Τις θέσεις του ΙΣΑ επί του Σχεδίου Νόμου για την «ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και την παρακολούθηση και αξιολόγηση της φαρμακευτικής δαπάνης», παρουσίασε ο Πρόεδρος του ΙΣΑ Γ. Πατούλης, στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής (video)
Τι θέσεις του ΙΣΑ επί του Σχεδίου Νόμου για την «ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και την παρακολούθηση και αξιολόγηση της φαρμακευτικής δαπάνης» παρουσίασε ο Πρόεδρος του ΙΣΑ Γ. Πατούλης στην Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ο κ. Πατούλης τόνισε μεταξύ άλλων ότι το νομοσχέδιο εισάγει σημαντικές ευεργετικές για το ΕΣΥ διατάξεις, ωστόσο θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην προσέλκυση νέων, ιδίως εκείνων που έφυγαν στο εξωτερικό, ενώ επεσήμανε ότι χρειάζεται αναμόρφωση η διάταξη του άρθρου 5 ως προς τις εξειδικεύσεις. Επίσης παρουσίασε τρείς αναγκαίες παρεμβάσεις που προτείνει ο ΙΣΑ.
Ειδικότερα, το υπόμνημα που κατέθεσε ο Πρόεδρος του ΙΣΑ επισημαίνει τα ακόλουθα:
(1) Επί των διατάξεων του Σχεδίου Νόμου
Το νομοσχέδιο εισάγει σημαντικές ευεργετικές για το ΕΣΥ διατάξεις.
(1) Αναφερόμαστε κυρίως στις διατάξεις του άρθρου 6 που δίδουν τη δυνατότητα στους ιατρούς του ΕΣΥ να παραμείνουν. Είναι ο μόνος τρόπος ώστε οι έμπειροι ιατροί να μεταλαμπαδεύσουν τη γνώση στους νεότερους ιατρούς. Κατά την άποψή μας θα πρέπει να συμπεριληφθούν όλες οι ιατρικές ειδικότητες, συμπεριλαμβανομένων των χειρουργικών.
Προτεραιότητα όμως θα πρέπει να δοθεί στην προσέλκυση νέων, ιδίως εκείνων που έφυγαν στο εξωτερικό, για τη στελέχωση του ΕΣΥ με νέο ιατρικό προσωπικό.
Προς την κατεύθυνση αυτή θεωρούμε επιβεβλημένη την άρση, άλλως το χρονικό περιορισμό, των κωλυμάτων υποβολής υποψηφιότητας μετά από άρνηση διορισμού στο ΕΣΥ (εκείνων των άρθρων 23 του ν. 2519/1997 όπως ισχύουν σήμερα), καθώς και τα αντίστοιχα κωλύματα διορισμού ως επικουρικού ιατρού. Η υποστελέχωση του ΕΣΥ επιβάλει οι διατάξεις αυτές να επανεξεταστούν.
(2) Προς τη θετική κατεύθυνση βρίσκονται οι διατάξεις του άρθρου 8 που αφορά σε μη οικονομικά κίνητρα προσέλκυσης και παραμονής ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ. σε προβληματικές και άγονες περιοχές.
(3) Ως προς τις εξειδικεύσεις η διάταξη του άρθρου 5 χρειάζεται κατά την άποψή μας αναμόρφωση. Σκοπός της διάταξης ήταν να καλύψει το νομοθετικό κενό για τους ιατρούς εκείνους που είχαν αναγκαστεί να διακόψουν την εκπαίδευσή τους στην εξειδίκευση. Με την ανωτέρω διάταξη φέρεται να καλύπτεται το νομοθετικό κενό που υπήρχε, πλην όμως για πρώτη φορά απαιτεί συνεχή εκπαίδευση, θέτει έναν ατυχή κατά την άποψή μας χρονικό προσδιορισμό και περιορισμό, εκείνον των 12 μηνών ώστε να μην μπορεί να τύχει εφαρμογής για τους ιατρούς εκείνους που διορίζονται στο ΕΣΥ πριν τη συμπλήρωση 12 μηνών εκπαίδευσης, κάτι που εξαρτάται αποκλειστικά από τις διοικητικές διαδικασίες διορισμού τους. Κατά την άποψή μας, αν πρέπει να τεθεί κάποιος χρονικός προσδιορισμός προηγηθείσης εκπαίδευσης αυτός θα πρέπει να είναι ο κατά το δυνατόν μικρότερος, πχ αυτός των 3 μηνών. Επιπλέον, θα πρέπει ρητά να οριστεί ότι η διάταξη αυτή ισχύει εφεξής αλλά και αναδρομικά, ώστε να επωφεληθούν και εκείνοι οι ιατροί οι οποίοι μέχρι σήμερα, δηλαδή πριν την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος νόμου σε ΦΕΚ, βρέθηκαν σε αυτή τη θέση. Θα πρέπει, τέλος, να οριστεί ότι η δυνατότητα αυτή δίδεται σε κάθε περίπτωση διακοπής της εκπαίδευσης για τη λήψη τίτλου εξειδίκευσης (και όχι μόνο λόγω διορισμού στο ΕΣΥ).
(2) Αναγκαίες προσθήκες-τροπολογίες.
Ενόψει της φύσης του Σχεδίου αυτού νόμου ως ερανιστικού, θα θέλαμε επιπλέον να προτείνουμε τα κάτωθι:
(1) Τη θεσμοθέτηση της εποπτείας και του ελέγχου των Δημοτικών και Κοινωνικών Ιατρείων και λοιπών φορέων από τον οικείο Ιατρικό Σύλλογο.
(2) Την τροποποίηση των διατάξεων που αφορούν στη διασύνδεση των ΙΣ με τον ΠΙΣ κατά το μέρος που αφορά στο εύρος των δεδομένων που διαβιβάζονται.
(3) Τέλος είναι επιβεβλημένο να υπάρξει ορθολογική προσέγγιση στις διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται στους ιδιωτικούς φορείς παροχής Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.