Θρακιώτικα: «Σβήστε με απ’ τον χάρτη»…
Με στόχο την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος, η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης φέτος το καλοκαίρι υποστήριξε ένα «ιδιαίτερο δρώμενο τουριστικής προώθησης» για την προβολή της ΠΑΜΘ. Σε συνεργασία με το γραφείο του ΕΟΤ στο Παρίσι και την εφημερίδα «Le Figaro» διοργάνωσε ένα press trip σε Σαμοθράκη, Αλεξανδρούπολη, Ξάνθη, Θάσο, Καβάλα και Φιλίππους. Αποτέλεσμα αυτού ήταν μια εκτενής παρουσίαση στο έντυπο επετειακό – καλοκαιρινό αφιέρωμα, με προτάσεις διακοπών. Εκεί έγινε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ, συνολικά 17 σελίδων, για τους προαναφερθέντες προορισμούς…
Το αφιέρωμα διανθίστηκε με τα υπέροχα τοπία των συγκεκριμένων περιοχών, τους αρχαιολογικούς χώρους καθώς και απεικονίσεις της καθημερινότητας…
Είναι πραγματικά μια πολύ ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία αυτή που αναλήφθηκε από τη διοίκηση της ΠΑΜΘ, η οποία θα μπορούσε να προσδώσει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, εάν φυσικά υπάρξει συνέχεια και συνέπεια.
Πάντως, από το δρώμενο έλειπε η Κομοτηνή –η έδρα της Περιφέρειας– και η Ροδόπη, γενικότερα, προφανώς γιατί είτε δεν παρουσιάζει κάποιο τουριστικό ενδιαφέρον είτε επειδή οι υποδομές ή η οργάνωση που θα μπορούσαν να το υποστηρίξουν δεν υπάρχουν. (Μια σαφής απάντηση αρμοδίως θεωρείται επιβεβλημένη…)
Το… εντυπωσιακό, ωστόσο, είναι ότι στο φωτογραφικό υλικό που συμπεριλήφθηκε στο ρεπορτάζ του διεθνούς φήμης γαλλικού περιοδικού υπάρχει κι ένας χάρτης που περιλαμβάνει τον γεωγραφικό χώρο στον οποίο εξελίχθηκε το press trip, ο οποίος απεικονίζει την περιοχή, ωστόσο ανάμεσα σε Αλεξανδρούπολη και Ξάνθη… Κομοτηνή, γιοκ.
Τι θέλει να μας πει ο «ποιητής»; Ή ότι δεν υπάρχει, επειδή δεν την περπάτησε το συγκεκριμένο γκρουπ, ή ότι γενικώς… υπάρχει πρόβλημα.
Όλοι μια… ομορφιά
Θυμάμαι, στις αρχές του 21ου αιώνα, όλοι μιλούσαν για τον εναλλακτικό τουρισμό και για το ότι η περιοχή μας –Κομοτηνή και Ροδόπη– μπορούσε να έχει μερίδιο σε αυτόν. Γεγονός είναι ότι η περιοχή δεν στερείται ομορφιάς –φυσικού κάλλους, που λένε– και δεν της λείπει η ιστορία και ο πολιτισμός. Μόνο που αυτά όχι απλώς δεν προωθούνται, αντιθέτως καταπνίγονται στην κυριολεξία. Τείνω στο συμπέρασμα πως τίποτα ύποπτο δεν κρύβεται πίσω από αυτό. Ανικανότητα, έλλειψη σχεδιασμού, ανοργανωσιά και… «δεν βαριέσαι» είναι πολύ κοντά στον… τερματισμό της επεξήγησης…
Από την άλλη, είναι και η Πολιτεία, που λειτουργεί όπως όλοι μας: αποσπασματικά και… «εάν και εφόσον…». Διότι, τι γίνεται, π.χ., μ’ εκείνο το πιλοτικό μοντέλο που είχε αποφασίσει το υπουργείο Πολιτισμού για τη Θράκη, με την αξιοποίηση της διαπολιτισμικότητας, σε συνδυασμό με το φυσικό περιβάλλον;
Στην Κομοτηνή λειτουργούν τα εξής μουσεία: Αρχαιολογικό, Εκκλησιαστικό-Βυζαντινό, Λαογραφικό, Στρατιωτικό (σε συνδυασμό με το Οχυρό της Νυμφαίας), Καραθεοδωρή. Το ερώτημα που τίθεται πάντα αφορά το ωράριο λειτουργίας τους –αν και αποτελεί, τουλάχιστον, ατυχής μια τέτοια γενίκευση– αλλά και τις συλλογές τους (ποιότητα, ποσότητα, προώθηση και δράσεις εξωστρέφειας, δικτύωση)…
Επίσης, στη Ροδόπη υπάρχει το Μουσείο Παραδοσιακών Επαγγελμάτων στην Ξυλαγανή, το Αρχοντικό Ταβανιώτη στη Μαρώνεια, το Λαογραφικό του Ιάσμου και το Μουσείο Καλαθοπλεκτικής στο Θρυλόριο, αν και το τελευταίο δεν είναι σίγουρο ότι λειτουργεί… Γενικώς, υπάρχει μια ασάφεια, γι’ αυτό και οι… αυθόρμητες εξορμήσεις στους συγκεκριμένους προορισμούς δεν ενδείκνυνται.
Επίσης, καλό είναι να επισημανθεί ότι στα όρια της Ροδόπης βρίσκονται το Αρχαίο Θέατρο της Μαρώνειας, τα Βυζαντινά Τείχη και το Ιμαρέτ στην Κομοτηνή, η Μαξιμιανούπολη-Μοσυνούπολη, λίγο έξω από την Κομοτηνή, η Αναστασιούπολη κοντά στον οικισμό Αμαξάδες του Δήμου Ιάσμου, η Αρχαία Στρύμη στη χερσόνησο της Μολυβωτής, το Σπήλαιο στη Μαρώνεια αλλά και η Μοναστική Πολιτεία του Παπικίου Όρους – τα Θρακικά Μετέωρα, όπως είναι γνωστά… σε όσους ασχολούνται.
Αυτό αποτελεί ένα μικρό δείγμα του… πολιτιστικού προϊόντος της Ροδόπης, που περιμένει να αξιοποιηθεί…
Το… ντόπιο Ισλάμ
«Πρώτιστο μέλημα της Πολιτείας, η διατήρηση του Ισλάμ στη Θράκη, όπως το γνωρίζουμε, του ντόπιου Ισλάμ». Αυτό δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γ.γ. Θρησκευμάτων Γιώργος Καλαντζής, ο οποίος επισκέφθηκε τον τοποτηρητή μουφτή στην Κομοτηνή Τζιχάτ Χαλίλ αλλά και το Μουσουλμανικό Ιεροσπουδαστήριο, επίσης στην Κομοτηνή.
Μάλιστα, ο κ. Καλαντζής κλήθηκε να απαντήσει σχετικά με τον προπηλακισμό του σοφολογιώτατου, επισημαίνοντας ότι οι δράστες θα κριθούν από την ελληνική δικαιοσύνη. Σχολίασε δε ότι «από τα βίντεο που ήρθαν στη δημοσιότητα είναι σαφές ότι όσοι επιτέθηκαν στον μουφτή είναι συμπολίτες μας που δεν έχουν σχέση με τη θρησκεία και έκαναν πολιτικό ακτιβισμό εναντίον ενός ανθρώπου που έχει τάξει τη ζωή του στον Θεό».
Καταδίκασε μάλιστα την επίθεση σημειώνοντας πως «όταν κάποιος θέλει να προσευχηθεί σε έναν δημόσιο χώρο, όπως το τζαμί, η εκκλησία ή η συναγωγή, ασφαλώς έχει το δικαίωμα να προσευχηθεί, το οποίο κανείς δεν μπορεί να του το στερεί» και πως «είναι προφανές ότι για οποιονδήποτε από εμάς θρησκεύεται, ανεξαρτήτως πού πιστεύει, η ψυχή μας και η καρδιά μας είναι με αυτόν που θρησκεύεται κι όχι με αυτόν που κάνει πολιτικό ακτιβισμό».
Πάντως, για τον προπηλακισμό του μουφτή απάντησε σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης της ΝΙΚΗΣ Νικόλαου Παπαδόπουλου ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Ανδρέας Νικολακόπουλος, αναφέροντας όλες τις αναγκαίες και νόμιμες ενέργειες που διενεργήθηκαν από την ΕΛΑΣ και υπογραμμίζοντας ότι «οι αρμόδιες αρχές κινήθηκαν αυτεπάγγελτα, περιφρουρώντας με αυτόν τον τρόπο το κύρος της Πολιτείας – στέλνοντας ένα σαφές μήνυμα αποφασιστικότητας».
«Αστυνομικοί του Τμήματος Ασφαλείας Ξάνθης επικοινώνησαν με τους τοποτηρητές των Μουφτειών Ξάνθης, Κομοτηνής και Διδυμοτείχου, οι οποίοι ανέφεραν ότι δεν επιθυμούσαν κάποια ενέργεια από την ΕΛΑΣ και δεν ήθελαν να αναφέρουν κάτι. Μείναμε εκεί; Όχι. Το Τ.Α. Ξάνθης διενήργησε προανάκριση αυτεπαγγέλτως, για παράβαση του άρθρου 200 Π.Κ. ‘‘Διατάραξη θρησκευτικών συναθροίσεων’’, στο πλαίσιο της οποίας έγιναν όλες οι προβλεπόμενες υπηρεσιακές και δικονομικές ενέργειες, ενώ η σχηματισθείσα δικογραφία υποβλήθηκε στην αρμόδια Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Ξάνθης για τις δικές της ενέργειες», είπε ο κ. Νικολακόπουλος.
Όπως υποστήριξε ο κ. υφυπουργός, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη υλοποιεί έναν συστηματικό και υπεύθυνο σχεδιασμό της οργανωτικής δομής όλων των υπηρεσιών του, προκειμένου να διασφαλίζεται η δημόσια ειρήνη, η ελεύθερη ανάπτυξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής, η πρόληψη και η καταστολή του εγκλήματος και η προστασία του κράτους και του δημοκρατικού πολιτεύματος. Λαμβάνεται, παράλληλα, ιδιαίτερη μέριμνα για την εύρυθμη και ομαλή διαβίωση των υφιστάμενων θρησκευτικών ομάδων και κοινοτήτων.
«Προς τον σκοπό της πρόληψης και καταστολής κάθε μορφής παραβατικότητας, οι υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας παρακολουθούν διαρκώς και συστηματικά όλα τα ζητήματα που άπτονται της ασφάλειας στον τομέα ευθύνης τους, αναλύουν και αξιολογούν οποιαδήποτε σχετική πληροφορία περιέλθει σε γνώση τους και, σε κάθε περίπτωση εκδήλωσης έκνομων συμπεριφορών, προχωρούν στις προβλεπόμενες υπηρεσιακές και δικονομικές ενέργειες, ενημερώνοντας ταυτόχρονα τον αρμόδιο εισαγγελέα», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος επισήμανε ότι η Αστυνομία πάντα «παρακολουθεί και διαχειρίζεται με την απαιτούμενη διακριτικότητα και ευαισθησία, μέσω των υπηρεσιών της, όλα τα ζητήματα που άπτονται της εθνικής ασφάλειας, ενώ έχει οικοδομήσει τις απαραίτητες ουσιαστικές και αποτελεσματικές συνεργασίες με συναρμόδιους φορείς και Αρχές» και υπογράμμισε ότι «από την Ελληνική Πολιτεία δεν γίνεται ανεκτή καμία απολύτως συμπεριφορά που προσβάλλει τη θρησκευτική πίστη κανενός και εμποδίζει οποιονδήποτε πιστό να ασκήσει τα θρησκευτικά του καθήκοντα, εντός της ελληνικής επικράτειας».
Έλλη Μητακίδου