Λευτέρης Αυγενάκης: “Δουλεύουμε συντονισμένα – Ολοκληρωμένες προτάσεις βελτίωσης της ΚΑΠ” – Οι 19 προτάσεις της κυβέρνησης
Λευτέρης Αυγενάκης: Δουλεύουμε συντονισμένα, καταθέτουμε ολοκληρωμένες τεχνικές προτάσεις βελτίωσης της ΚΑΠ και αξιοποιούμε συμμαχίες και για δομικές αλλαγές
Δεκαεννέα τεχνικές αλλαγές στην ΚΑΠ και πρόταση για να ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για τις δομικές αλλαγές που θα κάνουν την εφαρμογή της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής πιο λειτουργική και λιγότερο γραφειοκρατική, άρα και πιο χρήσιμη, για τους αγρότες, κατέθεσε στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας, στις Βρυξέλλες, ο ΥπΑΑΤ, Λευτέρης Αυγενάκης.
Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, τόνισε ότι μεταφέρει στο Συμβούλιο την φωνή και την αγωνία των Ελλήνων αγροτών θέτοντας μάλιστα το ερώτημα αν τελικά μπορεί ένας ολόκληρος ευρωπαϊκός μηχανισμός να υπερασπιστεί τους παραγωγούς μας.
Στην παρέμβασή του ο ΥπΑΑΤ μεταξύ άλλων τόνισε:
«Μεταφέρω στις Βρυξέλλες τη φωνή των αγροτών της Ελλάδας! Οι αιτίες των προβλημάτων, δεν απορρέουν από δική τους υπαιτιότητα. Οι γεωργοί πρέπει να είναι σε θέση να προμηθεύουν την Ένωση με τρόφιμα σε λογικές τιμές. Αυτή η προτεραιότητα δεν είναι πλέον δεδομένη και είναι δική μας αρμοδιότητα να την προασπιστούμε», τόνισε και πρόσθεσε ότι πρέπει να συνεχισθούν οι ενέργειες της Επιτροπής για απλούστευση, «ακόμη και αν απαιτηθεί άνοιγμα του θεσμικού πλαισίου της βασικής πράξης. Οι γεωργοί μας αναμένουν λύσεις. Και πρέπει να τους τις δώσουμε».
Προσδιόρισε δε, τους τομείς που η Ευρώπη πρέπει να δράσει άμεσα:
1) Ευελιξία στην εφαρμογή των Προτύπων της αιρεσιμότητας.
2) Διευκόλυνση της μεταφοράς αδιάθετων ποσών και μεταξύ ετών για τις ετήσιες παρεμβάσεις του πρώτου Πυλώνα. Πρέπει να μειωθεί ο κίνδυνος απώλειας πόρων, ειδικά από τα οικολογικά προγράμματα. Δεν υπάρχουν περιθώρια για ρίσκο.
3) Απλοποίηση των ελέγχων και εξορθολογισμός των κυρώσεων. Οι ελεγκτικές διαδικασίες δεν μπορεί να είναι αποσυνδεμένες από την πραγματικότητα στο χωράφι. Υποστηρίζουμε εξαιρέσεις από τους ελέγχους αιρεσιμότητας για τους μικρούς γεωργούς και μη επιβολή κυρώσεων σε κανέναν γεωργό για μη συμμόρφωση με τα Πρότυπα κατά το έτος 2024.
4) Eναρμόνιση των κανονιστικών απαιτήσεων σχετικά με τις επενδύσεις σε αρδευτικά έργα.
5) Aπλοποίηση και επιτάχυνση της διαδικασίας έγκρισης των τροποποιήσεων των Στρατηγικών Σχεδίων και αύξηση του αριθμού επιτρεπόμενων τροποποιήσεων. Η επαναφορά του κανόνα Ν+3 είναι επιβεβλημένη. Το υψηλό κόστος παραγωγής και ο πληθωρισμός ήδη έχουν καταστήσει τις επενδύσεις μη ελκυστικές. Οι χρονικοί περιορισμοί για την ολοκλήρωσή τους προσθέτουν ένα επιπλέον αντικίνητρο -ειδικά για τους νέους γεωργούς- στην προσπάθεια ενσωμάτωσης της καινοτομίας στη γεωργία.
Πέραν των ανωτέρω, ο Λευτέρης Αυγενάκης είπε ότι είναι σημαντικό να αναγνωριστούν και οι υπόλοιποι παράγοντες που έχουν επηρεάσει αρνητικά την ευρωπαϊκή παραγωγή, αναφέροντας ως κυρίαρχη πρόκληση για τον πρωτογενή τομέα την κλιματική κρίση.
Τόνισε δε ότι η επέκταση και ενδυνάμωση αναφορικά με το δίχτυ ασφαλείας της ΚΑΠ είναι αναγκαία, καθώς το γεωργικό αποθεματικό δεν αρκεί να καλύψει όλα τα είδη κρίσεων, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην περίπτωση της Θεσσαλίας. Υπενθύμισε δε ότι ως χώρα στηρίζουμε την πρόταση της Κροατίας και Σλοβενίας στον adhoc μηχανισμό που προτείνουν. «Το είχαμε συνυπογράψει. Επιμένουμε σε αυτήν την πρόταση!».
Κάνοντας αναφορά στο εμπόριο σημείωσε ότι «η επιβίωση των γεωργών μας εξαρτάται πρωτίστως από την ανταγωνιστικότητά τους. Η αμοιβαιότητα και η προάσπιση των ποιοτικών γεωργικών προϊόντων της Ένωσης στις εμπορικές συμφωνίες με τρίτες χώρες είναι αδιαπραγμάτευτες προϋποθέσεις για ένα δίκαιο εμπόριο. Ομοίως, οι ρήτρες διασφάλισης είναι απαραίτητες για την αποφυγή εισαγωγών φθηνότερων, συχνά μη ασφαλών προϊόντων, που επιφέρουν αποσταθεροποίηση της εσωτερικής αγοράς».
Ο Έλληνας ΥπΑΑΤ έθεσε και το ζήτημα της ενίσχυσης του ρόλου των αγροτών στην αγριοδιατροφική αλυσίδα, που, πανευρωπαϊκά, αλλά και στην Ελλάδα, αποτελεί ένα από τα βασικά αιτήματά τους τονίζοντας ότι «οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές υποβαθμίζουν τη συνεισφορά των γεωργών στην αλυσίδα, ενισχύουν τα μονοπώλια και λειτουργούν αρνητικά για το σύνολο της κοινωνίας που επωμίζεται τεράστιες αυξήσεις στις τιμές βασικών ειδών διατροφής».
Κλείνοντας την παρέμβασή του ο Έλληνας υπουργός, τόνισε, ότι συμπερασματικά απαιτείται:
· εξασφάλιση ενισχυμένης χρηματοδότησης για την ΚΑΠ τώρα και στο μέλλον.
· χρήση και άλλων πηγών χρηματοδότησης εκτός ΚΑΠ σε περιόδους κρίσεων,
· όπως η κλιματική, η ενεργειακή, η γεωπολιτική, η υγειονομική.
· επανεξέταση –άμεσα, χωρίς καμία καθυστέρηση-,των απαιτήσεων της πράσινης αρχιτεκτονικής της ΚΑΠ και της Πράσινης Συμφωνίας.
· εξορθολογισμός των κανόνων εμπορίου, διαφάνεια και πάταξη φαινομένων κερδοσκοπίας, τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και στις παγκόσμιες συναλλαγές.
Έθεσε δε, το ερώτημα: «Αλήθεια, δεν μπορεί ένας ολόκληρος ευρωπαϊκός μηχανισμός να υπερασπιστεί τους παραγωγούς μας; Τους αγρότες μας;»
Κλείνοντας, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ζήτησε από την Επιτροπή να ανοίξει άμεσα ο διάλογος για δομικές αλλαγές στην ΚΑΠ.
Προσερχόμενος προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
«Η συζήτηση για αλλαγές στην ΚΑΠ 23-27, αλλαγές τόσο τεχνικές , όσο και δομικές, έχει ανοίξει.
Έχει ανοίξει πολύ – πολύ νωρίτερα απ΄ ότι κάποιοι περίμεναν. Και αυτό είναι αποτέλεσμα μιας πραγματικής ανάγκης. Αυτές τις ανάγκες ενστερνίζεται η ελληνική κυβέρνηση, τις στηρίζουμε και τις αναδεικνύουμε με κάθε τρόπο και σε κάθε επίπεδο στις συμμαχίες που έχουμε ή που δημιουργούμε.
Ερχόμαστε στις Βρυξέλλες σήμερα, μεταφέροντας την κραυγή αγωνίας των αγροτών μας, όχι μόνο των Ελλήνων αγροτών, των Ευρωπαίων αγροτών. Δουλεύουμε συντονισμένα, καταθέτουμε ολοκληρωμένες τεχνικές προτάσεις βελτίωσης της ΚΑΠ, αλλά δουλεύουμε μέσω των συμμαχιών που χτίζουμε και για δομικές αλλαγές .
Είμαστε αισιόδοξοι για το αποτέλεσμα».
Νωρίς το πρωί ο Έλληνας υπουργός μετείχε στη συνεδρίαση των Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος.
Αυτήν την ώρα μετέχει στο Συμβούλιο υπουργών όπου θα καταθέσει 19 προτάσεις για τεχνικές βελτιώσεις της ΚΑΠ, και στο διάλειμμα του Συμβουλίου θα συνεδριάσει με πρωτοβουλία της Ελλάδας η ομάδα των EUMED-9 (δεύτερη συνεδρίαση).
Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Λευτέρης Αυγενάκης, με επιστολή του στους θεσμικούς φορείς και τα κόμματα, ζητεί προτάσεις για δομικές αλλαγές στην ΚΑΠ.
Οι 19 προτάσεις της κυβέρνησης
– Διευκόλυνση της χρήσης δορυφορικών εικόνων καλής ποιότητας για την αποφυγή της ανάγκης επιτόπιων ελέγχων ή για την επανεξέταση των διαδικασιών ποιοτικών ελέγχων των συστημάτων ελέγχου μας για την αποφυγή της ανάγκης πολλαπλών επιτόπιων ελέγχων.
-Απλοποίηση των ελέγχων – Μείωση των απαραίτητων επιθεωρήσεων σε μία επίσκεψη ανά αγρόκτημα ετησίως.
-Αλλαγή της διάταξης για τον κανόνα αυτόματης αποδέσμευσης από Ν+2 σε Ν+3, όσον αφορά το ΕΓΤΑΑ (άρθρο 34 παρ. 1 του Καν. 2021/2116), όπως ίσχυε την προγραμματική περίοδο 2014-2022. Εναρμόνιση με τις διατάξεις που ισχύουν για όλα τα άλλα Επενδυτικά και Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για τα οποία εξακολουθεί να ισχύει ο κανόνας N+3 κατά την τρέχουσα περίοδο προγραμματισμού.
-Εναρμόνιση των διατάξεων σχετικά με την έναρξη ισχύος των προτάσεων τροποποίησης, για τις παρεμβάσεις του Πυλώνα Ι (ΕΓΤΕ) με τις ισχύουσες διατάξεις για τον Πυλώνα ΙΙ (ΕΓΤΑΑ). Η ισχύς των τροποποιήσεων από την ημερομηνία της επίσημης υποβολής τους στις υπηρεσίες της ΕΕ να εφαρμοστεί και για τον Πυλώνα Ι (ειδικά για τις κατηγορίες παρέμβασης του άρθρου 42 του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 (τομεακές παρεμβάσεις)).
-Δυνατότητα τροποποίησης στοιχείων του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ, μόνο με κοινοποίηση στην ΕΕ για ορισμένα θέματα για τα οποία θα υπάρξει προηγούμενη συμφωνία. Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα υποβολής τροποποίησης στο Στρατηγικό Σχέδιο της ΚΑΠ, χωρίς περιορισμούς ως προς τον αριθμό ανά έτος για την αντιμετώπιση τυχόν αναγκών που προκύπτουν κατά την εφαρμογή του. Επιπλέον, να εφαρμόζεται αναδρομικότητα για ορισμένες τροποποιήσεις ανάλογα με τη φύση των σχετικών παρεμβάσεων (άρθρο 119 παρ. 8 του Καν. (ΕΕ) 2021/2115).
-Περιορισμός των απαιτούμενων πληροφοριών στο προγραμματικό κείμενο του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ στα απολύτως απαραίτητα, λαμβάνοντας υπόψη ότι πρόκειται για κείμενο στρατηγικής και όχι για επιχειρησιακό κείμενο (Άρθρο 119 παρ. 7,9 και 12 Καν. (ΕΕ) 2021/2115) (Άρθρο 93 παρ. 1 και παρ. 3 Καν. (ΕΕ) 2021/2115) (Άρθρο 92 παρ. 2 Καν. (ΕΕ) 2021 /2115) (Άρθρο 95 παρ. 4 Καν. (ΕΕ) 2021/2115 (Άρθρο 98 παρ. 2 Καν. (ΕΕ) 2021/2115).
-Επανεξέταση της απαίτησης για υποχρεωτική συνοχή των παρεμβάσεων των Συνδεδεμένων Ενισχύσεων Εισοδήματος με την Οδηγία πλαίσιο για τα ύδατα (2021/2115/ΕΕ, άρθρο 109 παράγραφος 2 γ)) όσον αφορά την απλούστευση.
-Τροποποίηση των διατάξεων της διετούς ανασκόπησης επιδόσεων, προκειμένου να καλύψει το οικονομικό έτος 2026. Η ανοχή απόκλισης θα πρέπει να αυξηθεί από 25 σε 40% (2021/2115/ΕΕ, άρθρο 135(2)).
-Επιτάχυνση της διαπραγμάτευσης των τροποποιήσεων του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ, με τη σημαντική μείωση του χρόνου διαβούλευσης μεταξύ των επιτροπών και των επίσημων υπογραφών.
-Παρέκκλιση 12 μηνών από τα ακόλουθα Πρότυπα για την Καλή Γεωργική και Περιβαλλοντική Κατάσταση (ΚΓΠΚ): ΚΓΠΚ 5, ΚΓΠΚ 6, ΚΓΠΚ 7, ΚΓΠΚ 8 (2021/2115/ΕΕ, Παράρτημα III).
-Καμία υποχρέωση για έλεγχο υπό όρους για εκμεταλλεύσεις με μέγιστο μέγεθος εκμετάλλευσης έως 10 εκτάρια (2021/2116/ΕΕ, άρθρο 83).
-Ετήσια έκθεση – παράταση του χρόνου επεξεργασίας της ετήσιας έκθεσης, λαμβάνοντας υπόψη την απαραίτητη ανταλλαγή δεδομένων από διάφορους φορείς (διαχειριστική αρχή, οργανισμός πληρωμών, επιτροπή παρακολούθησης και φορέας πιστοποίησης) και την τεχνική και διοικητική πολυπλοκότητα του συστήματος.
-Ανασκόπηση των περιβαλλοντικών και κλιματικών απαιτήσεων και καθορισμός ρεαλιστικών προθεσμιών για την εφαρμογή τους. Ανάλυση των οικονομικών επιπτώσεων στον αγροτικό τομέα στην ΕΕ και υιοθέτηση πιθανών διορθώσεων σε αυτές τις νέες πολιτικές.
-Επιλογές απλοποιημένου κόστους – στην πολιτική συνοχής, έργα κάτω από ένα συγκεκριμένο ποσό υποχρεούνται να χρησιμοποιούν επιλογές απλοποιημένου κόστους. Για μέτρα εκτός ΟΣΔΕ, αυτή θα μπορούσε να είναι η επιλογή για την απλούστευση της εφαρμογής της πολιτικής.
-Αποσαφήνιση των προϋποθέσεων για την εφαρμογή της αρχής της αναλογικότητας για να διασφαλιστεί η αναλογία κόστους/αποτελεσματικότητας προσαρμοσμένης στις προκλήσεις. Πρόβλεψη για έλεγχο εγγράφων όταν προσφέρει επαρκή βαθμό βεβαιότητας ή ακόμη και περιορισμός του ελέγχου του αριθμού των ζώων μόνο σε βοήθεια σε συνδυασμό με την παραγωγή ζώων.
-Μείωση των περιπτώσεων που απαιτείται μεμονωμένο αίτημα για ανωτέρα βία, όταν οι φορείς ελέγχου διαθέτουν επίσημα στοιχεία, που αποδεικνύουν την εκδήλωση γεγονότος σε προσδιορισμένη γεωγραφική περιοχή. Για παράδειγμα ακραία καιρικά φαινόμενα ή πυρκαγιές.
-Ευελιξία για ανακατανομή αχρησιμοποίητων κονδυλίων, μεταξύ παρεμβάσεων με σωστή αιτιολόγηση.
-Ευελιξία για χρήση έως και 2% του προϋπολογισμού του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ.
-Ορισμός του εύρους θερμοκρασίας που αντιστοιχεί στη θερμοκρασία του λιώσιμου πάγου για τη διευκόλυνση του εμπορίου μεταξύ των κρατών μελών για αλιευτικά προϊόντα.