Ν. Κογιουμτσής στο “Π”: Η αγορά τους πρώτους μήνες ενός δύσκολου χρόνου

Ν. Κογιουμτσής στο “Π”: Η αγορά τους πρώτους μήνες ενός δύσκολου χρόνου

Του
ΝΙΚΟΥ ΚΟΓΙΟΥΜΤΣΗ
Αντιπροέδρου Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών,
Αντιπροέδρου Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών


Η έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών για τον τζίρο των καταστημάτων την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων κατέδειξε με τον πιο σαφή τρόπο τη δυσκολία των ελλήνων πολιτών στο να καταναλώνουν. Δυστυχώς, 7 στις 10 επιχειρήσεις κατέγραψαν χειρότερες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, ενώ λίγο καλύτερα ήταν τα αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις που διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα.

Μετά τη σχετικά ικανοποιητική περίοδο των Χριστουγέννων προσγειωθήκαμε σε έναν δύσκολο Ιανουάριο και Φεβρουάριο, με μεσοσταθμική μείωση του τζίρου κατά 20% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Οι όποιες προσδοκίες των εμπόρων και των επιχειρηματιών για τόνωση του τζίρου, δυστυχώς, δεν ευοδώθηκαν σε μια δύσκολη και μεταβατική περίοδο αλλαγής, ουσιαστικά, της σεζόν, κυρίως για την ένδυση και την υπόδηση.

Οι εκπτώσεις διαχρονικά αποτελούν σταθμό ρευστοποίησης και ξεστοκαρίσματος, ώστε να ακολουθήσει η προμήθεια των προϊόντων της επόμενης σεζόν. Φέτος, για πολλές επιχειρήσεις τα πράγματα θα είναι αρκετά δύσκολα για αυτήν τη μετάβαση και την ομαλή αντικατάσταση αγαθών και προϊόντων λόγω της μειωμένης ρευστότητας αλλά και της αδυναμίας χρηματοδότησης κυρίως από το τραπεζικό σύστημα της χώρας. Μόνο το 10% των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων έχει τη δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί από τις τράπεζες, το 6% από το ΕΣΠΑ και το 3,5% από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Το μεγάλο πρόβλημα για την αγορά συνεχίζει να είναι η ακρίβεια στα είδη πρώτης ανάγκης. Ένα σημαντικό μέρος των εισοδημάτων οδηγείται στα σούπερ μάρκετ, στο ενοίκιο και στην ενέργεια. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται σημαντικά το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα για όλα τα άλλα είδη, όπως η ένδυση, η υπόδηση, τα είδη σπιτιού, οι ηλεκτρικές και οι ηλεκτρονικές συσκευές. Με χαμηλότερο τζίρο, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις καλούνται να ανταποκριθούν σε υψηλότερο λειτουργικό κόστος, στην κάλυψη οφειλών από το παρελθόν και στην προμήθεια των προϊόντων τους χωρίς καμία ουσιαστική στήριξη από χρηματοδοτικά εργαλεία.

Η απουσία ρευστότητας είναι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η πλειονότητα των μικρών και των πολύ μικρών επιχειρήσεων. Κι αν καταφέρει να χρηματοδοτηθεί μια επιχείρηση, το κόστος δανεισμού είναι πολύ υψηλότερο από το μέσο ευρωπαϊκό επίπεδο. Η κυβέρνηση πρέπει να ασκήσει πραγματική πίεση προς τις τράπεζες ώστε να αλλάξουν την πολιτική τους σχετικά με τον τραπεζικό δανεισμό αλλά και με τις υψηλές χρεώσεις τους, που είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη.

Είμαστε υπέρ της διασύνδεσης των ταμειακών μας μηχανών με τα POS, αλλά θα πρέπει και η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ να είναι περισσότερο εύχρηστη και ευέλικτη και να μη δημιουργεί δυσκολίες και προβλήματα κατά την καθημερινή χρήση. Καλώς δόθηκε η παράταση των δύο ουσιαστικά μηνών για τη συγκεκριμένη εγκατάσταση, καθώς μόλις το 25% είχε καταφέρει να φέρει εις πέρας τη διασύνδεση.

Μια άλλη απαίτηση των καιρών είναι μια νέα ρύθμιση των 120 δόσεων για το σύνολο των οφειλών προς το Δημόσιο, όπως και μια ειδική ρύθμιση για όσους επαγγελματίες, εμπόρους, επιχειρηματίες έμειναν από την 1η Μαρτίου χωρίς ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Οι 24 δόσεις της ρύθμισης του ΕΦΚΑ θεωρούμε ότι δεν είναι αρκετές για να εξυπηρετήσουν τους χιλιάδες οφειλέτες, που στην πλειονότητά τους (580.000) οφείλουν από 500 έως 3.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος ώστε οι χιλιάδες αυτοί ασφαλισμένοι να αποκτήσουν ξανά πρόσβαση σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

Αυτό που χρειάζεται η αγορά, η επιχειρηματικότητα, η κοινωνία είναι ένας μακροπρόθεσμος αναπτυξιακός σχεδιασμός, που θα βασίζεται σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, με επίκεντρο τις ΜΜΕ.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Σχολιάστε εδώ