Κυριαρχούν οι έλληνες πλοιοκτήτες στον παγκόσμιο ναυτιλιακό στίβο
–Πρώτη στον κόσμο η χώρα μας σε πλοία ελληνικών συμφερόντων και χωρητικότητα
Συνεχίζουν να έχουν τα πρωτεία στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι οι έλληνες πλοιοκτήτες, αφού, σύμφωνα με την εξειδικευμένη ναυτιλιακή εφημερίδα «Lloyd’s List», 14 από αυτούς συγκαταλέγονται στους 100 πιο ισχυρούς του κόσμου, ενώ τα πλοία τους κατέχουν το ένα πέμπτο του παγκόσμιου στόλου, αφού συνολικά ο αριθμός τους φθάνει τα 5.453.Τα περισσότερα δε είναι νεότευκτα, ενώ περίπου 600 είναι υπό ναυπήγηση.
Περιττό να αναφέρουμε ότι η Ελλάδα είναι μακράν η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη της Ευρώπης, αφού ο στόλος της καλύπτει το 60% του ευρωπαϊκού στόλου.
Οι έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν πάνω από το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους χωρητικότητας, καθιστώντας την Ελλάδα τη μεγαλύτερη σε όρους πλοιοκτησίας χώρα στον κόσμο. Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, παρουσιάζοντας σταθερή ανάπτυξη.
Την τελευταία, μάλιστα, δεκαετία η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.543 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 53,5%. Ο ελληνόκτητος στόλος είναι επίσης ο μεγαλύτερος cross-trader στον κόσμο, καθώς διακινεί φορτία μεταξύ τρίτων χωρών σε ποσοστό πάνω από 98% της χωρητικότητάς του.
Αυτό το χαρακτηριστικό της ελληνικής ναυτιλίας, μαζί φυσικά με τη συνολική μεταφορική ικανότητα που διαθέτει, την καθιστούν απόλυτα απαραίτητη για το παγκόσμιο εμπόριο.
Σήμερα, τα ελληνικά πλοία υπό παραγγελία ανέρχονται σε 384, με συνολική χωρητικότητα 34 εκατομμυρίων dwt, σημειώνοντας μάλιστα σημαντική άνοδο σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.
Σε σχέση με το 2023, τα πλοία υπό παραγγελία το 2024 είναι περισσότερα κατά 60% ως προς τον αριθμό και κατά 79% ως προς τη χωρητικότητα, ενώ σε σύγκριση με το 2021 είναι σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερα ως προς τον αριθμό και πάνω από δύο φορές σε όρους χωρητικότητας. Η μέση χωρητικότητα ενός ελληνόκτητου υπό ναυπήγηση πλοίου σήμερα είναι 88.748 dwt, σε σύγκριση με 62.237 dwt για τον παγκόσμιο στόλο.
Τα υπό παραγγελία πλοία των ελλήνων εφοπλιστών δεν είναι, όμως, μόνο μεγαλύτερα, αλλά είναι επίσης εξοπλισμένα με τελευταίας τεχνολογίας περιβαλλοντικά συστήματα. Οι έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε έναν ολοένα και πιο σύγχρονο και περιβαλλοντικά φιλικό στόλο.
Ποιοι είναι στους κορυφαίους 100 της υφηλίου
Μετά από αυτή την εκπληκτική διαχρονική πορεία της ελληνόκτητης ναυτιλίας στο παγκόσμιο ναυτιλιακό στερέωμα, είναι απολύτως φυσιολογικό στους 100 κορυφαίους πλοιοκτήτες της υφηλίου, τους πιο δυνατούς, τους πιο αποτελεσματικούς, τους πιο μεγάλους, να συγκαταλέγονται 14 Έλληνες, εκ των οποίων οι έξι είναι γυναίκες. Κάτι που αποδεικνύει ότι η ναυτοσύνη είναι στο DNA της φυλής μας και υπάρχει σε όλους, ανεξαρτήτως φύλου.
Στην έρευνα που έκανε η παραδοσιακή ναυτιλιακή εφημερίδα, με το αδιαμφισβήτητο διεθνές κύρος, η «Lloyd’s List», τα αποτελέσματα της οποίας ανακοινώθηκαν πριν από δύο περίπου εβδομάδες, 14 έλληνες και ελληνίδες πλοιοκτήτες, συγκαταλέγονται ανάμεσα στα 100 ιερά τέρατα της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας… Αυτοί είναι:
Μαρία Αγγελικούση (Angelicoussis Group) – 12η θέση. Η μεγαλύτερη ελληνίδα πλοιοκτήτρια ποντάρει στα πλοία μεταφοράς LNG, που μπορούν να κάνουν τη διαφορά, όπως τονίζει η εφημερίδα.
Γεώργιος Προκοπίου (Dynacom / Dynagas / Sea Traders) – 19η θέση. Ο πλοιοκτήτης ετοιμάζεται για το μέλλον, με πάνω από 60 παραγγελίες νεότευκτων τάνκερ, πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και πλοίων μεταφοράς LNG. Πέραν των άλλων, πριν από λίγα χρόνια αγόρασε και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Αγγελική Φράγκου (Navios Group) – 21η θέση. Η πλοιοκτήτρια κινείται προκειμένου να αυξήσει τον έλεγχο σε μεγάλα λιμάνια και επιχειρήσεις logistics στη Νότια Αμερική.
Ευάγγελος Μαρινάκης (Capital Group) – 22η θέση. Ο υπερδραστήριος εφοπλιστής είναι ο πρώτος Έλληνας που παραγγέλνει μεγάλα πλοία μεταφοράς αμμωνίας και CO2.
Μελίνα Τραυλού (Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών) – 25η θέση. Η πρώτη γυναίκα που ηγείται της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών υπογραμμίζει τις ευρωπαϊκές και εθνικές ευθύνες της ναυτιλίας.
Γιώργος Οικονόμου (TMS Group) – 33η θέση. Ο έλληνας πλοιοκτήτης δεν δείχνει να χάνει τη διάθεσή του να αναλαμβάνει μεγάλα ναυτιλιακά στοιχήματα ούτε να προσελκύει αντιδράσεις.
Κωστής Κωνσταντακόπουλος (Costamare) – 37η θέση. Ο ειδικός στη μεταφορά κοντέινερ συνεχίζει να σκέφτεται εκτός πεπατημένης.
Πέτρος Λιβανός (GasLog, DryLog) – 41η θέση. Ο εφοπλιστής επικεντρώνεται ολοένα και περισσότερο στα πλοία μεταφοράς LNG και στην πράσινη μετάβαση, ενώ παραμένει ενεργός στον κλάδο μεταφοράς χύδην φορτίων.
Πέτρος Παππάς (Star Bulk) – 42η θέση. Κορυφαίος παίκτης της αγοράς χύδην ξηρών φορτίων, με ξεκάθαρη θέση για τη βιωσιμότητα.
Γιώργος Λογοθέτης (Libra Group) – 62η θέση. Λίγοι εφοπλιστές μπορούν να πουν ότι είναι επικεντρωμένοι στη ναυτιλία, στις εναέριες μεταφορές και σε άλλους τομείς, αλλά ο επιχειρηματίας με έδρα στη Νέα Υόρκη μπορεί και το κάνει.
Νικόλας Τσάκος (Tsakos Energy Navigation) – 73η θέση. Πρωτοπόρος στις δημόσιες εγγραφές ναυτιλιακών επιχειρήσεων και δικαίως επονομαζόμενος… βασιλιάς των τάνκερ.
Σεμίραμις Παληού (Diana Shipping / Helmepa) – 75η θέση. Η αναδυόμενη εφοπλιστής δεν φοβάται να βάλει τη σφραγίδα της σε οργανισμούς με μεγάλη ιστορία, είτε είναι η ναυτιλιακή εταιρεία είτε o περιβαλλοντικός φορέας.
Έλπη Πετράκη (Wista) – 77η θέση. Η διαφοροποίηση στην ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελεί πρόκληση, αλλά η πρόεδρος του φορέα είναι αποφασισμένη για πραγματική αλλαγή.
Δωροθέα Ιωάννου (The American P&I Club) – 91η θέση. Η δικηγόρος από τη Νέα Υόρκη είναι η πρώτη γυναίκα που ηγείται του P&I Club.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ