13 κατηγορίες προϊόντων παρουσίασαν αύξηση

13 κατηγορίες προϊόντων παρουσίασαν αύξηση

–Οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Μάρτιο του 2024 καταγράφηκαν σταθερές, παρουσιάζοντας μια αύξηση κατά μέσο όρο μόλις 0,28% σε σχέση με τον Μάρτιο του 2023 – Σημαντική συγκράτηση έναντι της αύξησης 2,7% τον Φεβρουάριο του 2024

Στο πλαίσιο στοχευμένης έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ σχετικά με τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων, εξετάστηκε η πορεία των τιμών ανάμεσα στον Μάρτιο του 2024 και στον Μάρτιο του 2023.

Από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:

1. Η εμφανής συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σούπερ μάρκετ τον Μάρτιο του 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ ήταν της τάξης του 0,28% (έναντι 2,7% τον Φεβρουάριο του 2024).

Από τις 23 κατηγορίες προϊόντων, οι 10 παρουσίασαν μείωση και οι 13 αύξηση.

2. Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφηκαν στις κατηγορίες:
• χαρτικά, πάνες και σερβιέτες: -5,21%,
• νηστίσιμα, αλίπαστα: -4,37%,
• αλλαντικά: -3,78%,
• τυροκομικά: -2,98%,
• γαλακτοκομικά: -2,96%.

Σημειώνεται ότι στα γαλακτοκομικά και στα τυροκομικά οι μειώσεις που καταγράφηκαν ήταν αποτέλεσμα της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα. Τα νηστίσιμα, αλίπαστα περιλαμβάνουν πολλά είδη τα ο­ποία τον Μάρτιο ήταν σε προσφορά λόγω της Καθαράς Δευτέρας και της 25ης Μαρτίου.

3. Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στις κατηγορίες:
• νερά και αναψυκτικά: +9,4%,
• ξηροί καρποί και σνακ: +5,02%,
• έτοιμα γεύματα: +4,62%,
• ξηρά τρόφιμα παντοπωλείου: +4,57%,
• μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +4,31%.

Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάου. H κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου» επηρεάζεται κυρίως από το ελαιόλαδο. Η συγκρατημένη αύξηση οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).

Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, για τα οποία καθ’ όλο το 2023 καταγράφονταν αυξήσεις στις τιμές ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιματικών φαινομένων και των διεθνών τιμών πρώτων υλών και τα οποία οδηγούσαν τις αυξητικές πιέσεις στον πληθωρισμό τροφίμων, ο ρυθμός αύξησης περιορίζεται στο 1,77%.

4. Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ:
• Η επίδραση των μέτρων της Πολιτείας και κυρίως το μέτρο του αποκλεισμού για τρεις μήνες από προωθητικές ενέργειες των προϊόντων που παίρνουν ανατίμηση.
• Η σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσίασαν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής / τεχνολογικής ετοιμότητάς τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
• Το αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ., νόμος αθέμιτης κερδοφορίας ν.4818/2021).
• Η υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή, διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμά τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
• Οι προσφορές και οι εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
• Η επίδραση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.

Σχετικά με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ
Τα συμπεράσματα και τα αποτελέσματα της έρευνας βασίζονται σε ανάλυση στο σύνολο των πραγματικών μηνιαίων πωλήσεων και όχι σε δειγματοληψία.

Για τον σκοπό της έρευνας αναλύθηκε η μεταβολή της μοναδιαίας αξίας ανά κατηγορία προϊόντος (πωλήσεις προς όγκο) ανάμεσα στους μήνες Μάρτιος 2024 και Μάρτιος 2023. Ο συγκεκριμένος δείκτης αντικατοπτρίζει τόσο την πορεία των τιμών όσο και τις αγοραστικές επιλογές των καταναλωτών. Στόχος της έρευνας είναι η αντικειμενική καταγραφή των τιμών ξεχωριστά στο κανάλι της οργανωμένης λιανικής (σούπερ μάρκετ), το οποίο αποτελεί πλέον το κύριο κανάλι διάθεσης βασικών καταναλωτικών αγαθών, με σημαντικές διαφοροποιήσεις λειτουργίας σε σχέ­ση με την υπόλοιπη αγορά, τόσο λόγω των μέτρων της Πολιτείας όσο και λόγω των οικονομιών μεγέθους. Η έρευνα θα επαναλαμβάνεται ανά μήνα, συγκρίνοντας την εξέλιξη των τιμών σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ
Φωτο:Image by aleksandarlittlewolf on Freepik


Σχολιάστε εδώ