει ένα μεγάλο δημοκρατικό προοδευτικό προσκλητήριο. Έχουμε την πολιτική επάρκεια, τη συγκρότηση αλλά και τη βούληση για ενιαία συλλογική δράση. Ταυτόχρονα έχουμε την επάρκεια των επεξεργασιών, έχουμε τεκμηρίωση και ξέρουμε καλύτερα. Και μπορούμε να καταθέσουμε προτάσεις από τα μικρότερα μέχρι τα μεγαλύτερα. Από τον φόρο ταφής μέχρι τα γεωπολιτικά θέματα που δυστυχώς δεν θωρακίζετε τη χώρα όπως πρέπει. Αυτό το προσκλητήριο δεν απευθύνεται μόνο μέσα στο ΣΥΡΙΖΑ. Ναι, θέλουμε ο ΣΥΡΙΖΑ και να μεγαλώσει και να δυναμώσει. Γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ είναι η πραγματική αξιωματική αντιπολίτευση της χώρας, αυτή είναι η εντολή, αυτό σημαίνει λαϊκή κυριαρχία και δημοκρατία. Αλλά θα είμαστε και ο καταλύτης συνεργασιών και διαλόγου. Δεν θεωρούμε τις δικές μας επιλογές, και δεν τις καταθέτουμε ως κομματικές επιλογές, τις καταθέτουμε ως δημοκρατική ανάγκη της χώρας. Αυτό κάνουμε και στην εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας. Αυτό θα κάνουμε σε όλα τα πεδία. Ένας ισχυρός, μαζικός και ανασυγκροτημένος ΣΥΡΙΖΑ ξέρουμε ότι θα είναι ο καλύτερος αντίπαλος στον κύριο Μητσοτάκη. Δεν μας φτάνει. Δεν ψάχνουμε για αντίπαλο στην κυβερνητική πολιτική. Όχι. Ψάχνουμε για την ανασύνθεση του προοδευτικού χώρου και για την πολιτική αλλαγή στην Ελλάδα. Και δεν ψαχνόμαστε, ετοιμαζόμαστε και είμαστε ήδη στα πρώτα θετικά βήματα και αυτό φαίνεται σε όλα τα επίπεδα και αυτό μας κάνει ακόμα πιο δυνατούς. Σας ευχαριστώ πολύ κύριε Πρόεδρε.


Σχολιάστε εδώ