Θεανώ Φωτίου: Αντί να λάβει υπόψη της το ψήφισμα – κόλαφο του Ευρωκοινοβουλίου για το σκάνδαλο της ΕΥΠ και του predator, η κυβέρνηση δημιουργεί μια νέα ΕΥΠ κυβερνοσφάλειας
Μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου για την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας, η Θεανώ Φωτίου τόνισε:
Φέρνετε σκοπίμως το νομοσχέδιο με fast track διαδικασίες μέσα σε εκκωφαντική σιωπή από τα ΜΜΕ που ασχολούνται, γιατί δεν μπορούν να τα αγνοήσουν, με τα ύψιστα θέματα των αγροτικών και πανεκπαιδευτικών κινητοποιήσεων. Στο σημερινό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο ο κ. Πιερρακάκης θα πάρει την απάντηση από φοιτητές, εκπαιδευτικούς και πολίτες για το εκτρωματικό σχέδιό του να ιδρύσει ιδιωτικά Πανεπιστήμια με ψευτοακαδημαϊκές προϋποθέσεις. Προσβάλλει τη νοημοσύνη του ελληνικού λαού και τα ίδια τα δημόσια Πανεπιστήμια όταν δημιουργεί Πανεπιστήμια δύο ταχυτήτων, τα δημόσια, όπου οι μαθητές θα εισάγονται με υψηλότατες βάσεις και τα ιδιωτικά, όπου θα εισάγονται με ελάχιστη βάση το 9,5 ή το 10 ή τελείως ελεύθερα με το Διεθνές Απολυτήριο που δίνουν τα ακριβά ιδιωτικά λύκεια της χώρας.
Και είναι πράγματι ειρωνεία της τύχης να έρχεται για ψήφιση το Σ/Ν μια μέρα μετά το ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου κατά της κυβέρνησης Μητσοτάκη για κατάλυση του κράτους Δικαίου, μεταξύ άλλων με την εργαλειοποίηση «απειλών για την εθνική ασφάλεια» προκειμένου να παρακολουθεί ο Πρωθυπουργός με την ΕΥΠ και το Predator πολιτικούς αντιπάλους. Και ενώ το Ευρωκοινοβούλιο ζητεί να μην υπάγεται η ΕΥΠ στον άμεσο έλεγχο του Πρωθυπουργού, τώρα μπαίνει και η κυβερνοασφάλεια υπό τον απόλυτο έλεγχό του.
Το Νομικό Πρόσωπο Κυβερνοασφάλειας, που ιδρύεται ΔΕΝ είναι Εθνική Αρχή γιατί δεν είναι ανεξάρτητο. Περισσότερο μοιάζει με μια ΕΥΠ του κυβερνοχώρου. Δεν διοικείται από Διοικητικό Συμβούλιο αλλά από έναν Διοικητή που ορίζει το Υπουργικό Συμβούλιο χωρίς σύμφωνη γνώμη της Βουλής κι από δύο υποδιοικητές που ορίζει ο Υπουργός Ψηφιακής διακυβέρνησης. Ο Διοικητής είναι αρμόδιος για τα πάντα: από το σχεδιασμό, την κατανομή των θέσεων, έως τη συγκρότηση επιτροπών και ομάδων εργασίας, τη διαχείριση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και την ανάθεση σε τρίτους μελετών, έργων και υπηρεσιών, μάλλον με διαδικασίες απ’ ευθείας αναθέσεων. Τα προσόντα του, αντίθετα είναι πολύ υποβαθμισμένα, ενώ μπορεί να είναι απόστρατος αξιωματικών των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας. Μόνος στόχος: Η επιλογή ατόμου αρεστού στον Πρωθυπουργό.
Το έλλειμμα θεσμικού ελέγχου του Διοικητή και του φορέα προδιαγράφει ότι ο φορέας θα επιχειρεί για την ασφάλεια εις βάρος των συνταγματικών δικαιωμάτων, όπως άλλωστε εξέθεσαν και οι εκπρόσωποι των γνήσιων ανεξάρτητων Εθνικών Αρχών οι οποίοι διέψευσαν και τον Υπουργό όταν μίλησε για συνεργασία κατά τη διαβούλευση. Το νέο σχήμα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει κυβερνοεπιθέσεις και διαδικτυακό έγκλημα, ούτε να αποτρέψει συμβάντα όπως τα πρόσφατα με το πολύμηνο χακάρισμα των ΕΛΤΑ, τη διαρροή προσωπικών δεδομένων μαθητών, δασκάλων και καθηγητών κατά την τηλεκπαίδευση στην πανδημία, την κατά λάθος διαρροή στοιχείων φορολογουμένων από την ΑΑΔΕ. Και, βέβαια, τη μόλυνση με τον ιό του predator μέσω του της εφαρμογής emvolio.gov.gr!
Σκανδαλώδης είναι και η τροποποίηση της σύνθεσης της Επιτροπής για το Συντονισμό της Κυβερνοασφάλειας μεταξύ Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Σωμάτων ασφαλείας και ΕΥΠ, και η προσθήκη, στα δύο μέλη από την ΕΥΠ, της οποίας προΐσταται ο Πρωθυπουργός, 6ου μέλους, από τη Γενική Γραμματεία του Πρωθυπουργού!
Αναφερόμενη, τέλος, στα άρθρα που δίνουν επ’ αόριστον παράταση στην προθεσμία ολοκλήρωσης του νομικού Προσώπου «Ελληνικό Κτηματολόγιο» και στην ενσωμάτωση, σε αυτό, των Γραφείων Κτηματολογίων και των Υποθηκοφυλακείων της χώρας, με το προσωπικό τους και το αρχείο τους σε ψηφιακή μορφή, η βουλευτής επισήμανε: Υπάρχει μια τεράστια κωλυσιεργία υλοποίησης του νόμου κυβέρνησης Τσίπρα του 2018. Χαρακτηριστικό ότι μόλις το Σεπτέμβριο του 2023 ξεκίνησε η ψηφιοποίηση των αρχείων. Ενώ η αποψίλωση των κτηματολογικών γραφείων και υποθηκοφυλακείων από προσωπικό είναι ενδεικτική της διάθεσης της κυβέρνησης να απαξιώσει και εδώ τον δημόσιο τομέα, μη αναπληρώνοντας τις ελλείψεις, παρά το ότι σήμερα δε ισχύει πλέον ο μνημονιακός κανόνας κανόνα 1:5 Και κατέληξε ότι με αυτά τα δεδομένα η Νέα Αριστερά καταψηφίζει το Σ/Ν.
Ακολουθεί η πλήρης ομιλία:
ΟΜΙΛΙΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ Σ/Ν ΚΥΒΕΡΝΟΑΣΦΑΛΕΙΑ
Φέρνετε σήμερα ένα σημαντικό νομοσχέδιο για την κυβερνοασφάλεια με fast track διαδικασίες εν μέσω μίας εκκωφαντικής σιωπής όλων των ΜΜΕ που αναγκάζονται, βέβαια, αυτές τις μέρες να ασχολούνται με τον μεγάλο ξεσηκωμό αγροτών, φοιτητών και πανεπιστημιακών.
Είναι επιλογή σας να το κάνετε έτσι, για να μην πάρει είδηση η κοινωνία τί συμβαίνει. Στις 12 το μεσημέρι σήμερα, φοιτητές και πανεπιστημιακοί φορείς απαντούν μαζικά στην τρομοκράτηση και την ποινικοποίηση των πανεπιστημιακών αγώνων.
Χτες διάλεξε και ο κ. Πιερρακάκης να ανακοινώσει ένα αντισυνταγματικό νομοσχέδιο, την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων που ντύνει με ψευτοακαδημαϊκές προϋποθέσεις. Είναι ευθέως αντισυνταγματικό και θα καταπέσει στο ΣτΕ.
Δημιουργεί 2 κατηγορίες υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις: Για τους υποψηφίους στο Ελληνικό Δημόσιο πανεπιστημίου, πχ τις ιατρικές σχολές απαιτείται πολύ υψηλή Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, ένας Μέσος Όρος γύρω στο 18,5, ενώ για τις ιατρικές σχολές στα ιδιωτικά πανεπιστήμια απαιτείται ο Μέσος Όρος «πεδίου», δηλαδή 9,5-10. Το καλύτερο όμως είναι ότι όποιος έχει IB (International Baccalaureate) δεν χρειάζεται να δώσει εξετάσεις. Ποιοι δίνουν αυτό το απολυτήριο στην Ελλάδα; Τα «καλά» ιδιωτικά λύκεια και τα κολλέγια. Είναι ντροπή όσα εξαγγέλλονται. Προσβάλλουν και την νοημοσύνη μας αλλά και τα δημόσια Πανεπιστήμια με τις προϋποθέσεις της ψευδοακαδημαϊκότητας. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν θα εφαρμοστούν.
Το παρόν νομοσχέδιο διακρίνεται από τεράστια διάσταση ανάμεσα στις υποτιθέμενες προθέσεις του, και σε αυτά που πραγματικά ορίζει και προδιαγράφει. Διαπιστώνουμε δύο μείζονα προβλήματα: Την ίδρυση μιας κατ’ όνομα μόνον Εθνικής Αρχής και την κατάλυση, μέσω του σχήματος που συστήνεται, βασικών αρχών του κράτους δικαίου.
Και είναι πράγματι ειρωνεία, για να μην πω εκδίκηση της της τύχης, να το φέρνετε στην Ολομέλεια σήμερα, μια μέρα μετά την έγκριση, από το Ευρωκοινοβούλιο, του ψηφίσματος κατά της κυβέρνησης Μητσοτάκη για κατάλυση του κράτους Δικαίου με μια σειρά ενέργειες. Κυρίαρχη μεταξύ αυτών η εργαλειοποίηση «απειλών για την εθνική ασφάλεια» προκειμένου να παρακολουθεί ο Πρωθυπουργός με την ΕΥΠ και το Predator πολιτικούς αντιπάλους, συμπεριλαμβανομένων ευρωβουλευτών. Και τη στιγμή που το Ευρωκοινοβούλιο ζητά να αλλάξει η νομοθεσία που έθεσε την υπηρεσία πληροφοριών υπό τον άμεσο έλεγχο του Πρωθυπουργού, εσείς ζητάτε να βάλετε και την κυβερνοασφάλεια υπό τον απόλυτο έλεγχό του. Και εξηγούμαι:
Ιδρύετε μια κατ’ όνομα μόνον Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας. Διότι ούτε η δομή, ούτε η λειτουργία του Νομικού Προσώπου που δημιουργείτε έχει σχέση με αυτά μιας Εθνικής Αρχής που πρώτο χαρακτηριστικό της είναι η ανεξαρτησία. Εδώ έχουμε ένα ιδιότυπο σχήμα που προσιδιάζει περισσότερο σε μια κρατική υπηρεσία ασφαλείας στον κυβερνοχώρο. Μία ΕΥΠ δηλαδή στον κυβερνοχώρο.
Διότι δεν διοικείται από Διοικητικό Συμβούλιο αλλά από έναν Διοικητή που ορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο χωρίς να απαιτείται σύμφωνη γνώμη από τη Βουλή, όπως και για τους δύο υποδιοικητές, που ορίζονται από τον Υπουργό.
Ο διοικητής συγκεντρώνει όλη την εξουσία και τις αρμοδιότητες για τα πάντα εντός του φορέα. Tη συγκρότηση μόνιμων και έκτακτων επιτροπών και ομάδων εργασίας. Tην περιγραφή του αντικειμένου κάθε θέσης εργασίας. Την ανάθεση σε τρίτους από τον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα μελετών, έργων και υπηρεσιών. Τη σύνταξη της Ετήσιας Έκθεσης για τα πεπραγμένα, την οποία προβλέπει και η σχετική Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο κ. Υπουργός δεν απάντησε αν θα υποχρεούται να εφαρμόζει τη νομοθεσία περί δημοσίων έργων και υπηρεσιών, ειδικά διότι διαχειρίζεται μεγάλα κονδύλια, εθνικά και ευρωπαϊκά, ή αν θα την παρακάμπτει. Όπως μας έχει συνηθίσει η Κυβέρνηση της ΝΔ.
Όσο για τα προσόντα του πανίσχυρου Διοικητή, η απαράδεκτη υποβάθμιση των απαιτήσεων στο άρθρο 6 αν δεν είναι φωτογραφική, δημιουργεί όλα τα περιθώρια στον Πρωθυπουργό να επιλέγει τον άνθρωπο της εμπιστοσύνης του όπως έκανε με τον διοικητή της ΕΥΠ. Ο κ. Υπουργός μας είπε ότι το πρόβλημα είναι ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει πτυχίο στην κυβερνοασφάλεια και μόνον δύο μεταπτυχιακά, έτσι ο Διοικητής μπορεί να είναι εξειδικευμένος στην κυβερνοασφάλεια ή απλώς στην επιστήμη των υπολογιστών! Επίσης, διοικητής και υποδιοικητές μπορούν να τοποθετηθούν απόστρατοι αξιωματικοί των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας. Γενικά, το όλο σχήμα μοιάζει εκπληκτικά πολύ, για να είναι τυχαίο, με την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, και όχι με ένα Νομικό Πρόσωπο εποπτευόμενο από Υπουργείο.
Είναι προφανές ότι όλα τα παραπάνω δημιουργούν έλλειμμα θεσμικού ελέγχου, τόσο για τον Διοικητή, όσο και για τον φορέα που διοικεί. Επομένως, μετά και το ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου, έχουμε πολύ βάσιμες υπόνοιες ότι ο φορέας θα επιχειρεί για την ασφάλεια εις βάρος των δικαιωμάτων των πολιτών, όπως άλλωστε εξέθεσαν και οι εκπρόσωποι των γνήσιων ανεξάρτητων Εθνικών Αρχών στην ακρόαση φορέων. Οι συγκεκριμένοι μάλιστα, δήλωσαν ότι το σχήμα που νομοθετείτε έχει σοβαρές επικαλύψεις αρμοδιοτήτων με τις Εθνικές Ανεξάρτητες Αρχές και δεν μπορεί να συνεργαστεί με αυτές επί ίσοις όροις.
Με αυτό τον τρόπο παραβιάζονται τα δικαιώματα των άρθρων 9 του Συντάγματος για την προστασία του ιδιωτικού βίου και 9Α για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, το άρθρο 5 για το δικαίωμα της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας και 5Α για το δικαίωμα συμμετοχής στην κοινωνία της πληροφορίας.
Βέβαια, στην κατ’ άρθρον συζήτηση ο κ. Υπουργός μας είπε ότι η δημιουργία μιας μη Ανεξάρτητης Αρχής ήταν συνειδητή επιλογή, γιατί δεν προστατεύει δικαιώματα, και ότι οι κυβερνοεπιθέσεις δεν έχουν να κάνουν με τα προσωπικά δεδομένα, παρά μόνο αν αυτά διαρρεύσουν λόγω προβλημάτων στα συστήματα! Μα ακριβώς για προστασία και από τέτοια ενδεχόμενα χρειάζεται η κυβερνοασφάλεια!
Ο κ. Υπουργός τόνισε ότι ο νέος φορέας είναι αναβάθμιση της Γενικής Δ/νσης Κυβερνοασφάλειας του Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης, απόλυτα απαραίτητη λόγω των καινούργιων δεδομένων στον καινούργιο ψηφιακό κόσμο, παρόλο που, όπως εξέθεσαν οι εκπρόσωποί τους η Διεύθυνση, αρχικά, και στη συνέχεια η Γενική Διεύθυνση έκαναν το έργο αυτό με απόλυτη επιτυχία. Αυτό δεν είναι αληθές.
Προφανώς χρειαζόταν η αναβάθμιση της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης η όποια όμως είχε τεράστιες αποτυχίες –και όχι επιτυχίες όπως διατείνεστε- τα περασμένα χρόνια: Το πολύμηνο χακάρισμα των ΕΛΤΑ, η διαρροή προσωπικών δεδομένων μαθητών, δασκάλων και καθηγητών κατά την τηλεκπαίδευση στην πανδημία, η κατά λάθος διαρροή στοιχείων φορολογουμένων από την ΑΑΔΕ. Για να μην αναφέρω για τη μόλυνση των κινητών τηλεφώνων με τον ιό του predator μέσω του κυβερνητικού καυχήματος, της εφαρμογής emvolio.gov.gr!
Διαφωνούμε όμως κάθετα ότι αυτή η αναβάθμιση επιτυγχάνεται με την κρατική υπηρεσία κυβερνοασφάλειας στα οργανωτικά και λειτουργικά πρότυπα της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών και ότι ο νέος φορέας μπορεί να μας εξασφαλίσει από πιθανές κυβερνοεπιθέσεις και διαδικτυακά εγκλήματα.
Όσο για την ανάγκη συμπόρευσης με την καλή ευρωπαϊκή πρακτική, αυτό δεν ισχύει και το ξέρετε, γιατί δεν υπάρχει ενιαία πρακτική. Τα διάφορα κράτη μέλη έχουν όντως διακριτό φορέα κυβερνοασφάλειας όχι όμως υποχρεωτικά της ίδιας μορφής με αυτόν που εσείς προτείνετε. Για παράδειγμα στη Μεγάλη Βρετανία είναι υπό τον έλεγχο της Βουλής, ο Ομοσπονδιακός φορέας της Γερμανίας είναι Ανεξάρτητη Αρχή, ενώ στην Ισπανία νομικό πρόσωπο υπό το Υπουργείο Ψηφιακότητας και το Υπουργείο Εσωτερικών με διοικητικό όμως συμβούλιο με συμμετοχή εκπροσώπων δημόσιων φορέων.
Επικαλείστε διαρκώς την προσεχή εναρμόνιση του Εθνικού μας Δικαίου τον επόμενο Οκτώβριο, καταληκτική ημερομηνία για την εναρμόνιση με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/25/55, την επονομαζόμενη και NIS 2. Γιατί όμως δεν φροντίσατε, όπως άλλες χώρες, για την ενσωμάτωση της Οδηγίας νωρίτερα, και την παραπέμπετε για τον επόμενο Οκτώβριο, που είναι η καταληκτική ημερομηνία ενσωμάτωσής της; Και γιατί δεν φροντίσατε στη συνέχεια να φέρετε στη Βουλή ένα νόμο για μια Εθνική Αρχή που να ενσωματώνει και αυτή όλες τις νέες απαιτήσεις; Και εδώ θα ήθελα να επισημάνω ότι όλα τα στοιχεία που μας παραθέτετε για τους κινδύνους και το έγκλημα στον κυβερνοχώρο αφορούν το σύνολο της υφηλίου και δεν υπάρχει καμία αναφορά στην ελληνική πραγματικότητα.
Μας είπατε επίσης ότι η νέα Εθνική Αρχή διασφαλίζει την ερευνητική και ακαδημαϊκή συνεργασία, ενώ ο κ. Υπουργός τόνισε ότι με χαρά θα συνεργάζεται με όλους τους φορείς, όπως έκανε άλλωστε και στο στάδιο της διαβούλευσης. Μόνο που κατά την ακρόαση φορέων οι εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής κοινότητας και των ανεξάρτητων Αρχών δήλωσαν το αντίθετο, την απουσία κάθε συνεργασίας σε αυτό το στάδιο επεξεργασίας του νομοσχεδίου.
Η συγκρότηση της Επιτροπής Συντονισμού για θέματα Κυβερνοασφάλειας είναι εξοργιστική. Ένας από το Υπ. Ψηφιακής Πολιτικής, ένας από το Υπ. Εθνικής Άμυνας, ένας από το Υπ. Προστασίας του Πολίτη και δύο της ΕΥΠ, και, για να μην ξεφύγει κανείς από το επιτελικό κράτος, μπαίνει και ένας από το Γραφείο Πρωθυπουργού. Είμαστε σίγουροι ότι αν δεν είχε προηγηθεί το φιάσκο της ΕΥΠ θα την είχε πάρει και αυτή την αρχή υπό την άμεση εποπτεία του και δεν θα χρειάζονταν τώρα η δημιουργία αυτής της ψευδεπίγραφης αρχής με τους διάφορους φερετζέδες του σχετικού άρθρου.
Δεν θα σταθώ ιδιαίτερα στα άρθρα του δεύτερου μέρους που αφορούν στη διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής και διαχείρισης των φακέλων υποψηφιότητας δορυφορικών δικτύων σε τροχιακές θέσεις και συσχετισμένες ζώνες συχνοτήτων.
Τελειώνοντας θα αναφερθώ στα άρθρα που αφορούν στην ολοκλήρωση του νομικού Προσώπου «Ελληνικό Κτηματολόγιο» και στην ενσωμάτωση, σε αυτό, των Γραφείων Κτηματολογίων και των Υποθηκοφυλακείων της χώρας, με το προσωπικό τους και το αρχείο τους σε ψηφιακή μορφή έως τις 17/1/24. Φέρνετε στο νομοσχέδιο διατάξεις για επ’ αόριστον παράταση αυτής της προθεσμίας, αλλά και σοβαρές αλλαγές στον τρόπο ψηφιοποίησης των αρχείων που πρόσφατα ορίσατε και η οποία ξεκίνησε μόλις πριν 5 μήνες, το Σεπτέμβριο του 2023. Αυτό δείχνει ότι, για άλλη μια φορά, έχετε κωλυσιεργήσει τρομερά στην εφαρμογή νόμων της κυβέρνησης Τσίπρα, ακόμη κι όταν η αναγκαιότητά τους και η αποτελεσματικότητά τους είναι δεδομένες. Και είμαστε επιφυλακτικοί ως προς την ασφάλεια της μεταφοράς πολύτιμων και ευαίσθητων παλαιών συμβολαιογραφικών εγγράφων σε ιδιωτικούς χώρους και της αποκόλλησής τους από τους τόμους για την ψηφιοποίηση. Η αποψίλωση, δε, των υποθηκοφυλακείων και των κτηματολογικών γραφείων από προσωπικό, που χρησιμοποιείται ως δικαιολογία για τη διαδικασία αυτή, είναι απόρροια της πολιτικής σας στη γενικότερη απαξίωση του δημόσιου τομέα και την αποφυγή νέων προσλήψεων, ακόμη και σήμερα που πλέον δεν είμαστε υποχρεωμένοι στην τήρηση του κανόνα 1:5 των μνημονιακών χρόνων.
Καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο. Για την τροπολογία θα αναφερθώ αργότερα.