ΑΝΔΡΕΑΣ ΒΟΡΥΛΛΑΣ: Η αναδιάρθρωση που επιθυμεί η κυβέρνηση της ΝΔ, με διατήρηση της εξάρτησης από τους πιστωτές μας!

ΑΝΔΡΕΑΣ ΒΟΡΥΛΛΑΣ: Η αναδιάρθρωση που επιθυμεί η κυβέρνηση της ΝΔ, με διατήρηση της εξάρτησης από τους πιστωτές μας!

Υπερταμείο και Ελληνικό Κρατικό Επενδυτικό Ταμείο

Του
ΑΝΔΡΕΑ ΒΟΡΥΛΛΑ
Βουλευτή ΝΙΚΗΣ Β2 Δυτικού Τομέα Αθηνών


Η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε πρόσφατα επιδιώκει την αναδιάρθρωση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, που είναι γνωστή και ως Υπερταμείο, και των θυγατρικών της.

Ο κ. Γρηγόρης Δημητριάδης ανέφερε ότι δίνεται η ευκαιρία να μετεξελιχθεί το Υπερταμείο σε ένα Δημόσιο Επενδυτικό Ταμείο, σαν αυτά που έχουν οι Ισπανοί, οι Πορτογάλοι και οι Γάλλοι.

Εμείς θα συμφωνήσουμε ότι θα έπρεπε η χώρα μας να είχε κάνει από μόνη της το Υπερταμείο έτσι, ώστε να βοηθάει ως μοχλός ανάπτυξης της χώρας.

Για να συμβεί αυτό, όμως, θα έπρεπε το Υπερταμείο να έχει μια πραγματικά ανεξάρτητη διοίκηση από τους πιστωτές μας, να έχει εθνική επενδυτική πολιτική, που να μη χρειάζεται έγκριση από άλλους οργανισμούς και θεσμούς.

Αυτή είναι η μεγάλη διαφορά από τα Δημόσια Επενδυτικά Ταμεία άλλων χωρών και αυτό δεν θα αλλάξει όσο το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο ελέγχεται από τους πιστωτές μας.

Η σύγκριση με τα Κρατικά Επενδυτικά Ταμεία άλλων ευρωπαϊκών χωρών αναδεικνύει ότι το υπό σύσταση Ελληνικό Κρατικό Επενδυτικό Ταμείο, επί της ουσίας, δεν έχει σαφή στόχευση σε κάποιον τομέα της οικονομίας μας.

Μια άριστη επιλογή για το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο θα ήταν η επένδυση στο γάλλιο, την πρώτη ύλη που ψάχνει όλος ο πλανήτης και βρίσκεται σε αφθονία στην Ελλάδα. Το γάλλιο είναι μια απαραίτητη πρώτη ύλη για την επικοινωνία των δικτύων 5G, για την κατασκευή φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων, για την παραγωγή μικροτσίπ, για την κατασκευή ραντάρ αλλά και κρίσιμης αμυντικής τεχνολογίας τελευταίας γενιάς.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η απορρόφηση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας.

Κατά την κυβέρνηση, ο ρόλος του Υπερταμείου αλλάζει σημαντικά και γίνεται περισσότερο αναπτυξιακός. Με αυτή την πολιτική, θα περιμέναμε να δούμε και την απορρόφηση της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) ΑΕ από το Υπερταμείο.

Δυστυχώς, κάτι τέτοιο δεν περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο, αν και η ΕΤΑΔ διαθέτει τον κύριο όγκο της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, καθώς και έμπειρο προσωπικό και στελέχη, που σίγουρα θα μπορούσαν να ενισχύσουν την αναδιάρθρωση του Υπερταμείου.

Φοβόμαστε ότι πίσω από τη μη απορρόφηση της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου ΑΕ κρύβονται επιζήμιες διαμάχες για το Ελληνικό Δημόσιο, όπως η περίπτωση της πολυετούς δικαστικής διαμάχης του Ομίλου Μαντωνανάκη με την ΕΤΑΔ.

Η εταιρεία του Παντελή Μαντωνανάκη, Αττικός Ήλιος, η οποία ανέλαβε την επένδυση στο Λαγονήσι πριν από περίπου 24 χρόνια, έχει ήδη κερδίσει περίπου 630 εκατ. ευρώ από διεκδικήσεις έναντι του Ελληνικού Δημοσίου, μετά από οκτώ αποφάσεις του Διαιτητικού Δικαστηρίου. Και η κυβέρνηση προσπαθεί εναγωνίως τους τελευταίους μήνες να πετύχει μια συμβιβαστική λύση μεταξύ της ΕΤΑΔ, των τραπεζών και της εταιρείας Αττικός Ήλιος, προκειμένου να αποκρύψει ποσό περίπου 700 εκατ. ευρώ, όσο είναι, δηλαδή, το ποσό που χρωστάει σήμερα η ΕΤΑΔ στην εταιρεία του Μαντωνανάκη.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, στόχος είναι να υιοθετηθεί το μοντέλο της ΔΕΗ στις δημόσιες επιχειρήσεις του Υπερταμείου για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Αυτό αφορά τις εξής εταιρείες:

• τα Ελληνικά Ταχυδρομεία και τη θυγατρική ΕΛΤΑ Courier,
• τον Όμιλο ΟΑΣΑ Συγκοινωνίες Αθηνών (ΟΑΣΑ και θυγατρικές Οδικές Συγκοινωνίες – ΟΣΥ και Σταθερές Συγκοινωνίες – ΣΤΑΣΥ),
• τη ΓΑΙΑΟΣΕ,
• τη ΔΕΘ – Helexpo,
• τον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ),
• την Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης (ΚΑΘ),
• τις Ελληνικές Αλυκές,
• την Ανώνυμο Εταιρεία Διώρυγος Κορίνθου (ΑΕΔΙΚ).

Διαβάζοντας και μόνο τον κατάλογο των εταιρειών, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι πρόκειται για εντελώς διαφορετικές περιπτώσεις μεταξύ τους, για δημόσιες επιχειρήσεις που παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα εδώ και δεκαετίες λόγω της κακής διαχείρισης και της κρατικής αδιαφορίας, άρα η εφαρμογή του μοντέλου της ΔΕΗ ούτε εύκολη υπόθεση θα είναι ούτε εφαρμόσιμη σε αρκετές περιπτώσεις.

Η ΔΕΗ, η οποία αποτελεί το επιθυμητό μοντέλο για την κυβέρνηση, είναι μια ανώνυμη εταιρεία εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών, με το Ελληνικό Δημόσιο να κατέχει το μειοψηφικό ποσοστό 34%.

Η σύγκριση με το μοντέλο της ΔΕΗ επιβάλλει να ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση ποιος είναι ο τελικός στόχος ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς των παραπάνω δημόσιων επιχειρήσεων με την αναδιάρθρωσή τους. Δηλαδή, αν στα πλάνα της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η μετοχοποίησή τους με την είσοδό τους στο Χρηματιστήριο Αθηνών ή η είσοδος στρατηγικού επενδυτή ή κάποιου fund, ή οποιαδήποτε άλλη μορφή ιδιωτικοποίησής τους.

Το κόμμα μας είναι αντίθετο στην πώληση δημόσιας περιουσίας, διότι αφενός η πώληση δημόσιας περιουσίας δεν αποφέρει πραγματικά οφέλη, δεδομένου ότι το τίμημα αποπληρώνει δημόσιο χρέος μέσω του Υπερταμείου, και αφετέρου οι αποεπενδύσεις σε αρκετές περιπτώσεις γίνονται σε βάρος του Δημοσίου και με τεράστιες ζημίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι αποεπενδύσεις από τις συστημικές τράπεζες.

Το κόμμα μας υποστηρίζει ότι η αναδιάρθρωση του Υπερταμείου θα έπρεπε να έχει ως βασική προτεραιότητα την αύξηση του ποσοστού που δίνεται για αναπτυξιακούς σκοπούς, με ταυτόχρονη μείωση του ποσοστού των εισπράξεων που δίνονται στους πιστωτές μας για τη μείωση του χρέους.

Και τέλος, το σημαντικότερο, Υπερταμείο και Ελληνικό Κρατικό Επενδυτικό Ταμείο θα πρέπει να λειτουργούν εντελώς ανεξάρτητα από τις επιδιώξεις των πιστωτών μας.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ