Ο καπετάνιος έφταιγε ή το λιμάνι που δεν υπάρχει;

Ο καπετάνιος έφταιγε ή το λιμάνι που δεν υπάρχει;


Γράφει ο
Νίκος Παρασκευάς


Πολύς θόρυβος, και δικαίως, έγινε πριν από τρεις εβδομάδες για το πλοίο που έφυγε από το λιμάνι του Γαυρίου της Άνδρου με ένα αυτοκίνητο να είναι με τη μία ρόδα στον καταπέλτη, το οποίο παραλίγο να πέσει στη θάλασσα.

Επειδή στην Ελλάδα όλοι είμαστε ειδήμονες για όλα, έσπευσαν πολλοί να καταγγείλουν τον πλοίαρχο, ενώ οι λιμενικοί του πέρασαν χειροπέδες και θα δικαστεί.

Εμείς δεν θέλουμε να δικαιολογήσουμε κανέναν. Και θα πούμε ότι ο πλοίαρχος έκανε ένα λάθος –το μοναδικό–, που θα το πληρώσει με την ποινή που θα του επιβληθεί. Ότι προσέγγισε με αέρα 8 Μποφόρ σε κάτι που το κράτος το λέει λιμάνι, ενώ ο κόσμος πληρώνει λιμενικά τέλη γι’ αυτό, αλλά δεν είναι λιμάνι. Ένας ντόκος είναι, που τον δέρνουν οι άνεμοι και δεν παρέχει καμιά ασφάλεια σε κανέναν.

Ο πλοίαρχος, λοιπόν, έπρεπε να πει ότι σε αυτό το κρηπίδωμα με 8 Μποφόρ δεν πλησιάζει και να συνέχιζε το ταξίδι του… Τότε, όμως, θα φώναζαν ότι άφησε τον κόσμο έξω χρονιάρες μέρες, ότι δεν υπολογίζει τους επιβάτες, ότι… βαριέται να προσεγγίσει κ.λπ. Εξυπνάδες θα ακούμε πάντα από τους ξερόλες, που δυστυχώς είναι η πλειοψηφία στη χώρα μας. Ο πλοίαρχος, λοιπόν, επέλεξε να ρισκάρει να προσεγγίσει στον ντόκο, για να εξυπηρετήσει τους επιβάτες, και το… πλήρωσε.

Γιατί το πλοίο είχε τέτοιο κλυδωνισμό, που ο καταπέλτης σηκώθηκεηκε και… κρέμασε το αυτοκίνητο που ήταν πάνω του. Γι α να μην… τσακίσει το βαπόρι στον ντόκο –αν γινόταν κάτι τέτοιο, ενδεχομένως να υπήρχαν και θύματα–, ο πλοίαρχος έλυσε κάβους και απομακρύνθηκε. Κάπως άγαρμπα, ομολογουμένως, και επικίνδυνα, αφού με ανοιχτό καταπέλτη δεν ξεκινάει το πλοίο.

Αλλά έβλεπε το κακό να έρχεται και έπρεπε να προλάβει. Εκεί όντως παρέβη τους κανονισμούς και, όσο κι αν με την ενέργειά του απέτρεψε ένα μεγάλο ναυτικό ατύχημα, είναι ελεγκτέος. Αν δεν είχε προσεγγίσει, δεν θα γινόταν τίποτα. Γι ’ αυτό το περιστατικό ποιος φταίει; Ο πλοίαρχος, το λιμεναρχείο, που επέτρεψε να καταπλεύσει το πλοίο με τέτοιο καιρό, ή μήπως το κράτος, που δεν έχει φτιάξει ένα ασφαλές λιμάνι στο Γαύριο;

Η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων, πριν από λίγες μέρες, έστειλε στον υπουργό Ναυτιλίας κατάσταση με τα προβλήματα που έχουν τα λιμάνια όλης της χώρας. Την κατάσταση αυτή τη στέλνει κάθε χρόνο εδώ και 40 χρόνια, αλλά αυτά που γίνονται είναι ελάχιστα. Τα περισσότερα νησιά του Αιγαίου δεν είναι απλά επικίνδυνα, είναι ακατάλληλα. Κανονικά, κανένας πλοίαρχος δεν θα έπρεπε να τα προσεγγίζει.

Στο εξωτερικό αυτό θα γινόταν, θα είχαν βάλει… λουκέτο. Δεν θα υπήρχε ακτοπλοΐα, αν δεν γίνονταν σοβαρά λιμάνια. Εδώ όμως όλα γίνονται. Δεν υπάρχει τίποτα, δεν υπάρχουν λιμάνια, δεν υπάρχουν λιμεναρχεία,υ πάρχουν μόνο οι πλοίαρχοι, οι οποίοι καλούνται να… βγάλουν το φίδι από την τρύπα και φορτώνονται τις ευθύνες όταν συμβεί κάτι. Αντί να τους έχουν εικόνισμα στα νησιά, όπου μεταφέρουν κόσμο και εφόδια και κινούν τις τοπικές οικονομίες, τους περιμένουν στη… γωνία με το πρώτο λάθος.

Όλοι ζητάνε την κεφαλή του πλοιάρχου επί πινάκι, επειδή μπήκε με 8 Μποφόρ στο Γαύριο. Τους 14, που έκαναν ένα καράβι… Κούγκι παραμονή της Παναγίας, που έβγαλαν πιστόλι και ξυλοφόρτωσαν επιβάτη που… τόλμησε να τους κάνει παρατήρηση επειδή φώναζαν, και υποχρεώθηκε ο πλοίαρχος να γυρίσει πίσω, τους… ξεχάσαμε κιόλας. Ο καπετάνιος μάς φταίει, σε εκείνον όλο το ανάθεμα. Εκείνος θα πληρώσει για όλους, για το κράτος που δεν κάνει λιμάνια, για τα λιμεναρχεία που υπολειτουργούν, για τον αέρα που φυσάει…

Αντί να ψάχνουμε να βρούμε… ενόχους, για να καλύψουμε τις δικές μας ανασφάλειες, τις ευθύνες του κράτους, την ανεπάρκεια των αρχών, δεν θα ήταν καλύτερα να κάνουμε το αυτονόητο χωρίς περιστροφές; Να κατασκευάσουμε ασφαλή λιμάνια τόσο για τα πλοία όσο και για τους επιβάτες, για να μην έχουμε τίποτα χειρότερο;

Τα προβλήματα είναι γνωστά εδώ και χρόνια. Και δεν θα λυθούν αν βάλουμε στη φυλακή έναν πλοίαρχο. Απλά θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Για αλλά 40 χρόνια… Νίκος Παρασκευάς


ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ