Προβλέψεις για τα αποτελέσματα της συνάντησης του τούρκου ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν και του έλληνα ΥΠΕΞ Γιώργου Γεραπετρίτη – Του Εμμ. Γούναρη
Του
Δρος ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΓΟΥΝΑΡΗ
Εμπειρογνώμονος, Πρεσβευτού ε.τ.,
Διδάκτορος του Πανεπιστημίου του Βερολίνου (FU Berlin)
Η γεωγραφία του Αιγαίου και της Νοτιοανατολικής Μεσογείου καταδικάζει την Τουρκία σε μικρή υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ, κάτι που εκ των προτέρων οδηγεί σε αποτυχία οποιαδήποτε προσπάθεια για ελληνοτουρκική συμφωνία ως προς τις θαλάσσιες ζώνες. Εκτός από τη γεωγραφία της περιοχής και το Θετικό Διεθνές Δίκαιο, συμβατικό και εθιμικό, συνηγορεί υπέρ της ανωτέρω αναφερθείσας αποτυχίας.
Η Τουρκία, όσον αφορά την υφαλοκρηπίδα και την ΑΟΖ, πάντα υποστήριζε και υποστηρίζει τον διαχωρισμό του Αιγαίου σε δύο τμήματα. Για τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, και όχι μόνο τον 6ο παράλληλο, υποστηρίζει ότι τα ελληνικά νησιά και οι νησίδες στερούνται υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ, όπως επίσης ότι τα 10 ν.μ. του ελληνικού εναερίου χώρου είναι παράνομα και ότι το εντός του εναερίου χώρου πρέπει να ταυτίζεται με το εύρος των 6 ν.μ. της θαλάσσιας αιγιαλίτιδας ζώνης. Αγνοεί βέβαια ότι την αιγιαλίτιδα ζώνης της Ελλάδος, όπως είναι τώρα, έχουν δεχθεί η Ιταλία και η ΕΕ αλλά και η Ρωσία (Σοβιετική Ένωση) στην ντιρεκτίβα της ΕΕ για το τελωνιακό έδαφος, όπως επίσης στη Συμφωνία της Ελλάδος με την Ιταλία για την προστασία του Ιονίου από τη ρύπανση και στη Συμφωνία της Ελλάδος με τη Ρωσία για την αποφυγή επεισοδίων πολεμικών πλοίων των δύο χωρών στην ανοικτή θάλασσα.
Συγκεκριμένα, τα κράτη της ΕΕ και η Ρωσία, όσον αφορά τις ανωτέρω συμφωνίες, δέχθηκαν την αντικατάσταση στο σχετικό σχέδιο της φράσεως «του υπεράνω της θαλάσσιας αιγιαλίτιδας ζώνης των 6 ν.μ. εναερίου χώρου» με τη φράση «της θαλάσσιας αιγιαλίτιδας ζώνης και του εναερίου χώρου». Η Ιταλία και η Ρωσία αμέσως δέχθηκαν την αλλαγή αυτή στα κείμενα των σχετικών συμφωνιών, ενώ η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο, κυρίως, ενώ αρχικά επέμεναν στη φράση «και του υπεράνω κείμενου εναερίου χώρου» τελικά δέχθηκαν τη φράση «της θαλάσσιας και εναερίας ζώνης». Αυτά καλό είναι να τα γνωρίζει ο κ. Γεραπετρίτης πριν προσέλθει στη συνάντηση με τον κ. Φιντάν. Επίσης, πρέπει να γνωρίζει ότι η Τουρκία πρότεινε στο Ανατολικό Αιγαίο η αιγιαλίτιδα ζώνη των ελληνικών νησιών να περιορισθεί από το ισχύον εύρος σε λιγότερο εύρος για τη θαλάσσια και εναέρια αιγιαλίτιδα ζώνη, ταυτιζόμενο το εύρος όσον αφορά τη θαλάσσια αιγιαλίτιδα ζώνη και την εναέρια αιγιαλίτιδα ζώνη.
Κατόπιν αυτού, δεν νομίζω να υπάρξει ελληνική κυβέρνηση που θα δεχθεί τις αλλαγές αυτές, που είναι τελείως αντίθετες με το αναφερθέν προηγουμένως Θετικό Διεθνές Δίκαιο και τα διεθνή πρακτικά.
Επιπλέον, δεν νομίζω να υπάρχει ελληνική κυβέρνηση που θα δεχθεί την άποψη που έχει αναφέρει η Τουρκία στην Τρίτη Διάσκεψη Δικαίου Θαλάσσης, σύμφωνα με την οποία το Αιγαίο αποτελεί ειδική περίπτωση, κλειστή θάλασσα, και πρέπει να ισχύσουν στην οριοθέτηση αυτή ειδικές λύσεις.
Όσον αφορά την προσφυγή Ελλάδος – Τουρκίας στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, αν αποφασισθεί ποτέ αυτό, ουδέποτε μπορεί να προκύψει συμφωνία στο απαιτούμενο συνυποσχετικό λόγω των παράνομων τουρκικών θέσεων!
Εκείνο, δε, που θα πρέπει να αποτραπεί από την ελληνική πλευρά είναι να δεχθεί η Ελλάδα ότι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδος και της ΑΟΖ αφορά την περιοχή από τον Έβρο μέχρι το Καστελλόριζο, αφήνοντας την περιοχή της υφαλοκρηπίδος και ΑΟΖ από την εξωτερική γραμμή της αιγιαλίτιδος ζώνης του Καστελλορίζου μέχρι την εξωτερική γραμμή της αιγιαλίτιδος ζώνης της Κύπρου, δηλαδή, την υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ της Ελλάδος και της Κύπρου, στην Τουρκία.
Επίσης, καλό είναι να αναφέρουμε ότι οι αναφορές περί πλήρους επήρειας, που έχει περιληφθεί σε ορισμένες αποφάσεις του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης και του Διεθνούς Δικαστηρίου Δικαίου Θαλάσσης του Αμβούργου, είναι αποτέλεσμα αποφάσεων ορισμένων διεθνών δικαστών, οι οποίοι έχουν πολιτικοποιηθεί, και ουδόλως περιέχονται στο Ευαγγέλιο του Δικαίου Θαλάσσης, δηλαδή στο Δίκαιο Θαλάσσης των Ηνωμένων Εθνών της 10/12/1982, που υπεγράφη στο Μοντέγκο Μπέι στην Τζαμπάικα.
Στις δε συναντήσεις Ελλάδος – Τουρκίας για το Δίκαιο της Θάλασσας είναι, τουλάχιστον με βάση τα ισχύοντα τώρα στο ελληνικό ΥΠΕΞ, ανεπίτρεπτο να μη συμμετέχει ο καθηγητής Πανεπιστημίου και βουλευτής της ΝΔ κ. Άγγελος Συρίγος και η νομική σύμβουλος του κ. πρωθυπουργού και πρώην διευθύντρια της Νομικής Υπηρεσίας του ΥΠΕΞ κ. Μάνια Τελαλιάν, τις γνώσεις των οποίων ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει.
Είναι πράγματι ουτοπία να περιμένει κανείς ότι θα προκύψει οποιαδήποτε λύση στα θέματα της οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας. Τι θα γίνει, μόνο ο Θεός ξέρει. Πάντως πόλεμος δεν πρόκειται να γίνει. Μερικοί υποστηρίζουν ότι η Τουρκία θα γίνει μέλος της ΕΕ, κάτι που δεν θα γίνει ποτέ, οπότε δεν πρόκειται να υπάρξει επίλυση της διαφοράς μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας.
Παραχωρήσεις, όμως, ουδέποτε πρέπει να δεχθεί η Ελλάδα, διότι το Διεθνές Δίκαιο είναι υπέρ μας.
Όσον αφορά το Κυπριακό, η Τουρκία ζητά την ύπαρξη δύο κρατών, κάτι στο οποίο ουδέποτε θα συμφωνήσει η Κυπριακή Δημοκρατία και η Ελλάδα.
Το «καλό κλίμα» των ελληνοτουρκικών σχέσεων δικαιολογεί την πώληση πάσης φύσεως εξοπλισμών στην Τουρκία από την Αμερική και την ΕΕ, οι οποίοι αναγνωρίζουν ότι αυτή δεν αποτελεί πλέον κίνδυνο για την Ελλάδα!
Αν δεν προσέξουμε το Δημογραφικό, σε 50 χρόνια θα τα χάσουμε όλα, καθώς ο πληθυσμός της Τουρκίας θα έχει ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια. Στο Μεταναστευτικό είναι επίσης αδύνατο να υπάρξει συμφωνία, καθώς είναι γνωστό τοις πάσι ότι η Τουρκία δεν τηρεί τις συμφωνίες.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ