Κ. Κατσαφάδος στο “Π”: Αλήθειες και ψέματα για τον κατώτατο μισθό
Του
ΚΩΣΤΑ ΚΑΤΣΑΦΑΔΟΥ
Βουλευτή ΝΔ Α’ Πειραιώς και Νήσων,
Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου
Ούτε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ούτε η ΝΔ έχουν υποστηρίξει ότι λύσαμε το πρόβλημα της ακρίβειας, που συνεχίζει να αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της κάθε οικογένειας, στην πατρίδα μας αλλά και αλλού. Ούτε, από την άλλη, μπορεί να ισχυριστεί κάποιος ότι έχουμε μείνει θεατές, περιμένοντας κάποιο… αόρατο χέρι της αγοράς να ρυθμίσει τις τιμές.
Και παρεμβάσεις κάναμε, και κάνουμε, και μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος των εργαζομένων και των συνταξιούχων λάβαμε. Θα μου πει κάποιος, είναι αρκετά; Έχουν οι πολίτες την αγοραστική δύναμη για να τα βγάλουν πέρα; Θα είμαι σαφής και θα μιλήσω με στοιχεία, γιατί οι πολίτες πρέπει να τα γνωρίζουν όσο αυστηροί κι αν είναι στην κριτική τους. Κυρίως, δε, όταν οι γνωστοί – άγνωστοι του πολιτικού συστήματος για άλλη μια φορά υπόσχονται, προκειμένου να γίνονται ευχάριστοι, ότι με ένα μαγικό ραβδί θα αυξήσουν μισθούς και συντάξεις, οι αριθμοί μπορούν να «μιλήσουν» καλύτερα και για το τι παραλάβαμε το 2019 και, κυρίως, για το τι έχει γίνει από τότε μέχρι σήμερα σε ό,τι αφορά τον κατώτατο μισθό.
Τα τελευταία χρόνια, έχει σημειωθεί μια σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού, από τα 650 ευρώ το 2019 στα 830 σήμερα, με στόχο, όπως έχουμε δεσμευθεί, τα 950 ευρώ το 2027. Αυτό μεταφράζεται ως συνολική αύξηση 46,2% από το 2019, με παράλληλη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες έως το 2027. Όσο καλύτερα θα πηγαίνει η οικονομία τόσο θα αυξάνεται ο κατώτατος μισθός και όσο θα ανεβαίνουν οι τιμές τόσο θα αντισταθμίζεται αυτή η αύξηση των τιμών από τις αμοιβές. Ο κατώτατος μισθός είναι στα 830 ευρώ και θα τηρήσουμε τη δέσμευσή μας να φτάσει στα 950 ευρώ.
Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία που θα ενσωματωθεί τώρα στο ελληνικό δίκαιο, από το 2028 ο κατώτατος μισθός προτείνεται να καθορίζεται μέσω ενός μαθηματικού τύπου ο οποίος θα λαμβάνει υπόψη του τον πληθωρισμό, ιδιαίτερα για τα νοικοκυριά που έχουν τα χαμηλότερα εισοδήματα, καθώς και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονομίας, με βάση αντίστοιχους δείκτες που θα δημιουργήσει η Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Το νέο σύστημα έρχεται να ευνοήσει και τους δημοσίους υπαλλήλους, με τον εισαγωγικό μισθό να συμβαδίζει με τη βασική αμοιβή στη χώρα. Θα συμπαρασύρει τις τριετίες αλλά και όλα τα επιδόματα που συνδέονται με τον κατώτατο μισθό. Είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση που αφορά το σύνολο των εργαζομένων, ενώ οι αποδοχές δεν θα μπορούν να μειώνονται παρά μόνο να αυξάνονται.
Το νέο σύστημα καθορισμού του κατώτατου μισθού ενισχύει τη διαφάνεια, την αντικειμενικότητα και την προστασία των εργαζομένων με συγκεκριμένους τρόπους.
1.Ασφάλεια: Προβλέπεται ότι ο κατώτατος μισθός δεν θα μπορεί να μειωθεί.
2.Αντικειμενικότητα: Σύνδεση με την οικονομία και με ακόμα πιο κοινωνικά κριτήρια, ειδικά για τους ευάλωτους. Το ύψος του κατώτατου μισθού συνδέεται με πραγματικά οικονομικά μεγέθη, δηλαδή με τον πληθωρισμό και την παραγωγικότητα.
3.Διαφάνεια και αξιοπιστία: Το ύψος του κατώτατου μισθού βασίζεται σε αντικειμενικά δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ.
4.Κάλυψη και των δημοσίων υπαλλήλων: Για πρώτη φορά, προβλέπεται η προστασία του κατώτατου μισθού και για τους εργαζομένους στο Δημόσιο.
Επιπλέον, με τη διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους αλλά και με την ενημέρωση για τον νέο κατώτατο μισθό, δίνουμε τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις, και ειδικά στις μικρές και στις μεσαίες, να κάνουν έναν μακροπρόθεσμο προγραμματισμό.
Θα μου πείτε τώρα, είναι αυτά αρκετά όταν η ακρίβεια ροκανίζει το εισόδημα; Θα σας έλεγα πως πρέπει να γίνουν κι άλλα για να στηριχθεί το εισόδημα των πολιτών. Για να καταπολεμήσουμε τις ανισότητες, που σίγουρα υπάρχουν. Αλλά, από την άλλη, αυτά δεν μπορούν να γίνουν στο… κενό ή να οδηγήσουν και πάλι την οικονομία σε μια «μαύρη τρύπα», με τις γνωστές συνέπειες.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ