Αν. Νικολαΐδης στο “Π”: Δίχως τέλος η υποβάθμιση του σιδηροδρόμου

Αν. Νικολαΐδης στο “Π”: Δίχως τέλος η υποβάθμιση του σιδηροδρόμου

–Για απόσταση 300 χλμ. με το τρένο χρειάζονται 16 ώρες και χρήση λεωφορείου!

Του
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ
Βουλευτή ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Δράμας


Η πρόσφατη συζήτηση επί της πρότασης δυσπιστίας που κατατέθηκε με πρωτοβουλία του προέδρου του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Νίκου Ανδρουλάκη, με κεντρικό ζήτημα την τραγωδία των Τεμπών και την προσπάθεια χειραγώγησης της κοινής γνώμης λίγες μόνο ώρες μετά το δυστύχημα με τους 57 νεκρούς, έφερε στο προσκήνιο και το ζήτημα της σημερινής κατάστασης του σιδηροδρόμου στη χώρα μας, καθώς και της ασφάλειας στις σιδηροδρομικές μετακινήσεις.

Άλλωστε, ο ίδιος ο πρωθυπουργός επέλεξε να αναφερθεί στην ομιλία του στο συγκεκριμένο θέμα, επιχειρώντας να αποδείξει ότι έχουν γίνει βήματα προόδου, όμως είναι η ίδια η πραγματικότητα που δεν επιτρέπει, τουλάχιστον προς το παρόν, να υπάρξουν έστω και ψήγματα αισιοδοξίας. Συγκεκριμένα, ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στη Βουλή, ανέφερε επί λέξει: «Κάτι, λοιπόν, αλλάζει. Κάτι αλλάζει στους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Απέχουμε, όμως, πολύ από το σημείο στο οποίο θέλουμε να είμαστε. Ναι, χάθηκαν δεκαετίες. Και η οικονομική κρίση μάς κράτησε καθηλωμένους. Οι τεχνολογίες σήμερα αλλάζουν ταχύτατα. Διαγωνιστικές διαδικασίες ήταν στο παρελθόν βαθιά προβληματικές: διαφορετικές προκηρύξεις για υποδομή, διαφορετικές για ανωδομή, διαφορετικές για τεχνολογικό εξοπλισμό. Όλα αυτά εξορθολογίζονται. Είναι ένα μεγάλο έργο, το οποίο, όμως, οφείλουμε να το φέρουμε εις πέρας».

Ποια είναι, όμως, σήμερα η κατάσταση σε βασικές σιδηροδρομικές αρτηρίες της χώρας και τι έχει κάνει η κυβέρνηση εδώ και πέντε χρόνια για να αλλάξει ριζικά ο ελληνικός σιδηρόδρομος και να καταστεί ένα σύγχρονο μέσο μεταφοράς; Η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, μετά την περυσινή τραγωδία, υπολειτουργεί, παρά τις προσπάθειες περί τηλεδιοίκησης και άλλων στοιχείων αναβάθμισής της. Υπάρχουν σημαντικές εκκρεμότητες για την πλήρη λειτουργία επιπρόσθετων συστημάτων ασφαλείας των τρένων και σύγχρονου ψηφιακού δικτύου επικοινωνίας, πέρα από τις καταστροφές που προκλήθηκαν λόγω της κακοκαιρίας «Daniel» και απαιτείται να διορθωθούν.

Πέρα από τα σημαντικά ζητήματα που υπάρχουν στη συγκεκριμένη γραμμή, ακόμη πιο προβληματική είναι η κατάσταση που επικρατεί σε μια άλλη σύνδεση, η οποία κατά το παρελθόν ήταν από τις πιο δημοφιλείς στη χώρα μας, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει υποβαθμιστεί πλήρως. Συγκεκριμένα, η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη δεν λειτουργεί στο σύνολό της και, όσο κι αν φαντάζει εντελώς παράδοξο, η σιδηροδρομική μετακίνηση στη Βόρεια Ελλάδα συνεπάγεται και χρήση λεωφορείου εκτός από το τρένο! Για το ταξίδι από τη Θεσσαλονίκη προς την Αλεξανδρούπολη απαιτείται συνδυασμός τρένου και λεωφορείου, σε ένα ταξίδι περίπου 8 – 9 ωρών, ενώ στην αντίστροφη διαδρομή, από Αλεξανδρούπολη προς Θεσσαλονίκη, δηλαδή για περίπου 300 χλμ., χρειάζεται και πάλι συνδυασμός μετακινήσεων τρένου και λεωφορείου, σε ένα ταξίδι 15 – 16 ωρών, με αναμονή στη Δράμα περίπου 6 ωρών. Χρειάζεται σχεδόν μία ημέρα για να ταξιδέψει κάποιος από το πιο μεγάλο αστικό κέντρο στην ανατολική άκρη της πατρίδας μας έως το μεγαλύτερο αστικό κέντρο της Βόρειας Ελλάδας, σε ένα ταξίδι που γυρίζει τον χρόνο πίσω αρκετές δεκαετίες.

Εδώ και περίπου 5 χρόνια ξεκίνησαν τα προβλήματα στη σιδηροδρομική σύνδεση της Δράμας με τις Σέρρες και την Ξάνθη, όμως η συντήρηση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου αποδείχθηκε πως δεν ήταν στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, η οποία φαίνεται πως είναι ανίκανη να προσφέρει ένα ποιοτικό σιδηροδρομικό δίκτυο στους πολίτες. Για λόγους ασφαλείας κόπηκε μια κεντρική σιδηροδρομική γραμμή της χώρας, όπως είναι αυτή που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με την Αλεξανδρούπολη, και αυτή η επιλογή γεννά ερωτήματα: Γιατί δεν φρόντισε κάποιος να συμβεί το ίδιο στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη; Γιατί δεν προτάχθηκαν λόγοι ασφαλείας και σε αυτή την περίπτωση; Γιατί έπρεπε να χαθούν εντελώς άδικα 57 ψυχές;

Η υποβάθμιση του σιδηροδρόμου στη χώρα μας είναι ένα γεγονός το οποίο δεν μπορεί να αμφισβητηθεί και μετά την τραγική απώλεια 57 συνανθρώπων μας, στις 28 Φεβρουαρίου 2023, ξεκίνησε μια προσπάθεια αναστροφής της υφιστάμενης κατάστασης, η οποία προς το παρόν, δυστυχώς, μένει ατελέσφορη. Τα τρένα στην Ελλάδα δεν καλύπτουν σύγχρονες ανάγκες μεταφοράς ανθρώπων και προϊόντων, και αυτό οφείλει να αλλάξει…


ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ