ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Να αρθεί η αδικία του συμψηφισμού της προσωπικής διαφοράς κατά τη μισθολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων
Την άρση της αδικίας του συμψηφισμού της προσωπικής διαφοράς κατά τη μισθολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων ζητάει ο Τομεάρχης Οικονομικών & Ανάπτυξης Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, καταθέτοντας σχετική Ερώτηση προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών με την συνυπογραφή 13 ακόμη Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
«Η κυβέρνηση της ΝΔ επιδιώκει επικοινωνιακά να παρουσιάζει ότι έχει ενισχύσει το εισόδημα των δημοσίων υπαλλήλων. Εντούτοις, η πλειοψηφία των υπαλλήλων, εκτός του ότι παρακολουθεί τους μισθούς του να ροκανίζονται από το αυξημένο κόστος ζωής, καταλήγει και με χαμηλότερο πληρωτέο ποσό μισθοδοσίας σε περίπτωση αλλαγής μισθολογικού κλιμακίου» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, επισημαίνοντας: «Τουλάχιστον για αυτή την αδικία, θα πρέπει να βρεθεί ο δημοσιονομικός χώρος για την άρση της.».
Με την Ερώτηση γίνεται αναφορά στο θεσμικό πλαίσιο που δημιουργήθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ με σκοπό τη διασφάλιση των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων προκειμένου να μην υπάρξουν και άλλες μειώσεις στο πλαίσιο των μνημονιακών υποχρεώσεων, καθώς και στο νόμο της ΝΔ του 2022, όπου θεσμοθετήθηκε η αναστολή της μείωσης της προσωπικής διαφοράς κατά την μισθολογική εξέλιξη από 1η Ιουνίου 2022 έως και την 31η Μαΐου. Τονίζεται ότι εξουσιοδοτήθηκε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με απόφασή του να αναπροσαρμόζει την καταληκτική ημερομηνία αναστολής, καθώς και ότι η εν λόγω δυνατότητα δεν αξιοποιήθηκε. Έτσι, από τον Ιούνιο του 2024 η προσωπική διαφορά συμψηφίζεται, λειτουργώντας επιβαρυντικά στη μισθολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων.
Γίνεται επίσης αναφορά στα αποθαρρυντικά στοιχεία του ΟΟΣΑ και της Eurostat που κατατάσσουν την Ελλάδα ως προς τους μισθούς στη χαμηλότερη θέση στην ΕΕ των 27 και στη 3η από το τέλος θέση παγκοσμίως ενώ, ως προς την αγοραστική δύναμη στην 7η από το τέλος θέση ξεπερνώντας την Βουλγαρία, το Μαυροβούνιο, τη Σερβία, τη Β. Μακεδονία, τη Βοσνία Ερζεγοβίνη και την Αλβανία και ζητούνται ξεκάθαρες απαντήσεις από τον αρμόδιο Υπουργό σχετικά με:
- Ποια ήταν η δαπάνη που προέκυψε από την αναστολή για το διάστημα από 1η Ιουνίου 2022 έως και την 31η Μαΐου 2024 της μείωσης της προσωπικής διαφοράς που διατήρησαν οι υπάλληλοι από τις αυξήσεις των αποδοχών τους λόγω της μισθολογικής τους εξέλιξης;
- Ποιο εκτιμάται ότι θα είναι το ετήσιο δημοσιονομικό κόστος από την κατάργηση του συμψηφισμού της προσωπικής διαφοράς κατά τη μισθολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων;
- Προτίθεται να ρυθμίσει το ζήτημα ούτως ώστε οι δημόσιοι υπάλληλοι κατά τη μισθολογική τους εξέλιξη να μη καταλήγουν με χαμηλότερο πληρωτέο ποσό λόγω του συμψηφισμού της προσωπικής διαφοράς;
Αναλυτικά η Ερώτηση:
Προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και οικονομικών
Θέμα: “Ως πότε θα συμψηφίζεται η προσωπική διαφορά κατά τη μισθολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων;”
Η κυβέρνηση της ΝΔ επιδιώκει επικοινωνιακά να παρουσιάζει ότι έχει ενισχύσει το εισόδημα των δημοσίων υπαλλήλων. Εντούτοις, η πλειοψηφία των υπαλλήλων, εκτός του ότι παρακολουθεί τους μισθούς του να ροκανίζονται από το αυξημένο κόστος ζωής, καταλήγει και με χαμηλότερο πληρωτέο ποσό μισθοδοσίας σε περίπτωση αλλαγής μισθολογικού κλιμακίου. Τουλάχιστον για αυτή την αδικία θα πρέπει να βρεθεί ο δημοσιονομικός χώρος για την άρση της.
Πιο συγκεκριμένα, το 2015 ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θέσπισε την «προσωπική διαφορά» με το άρθρο 27 του ν.4354 με σκοπό τη διασφάλιση των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων, προκειμένου να μην υπάρξουν και άλλες μειώσεις στο πλαίσιο των μνημονιακών υποχρεώσεων, δεδομένου ότι είχαν προηγηθεί ήδη πολύ μεγάλες μειώσεις και περικοπές όπως, για παράδειγμα, του 13ου και 14ου μισθού πριν το 2015. Ωστόσο, λόγω των δημοσιονομικών συνθηκών, προβλέφθηκε η μείωση της προσωπικής διαφοράς από οποιαδήποτε μελλοντική αύξηση των αποδοχών των υπαλλήλων. Παράλληλα, προβλέφθηκε η αναστολή της μισθολογικής εξέλιξης έως και την 31η.12.2017. Το 2022 με το άρθρο 28 του ν.4940 (Α΄112) θεσμοθετήθηκε η αναστολή της μείωσης της προσωπικής διαφοράς κατά την μισθολογική εξέλιξη από 1η Ιουνίου 2022 έως και την 31η Μαΐου 2024 χωρίς ωστόσο να έχει εκτιμηθεί το ύψος της ετήσιας δαπάνης. Επιπλέον, εξουσιοδοτήθηκε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με απόφασή του να αναπροσαρμόζει την καταληκτική ημερομηνία αναστολής. Βέβαια, η εν λόγω δυνατότητα του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δεν αξιοποιήθηκε. Έτσι, από τον Ιούνιο του 2024 η προσωπική διαφορά συμψηφίζεται, λειτουργώντας επιβαρυντικά στη μισθολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων.
Με δεδομένα τα παραπάνω, συνδυαστικά με τα αποθαρρυντικά στοιχεία του ΟΟΣΑ και της Eurostat που κατατάσσουν την Ελλάδα ως προς τους μισθούς στη χαμηλότερη θέση στην ΕΕ των 27 και στη 3η από το τέλος θέση παγκοσμίως ενώ, ως προς την αγοραστική δύναμη στην 7η από το τέλος θέση ξεπερνώντας την Βουλγαρία, το Μαυροβούνιο, τη Σερβία, τη Β. Μακεδονία, τη Βοσνία Ερζεγοβίνη και την Αλβανία,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
- Ποια ήταν η δαπάνη που προέκυψε από την αναστολή για το διάστημα από 1η Ιουνίου 2022 έως και την 31η Μαΐου 2024 της μείωσης της προσωπικής διαφοράς που διατήρησαν οι υπάλληλοι από τις αυξήσεις των αποδοχών τους λόγω της μισθολογικής τους εξέλιξης;
- Ποιο εκτιμάται ότι θα είναι το ετήσιο δημοσιονομικό κόστος από την κατάργηση του συμψηφισμού της προσωπικής διαφοράς κατά τη μισθολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων;
- Προτίθεται να ρυθμίσει το ζήτημα ούτως ώστε οι δημόσιοι υπάλληλοι κατά τη μισθολογική τους εξέλιξη να μη καταλήγουν με χαμηλότερο πληρωτέο ποσό λόγω του συμψηφισμού της προσωπικής διαφοράς;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Μαμουλάκης Χάρης
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γιώργος
Γιαννούλης Χρήστος
Ζαμπάρας Μιλτιάδης
Καλαματιανός Διονύσης
Καραμέρος Γιώργος
Κασιμάτη Νίνα
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μεικόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κώνσταντίνος
Νοτοπούλου Αικαερίνη
Παπαηλιού Γιώργος
Ψυχογιός Γιώργος