ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Η ΝΔ υπονομεύει τη βιωσιμότητα του ελληνικού τουρισμού διότι προωθεί την υπερεκμετάλλευση φυσικού περιβάλλοντος και εργαζόμενων χάρη…

ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ: Η ΝΔ υπονομεύει τη βιωσιμότητα του ελληνικού τουρισμού διότι προωθεί την υπερεκμετάλλευση φυσικού περιβάλλοντος και εργαζόμενων χάρη…

…της ανεξέλεγκτης κερδοφορίας μεγαλοξενοδόχων και επενδυτικών ομίλων

“Το νομοσχέδιο στοχεύει απροκάλυπτα στην υπερεκμετάλλευση γης και θάλασσας για τον πολυτελή τουρισμό, για την ανεξέλεγκτη κερδοφορία μεγαλοξενοδόχων και επενδυτικών ομίλων, χωρίς να ενδιαφέρεται για τη φέρουσα ικανότητα των τουριστικών περιοχών της χώρας, καταστρέφοντας τον πολύτιμο πόρο του φυσικού μας περιβάλλοντος. Δεν αναβαθμίζει τον τουρισμό, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση. Αντίθετα, τον καθιστά αντιαναπτυξιακό και μη βιώσιμο” είπε η η Βουλευτής Νότιου Τομέα Αθηνών της ΝΕΑΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ, Θεανώ Φωτίου.

Κατά την ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής για το Ν/Σ του Υπουργείου Τουρισμού, η Βουλευτής Νότιου Τομέα Αθηνών Θεανώ Φωτίου επισήμανε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

• Δηλώνετε ψευδώς ότι με το νομοσχέδιο αυτό αντιμετωπίζετε την κλιματική κρίση, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και του ανθρώπινου δυναμικού. Ας μιλήσουμε λοιπόν πρώτα για το ανθρώπινο δυναμικό: Η αντεργατική πολιτική της ΝΔ έχει δημιουργήσει πρωτοφανείς άθλιες συνθήκες «γαλέρας» στην εργασία και τη διαμονή. Αποτέλεσμα αφενός να υπάρχει σήμερα έλλειμμα 80.000 εργαζομένων στον τουρισμό και αφετέρου οι εργοδότες επιχειρούν να το καλύψουν με ακόμη μεγαλύτερη εκμετάλλευση των εργαζομένων.
• Ποια κλιματική κρίση αντιμετωπίζετε όταν δεν λαμβάνετε υπόψη τη φέρουσα ικανότητα των τουριστικών περιοχών και εξαιρείτε από την περιβαλλοντική προστασία τις επενδύσεις που αφορούν τον πολυτελή τουρισμό; Καταστρέφετε το ίδιο το κεφάλαιο της χώρας, δηλαδή την ομορφιά του φυσικού τοπίου.
• Πριμοδοτώντας τον πολυτελή τουρισμό και την ανεξέλεγκτη κερδοφορία εργοδοτών και μεγαλοξενοδόχων κάνετε τις διακοπές άπιαστο όνειρο για το 55% των πολιτών της χώρας. Ένας στους δύο πολίτες δεν θα κάνει διακοπές φέτος και όσοι θα κάνουν μειώνουν τις μέρες αφού τα ναύλα και οι τιμές δωματίων αυξάνονται ιλιγγιωδώς. Έλεγχοι δεν γίνονται πουθενά. Τα ναύλα αυξήθηκαν 10-40% από πέρυσι. Αντίστοιχες αυξήσεις έχουμε στα καύσιμα και στα διόδια.
• Η πριμοδότηση του υπερτουρισμού λειτουργεί και ως κρυφός επιταχυντής της στεγαστικής κρίσης. Η Τράπεζα της Ελλάδας στην τελευταία έκθεσή της επισημαίνει ότι ο υπερτουρισμός ευθύνεται για τη μεγάλη αύξηση στις αξίες και τα ενοίκια κατοικιών τα τελευταία χρόνια που οδηγούν στην τεράστια στεγαστική κρίση. Η Ελληνική στεγαστική κρίση είναι η μεγαλύτερη σε όλη της Ευρώπη, πλήττοντας ένα στα δυο νοικοκυριά ενώ στην Ευρώπη η αναλογία είναι ένα στα δέκα. Όσον αφορά τα ενοίκια, αυτά έχουν αυξηθεί πανελλαδικά κατά 30-40%, ενώ ακόμα μεγαλύτερη αύξηση, έως 60%, εντοπίζεται στα μεγάλα αστικά κέντρα τουριστικού ενδιαφέροντος και στους τουριστικούς προορισμούς με πρώτα τα νησιά.
• Η έξαρση αυτή στις τιμές οφείλεται στο ότι η βραχυχρόνια μίσθωση, τύπου airbnb, που χρησιμοποιείται στην πραγματικότητα από ξένους τουρίστες, έχει ξεπεράσει σε παρεχόμενες κλίνες τις κλίνες ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων. Τον Ιούλιο του 2023 οι κλίνες της βραχυχρόνιας μίσθωσης ήταν 940.000 έναντι 886.000 των επισήμων ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων. Τη μεγάλη μερίδα του airbnb κατέχουν εταιρείες που αγοράζουν ή ενοικιάζουν κτίρια μετατρέποντάς τα σε τουριστικά καταλύματα. Δημιουργούν δηλαδή παράνομα τουριστικά προϊόντα που δεν φορολογούνται και δεν ελέγχονται σύμφωνα με την τουριστική νομοθεσία. Η κυβέρνηση αδιαφορεί αν οι μόνιμοι κάτοικοι εκδιώκονται από τις γειτονιές τους και η μορφή των πόλεων ή των τοπικών κοινωνιών αλλάζει ριζικά. Η σύνδεση της Golden Visa με την αγορά γης και κατοικιών έχει επιδεινώσει ακόμα περισσότερο την κατάσταση στην αγορά ακινήτων.
• Η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Αριστεράς κατέθεσε τροπολογία που προβλέπει ότι:

– Η βραχυχρόνια εκμίσθωση κατοικιών επιτρέπεται μόνον σε φυσικά πρόσωπα για έως δύο κατοικίες ανά ΑΦΜ.

-Δεν επιτρέπεται σε Νομικά Πρόσωπα (εταιρείες) κάθε είδους να εκμισθώνουν κατοικίες για βραχυχρόνια μίσθωση.

-Δεν επιτρέπεται σε πολίτες τρίτων χωρών η αγορά ακινήτων, γης και έτοιμων κατοικιών, για την απόκτηση της Golden Visa.

Σας καλώ να τη στηρίξετε.
• Ας δούμε όμως αναλυτικά τα 8 μέρη του νομοσχεδίου με τα 67 άρθρα. Τα μέρη Α, Β και Γ, άρθρα 1- 24, αποκαλύπτουν το σκοπούς και το περιεχόμενο του νομοσχεδίου. Αν έβαζα ένα τίτλο θα έλεγα: «κανένα τετραγωνικό μέτρο γης η θάλασσας χωρίς υπερδόμηση για πολυτελή τουριστική εκμετάλλευση και ανεξέλεγκτη κερδοφορία μεγαλοξενοδόχων και ομίλων». Για παράδειγμα, στο άρθρο 3, προβλέπεται η χωροθέτηση πολυτελών κατασκηνώσεων σε εκτός σχεδίου περιοχές με παράκαμψη περιβαλλοντικών όρων την ίδια στιγμή που οι νέοι που θέλουν να κάνουν ελεύθερο κάμπινγκ εκδιώκονται από παντού γιατί δήθεν καταστρέφουν το περιβάλλον. Στο άρθρο 5 δίνετε τη δυνατότητα κάθετης διαίρεσης ιδιοκτησιών στα condo hotels, που ανεγείρουν διαμερίσματα προς πώληση ή μίσθωση εκτός της κεντρικής ξενοδοχειακής μονάδας, όπως στο πρ. HILTON, με σταδιακή αδειοδότησή τους. Κάτι ανάλογο γίνεται στο άρθρο 6. Μάλιστα πριμοδοτείτε τους μεγαλοεπιχειρηματίες γιατί αν κατασκευάσουν πεντάστερο ξενοδοχείο, αντί για δυνατότητα πώλησης του 10% των επιπλωμένων οικίσκων, τους δίνετε 30% και αυξάνετε τον συντελεστή δόμησης κατά 0,02. Στα άρθρα 9, 10 και 11 παραβιάζετε τη νομοθεσία για τη δόμηση σε αιγιαλούς επιτρέποντας κατασκευές μέχρι το νερό σε λιμένες και μαρίνες ενώ αυξάνετε έως 10% τη δυνατότητα ελλιμενισμού σκαφών σε μαρίνες, resorts και ξενοδοχειακές μονάδες που διαθέτουν μαρίνες με πλωτές εξέδρες, χωρίς να χρειάζεται καν τροποποίηση άδειας αν η αύξηση είναι μέχρι 5%.
• ΜΕΡΟΣ Δ΄, άρθρα 25-32 σχετικά με την τουριστική εκπαίδευση. Εδώ έχουμε ένα θολό τοπίο εκπαίδευσης τριών επιπέδων. Το πρώτο αφορά τις ανώτερες σχολές τουριστικής εκπαίδευσης (ΑΣΤΕ), όπου οι σπουδαστές εισάγονται με πανελλήνιες εξετάσεις. Από το 2020 κάνατε τις τριετείς σπουδές τετραετείς αλλά δεν αναβαθμίσατε τα πτυχία τους και τα αφήσατε στο 5ο επίπεδο. Οι ΑΣΤΕ πρέπει να γίνουν ανώτατης εκπαίδευσης και να ισοτιμηθούν τα πτυχία τους. Στο δεύτερο επίπεδο έχουμε τις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ). Εδώ, όπως μας είπε και η εκπρόσωπος του συλλόγου καθηγητών, έχουμε απουσία μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού. Αποτέλεσμα, πέρυσι, 1.500 σπουδαστές είχαν 5 μόνιμους εκπαιδευτές και 110 ωρομίσθιους. Δεν μπορείτε να συνεχίσετε με αυτόν τον τρόπο. Τρίτον, στα Τμήματα Μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εκεί πια είναι το χάος. Όπως μας είπε ο εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στον τουρισμό-επισιτισμό, τα τμήματα αυτά δεν λειτούργησαν πέρυσι, ενώ παράλληλα δώσατε χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης σε ιδιωτικά Κ.Ε.Κ. για να τα υποκαταστήσουν. Οι δε καταρτιζόμενοι, στο τέλος, δεν αποκτούσαν ούτε καν υπαλληλική ιδιότητα.
• ΜΕΡΟΣ Ε΄, άρθρα 33-45: Αφορούν τους ξεναγούς. Εδώ θα έλεγα: Επικίνδυνη απορρύθμιση της οργανωμένης περιήγησης. Τα άρθρα 33 και 34 περιορίζουν αυθαίρετα το πλαίσιο δραστηριοποίησης των διπλωματούχων ξεναγών μόνο σε μουσεία και περίκλειστους αρχαιολογικούς χώρους και ως εκ τούτου υποβαθμίζουν το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες της χώρας. Κατά τους φορείς εκπροσώπησης των ξεναγών το άρθρο «ανοίγει την πόρτα» σε μη-επαγγελματίες να παρουσιάζονται ανεξέλεγκτα ως ξεναγοί και να παρουσιάζουν την ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά της χώρας κατά το δοκούν, χωρίς πιστοποιημένες γνώσεις. Πρόκειται για ένα επικίνδυνο δώρο στους μεγάλους tour operators για να το κάνετε αυτό, όμως ο ρόλος σας του Υπουργού Τουρισμού είναι να διασφαλίζει την αναβάθμιση του ελληνικού τουρισμού και όχι τα συμφέροντα των tour operators. Σήμερα οι ξεναγοί απεργούν. Στηρίζουμε τους αγώνες τους, συμφωνούμε με τις προτάσεις τους και καταψηφίζουμε και τα σχετικά άρθρα.
• Στο ΜΕΡΟΣ Η΄, στο άρθρο 58, είναι απαράδεκτο να επιτρέπετε σε φορείς του δημοσίου να ποντίζουν αντικείμενα σε θαλάσσια περιοχή που περιλαμβάνεται σε Δίκτυο Natutra, χωρίς Περιβαλλοντική αδειοδότησης και Οικολογική αξιολόγηση, με απλή σύμφωνη γνώμη του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής. Να θυμίσουμε, ότι η χώρα μας έχει παραπεμφθεί στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την μη ορθή εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τις περιοχές Δικτύου Natura.
• Για όλους τους παραπάνω λόγους καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο.

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ Σ/Ν ΤΟΥ ΥΠ. ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

«ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΑΣΚΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΞΕΝΑΓΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΧΡΟΝΟΜΕΡΙΣΤΙΚΩΝ ΜΙΣΘΩΣΕΩΝ κ.λπ.

Το νομοσχέδιο στοχεύει απροκάλυπτα στην υπερεκμετάλευση γης και θάλασσας για τον πολυτελή τουρισμό, για την ανεξέλεγκτη κερδοφορία μεγαλοξενοδόχων και επενδυτικών ομίλων, χωρίς να ενδιαφέρεται για τη φέρουσα ικανότητα των τουριστικών περιοχών της χώρας, καταστρέφοντας τον πολύτιμο πόρο του φυσικού μας περιβάλλοντος.

Δεν αναβαθμίζει τον τουρισμό, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση. Αντίθετα, τον καθιστά αντιαναπτυξιακό και μη βιώσιμο.

Δηλώνετε ψευδώς ότι με το νομοσχέδιο αυτό αντιμετωπίζετε την κλιματική κρίση, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και του ανθρώπινου δυναμικού.

Ας μιλήσουμε λοιπόν πρώτα για το ανθρώπινο δυναμικό: Η αντεργατική πολιτική της ΝΔ έχει δημιουργήσει πρωτοφανείς άθλιες συνθήκες «γαλέρας» στην εργασία και τη διαμονή. Αποτέλεσμα αφενός να υπάρχει σήμερα έλλειμμα 80.000 εργαζομένων στον τουρισμό και αφετέρου οι εργοδότες επιχειρούν να το καλύψουν με ακόμη μεγαλύτερη εκμετάλλευση των εργαζομένων. Μπορεί το προσωπικό μιας κουζίνας να αναγκάζεται να δουλεύει 12-14 ώρες την ημέρα και μετά να το εγκαλούν ότι δεν έφτιαξε ποιοτικό φαγητό;

Δεύτερον: ποια κλιματική κρίση αντιμετωπίζετε όταν δεν λαμβάνετε υπόψη τη φέρουσα ικανότητα των τουριστικών περιοχών και εξαιρείτε από την περιβαλλοντική προστασία τις επενδύσεις που αφορούν τον πολυτελή τουρισμό; Καταστρέφετε το ίδιο το κεφάλαιο της χώρας, δηλαδή την ομορφιά του φυσικού τοπίου.

Τρίτον: Πριμοδοτώντας τον πολυτελή τουρισμό και την ανεξέλεγκτη κερδοφορία εργοδοτών και μεγαλοξενοδόχων κάνετε τις διακοπές άπιαστο όνειρο για το 55% των πολιτών της χώρας. Ένας στους δύο πολίτες δεν θα κάνει διακοπές φέτος και όσοι θα κάνουν μειώνουν τις μέρες αφού τα ναύλα και οι τιμές δωματίων αυξάνονται ιλιγγιωδώς. Έλεγχοι δεν γίνονται πουθενά. Τα ναύλα αυξήθηκαν 10-40% από πέρυσι. Αντίστοιχες αυξήσεις έχουμε στα καύσιμα και στα διόδια. Η μέση τιμή δίκλινου από τα 125 € το 2019 έφτασε τα 184 € τον Αύγουστο του 23, αύξηση 31%. Όσο για τα πεντάστερα ξενοδοχεία που το νομοσχέδιο πριμοδοτεί ασύστολα, ενώ αντιπροσωπεύουν μόλις το 7% των ξενοδοχειακών μονάδων, κατέχουν το 24% των 885.000 κλινών. Την περίοδο 2010-2022 έχουμε αύξηση κατά 96% των κλινών των πεντάστερων ξενοδοχείων, 26% των τετράστερων και 11% των τριών αστέρων. Είναι φανερό ότι η αγορά υπερσυγκεντρώνεται.
Τέταρτον: Η πριμοδότηση του υπερτουρισμού, όμως, λειτουργεί ως κρυφός επιταχυντής της στεγαστικής κρίσης. Η Τράπεζα της Ελλάδας ήδη στην τελευταία έκθεσή της επισημαίνει ότι ο υπερτουρισμός ευθύνεται για τη μεγάλη αύξηση στις αξίες και τα ενοίκια κατοικιών τα τελευταία χρόνια που οδηγούν στην τεράστια στεγαστική κρίση. Η Ελληνική στεγαστική κρίση είναι η μεγαλύτερη σε όλη της Ευρώπη, πλήττοντας ένα στα δυο νοικοκυριά ενώ στην Ευρώπη η αναλογία είναι ένα στα δέκα. Όσον αφορά τα ενοίκια, αυτά έχουν αυξηθεί πανελλαδικά κατά 30-40%, ενώ ακόμα μεγαλύτερη αύξηση, έως 60%, εντοπίζεται στα μεγάλα αστικά κέντρα τουριστικού ενδιαφέροντος και στους τουριστικούς προορισμούς με πρώτα τα νησιά.
Η έξαρση αυτή στις τιμές οφείλεται στο ότι η βραχυχρόνια μίσθωση, τύπου airbnb, που χρησιμοποιείται στην πραγματικότητα από ξένους τουρίστες, έχει ξεπεράσει σε παρεχόμενες κλίνες τις κλίνες ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων. Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), τον Ιούλιο του 2023 οι κλίνες της βραχυχρόνιας μίσθωσης ήταν 940.000 έναντι 886.000 των επισήμων ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων. Τη μεγάλη μερίδα του airbnb κατέχουν εταιρείες που αγοράζουν ή ενοικιάζουν κτίρια, συγκροτήματα ή σύνολο διάσπαρτων κατοικιών, μετατρέποντάς τα σε τουριστικά καταλύματα. Δημιουργούν δηλαδή παράνομα τουριστικά προϊόντα που δεν φορολογούνται και δεν ελέγχονται σύμφωνα με την τουριστική νομοθεσία. Η κυβέρνηση αδιαφορεί αν οι μόνιμοι κάτοικοι εκδιώκονται από τις γειτονιές τους και η μορφή των πόλεων ή των τοπικών κοινωνιών αλλάζει ριζικά. Αδιαφορεί αν την οξύτατη στεγαστική κρίση βιώνουν 900.000 νοικοκυριά που αντιπροσωπεύουν το 74,6% των νοικοκυριών τα οποία νοικιάζουν κατοικία, δηλαδή του 1,2 εκατομμυρίου σε σύνολο 4,33 εκατομμυρίων νοικοκυριών στη χώρα μας, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και EUROSTAT. Σε ακόμα δυσκολότερη θέση βρίσκονται οι νέοι που αδυνατούν να νοικιάσουν ή /και να αγοράσουν σπίτι και ζουν στη γονική τους κατοικία.
Η σύνδεση της Golden Visa με την αγορά γης και κατοικιών έχει επιδεινώσει ακόμα περισσότερο την κατάσταση στην αγορά ακινήτων. Τα μεγάλα ποσά που δίνονται με άνεση από τους ξένους ανεβάζουν και άλλο τις τιμές ενώ ταυτόχρονα τα ακίνητα αυτά μετατρέπονται σε παράνομα τουριστικά καταλύματα Airbnb .
Η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Αριστεράς κατέθεσε τροπολογία που προβλέπει ότι:
• Η βραχυχρόνια εκμίσθωση κατοικιών επιτρέπεται μόνον σε φυσικά πρόσωπα για έως δύο κατοικίες ανά ΑΦΜ.
• Δεν επιτρέπεται σε Νομικά Πρόσωπα (εταιρείες) κάθε είδους να εκμισθώνουν κατοικίες για βραχυχρόνια μίσθωση.
• Δεν επιτρέπεται σε πολίτες τρίτων χωρών η αγορά ακινήτων, γης και έτοιμων κατοικιών, για την απόκτηση της Golden Visa.
Σας καλώ να τη στηρίξετε.
Ας δούμε όμως αναλυτικά τα 8 μέρη του νομοσχεδίου με τα 67 άρθρα.
Τα μέρη Α, Β και Γ, άρθρα 1- 24, αποκαλύπτουν το σκοπούς και το περιεχόμενο του νομοσχεδίου. Αν έβαζα ένα τίτλο θα έλεγα: «κανένα τετραγωνικό μέτρο γης η θάλασσας χωρίς υπερδόμηση για πολυτελή τουριστική εκμετάλλευση και ανεξέλεγκτη κερδοφορία μεγαλοξενοδόχων και ομίλων».
Από το πρώτο άρθρο φαίνεται η πρόθεση να παρακαμφθούν υφιστάμενες περιβαλλοντικές, πολεοδομικές και χωροταξικές διατάξεις (κυρίως του ΥΠΕΝ) με απλές ΚΥΑ της Υπουργού Τουρισμού και του Υπουργού Οικονομικών.
Στο άρθρο 3, προβλέπεται η χωροθέτηση πολυτελών κατασκηνώσεων (glamping – glamorous camping) σε εκτός σχεδίου περιοχές με παράκαμψη περιβαλλοντικών όρων την ίδια στιγμή που οι νέοι που θέλουν να κάνουν ελεύθερο κάμπινγκ εκδιώκονται από παντού γιατί δήθεν καταστρέφουν το περιβάλλον.
Στο σκανδαλώδες άρθρο 4 δίνεται πίσω το Ειδικό Σήμα Λειτουργίας, αν έχει αφαιρεθεί από τουριστικό κατάλυμα, ξενοδοχείο camping κτλ διότι έχει λήξει η περιβαλλοντική τους άδεια, αρκεί να έχουν κάνει αίτηση ανανέωσης μέχρι την πρώτη Ιουλίου του 24. Πιο φωτογραφική διάταξη πεθαίνεις. Και αν έχει λήξει η περιβαλλοντική τους άδεια, μπορούν να λειτουργούν αρκεί να υποβάλουν αίτηση ανανέωσης έως 31/12/24.
Στο άρθρο 5 δίνετε τη δυνατότητα κάθετης διαίρεσης ιδιοκτησιών στα condo hotels, που ανεγείρουν διαμερίσματα προς πώληση ή μίσθωση εκτός της κεντρικής ξενοδοχειακής μονάδας, όπως στο πρ. HILTON, με σταδιακή αδειοδότησή τους.
Κάτι ανάλογο γίνεται στο άρθρο 6 με δυνατότητα κάθετης διαίρεσης και στα εκτός Σχεδίου Μικτά Τουριστικά Καταλύματα μικρής κλίμακας (δηλαδή εκείνα που εκτείνονται σε οικόπεδα 50-150 στρεμμάτων). Μάλιστα πριμοδοτείτε τους μεγαλοεπιχειρηματίες γιατί αν κατασκευάσουν πεντάστερο ξενοδοχείο, αντί για δυνατότητα πώλησης του 10% των επιπλωμένων οικίσκων, τους δίνετε 30% και αυξάνετε τον συντελεστή δόμησης κατά 0,02.
Στα άρθρα 9, 10 και 11 παραβιάζετε τη νομοθεσία για τη δόμηση σε αιγιαλούς επιτρέποντας κατασκευές μέχρι το νερό σε λιμένες και μαρίνες ενώ αυξάνετε έως 10% τη δυνατότητα ελλιμενισμού σκαφών σε μαρίνες, resorts και ξενοδοχειακές μονάδες που διαθέτουν μαρίνες για τους πελάτες τους με πλωτές εξέδρες, χωρίς να χρειάζεται καν τροποποίηση άδειας αν η αύξηση είναι μέχρι 5%.
Στο άρθρο 12 δίνεται δυνατότητα στα ορειβατικά καταφύγια, που τα περισσότερα λειτουργούν χωρίς άδεια, όχι μόνον να αδειοδοτηθούν, αλλά να νομιμοποιήσουν αυθαίρετες επεκτάσεις, προσθήκες κλπ. εγκαταστάσεων ακόμη και εκτός του οικοπέδου τους, με τη δικαιολογία ότι δήθεν υπήρξε παράλειψη αποτύπωσης κτιρίων ή συνοδευτικών έργων.
Στα άρθρα 15-21 για τον Ιατρικό Τουρισμό στοχεύετε κυρίως στις ιαματικές πηγές. Ο διαχωρισμός τους από τις θερμικές πηγές, με τις οποίες συναποτελούν ενιαίο δημόσιο πόρο είναι αντι-οικολογικός και επιστημονικά εσφαλμένος. Αλλά όλα τα κάνετε ώστε, και πάλι με αποφάσεις της Υπουργού, να γίνεται ταχεία αναγνώριση των ιαματικών φυσικών πόρων, και να διατίθενται στα spa των μεγάλων ιδιωτικών ξενοδοχείων.
Με τη δυνατότητα, στο άρθρο 24, να διευρύνονται με ΚΥΑ, τα σκάφη του αλιευτικού τουρισμού με βοηθητικά σκάφη υδατοκαλλιέργειας, καταστρέφετε τους στόχους της βιώσιμης αλιείας, της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, αλλά και ένα εναλλακτικό μέσο βιοπορισμού για τους ντόπιους αλιείς.
ΜΕΡΟΣ Δ΄, άρθρα 25-32 σχετικά με την τουριστική εκπαίδευση. Εδώ έχουμε ένα θολό τοπίο εκπαίδευσης τριών επιπέδων. Το πρώτο αφορά τις ανώτερες σχολές τουριστικής εκπαίδευσης (ΑΣΤΕ), όπου οι σπουδαστές εισάγονται με πανελλήνιες εξετάσεις. Από το 2020 κάνατε τις τριετείς σπουδές τετραετείς αλλά δεν αναβαθμίσατε τα πτυχία τους και τα αφήσατε στο 5ο επίπεδο. Αυτή τη στιγμή αν ένας υποψήφιος πάει σε ιδιωτικό κολλέγιο που έχει ισοβαθμίσει το πτυχίο του με τα ΑΕΙ, σε τρία χρόνια θα είναι πτυχιούχος ανώτατης εκπαίδευσης. Οι ΑΣΤΕ πρέπει να γίνουν ανώτατης εκπαίδευσης και να ισοτιμηθούν τα πτυχία τους.
Στο δεύτερο επίπεδο έχουμε τις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ). Εδώ, όπως μας είπε και η εκπρόσωπος του συλλόγου καθηγητών, έχουμε απουσία μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού. Αποτέλεσμα, πέρυσι, 1.500 σπουδαστές είχαν 5 μόνιμους εκπαιδευτές και 110 ωρομίσθιους. Δεν μπορείτε να συνεχίσετε με αυτόν τον τρόπο.
Τρίτον, στα Τμήματα Μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εκεί πια είναι το χάος. Όπως μας είπε ο εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στον τουρισμό-επισιτισμό, τα τμήματα αυτά δεν λειτούργησαν πέρυσι, ενώ παράλληλα δώσατε χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης σε ιδιωτικά Κ.Ε.Κ. για να τα υποκαταστήσουν. Οι δε καταρτιζόμενοι, στο τέλος, δεν αποκτούσαν ούτε καν υπαλληλική ιδιότητα.
ΜΕΡΟΣ Ε΄, άρθρα 33-45: Αφορούν τους ξεναγούς Εδώ θα έλεγα: Επικίνδυνη απορρύθμιση της οργανωμένης περιήγησης
Τα άρθρα 33 και 34 περιορίζουν αυθαίρετα το πλαίσιο δραστηριοποίησης των διπλωματούχων ξεναγών μόνο σε μουσεία και περίκλειστους αρχαιολογικούς χώρους και ως εκ τούτου υποβαθμίζουν το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες της χώρας. Κατά τους φορείς εκπροσώπησης των ξεναγών το άρθρο «ανοίγει την πόρτα» σε μη-επαγγελματίες να παρουσιάζονται ανεξέλεγκτα ως ξεναγοί και να παρουσιάζουν την ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά της χώρας κατά το δοκούν, χωρίς πιστοποιημένες γνώσεις.
Πρόκειται για ένα επικίνδυνο δώρο στους μεγάλους tour operators για να το κάνετε αυτό, όμως ο ρόλος σας του Υπουργού Τουρισμού είναι να διασφαλίζει την αναβάθμιση του ελληνικού τουρισμού και όχι τα συμφέροντα των tour operators.
Επί της ουσίας, το νομοσχέδιο δεν περιστέλλει μόνο τα επαγγελματικά δικαιώματα των ξεναγών, αλλά περιορίζει και το πεδίο ρύθμισης των οργανωμένων περιηγήσεων από το Δημόσιο. Το κράτος δηλαδή εγκαταλείπει τη ρυθμιστική του αρμοδιότητα ως εάν η οργανωμένη περιήγηση να μην αφορά την ποιότητα του παρεχόμενου τουριστικού προϊόντος.
ΜΕΡΟΣ ΣΤ, άρθρα 46-51, για τις χρονομεριστικές μισθώσεις. Δίνετε τη δυνατότητα αγοράς «από τα σχέδια» ή κατά την κατασκευή ενός εξοχικού σπιτιού Απλοποιείτε τη διαδικασία διάθεσης μέρους ξενοδοχειακών μονάδων και τουριστικών καταλυμάτων με το χρόνο για time sharing, και, υποκρύπτοντας την πώληση «βιλλών» που ανεγείρονται βάσει ΚΥΑ της Υπουργού με ευνοϊκότερους περιβαλλοντικούς όρους από τους ισχύοντες για τις απλές εκτός σχεδίου κατοικίες.
Στο ΜΕΡΟΣ Η΄, στο άρθρο 58, είναι απαράδεκτο να επιτρέπετε σε φορείς του δημοσίου να ποντίζουν αντικείμενα σε θαλάσσια περιοχή που περιλαμβάνεται σε Δίκτυο Natutra, χωρίς Περιβαλλοντική αδειοδότησης και Οικολογική αξιολόγηση, με απλή σύμφωνη γνώμη του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής. Να θυμίσουμε, ότι η χώρα μας έχει παραπεμφθεί στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την μη ορθή εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τις περιοχές Δικτύου Natura.
Στο άρθρο 65 επιτρέπετε τη χρηματοδότηση, από τον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας (ΟΒΙ) των δικαστικών προσφυγών και ενστάσεων που θα αναγκαστεί να υποβάλλει η χώρα μας μέχρι το 2031 που λήγει η περίοδος κατοχύρωσης του όρου «Turkaegean» για χρήση για διαφημιστικούς και τουριστικούς σκοπούς. Γιατί το 2021 η κυβέρνηση δεν πήρε είδηση ότι είχε υποβληθεί τέτοιο αίτημα από την Τουρκία και δεν υπέβαλε, ως όφειλε, εμπρόθεσμη ένσταση.



Σχολιάστε εδώ