ΝΕΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ: Το νομοσχέδιο για το Κτηματολόγιο ανατρέπει τη φιλοσοφία της κτηματογράφησης…

ΝΕΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ: Το νομοσχέδιο για το Κτηματολόγιο ανατρέπει τη φιλοσοφία της κτηματογράφησης…

…δημιουργεί ανασφάλεια δικαίου και επιβαρύνει τους ιδιοκτήτες με επιπλέον έξοδα

Μιλώντας στην Ολομέλεια επί του Σ/Ν για τη λειτουργία του ψηφιακού Κτηματολογίου η Θεανώ Φωτίου αναφέρθηκε καταρχάς στην παρουσία, στη Βουλή, του Πρωθυπουργού, που περιορίστηκε να διαβάσει ένα σημείωμα υποστήριξης του αμφισβητούμενου νομοσχεδίου.

“Ούτε λέξη για τη Βόρεια Πελοπόννησο που καίγεται με νεκρούς. Ούτε λέξη για το  ξέσπασμα της βίας ανηλίκων όπου κυβέρνησης απαντά αποκλειστικά με  αναποτελεσματική αυστηροποίηση των ποινών. Ούτε λέξη για τη δολοφονία  μετανάστης σε Αστυνομικό Τμήμα . Ή για το βάθεμα της στρατηγικής συνεργασίας  με το Ισραήλ που γενικεύει τη σφαγή του Παλαιστινιακού λαού και απειλεί με ολοκληρωτικό πόλεμο όλη τη Μέση Ανατολή.” ανέφερε.

Και στη συνέχει τόνισε: “Περνώντας στο ίδιο το νομοσχέδιο,  η βουλεύτρια δήλωσε ότι παραβιάζονται καταλυτικά οι θεμελιώδεις αρχές της φιλοσοφίας σύνταξης του κτηματολογίου. Γι αυτό η Νέα Αριστερά προτείνει  να αποσυρθεί η διάταξης του άρθρου 3 που μεταφέρει στο λειτουργούν κτηματολόγιο  τις εκκρεμότητες  και να συνταχθεί χρονοδιάγραμμα  για όλες τις μελέτες  με προϋπόθεση: Να διασφαλίζεται η περαίωση των κτηματογραφήσεων έως το δεύτερο τρίμηνο του 2027 και να μην υπάρξουν εμπλοκές στις εκταμιεύσεις του Ταμείου Ανάκαμψης. Να εξαντληθεί το περιθώριο ολοκλήρωσης των εκκρεμών κτηματογραφήσεων με την τρέχουσα διαδικασία. Να μετατεθεί η  προθεσμία διόρθωσης των αρχικών εγγραφών  από  30/11/2024 σε  31-3-2025 το ενωρίτερο  και να απαγορευθεί η κατάθεση εκπρόθεσμων δηλώσεων . Να υπάρξει παράλληλα μεγάλη καμπάνια ώστε να αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των νέων δηλώσεων. Για το πρώτο και το τελευταία θέμα έχει κατατεθεί σχετική τροπολογία της Νέας Αριστεράς.

Ο υφυπουργός  κ.  Κυρανάκης  αναφέρθηκε υποτιμητικά στους μελετητές, ενώ γνωρίζει ότι την τελική απόφαση για σύγκρουση μεταξύ ιδιωτών ή δημοσίου με ιδιώτες για τις εκτάσεις γης παίρνουν ο Προϊστάμενος του Κτηματολογίου, ή οι  επιτροπές εκδίκασης των ενστάσεων. Με το νομοσχέδιο  ένας  απλός πιστοποιημένος μηχανικός αντικαθιστά όλη τη διαδικασία της προανάρτησης  και της  ανάρτησης. Ενώ η προανάρτηση  έδινε  τη δυνατότητα σε κάθε ιδιοκτήτη να ελέγξει χωρίς κόστος και χωρίς ανάγκη ειδικών  την ορθότητα των στοιχείων που έχει υποβάλει.

Πχ. η υφιστάμενη  διαδικασία απαιτεί εξέταση οριογραμμής  με συμμετοχή όλων των όμορων ιδιοκτητών, εξασφαλίζοντας ότι οι ιδιοκτησίες επιβεβαιώνονται από όλους.  Αντίθετα, το  νομοσχέδιο  προβλέπει την  ατομική προσφυγή, ανεξάρτητα από το αν υπάρχουν δηλωμένες οι όμορες  ιδιοκτησίες ή όχι. Αυτός είναι ο πυρήνας της διαφοράς φιλοσοφίας των δύο μεθόδων

Το νομοσχέδιο παραβιάζει τις δεσμεύσεις της Πολιτείας απέναντι στους πολίτες-ιδιοκτήτες που τους καλεί  να επωμιστούν κόστη που μέχρι τώρα επιβάρυναν τον φορέα (του δικαστικού  επιμελητή, του πιστοποιημένου μηχανικού, του μηχανικού και δικηγόρου σύνταξης υπομνημάτων ώστε να αποφανθεί ο πιστοποιημένος μηχανικός).

Τελειώνοντας  η βουλεύτρια αναφέρθηκε στα κτήματα «αγνώστου ιδιοκτήτη» όπως πολλές παραλίες που δεν μεταγράφηκαν στο υποθηκοφυλακείο από αμέλεια της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου ή του αρμόδιου Δήμου και ενδεχομένως διεκδικηθούν από παρακείμενους ιδιοκτήτες βάσει νόμιμων τίτλων. Όμως οι μονές   δεν έχουν νόμιμους τίτλους. Και ως γνωστόν δεν ήταν υποχρεωμένες να εγγράφουν τα κτήματά τους στο υποθηκοφυλακείο, δεν διαθέτουν τοπογραφικά διαγράμματα και μπορούν να δηλώνουν ό,τι θέλουν με ένα τοπογραφικό ιδιώτη μηχανικού. Έτσι, πολλές κοινόχρηστες παραλίες κινδυνεύουν να διεκδικηθούν από τις Μονές. Αυτό συμβαίνει με την  παραλία  «Κλήμα» της Αίγινας την οποία διεκδικεί η Μονή της περιοχής και τώρα τσακώνονται η ΕΤΑΔ με τον Δήμο για το ποιος παρέλειψε την ολοκλήρωση των διαδικασιών για τη χάραξη της παραλίας.”

Βίντεο εδώ

Ακολουθεί η πλήρης ομιλία 

Ομιλία Θεανώς Φωτίου στην Ολομέλεια της Βουλής

Για το Σ/Ν «Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του Ν.Π.Δ.Δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης».

 

Ήρθε ο κ. Μητσοτάκης σήμερα ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ να μιλήσει με ένα γραμμένο σημείωμα για το κτηματολόγιο.

Ξέχασε ότι είναι ο Πρωθυπουργός της χώρας στην οποία καίγεται η μισή Πελοπόννησος και θρηνούμε ανθρώπινες ζωές.

Της χώρας που ζει ένα αδιανόητο ξέσπασμα βία ανηλίκων και εκείνος συνεχίζει τις περαιτέρω αναποτελεσματικές αυστηροποίησεις του ποινικού κώδικα.

Της χώρας που μετανάστης δολοφονήθηκε σε Αστυνομικό Τμήμα.

Είναι ο Πρωθυπουργός που ανακοίνωσε βάθεμα της στρατηγικής συνεργασίας με το Ισραήλ που γενικεύει τη σφαγή του παλαιστινιακού λαού και του Λιβάνου και απειλεί με ολοκληρωτικό πόλεμο την περιοχή της Μέσης Ανατολής.

Αυτά τα ξέχασε. Μίλησε μόνο για το νομοσχέδιο. Ας έρθουμε σε αυτό.

Οι θεμελιώδεις αρχές της φιλοσοφίας σύνταξης του κτηματολογίου παραβιάζονται καταλυτικά.

Για αυτό προτείνουμε τα εξής. Τα είπε και η αγορήτρια της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα.

Πρώτον, την απόσυρση της διάταξης της παραγράφου 1 του άρθρου 11Α του ν. 2308, όπως προτείνεται να προστεθεί με το άρθρο 3 του παρόντος νομοσχεδίου. Δεύτερον, τη σύνταξη χρονοδιαγράμματος για όλες τις μελέτες με τις εξής προϋποθέσεις: Να διασφαλίζεται η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, δηλαδή η περαίωση των κτηματογραφήσεων έως το δεύτερο τρίμηνο του 2027 και να μην υπάρξουν εμπλοκές στις εκταμιεύσεις του Ταμείου Ανάκαμψης. Τρίτον, για όλες τις μελέτες να εξαντληθεί το περιθώριο υλοποίησης των φάσεών τους με την τρέχουσα διαδικασία. Τέταρτον, η προθεσμία που προβλέπεται στο άρθρο 5 του ν. 5076/2023 να μετατεθεί το νωρίτερο στις 31-3-2025 και πέραν αυτής, να απαγορευθεί η κατάθεση εκπρόθεσμων δηλώσεων. Η προθεσμία της 30ής Νοεμβρίου του 2024 δεν επαρκεί για να ανατραπεί η αίσθηση ότι το Κτηματολόγιο συνδέεται με παρατάσεις χωρίς συνέπειες. Αντίθετα, μια πειστική καμπάνια για την τελική προθεσμία θα εκτινάξει τον αριθμό των νέων δηλώσεων.

Για το πρώτο και το τέταρτο σημείο έχουμε καταθέσει ενοποιημένα σχετική τροπολογία ως Νέα Αριστερά.

Ο Υφυπουργός μιλάει υποτιμητικά για τους μελετητές και όχι μόνο, σαν να πρόκειται για κάτι άθλιους που έχουν κάνει πολύ κακή δουλειά.

Στην υφιστάμενη διαδικασία, όμως, κύριε Υπουργέ, ο μελετητής δεν είναι αυτός που παίρνει την τελική επιλογή για σύγκρουση μεταξύ Δημοσίου και ιδιωτών ή ιδιώτη με ιδιώτη για μια συγκεκριμένη έκταση γης, όπως αναφερθήκατε. Ο μελετητής κάνει τη μελέτη του, εισηγείται, ελέγχεται από το Κτηματολόγιο. Ο Προϊστάμενος του Κτηματολογίου, με τη σφραγίδα του Ελληνικού Κτηματολογίου, στέλνει τις εγγραφές στο λειτουργούν κτηματολόγιο ή τις στέλνει στις επιτροπές εκδίκασης των ενστάσεων και αυτές αποφασίζουν.

Τι δεν καταλαβαίνετε; Την τελική ευθύνη την έχει το Ελληνικό Κτηματολόγιο και όχι οι μελετητές. Άρα, στην υφιστάμενη διαδικασία δεν αποφασίζει ο μελετητής, που συμβατικά είναι υπό την απειλή δρακόντειων ποινών, αν παραβεί την επιστημονική δεοντολογία, ενώ με το σχέδιο νόμου αποφασίζει ο ιδιώτης, δηλαδή ο πιστοποιημένος μηχανικός.

Ο κ. Κυρανάκης λέει ότι θα προσφεύγει ο πολίτης όποτε θέλει, θα το ελέγχει ένας πιστοποιημένος ιδιώτης μηχανικός και μετά, αν δεν υποβάλει εμπρόθεσμα ή έγκαιρα ο ιδιώτης ένσταση, η απόφαση του πιστοποιημένου μηχανικού είναι τελεσίδικη.

Άρα, ο πιστοποιημένος μηχανικός αντικαθιστά τη διαδικασία της προανάρτησης και της ανάρτησης. Αυτό ακριβώς προβλέπει το νομοσχέδιο.

Θα επιμείνω λίγο στην προανάρτηση. Η προανάρτηση είναι ένα από τα κρίσιμα στάδια της διαδικασίας κτηματογράφησης, γιατί δίνει τη δυνατότητα σε κάθε ιδιοκτήτη να ελέγξει χωρίς κόστος και χωρίς ανάγκη ειδικών την ορθότητα της επεξεργασίας των στοιχείων που έχει υποβάλει.

Για παράδειγμα η τρέχουσα διαδικασία απαιτεί την εξέταση οριογραμμής, με τη συμμετοχή όλων των όμορων ιδιοκτητών, κάτι που θυμίζει παζλ. Κάθε κομμάτι πρέπει να ταιριάζει απόλυτα με το επόμενο. Αυτή η μεθοδολογία εξασφαλίζει ότι οι ιδιοκτησίες αναγνωρίζονται και επιβεβαιώνονται από όλους τους εμπλεκόμενους. Αντίθετα, η προτεινόμενη διαδικασία εξετάζει μόνο την ατομική προσφυγή, ανεξάρτητα από το αν υπάρχουν δηλωμένες οι όμορες  ιδιοκτησίες ή όχι. Αυτό αποτελεί τον πυρήνα της διαφοράς στη φιλοσοφία των δύο μεθόδων.

Το νομοσχέδιο παραβιάζει τις δεσμεύσεις της πολιτείας απέναντι στους πολίτες-ιδιοκτήτες. Οι πολίτες είναι οι βασικοί χρηματοδότες του έργου και καλούνται να επωμιστούν επιπλέον κόστος που μέχρι τώρα επιβάρυνε τον φορέα. Επωμίζονται το κόστος του δικαστικού επιμελητή, του πιστοποιημένου μηχανικού, του μηχανικού και δικηγόρου που θα συντάξει τα υπομνήματα προκειμένου ο πιστοποιημένος μηχανικός να διατυπώσει την απόφασή του εντός δεκαημέρου.

Τελειώνοντας να πω ότι όσα κτήματα είναι αγνώστου ιδιοκτήτη όπως πολλές παραλίες που δεν μεταγράφηκαν στο υποθηκοφυλακείο από αμέλεια της κτηματικής του Δημοσίου ή του Δήμου θα διεκδικηθούν από παρακείμενους ιδιοκτήτες. Οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να έχουν νόμιμους τίτλους, τι γίνεται όμως με τις Μονές που δεν έχουν νόμιμους τίτλους όπως ή Μονή που διεκδικεί την παραλία Κλήμα στην Αίγινα;

Είναι γνωστό ότι οι μονές δεν ήταν υποχρεωμένες να εγγράφουν τα κτήματά τους στο υποθηκοφυλακείο, δεν διαθέτουν τοπογραφικά και θα δηλώνουν ό,τι θέλουν με ένα τοπογραφικό ιδιώτη μηχανικού. Έτσι οι κοινόχρηστες παραλίες θα διεκδικηθούν από τις Μονές όπως στο Κλήμα της Αίγινας που τσακώνεται η κτηματική υπηρεσία με τον Δήμο για το ποιος παρέλειψε την ολοκλήρωση των διαδικασιών για τη χάραξη της παραλίας. Καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο και ζητάμε από όλους να υπερψηφίσετε την τροπολογία της Νέας Αριστεράς.



Σχολιάστε εδώ