Μ. Κρανίδης στο “Π”: Απαιτείται ασφάλεια δικαίου και βιώσιμη λύση για εκατομμύρια ιδιοκτήτες
Του
ΜΑΝΟΥ ΚΡΑΝΙΔΗ
Πολιτικού Μηχανικού ΕΜΠ, MSc, CEO «Krama Property»
Ενεργειακού Επιθεωρητή, Δημοτικού Συμβούλου Χαλανδρίου,
Προέδρου ΕΝΙΒΟΠΑ, ΔΣ ΠΟΜΙΔΑ
(www.kramaproperty.com)
Σήμερα, με ευθύνη της Πολιτείας και των κυβερνήσεων, δύο σημαντικά ζητήματα που αφορούν τη νόμιμη δόμηση σε οικόπεδα εντός και εκτός σχεδίου οδηγούν σε ανασφάλεια δικαίου και νομοθετική ασάφεια.
Το πρώτο ζήτημα αφορά τη νόμιμη εκτός σχεδίου δόμηση, με την Πολιτεία να οφείλει εδώ και δύο έτη, μετά τις αποφάσεις του ΣτΕ, να λύσει το ζήτημα της αναγνώρισης των οδών στις εκτός σχεδίου περιοχές. Επιγραμματικά, η κεντρική νομοθεσία που αφορά τη νόμιμη εκτός σχεδίου δόμηση σε εκατομμύρια ιδιοκτησίες έχει ψηφιστεί από το 2003, ενώ υπήρχε και μια νομοθεσία από το 1978 και από το 1985. Η κεντρική λογική της συγκεκριμένης νομοθεσίας είναι ότι, για να είναι ένα αγροτεμάχιο άρτιο και οικοδομήσιμο, πρέπει να έχει ελάχιστη επιφάνεια συνήθως 4 στρεμμάτων και ελάχιστο πρόσωπο σε νόμιμα αναγνωρισμένη οδό. Ποτέ, όμως, το κράτος δεν προέβη σε μελέτες αναγνώρισης των οδών εδώ και 20 έτη! Άρα, ελάχιστες οδοί στην ευρεία εκτός σχεδίου περιοχή της χώρας, και κυρίως της περιφέρειας, είναι αναγνωρισμένες επίσημα, π.χ. Εθνική, πρωτεύον δίκτυο κ.λπ. Το 2023 αναδείχθηκε το συγκεκριμένο ζήτημα και το έλλειμμα εφαρμογής της νομοθεσίας από το ΣτΕ σε σχετικές υποθέσεις νόμιμων οικοδομικών αδειών.
Το δεύτερο ζήτημα αφορά τα μπόνους του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού, έναν νόμο που ψηφίστηκε το 2012, ορισμένα άρθρα που αυξάνουν τον συντελεστή δόμησης και το ύψος σε περιπτώσεις μείωσης κάλυψης, φυτεμένων δωμάτων και κτιρίων υψηλής ενεργειακής κλάσης. Κίνητρα λογικά και σημαντικά, που τότε ήταν αναγκαία για την έξοδο της κατασκευαστικής δραστηριότητας από την εντατική. Από το 2016, όμως, που ξεκίνησε η νέα ραγδαία αύξησή της, προέκυψε μεγάλο πρόβλημα. Ο νομοθέτης δεν προέβλεψε την απαγόρευση της σωρευτικής εφαρμογής όλων των μπόνους και η απληστία ορισμένων κατασκευαστών οδήγησε σε κτίρια πολύ μεγαλύτερης δόμησης και ύψους σε σχέση με τους συνήθεις όρους δόμησης της περιοχής. Οι αποφάσεις του ΣτΕ και κάποιων δημοτικών συμβουλίων περιέπλεξαν την υπόθεση και έχουν δημιουργήσει μια ανασφάλεια δικαίου και μια ασάφεια, που έχουν οδηγήσει σε αβεβαιότητα και φρενάρισμα της αγοράς ακινήτων και των σημαντικών νέων αναπτύξεων.
Η κυβέρνηση δεν έχει άμεση ευθύνη για τις αποφάσεις του ΣτΕ το 2023 ούτε για τους ισχύοντες νόμους που είναι, προφανώς, προ του 2019. Έχει, όμως, μεγάλη ευθύνη για την καθυστέρηση στη νομοθέτηση και στην επίλυση ζητημάτων που είναι συγκεκριμένα και σαφή. Γενικά, οφείλει να βάλει μια τάξη στο πολεοδομικό αλαλούμ που επικρατεί στη χώρα, με καθυστέρηση των εντάξεων σχεδίων και ένα δαιδαλώδες πλαίσιο σχετικά με τους όρους δόμησης και τις πολλαπλές, χρονοβόρες εγκρίσεις για τις άδειες δόμησης και τις πολεοδομικές διαδικασίες. Είναι το αναγκαίο βήμα για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Δικαιολογίες δεν υπάρχουν γιατί αφορούν εκατομμύρια ιδιοκτησίες πολιτών και επιχειρήσεων.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ