Το ΕΣΠΑ θα κρίνει την υπογειοποίηση των γραμμών των ΗΣΑΠ από το Φάληρο μέχρι τον Πειραιά
Γράφει ο
Νίκος Παρασκευάς
Τη στιγμή που όλοι οι ΟΤΑ εύχονται να εγκριθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, τα οποία έχουν ζητήσει για να κάνουν κάποια έργα, στον Πειραιά εύχονται να μην εκταμιευθεί κάποιο ΕΣΠΑ που είναι υπό έγκριση, γιατί κάτι τέτοιο θα σημάνει την… ταφόπλακα της υπογειοποίησης των γραμμών των ΗΣΑΠ από το Φάληρο μέχρι τον Πειραιά.
Η αποκάλυψη αυτή έγινε στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, την περασμένη Δευτέρα το βράδυ, κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης του συνδυασμού «ΑλλάΖΟΥΜΕ τον Πειραιά».
Όπως είπε ο δήμαρχος αλλά και ο επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Γιώργος Γαβρίλης, η ΣΤΑΣΥ, που έχει την ευθύνη της λειτουργίας και του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, έχει ζητήσει 25 εκατ. ευρώ από προγράμματα ΕΣΠΑ για την αντικατάσταση των γραμμών από το Φάληρο μέχρι τον Πειραιά. Όπως ειπώθηκε, το μόνο τμήμα των γραμμών που δεν έχει αντικατασταθεί με καινούργιο και σύγχρονο εξοπλισμό είναι το συγκεκριμένο, και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι υπάρχει η προοπτική της υπογειοποίησης.
Για να γίνει, όμως, αυτό απαιτείται να επικαιροποιηθεί η μελέτη του έργου, που έχει ισχύ μέχρι το 2027, και να διασφαλιστούν τα κονδύλια, τα οποία ανέρχονται από 95 μέχρι 107 εκατ. ευρώ. Ουσιαστικά, όμως, το έργο θα στοιχίσει 25 εκατ. ευρώ λιγότερα, γιατί η ΣΤΑΣΥ, αν δεν κάνει την υπογειοποίηση, θα κάνει υποχρεωτικά την αντικατάσταση των γραμμών, οι οποίες έχουν φτάσει στα όριά τους, και γι’ αυτό οι συρμοί στο τμήμα αυτό κινούνται με πολύ χαμηλή ταχύτητα, για να μη συμβεί κάποιο ατύχημα.
Από τη στιγμή, λοιπόν, που δεν θα πάρει τα 25 εκατ. για την αντικατάσταση, υποχρεωτικά θα οδηγηθεί στην υλοποίηση της υπογειοποίησης, αν τα πάρει, όμως, η υπογειοποίηση θα παραμείνει όνειρο, γιατί αν εκταμιευθούν χρήματα του ΕΣΠΑ, πρέπει να εκτελεστεί το έργο για το οποίο ζητήθηκαν.
Όπως εξελίσσονται, όμως, τα πράγματα, φαίνεται ότι η κυβέρνηση προσανατολίζεται στο να προχωρήσει στην υπογειοποίηση. Όπως είπε, μάλιστα, ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας τον διαβεβαίωσε ότι θα εισηγηθεί να ενταχθεί το έργο στα μεγάλα έργα που θα προωθηθούν στην Αττική.
Να σημειώσουμε ότι όλες οι μελέτες, ακόμα και η αρχαιολογική, είναι έτοιμες, χρήματα μπορούν να αντληθούν από τρεις πλευρές και το μόνο που μένει είναι να επικαιροποιηθεί η βασική μελέτη, περιβάλλοντος, πολεοδομική, κ.λπ., για να δημοπρατηθεί το έργο. Για να επικαιροποιηθεί, χρειάζεται κάποιος να βάλει τα χρήματα που απαιτούνται, και γι’ αυτό αναζητείται… δωρητής. Πρέπει επίσης να επισημάνουμε ότι προβλέπεται η δημιουργία σταθμού στο σημείο που βρίσκεται σήμερα η γέφυρα Καλαμάκη, απέναντι από το παλιό εργοστάσιο του Κεράνη, ενώ ο χώρος που θα απελευθερωθεί με την υπογειοποίηση των γραμμών θα ξεπεράσει τα 10 στρέμματα, αλλά ακόμα δεν έχει προσδιοριστεί με ποιον τρόπο θα αξιοποιηθεί. Προφανώς, σε κάποια σημεία θα γίνουν δρόμοι, με τους οποίους θα ενωθεί η πόλη με την Πειραιώς και με την παραλιακή, προκειμένου να αποσυμφορηθεί το κέντρο.
Την περασμένη Παρασκευή επρόκειτο να γίνει και νέα συνάντηση του δημάρχου με εκπροσώπους του υπουργείου και την ηγεσία της ΣΤΑΣΥ, για τη συζήτηση των εξελίξεων που ενδεχομένως θα υπάρχουν για το θέμα.