Θ. Φωτίου: «Δώρο» της κυβέρνησης στους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων τα βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα των οδηγών των σχολικών λεωφορείων που μεταφέρουν τα παιδιά (βίντεο)
Μετά τη συζήτηση, σήμερα στη Βουλή, με τον Υφυπουργό Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ. Τσακλόγλου, της επίκαιρης ερώτησης για την απένταξη των οδηγών σχολικών λεωφορείων από τα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, η Θεανώ Φωτίου τόνισε:
«Ο Υπουργός σήμερα επιβεβαίωσε την υποψία μας ότι η κυβέρνηση επιχειρεί, με μη σύννομους τρόπους, να περιορίσει τα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα ενός ολόκληρου κλάδου εργαζομένων για να ωφελήσει τους εργοδότες τους, ιδιοκτήτες ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, απαλλάσσοντάς τους από τα αυξημένα κόστη των βαρέων ενσήμων. Και οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι μάλλον αποτελούν τα πρώτα θύματα μιας ευρύτερης πολιτικής.
Δείτε το βίντεο:
Οι οδηγοί των σχολικών λεωφορείων, εδώ και 40 χρόνια, από το 1984, με το ν. 126/84, και στη συνέχεια τον αναθεωρημένο Κανονισμό Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων (ΚΒΑΕ) του 2011 ανήκουν στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, και αμείβονται με αυξημένα ένσημα.
Με αφορμή έλεγχο επιθεωρητών του ΕΦΚΑ, στις 7/2/2020 σε ιδιωτικό εκπαιδευτήριο, μετά από καταγγελία εργαζομένων, ότι από το 2013 δεν κατέβαλλε βαρέα ένσημα στους οδηγούς του, ο ΕΦΚΑ δρομολόγησε την απένταξη ολόκληρου του κλάδου από τον ΚΒΑΕ. Χωρίς να απευθυνθεί στη Διαρκή Επιτροπή Κρίσης Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων, το μόνο αρμόδιο όργανο να επιβεβαιώσει ή ανατρέψει την ένταξη κλάδου στον ΚΒΑΕ, δρομολόγησε μια αρνητική απάντηση του Υπ. Μεταφορών στο άσχετο ερώτημα αν τα σχολικά λεωφορεία είναι μέσα δημόσιας μεταφοράς με κόμιστρο. Και στις 4/3/20 το Τμήμα Ασφάλισης Μισθωτών του ΕΦΚΑ εξέδωσε ερμηνευτική εγκύκλιο που απέντασσε όλους τους οδηγούς σχολικών λεωφορείων από τα βαρέα και ανθυγιεινά.
Όταν 8 μήνες μετά, τον Δεκέμβριο του 2020, συνεδρίασε με απόφαση Υπουργού 4 φορές η Επιτροπή Κρίσης δεν πήρε καμία απόφαση που να ανατρέπει τον ΚΒΑΕ του 2011 και να δικαιώνει τον ΕΦΚΑ. Η ταχύτητα του ΕΦΚΑ να εκδώσει την ερμηνευτική εγκύκλιο απένταξης, σε συνδυασμό με την απροθυμία της Επιτροπής Κρίσης να καλύψει τον φορέα, δημιουργούν υπόνοιες ότι η Κυβέρνηση επιχειρεί να απεντάξει εργαζόμενους από τα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα για να δωρίσει στους εργοδότες το επιπλέον κόστος των αυξημένων ενσήμων.
Για τον παράνομο χαρακτήρα της απένταξης έχει γνωμοδοτήσει ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνοντας ότι απόφαση της Επιτροπής Κρίσης ανατρέπεται μόνο με νέα δική της απόφαση. Αλλά και πέντε μέχρι στιγμής αποφάσεις Πρωτοδικείων τονίζουν ότι η ένταξη στα βαρέα και ανθυγιεινά αφορά όλους τους οδηγούς λεωφορείων και πούλμαν, άρα και των σχολικών λεωφορείων.
Η βουλεύτρια ρώτησε τον Υπουργό πώς η κυβέρνηση, με μη σύννομο τρόπο, καταπατά τα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα ενός ολόκληρου κλάδου για να ωφελούνται οι εργοδότες «γλυτώνοντας» το επιπλέον κόστος των βαρέων ενσήμων. Και αν σκοπεύει να καταργήσει την απόφαση του ΕΦΚΑ.
Ο Υπουργός δικαιολόγησε πλήρως τον ΕΦΚΑ για τις ενέργειές του και περιορίστηκε να απαντήσει ότι η Επιτροπή Κρίσης των Βαρέων και Ανθυγιεινών θα συγκληθεί εκ νέου, χωρίς να δεσμευτεί ότι, εν τω μεταξύ, θα ανακαλέσει την ερμηνευτική εγκύκλιο του ΕΦΚΑ και θα εφαρμόσει την ισχύουσα νομοθεσία. Επιβεβαίωσε έτσι πλήρως την πεποίθησή μας πλέον ότι η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να κάνει «δώρο» τα βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα των οδηγών σχολικών λεωφορείων στους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, εν όψει και του νόμου για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια.