Στα ύψη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, στα κάγκελα ο κόσμος

Στα ύψη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, στα κάγκελα ο κόσμος


Γράφει ο
Νίκος Παρασκευάς


Η αδικαιολόγητη αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, που ποσοστιαία μπορεί να μην είναι μεγάλη (της τάξης του 12% περίπου), αλλά είναι σημα­ντική, γιατί ήδη τα εισιτήρια είχαν αυξηθεί πολύ πέρυσι, έχει ξεσηκώσει τον κόσμο. Και αυτό διότι, όταν πάει να κλείσει εισιτήρια για τις διακοπές του, αρχίζει να κάνει… εκπτώσεις στις μέρες που θα μείνει στον κάθε προορισμό, καθώς διαπιστώνει πως ο προϋπολογισμός του έχει πέσει έξω και δεν θα έχει λεφτά για να γυρίσει.

Και βέβαια η αύξηση στα εισιτήρια δεν είναι η κορυφή του παγόβουνου, γιατί αυξήσεις έχουν γίνει πα­ντού, είναι όμως η σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι της αγανάκτησης, καθώς ο κόσμος ένα καλοκαίρι περιμένει για να κάνει λίγες μέρες διακοπές ή για να πάει στην ιδιαίτερη πατρίδα του, συνδυάζοντας την ξεκούραση με την αναβάπτιση στα πάτρια εδάφη, το αντάμωμα με συγγενείς και φίλους από τα παλιά, το ζωντάνεμα των α­ναμνήσεων. Αυτά τα λίγα, τα αυτονόητα, τα απαραίτητα όμως για τον άνθρωπο των πόλεων, που πνίγεται στο καυσαέριο και στη ζέστη, πάει να του τα στερήσει η ακρίβεια και ιδιαίτερα η εκτίναξη των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Και άντε κάποιος να πει ότι δεν θα πάει διακοπές ή δεν θα πάει σε νησί. Εκείνος που κατάγεται από το νησί, που νοσταλγεί τον τόπο του, τους δικούς του, τι θα κάνει; Θα… βράσει στο ζουμί του; Θα το πάρει απόφαση; Θα ξεσηκωθεί, θα αντιδράσει;

Αυτό ακριβώς έκαναν οι καταγόμενοι από τη Λέσβο κάτοικοι της Αττικής, οι οποίοι συγκεντρώθηκαν πριν από λίγες μέρες έξω από το πλοίο που έφευγε για Μυτιλήνη στο λιμάνι του Πειραιά, διαμαρτυρόμενοι για τα ακριβά εισιτήρια, τα λίγα δρομολόγια και τα… ατελείωτα ταξίδια.

Όπως δήλωσε ο εκπρόσωπός τους Νεκτάριος Βακάλης στο Δημοτικό Ραδιόφωνο του Πειραιά, δεν είναι μόνο τα ακριβά εισιτήρια που τους… απαγορεύουν να πάνε στο νησί τους. Είναι τα λίγα δρομολόγια, που έχουν ως αποτέλεσμα τον Αύγουστο που παίρνουν άδεια να μη βρίσκουν εισιτήρια για να ταξιδέψουν αλλά και το γεγονός ότι για να πάει το πλοίο στη Μυτιλήνη θέλει 14 ώρες και βάλε, όταν πριν από 25 χρόνια έκανε 9 ώρες με το ταχύπλοο και 12 με το συμβατικό… Ίσως γιατί τα πλοία ταξιδεύουν με μειωμένη ταχύτητα για να μην καίνε πολύ πετρέλαιο.

Όταν, λοιπόν, πριν από 25 χρόνια η κατάσταση στην Ακτοπλοΐα, τουλάχιστον για τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, ήταν καλύτερη και με ασυγκρίτως φθηνότερα εισιτήρια, για ποια πρόοδο μπορούμε να μιλάμε; Ειδικά στα νησιά του Αιγαίου, τα ακριτικά, θα έπρεπε τα κράτος να παρέμβει, για να υπάρχουν πολλά δρομολόγια και φθηνά εισιτήρια. Θα έπρεπε ο κόσμος να… πλημμυρίζει τα νησιά αυτά, για να μην αδειάζουν από κόσμο, να έχουν ευρωστία στην οικονομία τους, να είναι πραγματικά απόρθητα κάστρα από κάθε άποψη.

Διαμαρτυρίες, όμως, είχαμε και για άλλους προορισμούς. Για παράδειγμα, στην Κρήτη έχουμε αυξήσεις της τάξης του 10%, στη Ρόδο 12%, στις Κυκλάδες 12%, με τα ταχύπλοα να έχουν ακόμα μεγαλύτερη αύξηση κ.λπ.

Η γραμμή όμως που το… έχει παρακάνει είναι εκείνη που έχει την περισσότερη κίνηση, αλλά δεν την υπολογίζει κανένας. Είναι η γραμμή Πέραμα-Παλούκια Σαλαμίνας, στην οποία διακινούνται 11 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο και 2,5 εκατ. αυτοκίνητα. Και εκεί έχουμε τακτικές διαμαρτυρίες, κυρίως κατοίκων που δουλεύουν στον Πειραιά και μετακινούνται καθημερινά, αλλά και στρατιωτικών, υπαλλήλων του Ναυστάθμου και εργαζομένων στα ναυπηγεία του νησιού, που κι αυτοί μετακινούνται καθημερινά. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι θέλουν μια… περιουσία κάθε χρόνο για να πηγαινοέρχονται στις δουλειές τους.

Ο δημοτικός σύμβουλος Σαλαμίνας Μάνος Δερτούζος, μιλώντας στο Δημοτικό Ραδιόφωνο του Πειραιά, τόνισε ότι γίνονται συνέχεια διαμαρτυρίες από φορείς και πολίτες έξω από τα ferry που εξυπηρετούν τη γραμμή, αλλά δεν ιδρώνει το αυτί κανενός.

Ενδεικτικά ανέφερε ότι στην πορθμειακή γραμμή Ρίου-Αντιρρίου, που είναι περισσότερα μίλια από εκείνη της Σαλαμίνας με το Πέραμα, άρα τα πλοία καταναλώνουν περισσότερα καύσιμα, οι επιβάτες ταξιδεύουν δωρεάν. Στο Πέραμα πληρώνουν 1,20 ευρώ για να πάνε και άλλα τόσα για να γυρίσουν. Το ΙΧ στο Ρίο έχει ενιαίο εισιτήριο, ενώ στο Πέραμα το κόστος για ένα όχημα άνω των 4,20 μέτρων μπορεί να φτάσει στα 7,5 ευρώ. Δηλαδή, ένα ΙΧ με 3 επιβάτες για να περάσει από το Ρίο στο Αντίρριο πληρώνει γύρω στα 6 ευρώ, ενώ για να πάει Παλούκια θέλει 11,10 ευρώ. Δηλαδή, σχεδόν το διπλάσιο. Τα δίκυκλα στο Ρίο έχουν 1 ευρώ ενώ στα Παλούκια το διπλάσιο (2 ευρώ), ένα διαξονικό φορτηγό στο Ρίο περνάει με 11 ευρώ και στα Παλούκια θέλει 23 ευρώ, πάνω από το διπλάσιο δηλαδή.

Η τεράστια αυτή διαφορά οφείλεται στο ότι στο Ρίο υπάρχει ανταγωνισμός με τη Γέφυρα, ενώ στα Παλούκια υπάρχει… καρτέλ. Αν γινόταν η υποθαλάσσια ζεύξη, η οποία ετοιμαζόταν επί 50 χρόνια και, ενώ πρόπερσι είχε φτάσει στο παραπέντε για να γίνει, περιέργως εγκαταλείφθηκε, θα υπήρχε ανταγωνισμός. Τώρα που το έργο δεν θα γίνει οι πλοιοκτήτες αποθρασύνθηκαν και κάθε τόσο κάνουν αυξήσεις. Κανένας δεν τους ελέγχει, κανένας δεν τους εμποδίζει. Βρήκαν την ευκαιρία και χτυπάνε τον κόσμο στο κεφάλι. Οι κάτοικοι, οι επιχειρηματίες, οι εργαζόμενοι είναι ανάστατοι, γιατί με τη… φορά που έχουν πάρει οι πλοιοκτήτες θα πάνε τα εισιτήρια στο δεκάρικο και δεν θα πηγαίνει κανένας στη Σαλαμίνα, γιατί με λίγα περισσότερα θα μπορούν να πάνε σε πιο προβεβλημένους προορισμούς, όπως η Αίγινα ή το Αγκίστρι. Η Σαλαμίνα έχει φτάσει σε ένα εξαιρετικό σημείο, μαζεύει πολύ κόσμο, αλλά η απληστία των πλοιοκτητών απειλεί να τα τινάξει όλα στον αέρα. Για τον λόγο αυτό, το θέμα θα συζητηθεί και στο δημοτικό συμβούλιο, στο οποίο θα κληθούν και οι τοπικοί βουλευτές.

Όπως ανέφερε ο κ. Δερτούζος, η γραμμή αυτή είναι αστικού τύπου, δηλαδή έχει τακτικά δρομολόγια κάθε 15 λεπτά. Γι’ αυτό θα έπρεπε να υπάρχουν ειδικές τιμές για όσους τη χρησιμοποιούν τακτικά, όπως, π.χ., κάρτα απεριόριστων διαδρομών, ή μπόνους στους τακτικούς χρήστες των πλοίων. Γιατί δεν τους επιβάλλει το κράτος να το κάνουν, όπως γίνεται σε όλα τα μέσα που λειτουργούν σαν ΚΤΕΛ; Μέχρι πότε θα τους αφήνουν να θησαυρίζουν σε βάρος του κοσμάκη, που δεν έχει άλλον τρόπο να πάει στη δουλειά του;

Αυτή, δυστυχώς, είναι η ζοφερή κατάσταση που επικρατεί στην Ακτοπλοΐα. Από τα πλοία που εξυπηρετούν μακρινές γραμμές μέχρι τα πορθμεία οι αυξήσεις πέφτουν… βροχή και ο κόσμος… παραμιλάει. Θα υπάρξει παρέμβαση από κάπου για να σταματήσει το κακό; Για να δούμε…


ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ