Σχέδιο «Αιώνας της Τουρκίας» και στην παιδεία – Δημιουργία ισλαμοεθνικιστικού μοντέλου
Του
ΛΑΖΑΡΟΥ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ*
Αντιστράτηγου ε.α.
Μετά τη σχετική διαβούλευση, με μέριμνα του τουρκικού υπουργείου Εθνικής Παιδείας, εγκρίθηκε και τέθηκε σε ισχύ το νέο Πρόγραμμα Σχολικής Εκπαίδευσης με την επωνυμία «Μοντέλο Επιμόρφωσης του Αιώνα της Τουρκίας», το οποίο αφορά όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Αυτό αποσκοπεί στη δημιουργία μιας κοινωνίας με κύρια χαρακτηριστικά τον μεγαλοϊδεατισμό, την αποκεμαλοποίηση και το ακραίο αλυτρωτικό, επιθετικό προς τις γειτονικές χώρες, πνεύμα, μέσα από τη θεσμοθέτηση επιθετικών ισλαμικών – εθνικιστικών προτύπων, τα οποία θα είναι εχθρικά – ανταγωνιστικά προς το ελεύθερο-δημοκρατικό πνεύμα και την κουλτούρα της Δύσης.
Το πρόγραμμα αυτό, το οποίο αποκαλείται και «Μανιφέστο του ΑΚΡ», έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις, και ιδιαίτερα στην κεμαλική αντιπολίτευση, καθώς βαθμιαία θα οδηγήσει στην αποκαθήλωση του Κεμάλ από το κάδρο της Ιστορίας και στον προσανατολισμό της κοινωνίας προς τον σκοταδισμό και τον ακραίο ισλαμοεθνικισμό, με προσανατολισμό την Ευρασία.
Αντιδράσεις εκδηλώνονται από τους φιλελεύθερους στην Τουρκία ιδιαίτερα για τα προγράμματα «Κουλτούρας Πίστης και Ηθικής Επιμόρφωσης» στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, αφού οι μαθητές θα δέχονται μαθήματα Κορανίου και θρησκευτικών, θα υποβάλλονται σε πλύση εγκεφάλου στα θέματα του Ισλάμ και θα καθίστανται φανατικά υποχείρια στην υπηρεσία της κυβέρνησης.
Επίσης, άξιο προσοχής είναι το γεγονός της προσπάθειας που γίνεται μέσα από την αλλαγή των προγραμμάτων εκπαίδευσης και ιδιαίτερα των σχολικών εκδηλώσεων στους εθνικούς εορτασμούς, αφού επιχειρείται η μείωση της σημασίας των συμβολισμών που καθιέρωσε ο ιδρυτής της Τουρκικής Δημοκρατίας Μουσταφά Κεμάλ, ο οποίος ήθελε την Τουρκία στον δυτικό κόσμο. Από την άλλη πλευρά, στα σχετικά προγράμματα των σχολικών εορτασμών μεγάλη σημασία δίνεται στον εορτασμό της αποτυχίας της απόπειρας πραξικοπήματος της 15ης Ιουλίου 2016, γνωστής και ως Ημέρα Δημοκρατίας και Εθνικής Ενότητας, η οποία φέρει ιδιαίτερα αντιδυτικά χαρακτηριστικά, αφού ο τούρκος Πρόεδρος είχε κατηγορήσει τις ΗΠΑ για υπόγειο ρόλο στην απόπειρα του πραξικοπήματος.
Στις σχετικές εκδηλώσεις εορτασμού της 15ης Ιουλίου θα δίνονται χαρακτηριστικά εθνικής ανεξαρτησίας, αντισιωνισμού και επιτυχίας της Τουρκίας ενάντια στον κατακτητή (εννοεί τη Δύση).
Στην ίδια λογική ενίσχυσης του εθνικού φρονήματος και απεξάρτησης από τη δυτική επιρροή εντάσσεται και σχετικό κεφάλαιο βιβλίου με θέμα «Εφαρμογές Εκμάθησης – Επιμόρφωσης», όπου οι μαθητές θα δέχονται μαθήματα σε θέματα οπλικών συστημάτων της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, η οποία επιχειρεί να καταστεί αυτόνομη και να απαλλαχθεί από κάθε δυτική εξάρτηση.
Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στα μαθήματα για την ενίσχυση του εθνικού φρονήματος και αγάπης στην πατρίδα, στη σημαία, στους ήρωες και σε κάθε άλλο σχετικό σύμβολο. Τα μαθήματα Ιστορίας και Γεωγραφίας εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχέδιο επιμόρφωσης σε θέματα εθνικής ασφάλειας. Ως παραδείγματα αναφέρονται αυτά που τονίζουν το πατριωτικό αίσθημα, με μαθήματα όπως η στρατιωτική επιχείρηση-εισβολή του 1974 στην Κύπρο και η εξόντωση των μειονοτήτων, όπως των Ελλήνων και των Αρμενίων.
Επίσης, στο ίδιο πλαίσιο της εθνικιστικής, με επιθετικά χαρακτηριστικά, χρησιμοποίησης των προγραμμάτων εκπαίδευσης εντάσσονται και τα μαθήματα Γεωγραφίας, στα οποία οι μαθητές θα διδάσκονται το μάθημα της «Γαλάζιας Πατρίδας», δηλαδή τις αξιώσεις της Τουρκίας εις βάρος θαλάσσιων περιοχών γειτονικών χωρών, δηλαδή της Ελλάδας και της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Σχετικά με τον ισλαμικό προσανατολισμό της τουρκικής κοινωνίας, ο οποίος επιδιώκεται, βάσει συγκεκριμένου σχεδίου, από τον Ερντογάν τα τελευταία χρόνια, υπάρχουν έρευνες οι οποίες καθιστούν μετρήσιμα τα μεγέθη της ισλαμοποίησης της τουρκικής κοινωνίας.
Σε έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε τελευταία στην Τουρκία από το Κέντρο Πολιτικών της Κωνσταντινούπολης και το Ινστιτούτο της Άγκυρας οι συμμετέχοντες δήλωσαν «μουσουλμάνοι» σε ποσοστό 92,3%, επιβεβαιώνοντας ότι η θρησκεία συνεχίζει να αποτελεί παράγοντα προσδιορισμού ταυτότητας. Επίσης, σε άλλη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία GENAR στην Τουρκία, οι ερωτηθέντες σε ποσοστό πάνω από 60% δήλωσαν «πιστοί» ή «πολύ πιστοί μουσουλμάνοι», ενώ το 62% θεωρεί σωστό τα παιδιά 4 – 6 ετών να δέχονται μαθήματα πίστης στα τζαμιά, κάτι το οποίο έχει καθιερωθεί μετά την απόπειρα του πραξικοπήματος στις 15 Ιουλίου 2016, με μέριμνα της Διεύθυνσης Θρησκευτικών Υποθέσεων της Τουρκίας (Diyanet). Σημειώνεται ότι τελευταία η ίδια Διεύθυνση ανέλαβε και την πραγματοποίηση θρησκευτικών γάμων, οι οποίοι τελούνται από θρησκευτικούς λειτουργούς (μουφτήδες).
Φαίνεται ότι τα νέα εκπαιδευτικά προγράμματα του τουρκικού υπουργείου Εθνικής Παιδείας, τα οποία εντάσσονται στο ευρύτερο Σχέδιο «Αιώνας της Τουρκίας», αποσκοπούν στη δημιουργία μιας νέας γενιάς πολιτών, η οποία θα διακατέχεται από θρησκευτικό – εθνικιστικό φανατισμό αλλά και αντιδυτικισμό, με το βλέμμα στραμμένο προς την Ευρασία.
Το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό για τις γειτονικές χώρες, εις βάρος των οποίων η Τουρκία επιδιώκει τη διεύρυνση του ζωτικού της χώρου. Είναι όμως ανησυχητικό και για τις χώρες που έχει στοχοποιήσει ο Ερντογάν, εντάσσοντας αυτές στα «σύνορα της καρδιάς», δηλαδή χώρες που υπάγονταν στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Επειδή στο Σχέδιο «Αιώνας της Τουρκίας» έχουν συμπεριληφθεί όχι μόνο οι τουρκογενείς δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας αλλά και οι μουσουλμανικές μειονότητες γειτονικών χωρών, οι τουρκικές αρμόδιες υπηρεσίες, και ιδιαίτερα η Διεύθυνση Θρησκευτικών Υποθέσεων της Τουρκίας (Diyanet), θα επιχειρήσουν να διεισδύσουν στις τελευταίες, χρησιμοποιώντας κυρίως τους θρησκευτικούς λειτουργούς (μουφτήδες, ιμάμηδες κ.λπ.), για να εισαγάγουν το ισλαμοεθνικιστικό πνεύμα του νέου τουρκικού εκπαιδευτικού προγράμματος, θέμα το οποίο αφορά άμεσα τη μουσουλμανική μειονότητα στην ελληνική Θράκη.
Οι τελευταίες δηλώσεις στήριξης της ισλαμικής τρομοκρατικής Χαμάς από τον τούρκο Πρόεδρο, στις οποίες ανέφερε ότι η οργάνωση αυτή αποτελεί το προπύργιο της Ανατολίας, αποκαλύπτουν τη σύνδεση της ερντογανικής Τουρκίας με τον φανατικό ακραίο ισλαμισμό, ο οποίος χρησιμοποιείται από την Άγκυρα έναντι της Δύσης, σε εφαρμογή του Σχεδίου «Αιώνας της Τουρκίας».
* Ο Αντιστράτηγος ε.α. Λάζαρος Καμπουρίδης είναι Απόφοιτος της Σχολής Εθνικής Άμυνας, Κάτοχος MBA από το Nottingham Trend University, Πτυχιούχος του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του ΔΠΘ και υποψήφιος Διδάκτορας του Παντείου Πανεπιστημίου, ενώ διετέλεσε Μέλος της Ελληνικής Διπλωματικής Αντιπροσωπείας στην Κωνσταντινούπολη την περίοδο 1995 – 1999 και Ακόλουθος Άμυνας στην Ελληνική Πρεσβεία στην Άγκυρα, με παράλληλη διαπίστευση στο Μπακού, την περίοδο 2013 – 2017. Είναι συνεργάτης του αμερικανικού Ινστιτούτου Αναλύσεων «Defense & Foreign Affairs». Αποστρατεύθηκε τον Μάρτιο του 2022.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ
Φωτο: Προεδρία της Δημοκρατίας της Τουρκίας