Μ. Κρανίδης στο “Π”: Ώρα μηδέν για κυκλοφοριακό και στάθμευση

Μ. Κρανίδης στο “Π”: Ώρα μηδέν για κυκλοφοριακό και στάθμευση

Του
ΜΑΝΟΥ ΚΡΑΝΙΔΗ
Πολιτικού Μηχανικού ΕΜΠ, MSc, CEO «Krama Property»
Ενεργειακού Επιθεωρητή, Δημοτικού Συμβούλου Χαλανδρίου,
Προέδρου ΕΝΙΒΟΠΑ, ΔΣ ΠΟΜΙΔΑ
(www.kramaproperty.com)


Το 2024, το κυκλοφοριακό και η στάθμευση στο Λεκανοπέδιο της Αττικής έχουν εξελιχθεί σε μείζονα ζητήματα, που επηρεάζουν σαφώς την καθημερινότητα 4 εκατ. πολιτών, κάτι που επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη έρευνα της GPO. Η πραγματικότητα που βιώνουν οι πολίτες δεν αφήνει περιθώρια αμφισβητήσεων. Καθημερινά σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις, ειδικά στο κέντρο της Αθήνας και στους μεγάλους δήμους, με εξαιρετική δυσκολία στην κυκλοφορία και στη στάθμευση.

Κάποια από τα σημαντικά στοιχεία που αναδεικνύει η έρευνα της GPO είναι:

1.To 84% των πολιτών αντιμετωπίζει καθημερινά συχνά φαινόμενα συμφόρησης.
2.Το 80% των πολιτών επηρεάζεται σημαντικά από την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
3.Το 45% των πολιτών αλλάζει συχνά τη διαδρομή του λόγω κίνησης.
4.Το 70% των πολιτών νιώθει ανασφάλεια στους δρόμους.

Στοιχεία τα οποία αναμφίβολα περιγράφουν την αίσθηση που κυριαρχεί σε όλους εμάς που εργαζόμαστε, ζούμε και οδηγούμε στο λεκανοπέδιο. Ένα σημαντικό κομμάτι του χρόνου και της ψυχικής διάθεσης των πολιτών χάνεται στους δρόμους. Η Εθνική Οδός Αθηνών – Λαμίας είναι ανεπαρκής και παρουσιάζει πολλαπλά προβλήματα, με καθημερινή συμφόρηση, ειδικά τις πρωινές και τις απογευματινές ώρες. Η Αττική Οδός, ένα σημαντικό έργο, έχει φτάσει στα όριά της, με επίσης σημαντική συμφόρηση τις ώρες αιχμής. Άλλωστε, και στις δύο αυτές μεγάλες λεωφόρους η αλλαγή του αριθμού των λωρίδων οδηγεί σε φαινόμενα τοπικής συμφόρησης, τύπου «λαιμού μπουκαλιού». Οι κεντρικές λεωφόροι και οδοί προς την Αθήνα ή τα εμπορικά κέντρα των προαστίων είναι απροσπέλαστες ή με έντονη συμφόρηση για πολλές ώρες, με την κίνηση των λεωφορείων να γίνεται επίσης με μεγάλες καθυστερήσεις.

Το μετρό είναι μια δυνατή λύση, που βελτιώνει το θέμα της κινητικότητας και της μετακίνησης των πολιτών, με την επέκταση του δικτύου να είναι ιδιαίτερα σημαντική, αν και η στάθμευση προς και από τους σταθμούς είναι ένα μεγάλο ζήτημα. Το δίκτυο των λεωφορείων θα πρέπει να βελτιωθεί, με αναθεώρηση και σύνδεση των διαδρομών των γραμμών του ΟΑΣΑ και των δημοτικών λεωφορείων, ενώ πρέπει να εξασφαλιστεί και η ταχύτερη διέλευση στις λεωφορειολωρίδες.

Το πρόβλημα της στάθμευσης επιτείνεται, χωρίς να δίνεται κάποια λύση. Η ποσότητα των αυτοκινήτων αυξάνεται, καθώς η χρήση τους είναι η πρώτη προτίμηση των πολιτών. Ως αποτέλεσμα, η νόμιμη στάθμευση δεν επαρκεί, παρά τους ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης που πληθαίνουν. Η παράνομη στάθμευση είναι, δυστυχώς, μια αναπόφευκτη προσωρινή αντίδραση πολλών πολιτών, που όμως δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα και θα πρέπει να περιοριστεί.

Η πολεοδομική – συγκοινωνιακή οργάνωση του λεκανοπεδίου δεν είναι επαρκής για έναν πληθυσμό 4 εκατ. πολιτών, με αντίστοιχο αριθμό αυτοκινήτων και με πολλά ανοιχτά διαχρονικά προβλήματα, όπως είναι οι οδοί με ανεπάρκεια πλάτους και προδιαγραφών ασφαλείας, οι ελλιπείς εναλλακτικές διαδρομές, η διαμπερής κυκλοφορία, η κακή κατάσταση των οδοστρωμάτων και των πεζοδρομίων, οι δυσκολίες εναλλακτικής προσβασιμότητας και πρωτίστως η έλλειψη συνδεσιμότητας μεταξύ των μεγάλων δήμων και της Αθήνας. Ειδικά για τα εμπορικά κέντρα των δήμων και της Αθήνας έχει υλοποιηθεί προ 40ετίας, με πολύ μικρότερες απαιτήσεις επισκεψιμότητας.

Η λύση, ή έστω η σημαντική βελτίωση, είναι δύσκολη αλλά απαραίτητη. Και απαιτεί την εφαρμογή διεθνών πρακτικών, με προσαρμογή στην ελληνική πραγματικότητα, και ένα ολιστικό σχέδιο κρίσιμων διαδρομών κυκλοφορίας, στάθμευσης, προσβασιμότητας και κινητικότητας στο λεκανοπέδιο. Η φιλοσοφία είναι η κλασική, μέτρον άριστον και χρηστικές λύσεις, που είναι αναγκαίες για τη βελτίωση της καθημερινότητας, της ασφάλειας και της κυκλοφορίας 4 εκατ. πολιτών.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ