ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Άλλο ένα φιάσκο, το πολυδιαφημισμένο Πρόγραμμα Επιχορήγησης της Νέας Επιχειρηματικότητας της ΔΥΠΑ
Το φιάσκο με το πολυδιαφημισμένο πρόγραμμα της ΔΥΠΑ, φέρνουν με ερώτησή τους στη Βουλή, οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με πρωτοβουλία της βουλεύτριας Α’ Θεσσαλονίκης Κατερίνας Νοτοπούλου και του βουλευτή Αργολίδας, Γιώργου Γαβρήλου.
Το πρόγραμμα αποδείχτηκε γι΄ακόμη μια φορά κατώτερο των περιστάσεων, καθώς στη δημόσια πρόσκληση στην οποία συμπεριλαμβάνονται οι όροι και προϋποθέσεις ένταξης στο πρόγραμμα, ενσωματώνονται σχεδόν όλες τις επιχειρήσεις (ΚΑΔ), θέτοντας ως μοναδική προϋπόθεση την κατασκευή ενός οποιουδήποτε site χωρίς καν να συμπεριλαμβάνεται η προϋπόθεση για ποιοτικούς δείκτες επιλογής/βαθμολόγησης, όπως πχ. να διαπιστώνεται εάν εξυπηρετούνται πελάτες ηλεκτρονικά.
Εύλογα, ο κάθε ενδιαφερόμενος, διαβάζοντας την περιγραφή του προγράμματος, θα θεωρούσε ότι θα χρηματοδοτηθούν επιχειρήσεις που ως κύριο αντικείμενο έχουν τα ψηφιακά εργαλεία για την αύξηση της εμπορικής δραστηριότητας τους μέσω του διαδικτύου.
Για τη Δ.ΥΠ.Α. ωστόσο, φάνηκε να αρκεί μια φωτογραφία από το site ή απλά να υπάρχει μόνο ως ιστοσελίδα, για να επιχορηγήσει με 14.800 € μια επιχείρηση, προσκομίζοντας μια απόδειξη-σύνοψη εσόδων – εξόδων από την ΑΑΔΕ, με οποιοδήποτε συνολικό ποσό, χωρίς καν την θέσπιση ελάχιστου τζίρου, καθώς και να έχει αναρτήσει η επιχείρηση την αφίσα χρηματοδότησης σε εμφανές σημείο και να υπάρχει πρόσβαση αναπήρων.
Για την ένταξη στο εν λόγω πρόγραμμα δεν τέθηκε ούτε μια ημέρα περιοριστικής προθεσμίας, πλέον του ενός έτους, όσο διαρκεί δηλαδή η εκταμίευση των τριών δόσεων, για να μην κλείσει η επιχείρηση, με αποτέλεσμα να αφήνεται το περιθώριο νόμιμης χρηματοδότησης μιας επιχείρησης, ακόμη και εάν κλείσει, μια μόλις ημέρα, μετά το έτος χρηματοδότησής της.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1) Πώς ακριβώς εξασφαλίζεται η Δ.ΥΠ.Α από όσους συστηματικά επιχορηγούνται με Κρατικό χρήμα, χωρίς να αποδεικνύεται ότι ο σκοπός τους είναι πράγματι η ίδρυση μιας βιώσιμης επιχείρησης;
2) Ακολουθείται η ίδια πολιτική χαλαρότητας των όρων και προϋποθέσεων για τα προγράμματα ίδρυσης νέων επιχειρήσεων και στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές Χώρες;
3) Σε ποιους κλάδους επιχειρήσεων κατευθύνθηκε η συγκεκριμένη Δράση ανά Π.Ε και ποιος είναι ο τζίρος τους/ανά κλάδο αλλά και ο αριθμός των εργαζομένων που απασχολούν; Πόσες επιχειρήσεις από όσες χρηματοδοτήθηκαν έχουν τζίρο κάτω των 1.000€, 5.000€, των 10.000€ και 15.000€ ;
4) Πόσους πελάτες εξυπηρετούν ψηφιακά καθημερινά/μηνιαίως και πόσες τελικώς επιχειρήσεις θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους και μετά το ένα έτος που διαρκεί η επιχορήγηση;
5) Υπάρχουν εταιρείες που τελικώς εισέπραξαν τη πρώτη ή και τη δεύτερη δόση της επιχορήγησης και τελικώς δεν λειτουργούν;
6) Γιατί δεν αποφασίστηκε από την Δ.ΥΠ.Α. η διεξαγωγή συνεχών αιφνίδιων επιτόπιων ελέγχων στις επιχορηγούμενες επιχειρήσεις για να διαπιστώνεται σε τακτική βάση η λειτουργία τους και εάν συνεχίζουν να τηρούν τους όρους και προϋποθέσεις του προγράμματος για τoυς οποίους χρηματοδοτήθηκαν;
7) Γιατί δεν ενσωματώθηκαν τακτικοί διοικητικοί έλεγχοι με ποιοτικούς δείκτες κατά τη διάρκεια του προγράμματος για όλες τις επιχειρήσεις έτσι ώστε βάσει των αποτελεσμάτων η Δ.ΥΠ.Α. να παράσχει στήριξη και συμβουλές για την αύξηση της παραγωγικότητάς τους και την βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών;
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
Θέμα: «Άλλο ένα φιάσκο, το πολυδιαφημισμένο Πρόγραμμα Επιχορήγησης της Νέας Επιχειρηματικότητας της ΔΥΠΑ».
Το πολυδιαφημισμένο Πρόγραμμα της ΔΥΠΑ για την επιχορήγηση της νέας επιχειρηματικότητας, που αφορούσε 1.900 ωφελούμενους, ηλικίας 30 – 55 ετών, πρώην άνεργους, με έμφαση στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε κλάδους της ψηφιακής οικονομίας αποδείχτηκε γι’ άλλη μία φορά κατώτερο των περιστάσεων.
Η Δημόσια Πρόσκληση στην οποία συμπεριλαμβάνονται οι όροι και προϋποθέσεις ένταξης στο πρόγραμμα, ενσωμάτωσε σχεδόν όλες τις επιχειρήσεις (ΚΑΔ), θέτοντας ως μοναδική προϋπόθεση την κατασκευή, απλά, ενός οποιουδήποτε διαδικτυακού τόπου (site). Στην πρόσκληση, μάλιστα, δε συμπεριλήφθηκε καν η προϋπόθεση για ποιοτικούς δείκτες επιλογής/βαθμολόγησης, όπως πχ. να διαπιστώνεται εάν εξυπηρετούνται πελάτες ηλεκτρονικά.
Κι ενώ ο κάθε ενδιαφερόμενος, διαβάζοντας την περιγραφή του προγράμματος, εύλογα θα θεωρούσε ότι θα χρηματοδοτηθούν επιχειρήσεις που ως κύριο αντικείμενο θα έχουν τα ψηφιακά εργαλεία για την αύξηση της εμπορικής δραστηριότητας τους μέσω του διαδικτύου, για τη Δ.ΥΠ.Α. φάνηκε να αρκεί μια φωτογραφία από το site ή απλά να υπάρχει μόνο ως ιστοσελίδα, για να επιχορηγήσει με 14.800 € μια επιχείρηση, προσκομίζοντας μια απόδειξη-σύνοψη εσόδων – εξόδων από την ΑΑΔΕ, με οποιοδήποτε συνολικό ποσό, χωρίς καν την θέσπιση ελάχιστου τζίρου, καθώς και να έχει αναρτήσει η επιχείρηση την αφίσα χρηματοδότησης σε εμφανές σημείο και να υπάρχει πρόσβαση αναπήρων.
Επίσης, για την ένταξη στο εν λόγω πρόγραμμα δεν τέθηκε ούτε μια ημέρα περιοριστικής προθεσμίας, πλέον του ενός έτους, όσο διαρκεί δηλαδή η εκταμίευση των τριών δόσεων, για να μην κλείσει η επιχείρηση, με αποτέλεσμα να αφήνεται το περιθώριο νόμιμης χρηματοδότησης μιας επιχείρησης, ακόμη και εάν κλείσει, μια μόλις ημέρα, μετά το έτος χρηματοδότησής της.
Είναι, ακόμα, γνωστό ότι η Δ.ΥΠ.Α. οφείλει να διεξάγει αιφνίδιους, επιτόπιους ελέγχους στις επιχειρήσεις, ώστε να αποτρέπει την κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος, δρώντας προληπτικά απέναντι σε πρακτικές ορισμένων επιτήδειων που εισπράττουν Κρατικές επιχορηγήσεις χωρίς να εξυπηρετούν τους σκοπούς του κάθε προγράμματος, με σκοπό, αποκλειστικά, τον προσωπικό τους πλουτισμό και την εξαπάτηση του Υπηρεσίας.
Η Δ.ΥΠ.Α., όμως, δεν φρόντισε να συμπεριλάβει ούτε αυτή την δικλείδα ασφαλείας στην εν λόγω Δημόσια Πρόσκληση του προγράμματος. Προέβλεψε την διενέργεια ενός μόνο επιτόπιου ελέγχου, στο τέλος του προγράμματος, πριν την εκταμίευση της τελευταίας τρίτης δόσης, ενώ την δυνατότητα αιφνίδιου ελέγχου προέβλεψε, μόνον σε περίπτωση κατάθεσης συγκεκριμένης καταγγελίας.
Η μεγαλύτερη και κυριότερη, όμως, παράλειψη εντοπίζεται στο γεγονός ότι η Δ.ΥΠ.Α. δεν υποχρέωσε τις επιχειρήσεις να προσκομίσουν τις αποδείξεις δαπανών (ενοικίων, προμήθειας προϊόντων, κατασκευής του χώρου επιχείρησης κ.α.). Δηλαδή ο κάθε επιχορηγούμενος θα εισπράξει το ίδιο ποσό των 14.800€, ακόμα και εάν έχει δαπανήσει ένα οποιοδήποτε, ελάχιστο ποσό, για την ίδρυση και λειτουργία της επιχείρησής του.
Επειδή ο προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται σε 28.120.000€ και συγχρηματοδοτείται από το Ελληνικό Δημόσιο, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΣΠΑ 2014 – 2020) και του Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα (ΕΣΠΑ2021-2027).
Επειδή αδυνατούμε να αντιληφθούμε πώς θα επιτευχθούν οι στόχοι της αποτελεσματικότητας, της στήριξης της καινοτομίας και της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας, τη στιγμή που η ΔΥΠΑ φαίνεται να μην ενδιαφέρεται να επιλέξει σχέδια δράσης των επιχειρήσεων με βάση συγκεκριμένους, ποιοτικούς δείκτες, ώστε να επιχορηγήσει βιώσιμες απασχολήσεις.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Πώς ακριβώς εξασφαλίζεται η Δ.ΥΠ.Α από όσους συστηματικά επιχορηγούνται με Κρατικό χρήμα, χωρίς να αποδεικνύεται ότι ο σκοπός τους είναι πράγματι η ίδρυση μιας βιώσιμης επιχείρησης;
- Ακολουθείται η ίδια πολιτική χαλαρότητας των όρων και προϋποθέσεων για τα προγράμματα ίδρυσης νέων επιχειρήσεων και στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές Χώρες;
- Σε ποιους κλάδους επιχειρήσεων κατευθύνθηκε η συγκεκριμένη Δράση ανά Π.Ε και ποιος είναι ο τζίρος τους/ανά κλάδο αλλά και ο αριθμός των εργαζομένων που απασχολούν; Πόσες επιχειρήσεις από όσες χρηματοδοτήθηκαν έχουν τζίρο κάτω των 1.000€, 5.000€, των 10.000€ και 15.000€ ;
- Πόσους πελάτες εξυπηρετούν ψηφιακά καθημερινά/μηνιαίως και πόσες τελικώς επιχειρήσεις θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους και μετά το ένα έτος που διαρκεί η επιχορήγηση;
- Υπάρχουν εταιρείες που τελικώς εισέπραξαν τη πρώτη ή και τη δεύτερη δόση της επιχορήγησης και τελικώς δεν λειτουργούν;
- Γιατί δεν αποφασίστηκε από την Δ.ΥΠ.Α. η διεξαγωγή συνεχών αιφνίδιων επιτόπιων ελέγχων στις επιχορηγούμενες επιχειρήσεις για να διαπιστώνεται σε τακτική βάση η λειτουργία τους και εάν συνεχίζουν να τηρούν τους όρους και προϋποθέσεις του προγράμματος για τoυς οποίους χρηματοδοτήθηκαν;
- Γιατί δεν ενσωματώθηκαν τακτικοί διοικητικοί έλεγχοι με ποιοτικούς δείκτες κατά τη διάρκεια του προγράμματος για όλες τις επιχειρήσεις έτσι ώστε βάσει των αποτελεσμάτων η Δ.ΥΠ.Α. να παράσχει στήριξη και συμβουλές για την αύξηση της παραγωγικότητάς τους και την βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Γαβρήλος Γεώργιος
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)
Κασιμάτη Νίνα
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Παπαηλιού Γεώργιος
Παππάς Πέτρος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
- ΑΕΚ – Λεβαδειακός | Live streaming – Πρωτάθλημα Stoiximan Super League – Τι λέει η ιστορία
- ΠΑΟΚ – Ατρόμητος | Live streaming – Πρωτάθλημα Stoiximan Super League – Τι λέει η ιστορία
- Ήπια προσαρμογή – Του Ν. Γ. Χαριτάκη
- Παναθηναϊκός – Athens Kallithea | Live streaming – Πρωτάθλημα Stoiximan Super League – Τι λέει η ιστορία
- Μ. Κρανίδης στο “Π”: Η αβεβαιότητα οδηγεί σε σταθερά τιμολόγια ρεύματος το 2025
- ΑΙΧΜΕΣ: Δεν θα ανανεώσουν συμβόλαια ομάδων διαμηνύουν Cosmote TV και Nova
- Δύο νέα μέλη στο ΔΣ της ΕΡΤ-Ποια είναι τα πρόσωπα που το απαρτίζουν
- Από την Ακαδημία Αθηνών βραβεύθηκε ο Γιάννης Σπανολιός για τη δημιουργία του “Ολοι Μαζί Μπορούμε”
- Ξεκινάει τον Ιανουάριο του 2025 το Mega News
- Συνεχίζει ο Α. Τόλιος στην ΕΡΑ