Ο πολίτης την πληρώνει, ως συνήθως

Ο πολίτης την πληρώνει, ως συνήθως

Του
ΒΑΣΙΛΗ ΤΑΛΑΜΑΓΚΑ


Η παλαιότητα του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων είναι το… αγκάθι στην υποχρέωση μείωσης του ευρωπαϊκού περιβαλλοντικού αποτυπώματος της χώρας μας.

Όταν η Ελλάδα έχει κάνει τα πιο δραστικά βήματα τα τελευταία χρόνια για την απεξάρτησή της –όσον αφορά την παραγωγή ρεύματος– από τον λιγνίτη, το πετρέλαιο και το κάρβουνο, έχοντας καταφέρει μια ενεργειακή αυτονομία με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), ακόμα και κατά 70%, δεν μπορεί να έχει 17,3 ετών μέσο όρο ηλικίας στα ΙΧ της και πάνω από 20 στα φορτηγά.

Σαφώς και η ανανέωση των αυτοκινήτων έχει σχέση και με την οικονομική δυνατότητα των πολιτών. Αυτός είναι ο λόγος που εξετάζονται σοβαρά κίνητρα αλλαγής των παλιών αυτοκινήτων με αυτοκίνητα νέας, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, κυρίως ηλεκτρικά, παράλληλα με τη σταδιακή εφαρμογή αντικινήτρων χρήσης των παλιών, αρχής γενομένης με τα τέλη κυκλοφορίας του 2026, αφού τα τέλη για το 2025 έχουν αποφασιστεί.

Η Ελλάδα, λοιπόν, μετά και τις πρόσφατες ευρωπαϊκές οδηγίες για την περιβαλλοντική νομοθεσία, έχει θέσει υπό συζήτηση την επιβολή ενός νέου τέλους στα οχήματα μεγαλύτερης ηλικίας. Τα οχήματα που θα επηρεαστούν άμεσα θα είναι κυρίως εκείνα με ηλικία άνω των δέκα ετών, με στόχο την απομάκρυνση των πιο ρυπογόνων οχημάτων από τους δρόμους.

Όλα θα ξεκινήσουν με τα τέλη κυκλοφορίας, τα οποία αναμένεται να έχουν για όλους μικρές αυξήσεις –μεγαλύτερες στα παλαιά–, εκτός των ηλεκτρικών, που θα συνεχίσουν να έχουν πλήρη απαλλαγή…

Οι νέες ρυθμίσεις, που θα τεθούν σε ισχύ από το 2026 και μετά, προβλέπουν τα οχήματα που εκπέμπουν λιγότερους ρύπους να υπόκεινται σε μια κλιμακωτή κλίμακα τελών, ανάλογα με το επίπεδο των εκπομπών τους. Μέχρι ποτέ, όμως, ο απλός πολίτης θα σηκώνει μόνος του το βάρος του περάσματος στην νέα εποχή;

Στις σκανδιναβικές χώρες υπάρχει πλήρης επιδότηση για την αλλαγή του στόλου των αυτοκινήτων.

Στην Ελλάδα βλέπουν, ως συνήθως, τον πολίτη ως θύμα, από το οποίο θα πάρουν, και γι’ αυτό επιβάλλουν περισσότερα τέλη.

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι το κράτος μας είναι σε αποδρομή.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ