Ταφόπλακα στους ελληνικούς νηογνώμονες, αλαλούμ με τα ρυμουλκά
–Τρεις φορές άλλαξε η απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας, για να ικανοποιηθούν όλες οι πλευρές, με αποτέλεσμα να διασυρθεί το κράτος
Αν θέλουμε να μιλήσουμε για θέατρο του παραλόγου και να τονίσουμε πόσο αρνητικά σχολιάζεται ένας υπουργός που αυτοαναιρείται σε δύο διαφορετικά έγγραφα σε διάστημα λίγων ωρών, βάζοντας την υπογραφή του σε κείμενα που το ένα ανατρέπει ουσιαστικά το άλλο, θα πρέπει να προσανατολιστούμε στο υπουργείο Ναυτιλίας, όπου ένας υπουργός προσπαθεί να διορθώσει τα λάθη του προκατόχου του με νέα λάθη.
H υπόθεση είναι γνωστή και την είχαμε αποκαλύψει από τον περασμένο Μάρτιο, όταν φιλοξενήσαμε τις απόψεις της Πανελλήνιας Ένωσης Ιδιοκτητών Ρυμουλκών «Ο Άγιος Νικόλαος», που ανέφερε ότι ο προηγούμενος υπουργός Ναυτιλίας ουσιαστικά καταργούσε τους δύο ελληνικούς νηογνώμονες, αφού με την απόφαση 83/2022, ΦΕΚ 229Α, επέβαλλε να παρακολουθούνται όλα τα ρυμουλκά πλοία από νηογνώμονες ανώτερης κλάσης που υπάρχουν μόνο στο εξωτερικό.
Δεν θα αναλύσουμε τις επιπτώσεις της αλλόκοτης αυτής απόφασης, αφού τα ρυμουλκά που βρίσκονται στην Ελλάδα, και θέλουν τώρα να τα… διώξουν, είναι γύρω στα 160, παρακολουθούνται από τους ελληνικούς νηογνώμονες επί δεκαετίες, χωρίς κανένα πρόβλημα, κάνουν υποδειγματικά τη δουλειά τους, έχουν αποσπάσει επαίνους για την αξία και τη λειτουργικότητά τους από κορυφαίους διεθνείς οργανισμούς και αποτελούν τη… ραχοκοκαλιά της Ναυτιλίας μας, αφού όλα έχουν ελληνική σημαία, ελληνικά πληρώματα και φυσικά αποτελούν έναν από τους βασικούς αιμοδότες του ΝΑΤ. Όλα αυτά είναι αυταπόδεικτα και γνωστά.
Εκείνο που σίγουρα πρέπει να τονιστεί, όμως, είναι η επιμονή του υπουργείου να… κυνηγήσει τα πλοία αυτά, τη στιγμή που εκείνο γνωρίζει από πρώτο χέρι τη χρησιμότητά τους αλλά και πόσο απαραίτητα είναι για τη λειτουργία των λιμανιών της χώρας, και ιδιαίτερα των διεθνών, τα οποία χωρίς ρυμουλκό δεν μπορούν να δεχθούν ούτε… βάρκα από το εξωτερικό, όχι κρουαζιερόπλοια και φορτηγά χιλιάδων τόνων.
Όπως είχαμε αναφέρει από τον περασμένο Μάρτιο, η νέα τότε ηγεσία του υπουργείου είχε κατανοήσει το αδιέξοδο και είχε δώσει παράταση στην ισχύουσα κατάσταση μέχρι το τέλος Ιουνίου. Εμείς παρακολουθήσαμε το θέμα και την Παρασκευή 28 Ιουνίου, λίγο πριν τα μεσάνυχτα και πριν περάσει η τελευταία εργάσιμη μέρα του μήνα, το υπουργείο διέρρευσε ότι εστάλη τροπολογία στη Βουλή που έδινε λύση στο πρόβλημα, η οποία θα ενσωματωνόταν, όπως γίνεται συνήθως, σε άσχετο νομοσχέδιο άλλου υπουργείου. Νωρίς το πρωί της επομένης έγινε γνωστό το κείμενο της τροπολογίας που υπέγραφε ο ίδιος ο κ. Στυλιανίδης και ανέφερε ακριβώς πως καταληκτική ημερομηνία για να αλλάξουν νηογνώμονα τα ρυμουλκά θα ήταν η 30ή Απριλίου 2026.
Σίγουρα η τροπολογία έδινε λύση, γιατί έδινε το απαιτούμενο χρονικό περιθώριο για να συμμορφωθούν τα ρυμουλκά στα νέα δεδομένα. Φυσικά, η ταφόπλακα στους ελληνικούς νηογνώμονες παρέμενε ακλόνητη, αλλά τα λιμάνια θα λειτουργούσαν και δεν θα πήγαιναν για… απόσυρση 160 πλοία. Η τροπολογία έδινε επίσης τη δυνατότητα σε όσα πλοία είχαν προλάβει να πάνε σε νηογνώμονες του εξωτερικού και είχαν συμμορφωθεί με τις διατάξεις της απόφασης του προηγούμενου υπουργού να μπορούν από 1ης Μαρτίου 2025 να δραστηριοποιούνται σε όποιο λιμάνι ήθελαν κατά προτεραιότητα.
Και εδώ φυσικά δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, γιατί στους ξένους νηογνώμονες πρόλαβαν και εντάχθηκαν μόνο όσοι είχαν… άκρες από άλλες ναυτιλιακές τους δραστηριότητες και η διευκρίνηση αυτή τους ευνοεί στον υπερθετικό βαθμό.
Ουσιαστικά, δηλαδή, δημιουργεί ολιγοπωλιακές καταστάσεις, που ευνοούν τους λίγους και ρίχνουν στον… Καιάδα τους περισσότερους. Και ας λέει το Σύνταγμα ότι οι νόμοι ισχύουν εξίσου για όλους και ότι είναι όλοι ίσοι απέναντι στον νόμο. Δεν λέει πουθενά για… παραθυράκια. Το υπουργείο τα βρήκε όμως. Παλιά μας τέχνη, κόσκινο…
Οι υπόλοιποι πλοιοκτήτες ρυμουλκών, οι… ριγμένοι εν προκειμένω, που αποτελούν και τη συντριπτική πλειοψηφία, δεν αντέδρασαν γιατί είδαν ότι το μεγάλο πρόβλημα, δηλαδή ο κίνδυνος να μείνουν στο… ράφι τα βαπόρια τους, κάπως αντιμετωπιζόταν αλλά και γιατί στις 14 Μαΐου είχε εκδικαστεί στο ΣτΕ η προσφυγή τους κατά του ΠΔ που τους απειλούσε με… εξαφάνιση και αναμένεται η απόφαση.
Αυτό το παραθυράκι, που εντάχθηκε πονηρά και σκόπιμα στην τροπολογία και ουσιαστικά την αποδυναμώνει, είναι το σημείο αιχμής, καθώς με το… κόλπο της προτεραιότητας δημιουργεί ρυμουλκά δύο ταχυτήτων και καθιερώνει ολιγοπωλιακές καταστάσεις στον χώρο, οι οποίες αντίκεινται και στις οδηγίες της ΕΕ.
Το χειρότερο, όμως, είναι ότι στις 29 Ιουνίου το Αρχηγείο του ΛΣ, με σήμα του, που υπογράφει ο υπουργός, αναφέρει ότι όσα ρυμουλκά είχαν αλλάξει νηογνώμονα μέχρι 30/6 από τον Ιούλιο θα έχουν προτεραιότητα στις εργασίες ρυμούλκησης. Δηλαδή, καταργεί την τροπολογία, που δίνει αυτό το δικαίωμα από τον Απρίλιο του 2025!
Τι συμβαίνει εδώ; Γιατί το ΛΣ παραποίησε την τροπολογία; Γιατί ενώ η τροπολογία δίνει το… μπόνους από του χρόνου, κάποιοι βιάστηκαν και το καθιέρωσαν από τώρα; Τόσο την τροπολογία όσο και το σήμα τα υπογράφει ο υπουργός. Ξέρει τι υπογράφει, ξέρει ότι αυτοαναιρείται, ξέρει ότι εκθέτει ένα ολόκληρο υπουργείο και μια κυβέρνηση με την αβλεψία, το λάθος ή τη σκοπιμότητα της ενέργειάς του;
Και μεθαύριο, που θα γίνει ΦΕΚ η τροπολογία που μιλάει για τον Μάρτιο, τι θα κάνει το λιμεναρχείο; Θα επιμείνει στην παραβίαση του νόμου ή θα τα… μαζέψει;
ΤΟ ΠΑΡΟΝ