Αθήνα 2025: Πρωτοχρονιά σε μια ταξικά διαχωρισμένη σύγχρονη κοινωνία – Του Ν. Στραβελάκη

Αθήνα 2025: Πρωτοχρονιά σε μια ταξικά διαχωρισμένη σύγχρονη κοινωνία – Του Ν. Στραβελάκη


Του
ΝΙΚΟΥ ΣΤΡΑΒΕΛΑΚΗ,
Οικονομολόγου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών


Η πραγματικότητα των σύγχρονων κοινωνιών αποκαλύφθηκε με τον πιο εκκωφαντικό τρόπο στην Αθήνα την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Φάνηκε ότι η ελληνική κοινωνία είναι τόσο βαθιά ταξικά διαχωρισμένη, που ούτε τον χρόνο δεν μπορούμε να αλλάξουμε όλοι μαζί.

Όπως όλοι ξέρουμε, είχαμε τρεις εορταστικές εκδηλώσεις. Μία στο Σύνταγμα, διοργανωμένη από τον Δήμο της Αθήνας, μία στο Πεδίον του Άρεως, διοργανωμένη από την Περιφέρεια Αττικής, και μία στο Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» στο Φάληρο. Τόσο το περιεχόμενο των εκδηλώσεων όσο και η κοινωνική σύνθεση των παρευρισκομένων διέφεραν εντυπωσιακά.

Η εκδήλωση της Περιφέρειας στο Πεδίον του Άρεως έγινε για πρώτη φορά φέτος. Η κυβέρνηση της ΝΔ δεν μπορούσε να δεχτεί ότι o εκ του ΠΑΣΟΚ προερχόμενος δήμαρχος θα πιστωνόταν τον ενθουσιασμό της αλλαγής του χρόνου. Αυτός ήταν και ο λόγος που η εκδήλωση του Δήμου Αθηναίων δεν μεταδόθηκε από την κρατική τηλεόραση. Στη θέση της είδαμε μια καταθλιπτική εκπομπή, που θύμιζε ΥΕΝΕΔ, με οικοδεσπότη γνωστό δεξιό δημοσιογράφο σε ρόλο μουσικού παραγωγού.

Η εκδήλωση στο Πεδίον του Άρεως με τον τρόφιμο του ΣΚΑΪ κ. Μάστορα και το συγκρότημα Μέλισσες δεν τα πήγε πολύ καλύτερα. Δεν είχε κανένα συγκεκριμένο περιεχόμενο και δεν περνούσε κάποιο μήνυμα. Απλώς γέμιζε κάποιες ώρες μέχρι να πάει 12 και να αλλάξει ο χρόνος. Αν έλειπε, μάλιστα, και η αντίστροφη μέτρηση, η συγκεκριμένη συναυλία θα μπορούσε να είχε γίνει οπουδήποτε αλλού και για οποιονδήποτε λόγο και αφορμή. Βέβαια, η εκδήλωση είχε κοινωνική υπογραφή. Ήταν η συναυλία του «κυρ Παντελή», του «νοικοκύρη», που γλεντάει «ελληνικά» και «σεμνά» ανάμεσα σε ομοεθνείς του, χωρίς πάρε – δώσε με αλλοδαπούς και τέτοια. Όπως ήταν επόμενο, ο κόσμος, και πρώτη απ’ όλους η νεολαία, γύρισε την πλάτη σε αυτή την εικόνα, αδικώντας ίσως και κάποια από τα τραγούδια που ακούστηκαν εκεί.

Σε αυτή τη χώρα, όμως, υπάρχουν πλέον και οι «πολιτικά ορθοί». Αυτοί που είναι με το trend, συμπεριφέρονται όπως πρέπει και ανέχονται τους πάντες αρκεί να μην τους «ενοχλούν». Αυτοί δεν μπορούσαν να αλλάξουν τον χρόνο με τους «κυρ Παντελήδες» του κ. Χαρδαλιά, τους γεμάτους ομοφοβικά σύνδρομα και ρατσιστικές αγκυλώσεις. Μαζεύτηκαν στο Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» με οικοδεσπότη τον Ζερόμ Καλούτα και καλλιτέχνες όπως τον performer Ίαν Στρατή. Πέραν του μοντέρνου και του μεταμοντέρνου ύφους της εκδήλωσης, όμως, οι περισσότεροι των παρευρισκομένων πήγαν για να τους δουν οι υπόλοιποι. Δεν ήθελαν να περάσουν ή να δεχθούν κάποιο μήνυμα, απλώς ήθελαν να δηλώσουν μια ταυτότητα.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, ήταν επόμενο η εκδήλωση του Δήμου Αθηναίων να εντυπωσιάσει. Είχε ένα ξεκάθαρο μήνυμα, βγαλμένο από την Ιστορία της πόλης αλλά και της ελληνικής κοινωνίας συνολικά. Ένα μήνυμα αντίστασης, υπερηφάνειας και αλληλεγγύης των απλών ανθρώπων απέναντι σε έναν κόσμο που θέλει να τους βάλει στο περιθώριο. Η εκδήλωση, όμως, είχε και παλμό. Αντλώντας από το θέμα της εκδήλωσης, που ξεκίνησε με την απελευθέρωση της πόλης λίγο πριν από την Πρωτοχρονιά του 1945 από τον ίδιο τον λαό της και έφτασε μέχρι το σήμερα, ο κόσμος υποδέχθηκε τον καινούργιο χρόνο με την αισιοδοξία ότι μπορεί να βάλει τη σφραγίδα του στη χρονιά που έρχεται. Σε ένα γεμάτο Σύνταγμα, οι κάτοικοι αυτής της πολυεθνικής πόλης γλέντησαν με την καρδιά τους, χωρίς να παραλείψουν να δηλώσουν την αλληλεγγύη τους στον παλαιστινιακό λαό, με σημαίες και μαντίλες να ανεμίζουν στον χώρο.

Για εμένα αυτή η εικόνα είναι το πιο αισιόδοξο μήνυμα αυτών των γιορτών. Μήνυμα ότι η ελληνική κοινωνία είναι ζωντανή, σε πείσμα των «πολιτικά ορθών» και των «κυρ Παντελήδων». Με αυτό το πνεύμα, θα ήθελα να συγχαρώ τους δημιουργούς της εκδήλωσης, που βοήθησαν να βγει ο παλμός και το συναίσθημα στην επιφάνεια. Για την ιστορία, την εκδήλωση υπέγραψαν ο Φοίβος Δεληβοριάς, η Νατάσσα Μποφίλιου, η Μάρθα Φριντζήλα και ο Θανάσης Αλευράς, ενώ τη σκηνοθεσία είχε ο Άγγελος Τριανταφύλλου. Τους αξίζουν συγχαρητήρια.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Φωτό: EUROKINISSI



Σχολιάστε εδώ