Απομακρύνει τους καταναλωτές, αλλά… ελκύει τους επενδυτές το ελαιόλαδο
–Μειώνονται σταθερά οι πωλήσεις λόγω κόστους, αλλά στον χώρο μπαίνουν διαρκώς νέοι παίκτες, που προσβλέπουν σε αυξημένα περιθώρια κέρδους
Γράφει ο
Νίκος Παρασκευάς
Το ελληνικό ελαιόλαδο, που είναι το προϊόν με τη μεγαλύτερη διεθνή αναγνώριση λόγω της κορυφαίας του ποιότητας και αποτελούσε επί σειρά αιώνων τη βάση της ελληνικής κουζίνας και της διατροφής της φυλής μας, έχει αρχίσει να χάνει τη… λάμψη του και δεν βρίσκεται πλέον στο τραπέζι των νοικοκυριών. Μάλιστα, είναι απαγορευμένος καρπός για τους πολλούς, αφού η τιμή του έχει ανέβει δραματικά τα τελευταία τρία χρόνια και, συνεπώς, έχει γίνει… είδος πολυτελείας.
Αυτή η τεράστια αλλαγή τροποποίησε τις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων και προκάλεσε σοκ στα νοικοκυριά, που διαπίστωσαν πως δεν θα είναι δυνατόν να απολαμβάνουν από εδώ και πέρα το πιο αγαπημένο, το πιο σίγουρο, το πιο συνηθισμένο, το πιο βασικό προϊόν. Έτσι στράφηκαν στα σπορέλαια, που είναι πιο φθηνά και βεβαίως δεν αποτελούν παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα, αφού στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι εισαγόμενα. Ενδεικτικό της… μαχαιριάς που δέχθηκε η ελληνική οικογένεια από τη δραματική αύξηση της τιμής του λαδιού είναι το γεγονός ότι η κατανάλωσή του στη χώρα μας μειώθηκε σε ποσοστό 45%. Φέτος, σύμφωνα με τους παραγωγούς, η παραγωγή θα φτάσει στους 250.000 τόνους, ενώ, αν βρέξει τον Σεπτέμβριο, μπορεί να φτάσει και στους 280.000 τόνους.
Πάντως η ξηρασία έχει επηρεάσει τα ελαιόδεντρα, που δεν έχουν τις αποδόσεις του παρελθόντος, όταν η παραγωγή ξεπερνούσε τους 400.000 τόμους. Η αύξηση της παραγωγής θα φέρει και μείωση της τιμής, όχι όμως σε ανεκτά επίπεδα, αφού η τιμή παραγωγού από 9,5 ευρώ το κιλό, που ήταν μέχρι πριν δύο μήνες, θα πάει στα 7,5 ευρώ το κιλό. Βέβαια, πριν από τέσσερα χρόνια η τιμή ήταν χαμηλότερη κατά 50% από τη χαμηλότερη φετινή και αυτό δείχνει ότι και φέτος η τιμή του ελαιόλαδου θα είναι στα… ύψη. Οι παραγωγοί βλέπουν βελτίωση και εξορθολογισμό των τιμών τον χειμώνα του 2025. Αν φυσικά πάνε όλα καλά και δεν έχουμε καταστροφές από καιρικά φαινόμενα…
Επειδή, λοιπόν, η τιμή του λαδιού… κρατάει και προβλέπεται πως, όσο και να πέσει μελλοντικά, θα αφήνει σημαντικό κέρδος, ο τομέας του προϊόντος έγινε ελκυστικός για αρκετούς επιχειρηματίες, που αποφάσισαν να μπουν σε αυτόν. Σε πρώτη φάση, δύο μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι, οι SMERemedium Cap και Inspiring Earth, ανακοίνωσαν τη δημιουργία κοινής εταιρείας, που θα εξαγοράσει τις ελαιοπαραγωγικές εταιρείες Λαζιμάς ΑΕ, Οlympian Green International AE και Έλαια Σητείας ΑΕ και θα στοχεύσει στην επέκταση της ελληνικής ετικέτας στην εγχώρια και ευρωπαϊκή αγορά αλλά και στις αγορές της Βόρειας Αμερικής, της Βραζιλίας και της Ασίας, που είναι παγκοσμίως οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς ελαιολάδου. Το ύψος της επένδυσης θα φτάσει τα 10 εκατ. ευρώ.
Επίσης, στο τέλος Ιουλίου ιδρύθηκε η εταιρεία Ολυμπία Έξτρα Παρθένα Ελαιόλαδα ΙΚΕ, που θα έχει αντικείμενο την παραγωγή και την πώληση ελαιολάδου και ανήκει κατά 55% στον Παναγιώτη Μονεμβασιώτη και κατά 45% στον Γεώργιο Μαντά. Ο Παναγιώτης Μονεμβασιώτης είναι ο ιδρυτής των φούρνων Βενέτη, που έχουν εξαγοράσει και τη βιομηχανία παγωτών Δωδώνη. Μπαίνοντας στον χώρο του ελαιολάδου δείχνει ότι εμπιστεύεται τη δυναμική που αναπτύσσει και ποντάρει στις προοπτικές που διαμορφώνονται.
Μπορεί λοιπόν να έχει… βγάλει το λάδι στους καταναλωτές το ελαιόλαδο, με τη δυσθεώρητη τιμή του, αλλά ταυτόχρονα ανοίγει… πεδίον δόξης λαμπρό για τους επενδυτές, καθώς, ακριβώς επειδή το προϊόν έχει αυτήν την τιμή, τους αφήνει μεγάλα περιθώρια κέρδους.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ