Μ. Κρανίδης στο “Π”: Το ψηφιακό κράτος απαιτεί και απλοποίηση των απαιτούμενων δικαιολογητικών
Του
ΜΑΝΟΥ ΚΡΑΝΙΔΗ
Πολιτικού Μηχανικού ΕΜΠ, MSc,
CEO Τεχνική Εταιρεία – Υπηρεσίες Μηχανικών, Διαχείριση Ακινήτων Krama Property,
Μέλους Διοικητικού Συμβουλίου ΠΟΜΙΔΑ, Δημοτικού Συμβούλου Χαλανδρίου
[email protected]
Χωρίς καμία αμφιβολία, ένα μείζον εμπόδιο στην καθημερινή ζωή των πολιτών αλλά και στις επενδυτικές πρωτοβουλίες στην ελληνική οικονομία, ειδικά στον κλάδο των ακινήτων, εξακολουθεί να είναι η γραφειοκρατία και πλέον η ηλεκτρονική γραφειοκρατία.
Πρώτον, η γραφειοκρατία αποτελεί ένα πρακτικό εμπόδιο στις καθημερινές διαδικασίες μεταξύ κράτους και πολιτών. Η ψηφιοποίηση πολλών διαδικασιών του Δημοσίου, μέσω κυρίως της μεταρρύθμισης του gov.gr, είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα, ενώ τα ΚΕΠ αποτελούν εδώ και καιρό μια όαση, αλλά αποδεικνύεται ότι η… χαρτούρα και οι υπογραφές ακόμη αντέχουν, απλώς είναι πλέον ψηφιακές.
Δεύτερον, η γραφειοκρατία αποτελεί έναν επιβαρυντικό παράγοντα για το κόστος λειτουργίας και αδειοδότησης των επιχειρήσεων, όπως και για τα έργα στην Ελλάδα, ενώ αναρίθμητες είναι οι περιπτώσεις λοιπών διοικητικών, τεχνικών, εργασιακών, φορολογικών ή ασφαλιστικών θεμάτων που απαιτούν υπερβολικές υπογραφές, βεβαιώσεις, έγγραφα ή υπεύθυνες δηλώσεις. Καθυστερήσεις σημειώνονται, επίσης, και στις μεγάλες επενδύσεις, καθώς η ίδρυση, οι άδειες και οι εγκρίσεις είναι ακόμη σχετικά χρονοβόρες διαδικασίες.
Για το ελληνικό κοινό έχει γίνει πλέον πλήρως αντιληπτή αυτή η κατάσταση, με το άμεσο ή έμμεσο κόστος και τις καθυστερήσεις της γραφειοκρατίας να προβλέπονται στα επενδυτικά σχέδια, αλλά οι ξένοι επενδυτές τις αντιμετωπίζουν ως παράγοντα ρίσκου και αβεβαιότητας. Για παράδειγμα, οι άδειες δόμησης, ενώ εκδίδονται ηλεκτρονικά, απαιτούν ακόμη πολλά έγγραφα, μελέτες, δικαιολογητικά κ.λπ., με αποτέλεσμα, ειδικά εάν πρέπει να εγκριθούν από αρχιτεκτονικά και αρχαιολογικά συμβούλια, να προκαλείται μεγάλη καθυστέρηση αναίτια. Ακόμη και η εσωτερική λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών, ειδικά των ΟΤΑ, κυριαρχείται από γραφειοκρατική λογική «σοβιετικού τύπου». Για μια απλή ενέργεια, απαιτούνται πολλαπλές αποφάσεις, εγκρίσεις και υπογραφές, με αποτέλεσμα οι απαραίτητες λειτουργικές προμήθειες να καθυστερούν αναίτια, ενώ υπάρχουν οι απαιτούμενοι οικονομικοί πόροι. Για παράδειγμα, η επένδυση για ένα νέο απορριμματοφόρο ή κάδους απορριμμάτων απαιτεί τουλάχιστον ενάμισι έτος, ακόμα κι αν είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση. Ενώ και η εφαρμογή ενός νόμου απαιτεί εκτενή γραφειοκρατία, καθώς η υλοποίησή του προϋποθέτει την έκδοση πολλών προεδρικών διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων.
Σήμερα, απαιτείται από τον δημόσιο τομέα να παράγει έργο αντίστοιχο του ιδιωτικού, με την απλοποίηση των εσωτερικών διαδικασιών του Δημοσίου να τίθεται ως κορυφαία προτεραιότητα. Υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης της υφιστάμενης κατάστασης. Για παράδειγμα, η επέκταση του ψηφιακού κράτους και των υπηρεσιών του πρέπει να συνοδευθεί άμεσα από ουσιαστική απλοποίηση των διαδικασιών και των απαιτούμενων δικαιολογητικών για κάθε πράξη ή άδεια.
Επειδή η ελληνική οικονομία είναι σε φάση ανάπτυξης, με μικρό ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ πέριξ του 2%, η διεύρυνσή της απαιτεί να περιοριστεί περαιτέρω και η γραφειοκρατία, φυσική ή ηλεκτρονική. Ειδικά τα απαιτούμενα δικαιολογητικά πρέπει άμεσα να απλοποιηθούν οριζόντια με νομοθετική παρέμβαση, χωρίς καμία απολύτως δικαιολογία για αναβολή. Τα πολλά και αχρείαστα δικαιολογητικά είναι συνυφασμένα με αναχρονιστικές δομές και νομοθεσίες της Δημόσιας Διοίκησης, που δυστυχώς εξακολουθούν να υπάρχουν. Το gov.gr από μόνο του δεν αρκεί. Η τελική νίκη σε αυτόν τον τομέα είναι εφικτή, ρεαλιστική και με μεγάλη επιρροή στην καθημερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων, γι’ αυτό και η κυβέρνηση πρέπει να επιμείνει και να κάνει τη μεταρρύθμιση αυτή πρώτιστο στόχο της.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ