Μπλακ άουτ στα ρυμουλκά προκαλεί η κυβέρνηση

Μπλακ άουτ στα ρυμουλκά προκαλεί η κυβέρνηση

– Με αιφνιδιαστικές και αλλοπρόσαλλες αποφάσεις, που αλλάζουν κάθε λίγο τα δεδομένα

Στα βράχια επιχειρεί να ρίξει τα ρυμουλκά η κυβέρνηση, αφού μετά τις αλλαγές που τους επέβαλε για να μπορούν να αναλαμβάνουν εργασίες έρχεται τώρα και τους ζητά πρόσθετες προδιαγραφές αλλά και διάφορες άλλες παρεμβάσεις, τις οποίες δεν κατονομάζει, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί σύγχυση και αβεβαιότητα στον κλάδο.

Να θυμίσουμε ότι, όπως είχαμε αποκαλύψει πριν από μήνες, το υπουργείο Ναυτιλίας είχε θέσει ως όρο για να μπορούν να δραστηριοποιούνται ρυμουλκά στα λιμάνια μας να παρακολουθούνται από νηογνώμονες ανώτερης κλάσης από τους ελληνικούς στους οποίους ήταν ενταγμένοι. Είχαμε τονίσει, δε, ότι με αυτόν τον τρόπο καταργούμε τους ελληνικούς νηογνώμονες και δίνουμε όλη τη δουλειά στους ξένους.

Μάλιστα, η διάταξη εκείνη του υπουργείου Ναυτιλίας όριζε ότι τα ρυμουλκά θα έπρεπε να έχουν ενταχθεί στους ξένους νηογνώμονες έως τα τέλη Ιουνίου. Όμως, για να δεχθούν οι ξένοι νηογνώμονες τα πλοία αυτά, έπρεπε να υποστούν πολλές τροποποιήσεις, βελτιώσεις και αλλαγές, τις οποίες δεν προλάβαιναν να κάνουν.

Γι’ αυτό δόθηκε παράταση μέχρι τις 31 Μαρτίου 2025. Πριν από λίγες μέρες όμως, νέο έγγραφο του υπουργείου ανέφερε ότι έγιναν νέες τροποποιήσεις στον ν. 83/2022, που βασιζόταν στη διάταξη του υπουργείου Ναυτιλίας που προαναφέραμε, οι οποίες επέφεραν και άλλες αλλαγές.

Οι πλοιοκτήτες των ρυμουλκών έπεσαν από τα σύννεφα, καθώς όλοι είχαν αρχίσει να κάνουν τις τροποποιήσεις που προέβλεπε ο αρχικός νόμος και είχαν υποδειχθεί από τους ξένους νηογνώμονες, ενώ κάποιοι των οποίων τα ρυμουλκά δεν επιδέχονται τροποποιήσεις έχουν παραγγείλει καινούργια. Δηλαδή, έχουν γίνει πολλά έξοδα για κάτι που θεωρείτο δεδομένο, αλλά ξαφνικά άλλαξε πάλι χωρίς να ενημερωθούν οι ενδιαφερόμενοι και χωρίς να προηγηθεί κάποια συζήτηση ή διαβούλευση.

Σίγουρα η ενέργεια αυτή του υπουργείου ξεσήκωσε τους πλοιοκτήτες ρυμουλκών, αφού αλλάζει πάλι αιφνιδιαστικά το status και δημιουργεί νέα δεδομένα. Επιπλέον, προκαλεί δυσλειτουργίες στα λιμάνια, καθώς δεν γνωρίζει κανένας αν έχουν αλλάξει οι προϋποθέσεις για τη δραστηριοποίηση των ρυμουλκών.

Το νέο έγγραφο απλά ενημερώνει, δίκην τελεσιγράφου, ότι επίκειται άμεσα η τροποποίηση ενός τόσο σημαντικού για τον κλάδο αλλά και για τα λιμάνια όλης της χώρας Προεδρικού Διατάγματος, με το οποίο εγκρίθηκε και εκδόθηκε ο κανονισμός για τις τεχνικές προδιαγραφές των ρυμουλκών πλοίων και για την παροχή υπηρεσιών ρυμούλκησης στα λιμάνια της χώρας!

Χωρίς να έχει προηγηθεί ούτε μια συζήτηση, ούτε μια στοιχειώδης ανταλλαγή απόψεων ή διαβούλευση με τους πλοιοκτήτες ή με τους υπόλοιπους φορείς της Ναυτιλίας.
Όπως αναφέραμε και παραπάνω, το ΠΔ 83/2022 εκδόθηκε τον Δεκέμβριο του 2022, επίσης χωρίς καμία πραγματική διαβούλευση, χωρίς ενημέρωση των φορέων της Ναυτιλίας (δηλαδή των Ενώσεων Πλοιοκτητών και των Ναυτικών και των νηογνωμόνων), χωρίς καμία ενημέρωση του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, που αποτελεί τον θεσμικό σύμβουλο της Πολιτείας επί των ναυτιλιακών θεμάτων, αλλά με μια διάτρητη μελέτη, την οποία δεν παρήγγειλε –όπως είναι το προβλεπόμενο– ο αρμόδιος κλάδος του υπουργείου Ναυτιλίας, αλλά την παρήγγειλε και βεβαίως την πλήρωσε η ένωση μιας μειοψηφίας τριών πλοιοκτητών ρυμουλκών, που έβαλαν σκοπό να στήσουν ένα ωραίο και επικερδές ολιγοπώλιο στην παροχή υπηρεσιών ρυμούλκησης στα λιμάνια της χώρας, θεσπίζοντας αιφνιδιαστικά, μέσω της Πολιτείας, έναν νέο κανονισμό.

Ήταν, δε, τόση η προχειρότητα, που ο κανονισμός, ο οποίος εγκρίθηκε με το ΠΔ 83/2022, είναι ένα απαράδεκτο, κακογραμμένο νομικό κείμενο, γεμάτο ασάφειες, εσφαλμένους μαθηματικούς τύπους και αχρείαστες υπερβολές, με μία μόνο σκοπιμότητα, τον αποκλεισμό όσο το δυνατόν περισσότερων ρυμουλκών από την αγορά, ώστε να επιβληθεί μέσα σε ελάχιστο χρόνο το ολιγοπώλιο.

Αποτέλεσμα του γεγονότος αυτού ήταν από τον Δεκέμβριο του 2022 μέχρι σήμερα να υπάρξει μια σειρά ενεργειών των υπολοίπων πλοιοκτητών, με στόχο την ακύρωση του ΠΔ μέσω του ΣτΕ και τη διόρθωση και βελτίωση κατ’ αρχήν της σωρείας των ασαφειών και των σφαλμάτων του κανονισμού, προκειμένου μετά την επιδιωκόμενη ακύρωση του ΠΔ 83/2022 να εγκριθεί και να εκδοθεί, με νέο ΠΔ, ένας σαφής, ορθός και πρακτικά εφαρμόσιμος κανονισμός, διότι ουδείς βεβαίως είναι κατά του εκσυγχρονισμού του κλάδου. Για τον λόγο αυτό υποβλήθηκαν εκ μέρους της Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών γραπτές και σαφείς προτάσεις βελτίωσης και τεχνικές εκθέσεις. Μάλιστα, ο Σύλλογος Διπλωματούχων Ναυπηγών Μηχανικών Ελλάδος, με έγγραφό του, εντόπισε εξαρχής πού έπρεπε να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις.

Όπως ήταν φυσικό, ο νέος κανονισμός δεν κατέστη δυνατόν να λειτουργήσει και να εφαρμοστεί. Επιπλέον, ούτε τα ρυμουλ­κά ήταν δυνατόν να προσαρμοστούν σε τόσο ασφυκτικές προθεσμίες και τόσο α­ντιφατικές προδιαγραφές ούτε τα σημαντικότερα λιμάνια και οι λιμενικές εγκαταστάσεις της χώρας ήταν εφικτό να προβούν σε μελέτες και να εκδώσουν κανονισμούς για τις προδιαγραφές των ρυμουλκών και τη ρυμούλκηση στην περιοχή αρμοδιότητάς τους μέσα σε ένα μόλις έτος! Με απλά λόγια, ο κανονισμός αυτός αποδείχθηκε μη λειτουργικός,

Γι’ αυτό και χρειάστηκε δύο φορές να χορηγηθούν παρατάσεις με δύο νόμους:
– άρθρο 114 παρ. 7 του ν. 5079/2023 (ΦΕΚ 215 Α’), με το οποίο χορηγήθηκε παράταση έως 30/6/2024 και, αφού διαπιστώθηκε πλήρης αδυναμία συμμόρφωσης,
– άρθρο 55 του ν. 5116/2024 (ΦΕΚ 100 Α’), με το οποίο χορηγήθηκε και νέα παράταση μέχρι 30/4/2026.

Παράλληλα, λόγω των διαμαρτυριών και της όλης ανισορροπίας που επέφερε στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα το όλο θέμα του κανονισμού, ενεργοποιήθηκε το Ναυτικό Επιμελητήριο.

Το τελευταίο, με τεχνική μελέτη που διενήργησε, εντόπισε τις ασάφειες, τα σφάλματα και τα προβλήματα του κανονισμού και κατέγραψε όλα τα άρθρα του κανονισμού που πρέπει να τροποποιηθούν για να καταστεί λειτουργικός ο κανονισμός και έστειλε τη μελέτη και τις προβλεπόμενες διορθώσεις στον υπουργό Ναυτιλίας κ. Στυλιανίδη και στην αρμόδια Διεύθυνση του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων.

Μετά από όλα αυτά, πώς είναι δυνατόν να μην αναστατωθούν οι πάντες, πλοιοκτήτες, φορείς και λιμάνια, όταν η αρμόδια υπηρεσία στέλνει ένα δισέλιδο προχειρογραμμένο έγγραφο, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση για το τι πρέπει να τροποποιηθεί;

Επιπλέον, το έγγραφο αυτό:

– Δεν συνοδεύεται από το πλήρες κείμενο των προωθούμενων τροποποιήσεων, Θέλει, μήπως, να κρύψει κάτι το υπουργείο;
– Αποστέλλεται, επιλεκτικά, στους νηογνώμονες και στο ΝΕΕ, χωρίς βέβαια να γνωρίζουν το σύνολο των τροποποιήσεων, αλλά δεν αποστέλλεται στον Σύλλογο των Διπλωματούχων Ναυπηγών Μηχανικών Ελλάδος (που είναι ο αρμόδιος για την ενημέρωση των ναυπηγών της χώρας) ούτε και στις υπόλοιπες Ναυτιλιακές Ενώσεις Πλοιοκτητών.

Δεν έχει φροντίσει, βεβαίως, κανένας να μάθει αν και κατά πόσο οι πλοιοκτήτες των ρυμουλκών έχουν ήδη ξεκινήσει να επενδύουν σημαντικά κεφάλαια για αγορές νέων ρυμουλκών ή μετασκευές κ.λπ., ώστε να συμμορφωθούν εγκαίρως με τις απαιτήσεις και να αποφύγουν τυχόν ά­σκοπα έξοδα εκατομμυρίων ευρώ σε περίπτωση που οι τροποποιήσεις που προωθούνται ακυρώνουν τον επενδυτικό τους σχεδιασμό!

Για όλα αυτά, η Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών – Εφοπλιστών Ρυμουλκών «Άγιος Νικόλαος» υποχρεώθηκε να στείλει επιστολή διαμαρτυρίας και καταγγελίας προς τον υπουργό Ναυτιλίας, στην οποία επισημαίνει:

«Κύριε Υπουργέ,
Με το υπ’ αριθμόν 2324.8/84293/
2924/22-11-2024 έγγραφο του ΥΕΝ / ΚΕΠ / ΔΜΚ Πλοίων, μας γνωστοποιήθηκε από την αρμόδια Διεύθυνση του Κλάδου το γεγονός ότι ήδη προωθείται μια σοβαρή τροποποίηση του Προεδρικού Διατάγματος 83/2022 (ΦΕΚ Α’ 229/12-12-2022), με το οποίο εγκρίθηκε ο Κανονισμός που αφορά τις προδιαγραφές των ρυμουλκών και μια σειρά ακόμη θεμάτων που αφορούν την ρυμούλκηση και την παροχή ρυμουλκικών υπηρεσιών.

Πλην όμως για μια ακόμη φορά, όπως συμβαίνει κατ’ εξακολούθηση από το 2020, και πάλι δεν πραγματοποιήθηκε καμία διαβούλευση με τους Φορείς της Ναυτιλιακής Κοινότητας επί του σχεδίου του κειμένου των τροποποιήσεων πριν την υποβολή του προς υπογραφή από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ούτε ενημερωθήκαμε στοιχειωδώς για την προώθησή του ως έχοντες κάθε έννομο και επαγγελματικό συμφέρον δεδομένου ότι το ΠΔ 83/2022 αφορά τον κλάδο μας.

Ακόμη και αυτό το δισέλιδο έγγραφο που λάβαμε από τον Κλάδο Ελέγχου Πλοίων δεν μας ενημερώνει πλήρως και αναλυτικά, αλλά χρησιμοποιεί τη γενική έκφραση ‘‘…Οι εν λόγω τροποποιήσεις περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:…’’. Ποια είναι αυτά τα ‘‘άλλα’’; Τι αφορούν; Προκαλεί εντύπωση και πολλά ερωτηματικά το γεγονός ότι ο εν λόγω Κλάδος απαξιοί να μας γνωστοποιήσει, έστω και με μεγάλη καθυστέρηση, ποιες είναι οι νέες ρυθμίσεις, με τις οποίες θα κληθούμε να συμμορφωθούμε εντός συντομότατου χρονικού διαστήματος!
Κύριε Υπουργέ,

Όπως αντιλαμβάνεσθε, το έγγραφο που λάβαμε δεν αποτελεί πραγματική ενημέρωση και συνεπώς ζητούμε την άμεση παρέμβασή σας προκειμένου να μας σταλεί επειγόντως το συνολικό κείμενο των τροποποιήσεων του ΠΔ 83/2022, προκειμένου να ενημερωθούμε πλήρως.

Θα πρέπει μάλιστα να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι κατά το παρόν χρονικό διάστημα ένας σημαντικός αριθμός πλοιοκτητών ρυμουλκών πλοίων και μελών της Ενώσεως μας προβαίνει στις αναγκαίες επενδυτικές κινήσεις (αγορές, μετασκευές κ.λπ.), προκειμένου να συμμορφωθούν με τις ημερομηνίες των παρατάσεων που νομοθετήθηκαν πρόσφατα με το Ν.5116/2024 (ΦΕΚ 100 Α’).

Αυτό σημαίνει και σημαντικά κόστη και ανάγκη ορθής και σαφούς πληροφόρησης τόσο των πλοιοκτητών όσο και των ναυπηγών και των νηογνωμόνων για κάθε λεπτομέρεια που αφορά τις τεχνικές απαιτήσεις και προδιαγραφές και όχι γενικόλογη ενημέρωση».


ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ