Χ. Μαμουλάκης στο “Π”: Η «εντολή» της ΝΔ για «θυσία» του Συντάγματος και της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Χ. Μαμουλάκης στο “Π”: Η «εντολή» της ΝΔ για «θυσία» του Συντάγματος και της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Του
ΧΑΡΗ ΜΑΜΟΥΛΑΚΗ
Τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ,
Βουλευτή Ηρακλείου, Πολιτικού Μηχανικού BEng MSc


Η σύσταση Ανώτατων Σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται. Η Ανώτατη Εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, με πλήρη αυτοδιοίκηση. Ιδεοληπτικές απόψεις του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ; Όχι. Ρητές διατυπώσεις του άρθρου 16 του Συντάγματος.

Διαβάζοντας τα συγκεκριμένα εδάφια, δεν τίθεται ζήτημα ερμηνείας. Δεν υπάρχουν πολλές ερμηνείες για τις λέξεις «απαγορεύεται» και «αποκλειστικά». Η όποια διαφορετική ερμηνεία συνιστά σαφή και πλήρη παράκαμψη των «ερμηνευομένων». Παράκαμψη του θεμελιώδους νόμου πάνω στον οποίο οφείλει να βασίζεται η νομοθεσία της χώρας. Βέβαια, η ΝΔ, που έχει διαχρονικά αποδείξει ότι με ευκολία παρακάμπτει… πράττει αναλόγως και στο ζήτημα της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Στο όχι πολύ μακρινό παρελθόν, τον Νοέμβριο του 2019, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ κατά τη συζήτηση επί των αναθεωρητικών διατάξεων του Συντάγματος υποστήριζαν με θέρμη την αναγκαιότητα τροποποίησης του άρθρου 16 προκειμένου ευθέως να ιδρύονται μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια. Μιλούσαν για χαμένη ευκαιρία! Και δεν ήταν η πρώτη φορά. Τώρα, το 2024, ξαφνικά το Σύνταγμα μπορεί να ερμηνευτεί διαφορετικά. Δεν τίθεται ζήτημα αναθεώρησης του επίμαχου άρθρου 16. Με έναν απλό νόμο και παρά τις ισχυρές αντιδράσεις της κοινωνίας και τις τεκμηριωμένες από έγκριτους πανεπιστημιακούς διαφορετικές απόψεις, η ΝΔ προχωράει στη νομοθέτηση της ίδρυσης και της λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων, όπως θέλει να τα παρουσιάσει. Πόσο λυπηρό οι επιχειρηματικοί όροι «δικαιόχρηση» («franchise»), «μητρική – θυγατρική», «υποκατάστημα» να κάνουν την εμφάνισή τους στον χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Αν όμως η ΝΔ επιμένει να εισάγει ή να μιλάει με επιχειρηματικούς όρους, ας παραθέσει στοιχεία για το πώς η στρατηγική της μεγιστοποιεί την απόδοση της επένδυσης που σωρευτικά έχει κάνει ο έλληνας φορολογούμενος στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Για τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ η Παιδεία συνιστά αδιαμφισβήτητα δημόσιο αγαθό και όχι εμπόρευμα.

Η ΝΔ επιλέγει να «θυσιάσει» το Σύνταγμα, τη Δημόσια Παιδεία, το μέλλον της ελεύθερης διαμόρφωσης κριτικών ιδεών στον βωμό του χρήματος. Δημιουργεί τους ευνοϊκούς εκείνους όρους εισόδου ιδιωτών επενδυτών στον χώρο της Παιδείας. Αρκεί να αναφερθεί ότι ως ελάχιστο όριο ίδρυσης των εν λόγω πανεπιστημίων τίθενται τα τρία τμήματα και οι τριάντα καθηγητές. Πρόκειται, δηλαδή, για πανεπιστήμια «ορόφου». Εκτός όμως από τα συμφέροντα των ιδιωτών, επιδιώκει να ικανοποιήσει και τους «πελάτες» που θα διαθέτουν την οικονομική επιφάνεια για την είσοδο στα ιδιωτικά πανεπιστήμια με την καταβολή της μικρότερης δυνατής προσπάθειας, διασφαλίζοντάς τους εκ παραλλήλου τα ίδια δικαιώματα, όπως έπραξε και με τα κολέγια, με τους αποφοίτους των δημόσιων κρατικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Οι πολίτες στο κράτος της ΝΔ δεν έχουν όλοι την ίδια αξία, τα ίδια δικαιώματα, τις ίδιες ευκαιρίες. Σε κάποιους πρέπει να στρώνεται ένας εύκολος δρόμος για να πετύχουν στόχους και όνειρα.

Η σκοπιμότητα αυτή του κυβερνητικού σχεδιασμού αξιολογείται κριτικά λαμβάνοντας υπόψη και τις διαχρονικά χαμηλές και κατά πολύ υπολειπόμενες του ευρωπαϊκού μέσου όρου (Ε-27) δαπάνες για την Παιδεία. Το 2023 αποτελούσαν μόλις το 2,71% του ΑΕΠ, όταν ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος ανερχόταν στο 4,8%. Τα δημόσια κρατικά πανεπιστήμια υποχρηματοδοτούνται, είναι υποστελεχωμένα, δεν διαθέτουν τον απαιτούμενο υλικοτεχνικό εξοπλισμό και τις υποδομές για να πετύχουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους. Παρ’ όλα αυτά, υπό τις αντίξοες αυτές συνθήκες, «ανθίζουν» στις διεθνείς κατατάξεις. Αντίστοιχα, διαπρέπουν οι φοιτητές και οι απόφοιτοι των δημόσιων κρατικών ελληνικών πανεπιστημίων. Σκεφτείτε πόσα θα μπορούσαν να πετύχουν αν στον δρόμο τους δεν συναντούσαν συνεχώς εμπόδια. Η ΝΔ γνωρίζει καλά την τακτική της υποβάθμισης, της απαξίωσης και κατόπιν της, ως εκ θαύματος, εξ ουρανού εισόδου των ιδιωτών, που έχουν τις «ικανότητες» να διαχειριστούν ζητήματα τα οποία εμπίπτουν στη σφαίρα των αρμοδιοτήτων του Δημοσίου. Τα παραδείγματα είναι πολλά. Η ΝΔ παίρνει αποφάσεις για «θυσίες» και στον τομέα της Παιδείας, με τις συνεπακόλουθες απώλειες να τις βιώνουν ακουσίως οι πολλοί για να επιτευχθούν οι στόχοι των λίγων!

Για τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, όπως το 2019, έτσι και τώρα, το Σύνταγμα είναι το Σύνταγμα και αλλάζει μόνο με συγκεκριμένες διαδικασίες. Είναι πάγια θέση μας η αύξηση της χρηματοδότησης ως ποσοστού του ΑΕΠ για τη Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία. Επίσης, όπως ανέφερε και ο πρόεδρός μας Στ. Κασσελάκης στο Περιφερειακό Συνέδριο Θεσσαλίας, που έλαβε χώρα στη Λάρισα, θα έπρεπε «να αναπτύξουμε τα διαμάντια-δημόσια πανεπιστήμια που έχουμε, να στηρίξουμε τα ξενόγλωσσα προγράμματα, να κάνουμε συμπράξεις με ξένα πανεπιστήμια».


ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Σχολιάστε εδώ