Στις 26 Απριλίου θα κλείσουν φέτος τα λύκεια
Γράφει ο
Νίκος Παρασκευάς
Tο πολύ όψιμο Πάσχα και οι ευρωεκλογές αλλάζουν τα δεδομένα στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ειδικά για φέτος. Συγκεκριμένα, τα λύκεια θα ολοκληρώσουν το διδακτικό έτος στις 26 Απριλίου, δηλαδή την Παρασκευή της λεγόμενης… κουφής εβδομάδας, παραμονή του Λαζάρου. Από εκεί και πέρα, θα ανοίξουν τη Δευτέρα μετά του Θωμά, στις 13 Μαΐου, μόνο για να δοθεί στους μαθητές το πρόγραμμα των προαγωγικών εξετάσεων, που θα αρχίσουν στις 17 Μαΐου.
Η διαφοροποίηση αυτή αφορά μόνο τους μαθητές των λυκείων, γιατί οι απόφοιτοί τους θα έχουν να πάρουν μέρος στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για τα ΑΕΙ, με συνέπεια να μην έχουν χρόνο. Τα υπόλοιπα σχολεία, δημοτικά και γυμνάσια, θα ολοκληρώσουν το σχολικό έτος κανονικά. Τις αποκαλύψεις αυτές έκανε στο Δημοτικό Ραδιόφωνο του Πειραιά ένας από τους πλέον ενημερωμένους και έμπειρους εκπαιδευτικούς της πόλης, ο Δημήτρης Παγκαλής, ο οποίος είπε κι άλλα, πολύ σημαντικά πράγματα που αφορούν τα παιδιά.
Κατ’ αρχάς, μίλησε για το επίπεδο των μαθητών στις τάξεις και είπε ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ένα μεγάλο χάσμα, αφού υπάρχουν σε κάθε τμήμα ελάχιστοι πολύ καλοί μαθητές, αλλά οι υπόλοιποι είναι πολύ κακοί, είτε λόγω αδιαφορίας, είτε επειδή δεν θέλουν να μάθουν και πάνε σχολείο επειδή τους το επιβάλλουν οι γονείς, είτε επειδή δεν έχουν να κάνουν τίποτα άλλο. Είναι όντως απογοητευτικό αυτό, αλλά, δυστυχώς, είναι η πραγματικότητα.
Ένα άλλο θέμα που ανέφερε, και το οποίο δεν έχει θίξει κανένας μέχρι σήμερα, είναι ότι η λειτουργία των ιδιωτικών πανεπιστημίων θα οδηγήσει σε οικονομική κρίση την επαρχία, γιατί θα προκαλέσει το κλείσιμο των πανεπιστημιακών σχολών που λειτουργούν σήμερα σε μικρά αστικά κέντρα. Αυτό θα συμβεί γιατί τα ιδιωτικά ΑΕΙ θα λειτουργήσουν στην Αθήνα και σε δύο – τρεις πολύ μεγάλες πόλεις και σε αυτά θα φοιτήσουν οι νέοι που εισήχθησαν μέσω των εξετάσεων σε δημόσια ΑΕΙ, αλλά μακριά από την πόλη που ζει η οικογένειά τους. Για να πάει ένα παιδί να σπουδάσει σε μια άλλη πόλη απαιτούνται κάποια χρήματα, που δεν είναι και λίγα. Αυτά τα χρήματα θα τα δώσει στο ιδιωτικό ΑΕΙ για δίδακτρα και θα σπουδάσει στον τόπο του. Έτσι, τα επαρχιακά ΑΕΙ δεν θα έχουν φοιτητές και θα οδηγηθούν σε μαρασμό και κλείσιμο. Οι συνέπειες, φυσικά, για τις τοπικές κοινωνίες θα είναι καταλυτικές και μπορεί να τις καταλάβει ο καθένας.
Κάπως έτσι θα αρχίσει να ερημώνει πάλι η ύπαιθρος και να οξύνονται τα ήδη σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει. Το χειρότερο, όμως, είναι πως θα δημιουργηθεί και επικίνδυνο εθνικό θέμα, αφού πολλές πανεπιστημιακές σχολές λειτουργούν σε ακριτικά νησιά του Αιγαίου. Αν κλείσουν αυτές οι σχολές, τα νησιά θα εμφανίσουν σοβαρή πληθυσμιακή μείωση, ενώ η οικονομία τους θα υποστεί δυσβάσταχτο πλήγμα. Αντί να δυναμώσουμε οικονομικά και πληθυσμιακά τα νησιά, θα τα απαξιώσουμε και θα τα ερημώσουμε. Άλλο που δεν θέλουν οι απέναντι. Πάρτι θα κάνουν.
Άραγε, αυτοί που σχεδιάζουν τη λειτουργία των ιδιωτικών ΑΕΙ στη χώρα μας την έχουν υπολογίσει αυτήν τη συνέπεια, έχουν λογαριάσει πώς θα την αντιμετωπίσουν ή δεν τους νοιάζει;
Ο κ. Παγκαλής έθιξε, όμως, και ένα ακόμα πολύ σημαντικό θέμα. Την παραβατικότητα των μαθητών, η οποία, όπως είπε, οφείλεται στην απομόνωση των παιδιών, με την αλόγιστη χρήση του διαδικτύου, και την ανάγκη τους να εκτονωθούν. Τα παιδιά πλέον εκτονώνονται μέσω του διαδικτύου, δεν παίζουν στις αλάνες –που δεν υπάρχουν–, δεν κάνουν εύκολα παρέες, δεν βγαίνουν, όπως βγαίναμε όλοι παλιότερα. Έχουν κλειστεί σε ένα δωμάτιο και παίζουν, χαζεύουν, επικοινωνούν ή δημιουργούν παρέες και σχέσεις μέσω του διαδικτύου. Αυτή η απομόνωση, η έλλειψη κοινωνικότητας τα κάνει να αναπτύσσουν επιθετικότητα και η επιθετικότητα αυτή εξελίσσεται με όσα βλέπουν στο διαδίκτυο. Θα πρέπει, λοιπόν, να μπει ένα πλαίσιο στη λειτουργία του διαδικτύου, κάποιοι κανόνες στη χρήση του, για να μη γίνεται το σχολείο άντρο παραβατικότητας. Επιπλέον, οι γονείς θα πρέπει να περιορίσουν τη χρήση του κινητού από τα παιδιά τους και να μην τα ενθαρρύνουν να ασχολούνται με αυτό, για να τα… ξεφορτωθούν. Όσο λιγότερη είναι η εμπλοκή των παιδιών με το διαδίκτυο τόσο το καλύτερο για όλους.
Οι επισημάνσεις του καταξιωμένου εκπαιδευτικού σίγουρα είναι πολύ χρήσιμες και δίνουν μια κατεύθυνση για το τι πρέπει να γίνει για να περιοριστεί η μαθητική παραβατικότητα. Το θέμα είναι αν θα τις λάβουν υπόψη τους εκείνοι που πρέπει.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ