Ευ. Ματσούκης στο “Π”: Καμία αισιοδοξία για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας
–Ανακοινώθηκε νέα μελέτη, που μέχρι το τέλος του 2026 θα δώσει τον σχεδιασμό για την επόμενη εικοσαετία
–Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα
Του
ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΜΑΤΣΟΥΚΗ
Καθηγητή ΑΕΙ, Δρος Συγκοινωνιολόγου,
πρώην Συμβούλου Περιφέρειας Αττικής 2020 – 2022
Παρουσιάστηκε την Τρίτη 15/10/24 στο υπουργείο Μεταφορών, σε σχετική ημερίδα, το νέο Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών της Αττικής, το οποίο περιλαμβάνει την εκπόνηση μιας νέας μελέτης, με τίτλο «Πάμε όπου πας!», η οποία θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2026 και θα δώσει τον σχεδιασμό της επόμενης εικοσαετίας για τα ΜΜΜ στο λεκανοπέδιο.
Παρόμοια προσπάθεια είχε γίνει και πριν από 20 χρόνια και τώρα επαναλαμβάνεται, χωρίς όμως να υπάρχει αναφορά στο τι πρέπει να γίνει σήμερα και πώς θα λυθούν τα επείγοντα και πιεστικά προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών. Ξεκάθαρος ήταν ο υφυπουργός Υποδομών κ. Ταχιάος, σύμφωνα με τον οποίο: 1) Η ΕΕ δεν δίνει πλέον προτεραιότητα στις μεταφορές και δεν υπάρχει από πλευράς της καμία διάθεση χρηματοδότησης για έργα υποδομών. 2) Ειδικά στην Αττική δεν πρόκειται να χρηματοδοτηθούν έργα μεταφορών. 3) Ούτε και από πλευράς ελληνικής κυβέρνησης υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησης για οποιοδήποτε έργο. «Δεν υπάρχουν λεφτά, το budget είναι συγκεκριμένο», ειπώθηκε χαρακτηριστικά.
Για την εκπονούμενη μελέτη, αξίας 2.000.000 ευρώ, τονίστηκε ότι θα είναι συγκεκριμένη και δεν θα υπάρξει «ακαδημαϊσμός», υπονοώντας, μεταξύ άλλων, ότι δεν θα υπάρξουν άλλες μελέτες που να αναφέρονται στα σημαντικά και τρέχοντα προβλήματα κυκλοφορίας στο λεκανοπέδιο.
Είναι σαφές ότι οι επιβάτες στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της πρωτεύουσας θα χρειαστεί να κάνουν υπομονή για άγνωστο αριθμό ετών μέχρις ότου η κατάσταση γίνει τουλάχιστον υποφερτή.
Οι μόνες θετικές ειδήσεις έρχονται από το μέτωπο της προμήθειας νέων λεωφορείων. Μετά την κυκλοφορία των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων (σταγόνα στον ωκεανό για τον ηλικίας 24 ετών στόλο της ΟΣΥ), σειρά πρόκειται να πάρουν τα 300 λεωφορεία φυσικού αερίου (100 αρθρωτά και 200 κανονικά), η παράδοση των οποίων αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2025.
Σήμερα, διακινούνται καθημερινά 1.000.000 επιβάτες με λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ και μετρό στο Λεκανοπέδιο Αττικής. Τα προβλήματα στα Μέσα είναι πολύ μεγάλα, με σημαντικές ελλείψεις σε τροχαίο υλικό και προσωπικό. Κάποια από τα κυριότερα προβλήματα είναι:
1.Κυκλοφοριακή συμφόρηση
Η Αθήνα αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα κυκλοφοριακής συμφόρησης, ειδικά τις ώρες αιχμής. Οι καθυστερήσεις στην κίνηση επηρεάζουν τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, που συχνά αργούν να φτάσουν στον προορισμό τους.
2.Αναξιόπιστη συχνότητα δρομολογίων
Πολλά λεωφορεία και τρόλεϊ δεν έχουν σταθερό πρόγραμμα και αυτό μπορεί να δημιουργεί δυσκολίες στους επιβάτες, που δεν γνωρίζουν πότε θα φτάσει το επόμενο όχημα. Ειδικά σε περιοχές μακριά από το κέντρο, τα διαστήματα μεταξύ των δρομολογίων είναι συχνά πολύ μεγάλα. Η τηλεματική βοηθά μόνο σε έναν βαθμό.
3.Γήρανση του στόλου των οχημάτων
Πολλά από τα οχήματα που χρησιμοποιούνται είναι παλιά, με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν συχνά βλάβες, να είναι ενεργοβόρα και να επιβαρύνουν το περιβάλλον. Η αναβάθμιση του στόλου είναι ένα συνεχές αίτημα.
4.Έλλειψη σύγχρονων υποδομών
Οι στάσεις των λεωφορείων και των τρόλεϊ σε πολλές περιοχές είναι σε κακή κατάσταση και δεν προσφέρουν στους επιβάτες τις απαραίτητες πληροφορίες ή ανέσεις, όπως στέγαστρο, ψηφιακή ενημέρωση για τα δρομολόγια κ.λπ.
5.Ανεπαρκής διασύνδεση με τα προάστια
Η διασύνδεση της Αθήνας με τα προάστια είναι ανεπαρκής, κάτι που δυσκολεύει την καθημερινή μετακίνηση πολλών εργαζομένων που ζουν εκτός κέντρου. Οι γραμμές που συνδέουν το κέντρο της πόλης με τα προάστια χρειάζονται επέκταση και αναβάθμιση.
6.Προβλήματα στη συντήρηση και στην καθαριότητα των Μέσων
Τα οχήματα συχνά δεν συντηρούνται και δεν καθαρίζονται όπως θα έπρεπε, κάτι που επηρεάζει την εμπειρία των επιβατών και μπορεί να δημιουργεί προβλήματα υγιεινής.
7.Ασφάλεια και προστασία επιβατών
Η ασφάλεια των επιβατών είναι ένα ζήτημα, με αναφορές για κλοπές, βανδαλισμούς και περιστατικά επιθετικότητας σε διάφορα σημεία της πόλης.
8.Οικονομική βιωσιμότητα
Η χρηματοδότηση των συγκοινωνιακών υποδομών αποτελεί, επίσης, πρόβλημα. Οι περικοπές στον προϋπολογισμό εμποδίζουν την επένδυση σε νέα οχήματα και την ανάπτυξη των υπηρεσιών, ενώ παράλληλα η εισιτηριοδιαφυγή κυριαρχεί.
Η αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες από την κυβέρνηση, την τοπική αυτοδιοίκηση και τους συγκοινωνιακούς φορείς, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών, την προώθηση της χρήσης των δημόσιων Μέσων και τη δημιουργία μιας πιο βιώσιμης και λειτουργικής πόλης.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ