Ν. Κογιουμτσής στο “Π”: «Black Friday» και αγορά
Του
ΝΙΚΟΥ ΚΟΓΙΟΥΜΤΣΗ
Αντιπροέδρου Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών,
Αντιπροέδρου Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών
Μετά την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων και πριν από την εορταστική περίοδο έχουμε την καθιερωμένη πια «Black Friday», ένα ξενόφερτο ουσιαστικά έθιμο, που προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και έχει εξαπλωθεί σε πολλές χώρες του κόσμου. Ουσιαστικά, αποτελεί μια περίοδο προσφορών εκ μέρους των εμπορικών επιχειρήσεων κυρίως για ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, ένδυση και υπόδηση, καλλυντικά και είδη δώρων. Είναι μια ευκαιρία για το καταναλωτικό κοινό να αγοράσει φθηνότερα τα προϊόντα που θέλει, ανάλογα και με το ύψος της προσφοράς.
Εμείς πάντα συνιστούμε στους καταναλωτές να πραγματοποιούν έρευνα αγοράς, είτε στα φυσικά καταστήματα είτε στα διαδικτυακά, για να αποφεύγουν τις όποιες παραπλανητικές και πλασματικές προσφορές και εκπτώσεις. Με αυτόν τον τρόπο, κάνουμε καλό στην τσέπη μας, αλλά προσφέρουμε και στον υγιή ανταγωνισμό της αγοράς. Σε μια δύσκολη οικονομικά εποχή, πρέπει να αποκτήσουμε καταναλωτική συνείδηση, που θα δώσει προστιθέμενη αξία στην αγορά, στην επιχειρηματικότητα και στην ίδια την οικονομία της χώρας. Πλέον, μέσα από το διαδίκτυο μπορούμε άμεσα να συγκρίνουμε τιμές, να ελέγχουμε τα προϊόντα που θέλουμε να αγοράσουμε και να βλέπουμε αν παράλληλα με το e-shop υπάρχει και κάποιο φυσικό κατάστημα, που προσθέτει μεγαλύτερη ασφάλεια στις αγορές μας ως προς το τι θα παραλάβουμε αλλά και για τυχόν αλλαγές που θα χρειαστεί να πραγματοποιήσουμε.
Ο εμπορικός και επιχειρηματικός κόσμος προσδοκά αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης, καθώς υπάρχουν ευκαιρίες και πραγματικά χαμηλές τιμές στην αγορά για την πλειονότητα των προϊόντων. Υπάρχουν αρκετά αδιάθετα εμπορεύματα κυρίως στην ένδυση και στην υπόδηση, λόγω της οικονομικής στενότητας αλλά και επειδή φέτος άργησε να χειμωνιάσει. Οι επιχειρήσεις πρέπει να προχωρήσουν σε γενναίες προσφορές προκειμένου να διαθέσουν όλα αυτά τα εμπορεύματα και να προγραμματίσουν την αντικατάστασή τους εν όψει της εορταστικής περιόδου. Τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου έχουμε και τη «Cyber Monday», ημέρα προσφορών μέσα από τα διαδικτυακά καταστήματα.
Θα πρέπει να σημειώσουμε, πάντως, πως παρά την εκρηκτική ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου τα ελληνικά e-shops δεν έχουν την αναμενόμενη απόδοση. Απουσιάζει η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων, που δυστυχώς στοχεύουν σε μεγάλο βαθμό στην εγχώρια αγορά, γεγονός που δεν παράγει προστιθέμενη οικονομική αξία. Παράλληλα, έχουμε πλέον και την είσοδο ξένων ηλεκτρονικών καταστημάτων στην ελληνική αγορά, που παίρνουν αρκετά σοβαρό μερίδιο της κατανάλωσης. Το ζητούμενο είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις να δυναμώσουν και να αποκτήσουν και εξαγωγική δραστηριότητα, ειδικά στη μεγάλη αγορά της Ευρώπης. Για να γίνουν, όμως, πιο ανταγωνιστικές οι ελληνικές επιχειρήσεις, θα πρέπει η Πολιτεία να προχωρήσει σε μείωση της φορολογίας και του μη μισθολογικού κόστους, που παραμένει αρκετά υψηλότερο από το μέσο ευρωπαϊκό επίπεδο.
Η απουσία ρευστότητας είναι ένας άλλος επιβραδυντικός παράγοντας για την ελληνική επιχειρηματικότητα, καθώς μόλις το 10% των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το τραπεζικό σύστημα. Μάλιστα, τα επιτόκια χορηγήσεων είναι αρκετά υψηλότερα από των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, ενώ και η ψαλίδα μεταξύ επιτοκίων χορηγήσεων και καταθέσεων ολοένα και διευρύνεται και είναι η μεγαλύτερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ο ανταγωνισμός στον επιχειρηματικό στίβο αυξάνεται διαρκώς. Πρέπει η Πολιτεία να σταθεί δίπλα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, παρέχοντάς τους όλες τις διευκολύνσεις που χρειάζονται για να γίνουν ανταγωνιστικές και βιώσιμες σε ένα δύσκολο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ