Σ. Φάμελλος για το ν/σ για την αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού φορέα: Δεν έχετε δημιουργήσει πλαίσιο ασφάλειας

Σ. Φάμελλος για το ν/σ για την αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού φορέα: Δεν έχετε δημιουργήσει πλαίσιο ασφάλειας

H κυβέρνηση δεν φέρνει ένα νομοσχέδιο για την ενίσχυση των σιδηροδρόμων με βάση την «καινοτομία», την «προστασία του περιβάλλοντος» και την «ασφάλεια», αλλά μόνο ένα «θολό action plan». «Δεν έχετε δημιουργήσει πλαίσιο ασφάλειας. Μόνο δείγματα ανεπάρκειας και αναξιοπιστίας», είπε χαρακτηριστικά, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος στο πλαίσιο της συζήτησης στη Βουλή για το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού φορέα.

Eνώ τόνισε χαρακτηριστικά: “Ο τρόπος που νομοθετείτε εσείς και αποφασίζετε είναι αποκαλυπτικός. Έχετε αλλεργία στη διαφάνεια και στον διάλογο. Βλέπουμε ότι στον σιδηρόδρομο, τώρα, συζητάμε για μια υποβάθμιση της ασφάλειας. Υποβάθμιση της επάρκειας. Απόκλιση από την Ευρώπη. Στα Τέμπη έχουμε σοβαρά προβλήματα συγκάλυψης. Έλλειψη λογοδοσίας. Στις ΔΕΥΑ χρεοκοπία και εκβιασμοί στην αυτοδιοίκηση. Στον οικοδομικό κανονισμό προβλήματα και στην κοινωνία και στην αγορά και υποβάθμιση του περιβάλλοντος.  Στην οικονομία, εσείς είπατε ότι δεν μπορείτε να ελέγξετε το καρτέλ των τραπεζών. Δήλωση ανεπάρκειας, ρυθμίσεις – χάδι για να συνεχίσουν τα υπερκέρδη και για την κοινωνία, φτωχοποίηση δυστυχώς και μια δυστοπία.”

 

Ομιλία του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Σωκράτη Φάμελλου, στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου: «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών»

 

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

κύριοι Υπουργοί,

 

Έχουμε ένα νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού φορέα. Τι θα περίμενε ένας πολίτης όταν στο τέλος του 2024 μια χώρα της ευρωζώνης συζητάει για το σιδηροδρομικό δίκτυο; Θα περίμενε πρώτα απ’ όλα να έχει η χώρα μια στρατηγική σύγχρονων, έξυπνων, διασυνδεδεμένων μεταφορών. Θα περίμενε να υπάρχει επέκταση του δικτύου για την κάλυψη των αναγκών της χώρας, για την ενίσχυση της αποκέντρωσης, της περιφερειακής ανάπτυξης και να έχουμε οφέλη για το εμπόριο, για τη βιομηχανία, τον τουρισμό αλλά και για την ποιότητα ζωής. Θα περίμενε κανείς να έχουμε μέσα σταθερής τροχιάς τα οποία να έχουν ένα μηδενικό κλιματικό αποτύπωμα, να έχουμε μπει πράγματι σε μια εποχή της κλιματικής μετάβασης και να έχουμε και προστασία του περιβάλλοντος, να έχουμε ενίσχυση της καινοτομίας ή της επάρκειας της ελληνικής πολιτείας, με αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και με ενίσχυση της ασφάλειας των μεταφορών αλλά και των πολιτών.

 

Έχουμε μια τέτοια συζήτηση σήμερα στη χώρα μας; Δυστυχώς, κύριε Υπουργέ, όχι, δεν έχουμε μια τέτοια συζήτηση. Δεν έχει πάρει πρωτοβουλίες η κυβέρνηση των έξι χρόνων, για να λέμε την αλήθεια, για να έχουμε μια τέτοια ουσιαστική συζήτηση, γιατί εμείς θέλουμε να είμαστε Ευρώπη, κύριε Υπουργέ, αλλά η κυβέρνηση κάνει ότι μπορεί για να μας πηγαίνει μακριά από την Ευρώπη.

 

Έχουμε μια συζήτηση για ένα θολό action plan, το οποίο δεν έχει μπει όμως στη δημοσιότητα. Έχει το προτέρημα η κυβέρνηση να συζητάει μόνο με τον εαυτό της σχέδια τα οποία δεν επικοινωνούνται και δεν διαμορφώνονται ουσιαστικά από την Ελλάδα, αλλά κρατιούνται στο ντουλάπι εν είδει, αν θέλετε, ενός πυροτεχνήματος για την επόμενη μέρα; Όχι, κύριε υπουργέ, αυτό είναι μια λογική της Δεξιάς. Η Ευρώπη δεν έχει τέτοιες λογικές. Η Ευρώπη έχει μια λογική της παραγωγικής, δημόσιας και επιστημονικής συζήτησης. Από το 2021 όμως, η πραγματικότητα, η θεσμική πραγματικότητα, λέει ότι έχουμε πολλαπλές επισημάνσεις από την Ευρώπη για καθυστερήσεις. Έχουμε προειδοποιητική επιστολή και έχουμε δυστυχώς μια κατάληξη στην ελληνική κοινωνία, δεν αφορά μόνο την αντιπολίτευση, ότι δεν σας εμπιστευόμαστε. Δεν έχετε δημιουργήσει ένα πλαίσιο ασφάλειας στη συζήτηση για τις μεταφορές, ούτε ως προς τον προγραμματισμό, ούτε ως προς τις επενδύσεις, ούτε ως προς τη διαφάνεια, ούτε ως προς την ασφάλεια αυτή καθαυτή των μεταφορών. Δυστυχώς, η κοινωνία έχει μόνο δείγματα ανεπάρκειας και αναξιοπιστίας.

 

Αυτό, ξέρετε, αφήνει και ένα πολύ σημαντικό αρνητικό αποτύπωμα στις ίδιες τις μεταφορές αυτές καθαυτές, σε ένα δημόσιο αγαθό που πρέπει να εξυπηρετεί και πρέπει να προσθέτουμε όλοι ασφάλεια και εμπιστοσύνη. Σήμερα δε, έρχεστε στο νομοθέτημα να καταργήσετε δικό σας νόμο. Άρα προσθέτετε ακόμα ένα λιθαράκι αναξιοπιστίας και δεν έχετε καν την επάρκεια να βγείτε να πείτε «κάναμε ένα μεγάλο λάθος.» Πέντε χρόνια; Τέσσερα χρόνια; Βρείτε εσείς για πόσα χρόνια κάνετε λάθος. Αλλά γιατί αυτή η υπεροψία; Τα έργα των σιδηροδρόμων δεν ήταν στην προοπτική σας. Δεν προχωρήσατε προσλήψεις, στελέχωση που είχε δρομολογηθεί. Δεν ακολουθήσατε ούτε καν ένα στρατηγικό σχέδιο μεταφορών που είχαμε παραδώσει. Δεν εντάξετε τους σιδηροδρόμους στις προτεραιότητες του Ταμείου Ανάκαμψης και οι σιδηροδρομικές μεταφορές σήμερα είναι στη δημοσιότητα μόνο για αρνητικά παραδείγματα. Δεν αναφέρομαι μόνο στο πρόσφατο περιστατικό του βραχυκυκλώματος στο Μετρό Θεσσαλονίκης, που πολλαπλασίασε την ανασφάλεια και τις συζητήσεις σχετικά με την επάρκεια της κυβέρνησης. Είχαμε και το περιστατικό στο τρενάκι του Πηλίου. Αλλά δεν είναι μόνο αυτά. Έχουμε πολλά περιστατικά ατυχημάτων και παρολίγο δυστυχημάτων. Εμείς δεν θέλουμε να συμβαίνει τίποτα από όλα αυτά στο πεδίο των μεταφορών, στο οποίο θέλουμε να προσελκύεται το ενδιαφέρον και να έχουμε περισσότερες μεταφορές με ένα, αν θέλετε, σύγχρονο χαρακτηριστικό. Το επαναλαμβάνω: βασικό στοιχείο της πράσινης μετάβασης και της πράσινης ευρωπαϊκής πολιτικής είναι οι σιδηροδρομικές μεταφορές.

 

Αντιθέτως, πρέπει να το ομολογήσουμε, έχουμε και μια μεγάλη, μια τραγική σκιά θα έλεγα, στο θέμα των σιδηροδρομικών μεταφορών, μετά το δυστύχημα, το έγκλημα των Τεμπών. Και το πρόβλημα, κύριε Υπουργέ, είναι ότι δεν έχουν δοθεί και απαντήσεις. Αναντίρρητα ο θάνατος 57 συνανθρώπων μας και ο τραυματισμός άλλων 85 έχει αφήσει ένα πολύ αρνητικό αποτύπωμα στη χώρα μας. Οι πολίτες ζητούν το αυτονόητο: Απόδοση ευθυνών και αποκατάσταση των ελλειμμάτων ασφάλειας. Νομίζω ότι είναι αποδεκτό από την κοινωνία μας να έχει ένα τέτοιο αίτημα: Αξιοπιστία των μεταφορών. Αλλά δεν έχουν δοθεί απαντήσεις. Και θέλω να σας πω, κύριε Υπουργέ, ότι η κυβέρνηση ευθύνεται και γιατί δεν έχουν δοθεί απαντήσεις. Όχι μόνο για τα ελλείμματα που είχαν δημιουργηθεί, αλλά και γιατί δεν υπάρχει πειστική απάντηση για το αν θέλετε την πολύπλευρη διερεύνηση και των αιτιών και όσων συνέβησαν μετά το δυστύχημα. Αντιθέτως, έχουμε αποκαλύψεις, μετά το δυστύχημα, για τη μονταζιέρα στις συνομιλίες, για το μπάζωμα και το ξεμπάζωμα ουσιαστικά της περιοχής και για τη μεταφορά πολύ μεγάλων ποσοτήτων σε διάφορα σημεία, με ευθύνη και συμμετοχή και κυβερνητικών στελεχών.

 

Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, το έχουμε ξεκαθαρίσει και οφείλω να το τοποθετήσω εδώ, γιατί πρέπει να βάζουμε ορισμένα πράγματα θεσμικά στη δημόσια συζήτηση, ότι υπάρχουν στοιχεία για να ξεκινήσει και η Βουλή διαδικασίες για το ζήτημα αυτό σε πολλά επίπεδα. Είναι γεγονός ότι περιμένουμε την ολοκλήρωση της έρευνας για να μπορέσουμε να παρέμβουμε συνολικά στο ζήτημα αυτό και το οφείλουμε στην κοινοβουλευτική συζήτηση. Αλλά έχουμε θέσει ένα ερώτημα και αυτό θέλω να το καταθέσω ξανά σήμερα, για να μη θεωρήσετε ότι έχει φύγει από τη δημοσιότητα, προς την κυβέρνηση: Θα συναινέσει η κυβέρνηση στον έλεγχο από τη Δικαιοσύνη των ευθυνών των κυβερνητικών στελεχών; Είναι ένα ερώτημα, πρέπει να δώσετε μια απάντηση. Διότι πιστεύω ότι συνηγορεί σε μια άποψη που λέει «όλα στο φως» και ότι εμπιστευόμαστε τη Δικαιοσύνη και τις διαδικασίες της. Θα δούμε, μήπως, ακόμα ένα επεισόδιο συγκάλυψης; Και αυτό είναι ένα ερώτημα. Όπως είδαμε μέσα στο Κοινοβούλιο με τα χειροκροτήματα στον κύριο Καραμανλή, αλλά και με τη συγκάλυψη στη δικογραφία που ήρθε από την Ευρωπαία εισαγγελέα; Γιατί το είδαμε αυτό! Θα δούμε επίσης αυτό που έγινε στην εξεταστική για τα Τέμπη; Όπου κλείσατε άρον άρον τις διαδικασίες, με μόνο στόχο να μην υπάρχει στο πόρισμα της πλειοψηφίας καμία ευθύνη για την κυβέρνηση; Και ενώ, παρά τις αγωνιώδεις φωνές και την προσπάθεια των συγγενών των θυμάτων να φτάσουν στις πραγματικές αιτίες, εισπράττουν μέχρι και λοιδορία από ευρωβουλευτές του δικού σας κόμματος;

 

Η πρόεδρος του Συλλόγου Ατόμων Πληγέντων Δυστυχήματος Τεμπών, στην Επιτροπή της Βουλής μίλησε για πρωτοφανείς διαδικασίες συγκάλυψης στις οποίες πρωτοστατεί η κυβέρνηση. Μίλησε για δικογραφίες που έχουν διαβιβαστεί στη Βουλή, αλλά δεν διερευνήθηκαν. Έκανε λόγο για μια οργανωμένη απόπειρα συγκάλυψης του εγκλήματος με αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος, με μοντάζ συνομιλιών, με παρεμβάσεις στο αποδεικτικό υλικό, με παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη. Εμείς διαπιστώνουμε, πράγματι, μια μεγάλη καθυστέρηση. Το διαπιστώνει όλη η κοινωνία. Κανείς και καμία δεν μπορεί να μείνει απαθής σε αυτές τις καταγγελίες. Εμείς σεβόμαστε και τον πόνο και τον αγώνα των συγγενών, των θυμάτων και των τραυματιών αυτού του πολύνεκρου δυστυχήματος. Θα είμαστε δίπλα τους γιατί οφείλουμε να είμαστε δίπλα στην ελληνική κοινωνία. Πρώτα απ’ όλα για να αποκαλυφθεί η αλήθεια και να αποδοθούν οι ευθύνες και αυτό θα το κάνουμε και μέσα στη Βουλή και έξω από τη Βουλή και στο Ευρωκοινοβούλιο. Γιατί αυτός ο αγώνας οφείλει επίσης να συμβάλλει στο να έχουμε ασφαλείς μετακινήσεις με τρένα στη χώρα μας. Εμείς θέλουμε να διεκδικούμε και το ευρωπαϊκό κεκτημένο και όπου μπορούμε η χώρα μας να διακρίνεται και στην ευρωπαϊκή πρωτοπορία, όχι μόνο στους αρνητικούς δείκτες.

 

Ως προς το σημερινό νομοσχέδιο, όμως, το βασικό του χαρακτηριστικό, κύριε Υπουργέ, νομίζω θα συμφωνήσετε ότι είναι η ακύρωση νόμου της δικής σας κυβέρνησης και μια αποσπασματική και πρόχειρη τακτοποίηση εκκρεμοτήτων. Είναι μια παραδοχή ανεπάρκειας, κύριε Σταϊκούρα και νομίζω ότι πρέπει να τοποθετηθείτε για αυτό. Για ποιο λόγο έρχεστε να καταργήσετε νόμο του κ. Καραμανλή; Ήταν ανεπαρκής ή όχι; Ήταν σωστός, διότι θα πρέπει και εσείς και οι βουλευτές της συμπολίτευσης να ψηφίσουν κατά της ψήφου που είχαν δώσει πριν από δύο χρόνια. Άρα τι ήταν λάθος; Η σημερινή ψήφος είναι λάθος ή η παλαιότερη; Θέλουμε μια απάντηση. Δεν είναι ένα απλό, λογικό ερώτημα; Θα ακούσουμε κάποια αυτοκριτική; Θα ακούσουμε μια ανάλυση ελλειμμάτων και λαθών για να δούμε γιατί φέρνετε ένα άλλο νομοσχέδιο; Και από την άλλη μεριά δεν είναι παραδοχή το νομοσχέδιο το σημερινό ότι για έξι χρόνια είστε ανεπαρκείς να δομήσετε μια ισχυρή ευρωπαϊκή πολιτεία στην Ελλάδα; Αυτό δεν έρχεστε να μας πείτε; Γιατί είστε έξι χρόνια κυβέρνηση. Δεν έχει σημασία πότε πήγατε στο υπουργείο. Υπάρχει μια συνέχεια, ελπίζω να την αναγνωρίζετε. Αυτό τουλάχιστον λέει το κοινοβουλευτικό πολίτευμα. Έχουμε λοιπόν το «ράβε ξήλωνε» στη λεγόμενη, στη δήθεν, μεταρρύθμιση του Κ. Καραμανλή, τον ν.4974. Και ερχόμαστε δυο χρόνια μετά να ξαναενώσουμε λειτουργίες που είχαν διαχωριστεί από τη δική σας κυβέρνηση. Άρα συγχωνεύουμε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, τουλάχιστον, μαζί και με ορισμένα περιουσιακά στοιχεία της ΓΑΙΑΟΣΕ σε ένα φορέα.

 

Τι λένε όμως οι εργαζόμενοι του χώρου για το θέμα αυτό εδώ εντός της Βουλής; «Η ρύθμιση του 2022 ουδέποτε υλοποιήθηκε και φτάνουμε τώρα στην ανάποδη ακριβώς πορεία», διαβάζω από τα πρακτικά των επιτροπών, «γιατί φαίνεται να λείπει μια πυξίδα στην πορεία. Στρίβουμε από δω, στρίβουμε από κει». Αυτό που ζούμε δηλαδή, δυστυχώς, σε όλη την πρόσφατη ιστορία της κυβέρνησης στα θέματα των μεταφορών και των σιδηροδρόμων. Και έτσι εσείς τώρα έρχεστε να καταργήσετε τα άρθρα που θεωρητικά θα «άλλαζαν τη διαδικασία κατασκευής, παραγωγής και λειτουργίας σιδηροδρομικών έργων», διαβάζω τα πρακτικά του Κ. Καραμανλή.

 

Και ενώ όλα αυτά συμβαίνουν, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει τη διαδικασία του εντοπισμού παράβασης κατά της Ελλάδας, με προειδοποιητική επιστολή γιατί δεν τηρείται η νομοθεσία της Ευρώπης στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Άρα, η κυβέρνηση είναι ταυτόχρονα υπόλογη και για το «ράβε ξήλωνε» και για την ανεπάρκεια και γιατί εκθέτει την Ελλάδα στην Ευρώπη. Αυτό είναι το βιογραφικό σας κύριε Σταϊκούρα. Γι’ αυτό έρχεστε σήμερα εδώ. Δεν έρχεστε να μιλήσετε για καμία μεγάλη μεταρρύθμιση. Δεν έχετε τα μεγάλα, σας τα είπα στην αρχή, έρχεστε εδώ για να απολογηθείτε για όλα αυτά τα οποία τα λέει και η Ευρώπη και τα λέτε και εσείς.

 

Από την άλλη μεριά βλέπουμε να φέρνετε ένα νομοσχέδιο το οποίο είναι κυριολεκτικά κολοβό, επιτρέψτε μου να το πω έτσι. Δηλαδή, πώς θα ασκήσει στρατηγική ένας φορέας ο οποίος τουλάχιστον το μισό του προσωπικό είναι με μπλοκάκια και σε θέσεις ευθύνης, σε σημαντικές θέσεις ασφάλειας και ενώ υπήρχε διαδικασία που είχε ξεκινήσει το ‘19 και τη σταματήσατε και ενώ ακόμα και το προσωπικό που θεωρητικά μεταφέρεται για κρίσιμες λειτουργίες, όπως για την ασφάλεια της υποδομής, μετριέται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Αυτό τώρα είναι -θεωρητικά- ένα καινοτόμο νομοσχέδιο; Είναι μια παρέμβαση που βοηθάει την πολιτεία; Υπάρχει λοιπόν ένα ερώτημα: Θέλετε μια ισχυρή πολιτεία ή θέλετε μια ανεπαρκή πολιτεία της οποίας να μπορείτε να ξεπουλάτε κομμάτια της κάνοντας πλιάτσικο για να εξυπηρετείτε τους ημέτερους; Γιατί αυτή είναι η δική σας επιλογή. Και δεν εξασφαλίζετε ούτε την πραγματική ανεξαρτησία. Γιατί μιλάτε και για ανεξαρτησία των αρχών και των θεσμών. Είναι δυνατόν να υπάρχει ανεξαρτησία όταν ακόμα και ο διορισμός του Συμβουλίου είναι με υπουργική απόφαση; Πως γίνεται αυτό;

 

Στα θέματα των μέσων σταθερής τροχιάς οφείλω να πω ότι έχουμε καταθέσει ως ΣΥΡΙΖΑ πολύ συγκεκριμένες προτάσεις, σεβόμενοι τον ρόλο και την ευθύνη της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Έχουμε καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση με βάση το δίπτυχο Ασφάλεια και Ανάπτυξη, έχουμε καταθέσει πρόταση για ψηφιακά εργαλεία, τα οποία περιλαμβάνουν και το σύστημα αδειοδοτήσεων και το σύστημα κατασκευής έργων και το σύστημα παρακολούθησης της λειτουργίας των έργων, μετά και με σύγχρονα εργαλεία. Γι’ αυτό αναφέρομαι ιδιαίτερα και στο ψηφιακό υπόβαθρο. Εσείς, βήματα προς τα πίσω. Ούτε καν στελέχωση. Ακόμα και τα βασικά στελέχη σταθμάρχες, κλειδούχοι, που έπρεπε να είναι με εμπειρία και μόνιμη απασχόληση. Μπλοκάκια 8μηνα, απαράδεκτα! Έχετε γυρίσει προς τα πίσω. Εγκαταλείπετε τις υποδομές για να μπορέσετε να τις ιδιωτικοποιείτε και δεν έχουμε από εσάς, τουλάχιστον, ενδείξεις, έστω, ότι προχωράτε να ανταποκριθείτε στα τεχνολογικά άλματα που έχει η εποχή μας για ένα σιδηροδρομικό δίκτυο το οποίο θα είναι σύγχρονο, λειτουργικό και ασφαλές.

 

Γιατί η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου είναι και ευρωπαϊκό κεκτημένο και στοιχείο της ποιότητας ζωής, αλλά είναι και αναπτυξιακό εργαλείο το οποίο δεν αξιοποιείτε. Αφήνετε περιοχές της χώρας, όπως παραδείγματος χάριν την Ανατολική Μακεδονία Θράκη, να είναι έξω από αυτές τις δυνατότητες. Και μιλάμε για ακριτικές περιοχές και πολλές φορές σας βλέπουμε να χύνετε δάκρυα για τις ακριτικές περιοχές και να κοροϊδεύετε τους ακρίτες. Πού είναι οι σιδηροδρομικές υποδομές μέχρι τον Έβρο, που θα έπρεπε να είναι ακόμα πιο ισχυρές, λαμβάνοντας υπόψη και την αναπτυξιακή αλλά και την εθνική στρατηγική; Απουσιάζουν. Όλο βήματα προς τα πίσω.

 

Και τελικά δεν λαμβάνετε υπόψη ούτε και τις υποχρεώσεις της πράσινης στρατηγικής που θέλει περισσότερες υποδομές μέσων σταθερής τροχιάς για να έχουμε και μικρότερο κλιματικό αποτύπωμα και καλύτερη ασφάλεια και μικρότερο κόστος και περιφερειακή ανάπτυξη. Αντιθέτως, μέσα στο νομοσχέδιο βλέπουμε, επειδή είναι και το τελευταίο της χρονιάς, το «ράβε ξήλωνε» να συνεχίζεται. Προσέξτε: Εκτός από τα μεγάλα ελλείμματα στον σιδηρόδρομο, έχουμε πληθώρα παρατάσεων για συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, δηλαδή όχι μόνο για τον σιδηρόδρομο, αλλά και για άλλους φορείς, από την ενέργεια μέχρι το ασφαλιστικό, έχετε ανανέωση συμβάσεων ορισμένου χρόνου. Δηλαδή «ράβε ξήλωνε». Και εκεί έρχεστε τελευταία μέρα της χρονιάς να παρατείνετε ομηρία, πιθανά, εργαζομένων αλλά και την ανεπάρκεια της πολιτείας.

 

Έρχεστε δε, γιατί πρέπει να αναφερθώ και σε αυτά, και σε ρυθμίσεις άλλων υπουργείων. Ας τα δούμε λίγο. Δεν σας αφορούν ως υπουργό, αφορούν όμως την κυβέρνηση. Έχουμε μία παράταση για το θέμα των αυθαιρέτων στην υποβολή των δικαιολογητικών. Δηλαδή παράταση ενός νόμου για έντεκα χρόνια. Δεν μπορούν να κλείσουν οι φάκελοι των αυθαιρέτων. Από αυτό το βήμα ο αντίστοιχος υπουργός πριν από λίγες μέρες μας έλεγε ότι έρχονται πολλές κατεδαφίσεις αυθαιρέτων. Και σήμερα φέρνετε ακόμα μια παράταση στην υποβολή δικαιολογητικών. Άρα μάλλον οι πολλές κατεδαφίσεις θα ήταν κατεδαφίσεις στο κράτος δικαίου γιατί δεν πρόκειται να γίνουν κατεδαφίσεις αυθαιρέτων, αυτή είναι η πραγματικότητα.

 

Έχουμε όμως και ένα νέο δεδομένο την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας για τον Οικοδομικό Κανονισμό, όπου κατέπεσαν οι πλείστες αλλαγές σας στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό. Τι αποδεικνύει το Συμβούλιο Επικρατείας; Γιατί πολλές φορές εδώ μας έχετε πει «μην ανησυχείτε, θα πάμε στο Συμβούλιο Επικρατείας». Πήγε η κοινωνία στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Και μάλιστα πήγε η αυτοδιοίκηση κατά της κυβέρνησής σας και αυτοδιοικήσεις, οι οποίες μπορεί να στηρίχτηκαν και από το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας. Και καλά κάνανε και πήγανε. Σεβόμαστε την αυτοδιοίκηση. Τι αποδεικνύει λοιπόν το Συμβούλιο της Επικρατείας; Ότι έχετε κάνει τροποποίηση στον οικοδομικό κανονισμό σε αντίθεση με το Σύνταγμα. Δεν έχετε να πείτε κάτι γι’ αυτό; Αντιθέτως, φέρνετε μία τροπολογία, η οποία είναι και αυτή ύποπτη και συνεχίζει την κακοδαιμονία. Το μόνο που σας ενδιαφέρει λοιπόν, είναι να νομοθετείτε παρεκκλίσεις χωρίς να σταθμίζετε τις συνέπειες στο οικιστικό περιβάλλον, στη λειτουργία της αυτοδιοίκησης και στη ζωή των πολιτών. Εις βάρος όλων, δηλαδή, για την τακτοποίηση μερικών συμφερόντων. Γιατί έχετε φέρει δεκάδες τροποποιήσεις του Οικοδομικού Κανονισμού και γιατί ταυτόχρονα ευθύνεστε για ένα μεγάλο έλλειμμα. Δεν προχωράτε τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια για να μην υπάρχουν κανόνες, γιατί είστε αλλεργικοί στους κανόνες, και τελικά να φθάσουμε σήμερα σε μια μεγάλη κρίση.

 

Έχουμε διπλή κρίση πλέον στις τοπικές κοινωνίες. Ιδιαίτερα στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Έχουμε μια κρίση στο οικιστικό περιβάλλον, αύξηση ορόφων, δύο ορόφων, αντιθέσεις με τους πολίτες, αντιθέσεις με την αυτοδιοίκηση, υποβάθμιση του οικιστικού περιβάλλοντος, αλλά δημιουργήσατε και μια νέα κρίση στην κατασκευαστική αγορά, διότι και πολλοί κατασκευαστές και επαγγελματίες και τεχνικοί χρησιμοποιώντας τη νομοθεσία, κράτος δικαίου ή έτσι νόμιζαν τουλάχιστον, την πάτησαν, για να το πω έτσι ξεκάθαρα. Και είναι εκτεθειμένοι τώρα και αυτοί και τώρα έχετε να λύσετε ένα διπλό πρόβλημα: Πρόβλημα στις κοινωνίες, που έχουν σηκωθεί κάποια γιαπιά και πρόβλημα και στην κατασκευαστική αγορά που είναι κυριολεκτικά στον αέρα. Και έρχεστε και προαναγγέλλετε νέα μπόνους μέσα από τη ρύθμιση πολεοδομικών σχεδίων. Δηλαδή κλείνετε το μάτι, και παρότι το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει επισημάνει αντισυνταγματικότητα, αφήνετε τα προβλήματα να πολλαπλασιάζονται.

 

Πρέπει να το ξεκαθαρίσουμε πρώτα απ’ όλα γιατί πάει να το κρύψει ο αρμόδιος υπουργός: Η ευθύνη για την αντισυνταγματικότητα των ρυθμίσεων είναι αποκλειστικά στην κυβέρνησή σας, γιατί εσείς έχετε κάνει πολλαπλές τροποποιήσεις του οικοδομικού κανονισμού. Δεν θα το ρίξετε στο παρελθόν αυτό. Θα πάρετε την ευθύνη ολόκληρη για τα δύο προβλήματα και στην κοινωνία και στο περιβάλλον και τους πολίτες και τους δήμους και στην κατασκευαστική αγορά. Γιατί εσείς επιτεθήκατε στην αυτοδιοίκηση όταν αποκάλυψε τα προβλήματά σας. Γιατί η Αυτοδιοίκηση καταφέρθηκε και τοποθετήθηκε κατά των ρυθμίσεων αυτών. Και τότε ο αρμόδιος υπουργός επιτέθηκε στην Αυτοδιοίκηση, η οποία δικαιώθηκε στο Συμβούλιο Επικρατείας. Γιατί κάποια στιγμή έρχεται η ώρα να ζητήσουν και συγγνώμη κάποια κυβερνητικά πρόσωπα.

 

Και τώρα ψηφίσατε τροπολογία που εξαιρούσε κάποιους δήμους, αυτό θέλω να το αναφέρω, και αφορά μάλλον την περίοδο ο κ. Χατζηδάκης ήταν υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Προσέξτε: αναγνωρίζοντας ότι υπάρχει ρύθμιση που προσβάλλει το οικιστικό περιβάλλον, εξαιρούσε τρεις δήμους της Αττικής από τη ρύθμιση αυτή. Δηλαδή, χατίρι σε κάποιους το μπόνους δόμησης, χατίρι δεύτερο, στην αδικία σε κάποιους δήμους να μην μπουν στη ρύθμιση, επίθεση στους υπόλοιπους δήμους  που ανέδειξαν το πρόβλημα για το περιβάλλον και για τους κατοίκους. Και τώρα δικαίωση της Αυτοδιοίκησης και των πολιτών από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Τώρα που το Συμβούλιο της Επικρατείας δικαίωσε τους δήμους, έρχεστε με μία τροπολογία να νομιμοποιήσετε το αδιέξοδο, για λίγο χρονικό διάστημα. Έχετε μία μεταβατική ρύθμιση η οποία δεν λύνει το πρόβλημα, γιατί δεν θέλετε να αναγνωρίσετε την ευθύνη σας, πάτε να κουκουλώσετε την ευθύνη σας, και δίνετε καθεστώς νομιμότητας στις άδειες που εκδίδονται μέχρι σήμερα, ενώ υπάρχει ήδη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

 

Έτσι θα έχετε μία κατάσταση χωρίς σχέδιο, χωρίς συνταγματική κάλυψη, με τετελεσμένα και στο οικιστικό περιβάλλον και στην κατασκευαστική αγορά. Το πρόβλημα, ποιο θα είναι; Κατάλυση του κράτους και της ασφάλειας δικαίου, όλοι θα βγουν χαμένοι από αυτή την ιστορία που έχετε ανοίξει τα τελευταία χρόνια. Γιατί κλείνετε το μάτι σε συμφέροντα. Μία διαρκή σύγχυση και των πολιτών και των μηχανικών και των κατασκευαστικών εταιρειών. Θα έχουμε μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο χείλος της καταστροφής. Ξεκάθαρα. Και είναι ευθύνη της κυβέρνησης, γιατί θα έρθουν, πιθανά, και σ’ εμάς να ζητήσουν λύσεις. Σας το λέμε: εδώ είναι οι υπεύθυνοι. Εδώ είναι οι υπεύθυνοι για το χάος, το οποίο έχει δημιουργηθεί.  Θα έχουμε ανοιχτές πληγές σε δήμους, και τις βλέπουμε ήδη, με γιαπιά τα οποία έχουν σηκωθεί δύο ορόφους πάνω από τις γειτνιάζουσες κατοικίες και κατασκευές, που μπορεί να μείνουν και έτσι. Γατί θα κρεμαστούν κυριολεκτικά στον αέρα και οι κατασκευαστές από αυτό που έχετε δημιουργήσει.

 

Δεν μπορώ, όμως, να μη στηλιτεύσω, κυρία Πρόεδρε, τη ρύθμιση που έχει φέρει ο αρμόδιος Υπουργός για τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης. Να στηλιτεύσω και να καταγγείλω. Διότι, ενώ η κυβέρνηση χρεοκόπησε τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης, βάζοντας τη ρήτρα αναπροσαρμογής 7 μήνες πριν την εισβολή στην Ουκρανία, εξαίρεσε τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης από όλα τα εργαλεία ενίσχυσης, διότι ακόμα και στους δήμους υπήρχε επιδότηση. Μικρή ή όχι, υπήρχε. Στις κατοικίες, υπήρχε. Σε κάποιες επιχειρήσεις, υπήρχε. Μικρή ή όχι είναι μια άλλη συζήτηση, αλλά κάτι υπήρχε. Βέβαια, τα λεφτά τα έπαιρναν όλα οι παραγωγοί ρεύματος, έτερον εκάτερον. Αλλά, υπήρχε μια ενίσχυση.

 

Οι ΔΕΥΑ  έμειναν εκτός  από αυτές τις ενισχύσεις και τώρα έρχεται η κυβέρνηση επικαλούμενη τη χρεοκοπία, που η ίδια δημιούργησε και φέρνει μια τροπολογία που εκβιάζει ξεκάθαρα, στεγνά, την αυτοδιοίκηση. Σήμερα η κυβέρνηση εκβιάζει στεγνά την αυτοδιοίκηση. Τι λέει; Για να ξεφύγεις από τη χρεοκοπία, που εγώ σε οδήγησα και να μπεις σε ρυθμίσεις, επιδοτήσεις και ενίσχυσης, πρέπει υποχρεωτικά να προχωρήσεις σε συγχωνεύσεις. Δηλαδή να ενοποιήσει Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης. Ένα σχέδιο που έχει δημοσιοποιήσει από το 2020, δεν είναι καινούργιο. Δεν είναι χατίρι, σχέδιο είναι. Για ποιο λόγο; Το έχει πει επίσημα η κυβέρνηση: να ενοποιήσει τις δημοτικές Επιχειρήσεις για να βάλει μετά ιδιώτες να τις δουλεύουν.

Άρα η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη τι κάνει; Χρεωκόπησε τις ΔΕΥΑ και σήμερα εκβιάζει στεγνά την αυτοδιοίκηση. Να συγχωνευτούν οι ΔΕΥΑ για να τους καλύψει με  μέρος της επιδότησης που δικαιούνται, με στόχο να ιδιωτικοποιήσουν τις υπηρεσίες ύδρευσης αποχέτευσης.

 

Ορθώς, ορθότατα η Ένωση των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης δήλωσε την απόλυτη αντίθεσή της γι’ αυτή τη ρύθμιση που ήρθε αιφνιδιαστικά. Ενώ ο διάλογος εξελίσσεται -και πρέπει να σας πω, κυρίες και κύριοι βουλευτές, ότι η αυτοδιοίκηση επέστρεψε ως απαράδεκτο αντίστοιχο σχέδιο της κυβέρνησης- και ενώ έχει αποσυρθεί το νομοσχέδιο και ενώ δεν γνωρίζουμε ποια είναι η τοποθέτηση του υπουργείου Εσωτερικών, έρχεται η κυβέρνηση σήμερα και λέει να η ρύθμιση. Αποδεικνύοντας ότι υπάρχει σχέδιο τελικά, ό, τι και να λένε διάφοροι υπουργοί ότι τάχατες μεταξύ τους διαφωνούν. Εκβιασμός στην αυτοδιοίκηση, να συγχωνευτούν οι επιχειρήσεις για να τις ιδιωτικοποιήσω σε επίπεδο υπηρεσιών. Είμαστε ξεκάθαρα αντίθετοι με αυτή την εκβιαστική λογική. Η κυβέρνηση όφειλε να καλύψει πλήρως τις οφειλές που δημιουργήθηκαν στην ύδρευση – αποχέτευση λόγω της ενεργειακής κρίσης, που η ίδια προκάλεσε. Και με τα «γαλάζια παιδιά» που είναι τοποθετημένα σε θέσεις κλειδιά στους φορείς ενέργειας. Γιατί υπήρχαν λογαριασμοί ρεύματος στις δημοτικές επιχειρήσεις που αυξήθηκαν έως και 300% μηνιαίως στη χαμηλή τάση και έως και 500% στη μέση τάση. Δυστυχώς είναι ακόμα χειρότερη η κατάσταση σε ΔΕΥΑ που έχουν την υποχρέωση να λειτουργούν αφαλατώσεις, δηλαδή σε απομακρυσμένες περιοχές ή σε νησιωτικές περιοχές, που κυριολεκτικά είναι στη χρεοκοπία.

 

Προσέξτε λοιπόν. Από τη μια αισχροκέρδεια, γιατί και στο ρεύμα αισχροκέρδεια είχαμε. Αποκλεισμός των δήμων από ενεργειακές κοινότητες, που θα μπορούσαν να λύσουν το θέμα με χαμηλό κόστος. Γιατί; Γιατί ο διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος κλειδώθηκε με υπουργική απόφαση σε μεγάλα εργολαβικά συμφέροντα. Κι αυτό έγινε καλοκαιριάτικα, Δεκαπενταύγουστο του 2022. Αυτή είναι η κυβέρνηση της διαπλοκής. Αυτή είναι η κυβέρνηση, η οποία οδηγεί σε χρεοκοπία και την αυτοδιοίκηση για να ξεπουλήσει το νερό.

 

Τέλος, θα αναφερθώ στα ζητήματα της τροπολογίας για τα υπερκέρδη των τραπεζών και τις χρεώσεις. Είμαι σίγουρος και είμαστε σίγουροι, κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης, ότι μετά από αυτή την τροπολογία που καταθέσατε σήμερα, πράγματι εν όψει και Χριστουγέννων, οι τράπεζες θα πανηγυρίζουν. Μόνο χειροκροτήματα θα ακούμε στα τραπεζικά γραφεία μετά από αυτή την τροπολογία που φέρατε. Μην σας πω ότι ετοιμάζονται να σας καλέσουν και στα χριστουγεννιάτικα πάρτι οι μέτοχοι και οι τραπεζίτες. Είναι δυνατόν; Φέρατε μία πρόταση – τροπολογία, αφού βέβαια εισπράξατε το κόστος, γιατί αποκαλύψαμε τα παιχνίδια που παίζετε με το καρτέλ των τραπεζών, που μειώνει για το επόμενο έτος τα έσοδα από προμήθειες 150 εκατομμύρια; Κυριολεκτικά, πρώτοι καλεσμένοι στο πάρτι των υπερκερδών θα είστε. Περιμένουμε να δούμε, με τι τρόπο θα εκδηλωθεί αυτό το χειροκρότημα προς την κυβέρνηση, από τις τράπεζες. Μιλάτε για δήθεν μέτρα 350 εκατομμυρίων, τα οποία περιλαμβάνουν μέσα δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, δηλαδή δράσεις που έπρεπε να κάνουν έτσι και αλλιώς οι τράπεζες. Τις παρουσιάζετε ως χατίρια. Είναι τα δύο πακέτα των 100 εκατομμυρίων, τα οποία βέβαια είναι για το μέλλον, δηλαδή δεν είναι κάτι που θα εκταμιευθεί άμεσα. Δηλαδή, λιγότερα 150 εκατομμύρια, στην καλύτερη των περιπτώσεων, από τις μέλλουσες προμήθειες. Τις μέλλουσες. Και 100 εκατομμύρια, βλέπουμε, για σχολεία ή για τους ευάλωτους συμπολίτες μας, που τους έχετε κάνει, μέσω του «πτωχευτικού Σταϊκούρα», έξωση από τις κατοικίες τους, γιατί έχει σημασία και με τον παρόντα υπουργό να τα συζητάμε όλα αυτά.

 

Στο μέλλον για ποια αγορά μιλάμε; Γιατί μας βλέπει όλη η Ελλάδα σήμερα. Προσέξτε οι τράπεζες είχαν 11 δισεκατομμύρια κέρδη την τριετία. Έχουν 1,6 δισεκατομμύρια κέρδη από τις προμήθειες και εσείς επιβάλλετε έναν περιορισμό κερδών του μέλλοντος, 150 εκατομμύρια. Δηλαδή λιγότερο από 10% των κερδών, σε αυτή τουλάχιστον, τη δραστηριότητα των προμηθειών. Πρέπει να σας πω ότι και ορισμένες από τις παρεμβάσεις, τις οποίες έχει μέσα η κυβέρνηση, αποφορολογούνται. Δηλαδή, ορισμένα από τα εργαλεία αυτά της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, που μπαίνουν στα έξοδα, γλιτώνουν και φόρο. Έχουμε, λοιπόν, πάρα πολλά χατίρια τώρα απ’ ό,τι φαίνεται από την κυβέρνηση. Αντί να φορολογήσετε τα υπερκέρδη και να τα γυρίσετε στην αγορά και στα νοικοκυριά, φέρατε μέτρα – χάδι για το μέλλον. Αλλά δεν κάνετε τίποτα για τα τρίτα υψηλότερα επιτόκια, αν δεν κάνω λάθος, για δάνεια στην Ευρωζώνη. Όταν οι τράπεζές μας είναι τρίτες στα κέρδη, με βάση τα ίδια κεφάλαια, επίσης, στην Ευρώπη. Όταν η ψαλίδα επιτοκίων στην Ελλάδα είναι τουλάχιστον διπλάσια από την ψαλίδα χορηγήσεων – καταθέσεων. Τουλάχιστον 1,6 με 3,3% είναι στην καλύτερη περίπτωση η διαφορά της ψαλίδας Ευρώπης και Ελλάδας.

 

Χαρατσώνετε «κανονικά και με το νόμο» πολίτες και επιχειρήσεις, με τρελές προμήθειες και επιτόκια, ενώ έκλεισαν υποκαταστήματα και έμειναν δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι εκτός εργασίας στις τράπεζες. Δημιουργήσατε σοβαρά προβλήματα σε όλη την περιφέρεια της χώρας, γιατί ερχόμαστε και από την περιφέρεια και ξέρουμε τι σημαίνει να κλείνουν υποκαταστήματα. Πολλές κοινωνικές ομάδες δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν σήμερα στην ελληνική περιφέρεια. Τοπικές κοινωνίες οδηγούνται στην απομόνωση και στον μαρασμό, ακριβώς λόγω της έλλειψης τραπεζικών υποκαταστημάτων και τώρα φέρνετε μια ρύθμιση όπου δεν θα πληρώνουν προμήθειες οι πολίτες, σε περιοχές όπου τα τραπεζικά υποκαταστήματα έκλεισαν με ευθύνη της κυβέρνησης. Άρα, με ευθύνη δική σας συμβαίνουν όλα αυτά τα οποία έρχεστε να αντιμετωπίσετε.

 

Μικρές, πολύ μικρές, είναι οι απαλλαγές αυτές, ας το πω έτσι, για τους πολίτες και καταναλωτές, των 150 εκατομμυρίων το χρόνο. Είναι πολύ μικρές μπροστά στα κέρδη από αυτή τη λειτουργία των προμηθειών, των 1,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Τρία ερωτήματα:

 

Πρώτον. Γιατί εξαιρείται από αυτές τις ρυθμίσεις η επιχειρηματικότητα; Γιατί δεν υπάρχει η πολύ μικρή, μικρή και μικρομεσαία επιχειρηματικότητα στις ευνοϊκές ρυθμίσεις; Μήπως γιατί υλοποιείτε παράλληλα το σχέδιο Πισσαρίδη, που είναι εναντίον των πολύ μικρών, μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων; Μήπως έχει δίκιο, τελικά, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο που πρόσφατα ανακοίνωσε ότι είναι τεράστιο το βάρος για τις μικρές επιχειρήσεις, όταν για μια μεσαία επιχείρηση το βάρος προμηθειών είναι 2.500 ευρώ το χρόνο; Αυτό είναι το σχέδιό σας; Συνεχίζεται το χαράτσωμα των επαγγελματιών.

 

Δεύτερο ερώτημα. Για ποιο λόγο δεν έχει έρθει η σχετική οδηγία για την προστασία των καταναλωτών; Να ενσωματωθούν, έστω κάποιες, προβλέψεις στο ελληνικό δίκαιο; Θα μπορούσε σε ένα τμήμα, των χρεωστικών επιτοκίων, να είναι ευνοϊκό προς τους καταναλωτές. Αυτό θέλει η Οδηγία, αυτό, υποθέτω, ψήφισαν και οι ευρωβουλευτές σας στο Ευρωκοινοβούλιο.

 

Γιατί αυτό μας θυμίζει -τρίτη παρατήρηση- την αντίστοιχη Οδηγία για τα funds και τους servicers, όπου εκεί, τις ευνοϊκές ρυθμίσεις, παράδειγμα για την εξυπηρέτηση δανειοληπτών σε ξένο νόμισμα, δεν τις ενσωματώσετε. Ενσωματώσατε μόνο ρυθμίσεις προς όφελος των funds. Δηλαδή, ακόμα και αυτά που η Νέα Δημοκρατία ψηφίζει στο Ευρωκοινοβούλιο, δεν εισάγονται ολόκληρα στο ελληνικό δίκαιο, γιατί εισάγονται «αλά καρτ».  Ό,τι συμφέρει τη Νέα Δημοκρατία και τους ημέτερους που εξυπηρετεί.

 

Εμείς δεν αρνούμαστε ακόμα και αυτή τη μείωση, αλλά σας είπα, είναι πολύ μικρότερη από το 10% των εσόδων από τις προμήθειες. Και εδώ βάζουμε ένα πολύ μεγάλο ερώτημα, το οποίο θέλω να το απαντήσει η κυβέρνηση: Γιατί εξαιρείται η επιχειρηματικότητα; Αλλά, κυρίες και κύριοι βουλευτές, δεν υπάρχει καμία απάντηση γιατί δεν φορολογούνται τα υπερκέρδη. Γιατί δεν κάνετε κάτι για τα «λεφτόδεντρα» των καρτέλ; Γιατί δεν  λύνετε τα προβλήματα, παραδείγματος χάριν, των κόκκινων δανείων. Βλέπουμε από χθεσινά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, ότι η συνολική αξία των «κόκκινων δανείων» που διαχειρίζονται οι servicers έχει αυξηθεί κατά 70 δισεκατομμύρια. Τι ακριβώς γίνεται στην αγορά αυτή; Σας κρούουμε, ακόμα μια φορά τον κώδωνα του κινδύνου, Νομοθετήσατε και έχετε ευθύνη συνολικά ως κυβέρνηση, την ασυδοσία των funds και των servicers. Πρέπει να προχωρήσουμε άμεσα στη νομοθέτηση ελέγχου και φορολόγησης των funds και των servicers  γιατί η θηλιά των εκβιασμών και των δυσβάσταχτων δανείων και των κατασχέσεων είναι πάνω από τα κεφάλια πολλών καταναλωτών και πολλών επιχειρήσεων.

 

Η δική μας πρόταση για τις τράπεζες έχει πολλαπλάσιο οικονομικό αποτύπωμα. Πρώτα απ’ όλα έχει επιστροφή στην πραγματική παραγωγή σημαντικών πόρων. Έχει αποτρεπτικό χαρακτήρα στα υπερκέρδη του μέλλοντος, γιατί θα έχει ισχυρή φορολόγηση. Έχει μεγαλύτερο δημοσιονομικό και αναδιανεμητικό αποτύπωμα. Γιατί εμείς θέλουμε να ενισχύσουμε το χρηματοδοτικό εργαλείο της Αναπτυξιακής Τράπεζας που θα κατευθύνεται στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και στη στεγαστική πολιτική. Δηλαδή νέα εργασία, πλουραλισμός της οικονομίας. Και ζητάμε -και περιμένουμε μια απάντηση από όλα τα κόμματα- να ενισχυθεί ο ρόλος του Δημοσίου στην Εθνική Τράπεζα, ώστε να παίζει το στρατηγικό ρόλο που πρέπει να έχει η Πολιτεία. Θέλουμε να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός, ο μεγαλομέτοχος να παρεμβαίνει ώστε να υπάρχει τιμολογιακή πολιτική προς όφελος της οικονομίας και της κοινωνίας και να έχουμε, έστω, επιτόκια με την ψαλίδα επιτοκίων που έχει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Να μη διεκδικήσουμε την ευρωπαϊκή κανονικότητα; Να μην αξιοποιήσουμε το ποσοστό που έχουμε στο μετοχικό κεφάλαιο της Εθνικής Τράπεζας; Αυτή είναι η διαφορά μας, κύριοι υπουργοί. Εμείς θέλουμε το συμφέρον κοινωνίας και οικονομίας και εσείς θέλετε τα κέρδη των ολιγοπωλίων. Δεν είμαστε ίδιοι. Γιατί εμείς δεν κάνουμε απλά κριτική. Καταθέτουμε εναλλακτική και βιώσιμη λύση. Γιατί σήμερα όλα τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις ζορίζονται και σχεδόν 70% των νοικοκυριών ζουν στα όρια της βιωσιμότητας ή στα όρια της φτώχειας. Ζούμε στην κοινωνία των φτωχών εργαζομένων. Είναι μια νέα πραγματικότητα την οποία έχει δημιουργήσει η δική σας κυβέρνηση.

 

Εσείς προπαγανδίζετε ότι όλα πάνε καλά. Ο ΣΥΡΙΖΑ όμως θα είναι εδώ και θα αποκαλύπτει ποια είναι η πραγματικότητα. Γιατί η μεγέθυνση για την οποία πανηγυρίζετε δυστυχώς έχει πήλινα πόδια. Και είναι με δική σας ευθύνη και στο επίπεδο των επενδύσεων και στο επίπεδο του ελλείμματος του ισοζυγίου πληρωμών, αλλά και στο επίπεδο του παραγωγικού μοντέλου.

 

Προχθές  μάθαμε ότι, σύμφωνα με τη Eurostat, τελικά η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην οποία μειώθηκε το κόστος εργασίας και η αμοιβή εργασίας. Δηλαδή, υπάρχουν χώρες που το 3ο τρίμηνο του ‘24 αυξήθηκε η αμοιβή, οι μισθοί, μέχρι και 17% και στην Ελλάδα είχαμε μείωση. Αυτή δεν είναι μια θετική πραγματικότητα. Αυτή είναι η πραγματικότητα που ζει όμως η κοινωνία και την έχετε δημιουργήσει εσείς. Αυτή είναι η αλήθεια.

 

Ο τρόπος που νομοθετείτε εσείς και αποφασίζετε είναι αποκαλυπτικός. Έχετε αλλεργία στη διαφάνεια και στον διάλογο. Βλέπουμε ότι στον σιδηρόδρομο, τώρα, συζητάμε για μια υποβάθμιση της ασφάλειας. Υποβάθμιση της επάρκειας. Απόκλιση από την Ευρώπη. Στα Τέμπη έχουμε σοβαρά προβλήματα συγκάλυψης. Έλλειψη λογοδοσίας. Στις ΔΕΥΑ χρεοκοπία και εκβιασμοί στην αυτοδιοίκηση. Στον οικοδομικό κανονισμό προβλήματα και στην κοινωνία και στην αγορά και υποβάθμιση του περιβάλλοντος.  Στην οικονομία, εσείς είπατε ότι δεν μπορείτε να ελέγξετε το καρτέλ των τραπεζών. Δήλωση ανεπάρκειας, ρυθμίσεις – χάδι για να συνεχίσουν τα υπερκέρδη και για την κοινωνία, φτωχοποίηση δυστυχώς και μια δυστοπία.

 

Κυρίες, κύριοι βουλευτές, ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία θα συνεχίσει και να δίνει απαντήσεις και να αποκαλύπτει και να προτείνει λύσεις. Θα είναι, έχουμε δεσμευτεί γι’ αυτό, η πραγματική αξιωματική αντιπολίτευση μέσα και έξω από τη Βουλή. Δεν θα είμαστε μια αντιπολίτευση βολική για την κυβέρνηση, ούτε μια αντιπολίτευση της άρνησης και της ιδεολογικής περιχαράκωσης. Όχι. Θα είμαστε μια μαχητική και προγραμματική αντιπολίτευση. Θα καταθέτουμε προτάσεις συγκεκριμένες, δίκαιες και εφαρμόσιμες.

 

Ο στόχος μας θα είναι ένας. Και γι’ αυτό δεσμευόμαστε. Η προοδευτική αλλαγή στη χώρα μας. Νομίζω ότι αυτός πρέπει να είναι ο στόχος όλης της προοδευτικής πολιτικής σκέψης, αλλά και όλων των προοδευτικών πολιτικών δυνάμεων. Και εμείς θα πάρουμε πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση, χωρίς κομματικούς εγωισμούς, γιατί ξέρουμε ότι τα συμφέροντα της κοινωνίας είναι πάνω από τις βουλευτικές καρέκλες, πάνω ακόμα και από τα συμφέροντα των κομμάτων. Για την κοινωνία ασκείται η πολιτική. Για τα συμφέροντα της κοινωνίας και της χώρας. Γιατί και σε αυτό το επίπεδο έχουμε θέσει ερωτήματα που έμειναν αναπάντητα από την κυβέρνηση. Εμείς είμαστε εδώ, εκλεγμένοι και εκλεγμένες.

 

Κυρίες, κύριοι βουλευτές, κύριοι υπουργοί, θέλω με την ευκαιρία των εορτών να ευχηθώ σε όλους καλά Χριστούγεννα και καλές γιορτές. Εμείς θα συνεχίσουμε και στις γιορτές, δίπλα στην κοινωνία, να ασκούμε τα καθήκοντά μας ως μαχητική αντιπολίτευση, γιατί ξέρουμε ότι απέναντι σε αυτό το ιερό λειτούργημα που υπηρετούμε οφείλουμε να αποκαταστήσουμε πρώτα απ’ όλα την αξιοπιστία της πολιτικής.

 

Θα είμαστε δίπλα στην κοινωνία και λέμε ξεκάθαρα προς όλη την προοδευτική σκέψη και την πολιτική πραγματικότητα της χώρας μας, την προοδευτική πολιτική πραγματικότητα: το δίλημμα είναι απλό. Εμείς είμαστε απέναντι σε αυτή την κυβερνητική πολιτική. Μπορούμε να έχουμε συνεννόηση και συνεργασίες απέναντι στα πραγματικά προβλήματα; Γιατί τα πραγματικά προβλήματα τα δημιουργεί ο κύριος Μητσοτάκης.

 

Το βίντεο της ομιλίας: https://youtube.com/live/wtIV1R8Mg4o

 


Σχολιάστε εδώ