Ευάγ. Ματσούκης στο “Π”: Να ιδρυθεί υφυπουργείο Οδικής Ασφάλειας
Έχει ξεπεράσει κάθε όριο η κατάσταση με τα τροχαία δυστυχήματα
Του
ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΜΑΤΣΟΥΚΗ
Καθηγητή Πανεπιστημίου,
Δρος Συγκοινωνιολόγου
Η μαύρη λίστα των θυμάτων από τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα συνεχίζει, δυστυχώς, να μεγαλώνει και το 2024. Με διαφορά μόλις λίγων ωρών, από το βράδυ της Τρίτης 23/1 έως τα ξημερώματα της Τετάρτης 24/1, σημειώθηκαν δύο νέα τροχαία μέσα στον αστικό ιστό, στο λεκανοπέδιο, με συνολικά τέσσερις νέους ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο.
Συγκεκριμένα, θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε στην παραλιακή στη Βουλιαγμένη λίγο μετά τις 23:00 της 23ης Ιανουαρίου, στο οποίο ενεπλάκησαν τρία οχήματα, που μετά τη σύγκρουση μετατράπηκαν σε άμορφες μάζες σιδερικών. Έχασαν τη ζωή τους δύο νέοι άνθρωποι και άλλοι δύο τραυματίστηκαν σοβαρά. Το ένα όχημα, αυτό που εξετράπη της πορείας του, κινούνταν με μεγάλη ταχύτητα, τουλάχιστον 180 χιλιομέτρων την ώρα.
Το σημείο του τροχαίου δυστυχήματος στην παραλιακή βρίσκεται στα 200 μέτρα από το σημείο όπου έγιναν τα τροχαία του Τζώρτζη Μονογυιού και του Mad Clip, με πιθανολογούμενο αίτιο της τραγικής κατάληξης και στις τρεις περιπτώσεις την έλλειψη μπαριέρας στη μεσαία διαχωριστική νησίδα.
Λίγες ώρες αργότερα, τα ξημερώματα της Τετάρτης 24 Ιανουαρίου, σημειώθηκε σοβαρό τροχαίο στο κέντρο της Αθήνας. Συγκεκριμένα, μια μοτοσικλέτα εξετράπη της πορείας της στην οδό Πατησίων, στη συμβολή με την οδό Πανεπιστημίου, και χτύπησε με δύναμη πάνω στο πεζοδρόμιο. Από το τροχαίο έχασαν τη ζωή τους οι δύο αναβάτες της μοτοσικλέτας.
H Oδική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΟΔΟΜΕΛ, έτος ίδρυσης 1955) σε ανακοίνωσή της επισημαίνει τα εξής:
Η ιστορία επαναλαμβάνεται για άλλη μια φορά, επισυμβαίνουν θανατηφόρα δυστυχήματα στον αστικό ιστό –επί του προκειμένου στο λεκανοπέδιο–, τα οποία, όπως έχουμε επανειλημμένα επισημάνει, διαφέρουν σημαντικά από αυτά σε αυτοκινητοδρόμους ή σε αγροτικούς δρόμους. Εδώ το 40% των δυστυχημάτων αναφέρεται σε νέα άτομα, ηλικίας 18 έως 40 ετών, σε συνδυασμό με υψηλές ταχύτητες, ενώ ένα εξίσου μεγάλο ποσοστό, 45%, περιλαμβάνει μοτοσικλέτες ή πεζούς.
Η ΟΔΟΜΕΛ καταγγέλλει για άλλη μια φορά την αβελτηρία των υπεύθυνων φορέων να προχωρήσουν σε ουσιαστικές ενέργειες για την οδική ασφάλεια.
Τι πρέπει να γίνει, λοιπόν;
– Να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι από πλευράς Τροχαίας / Αστυνομίας. Οι έλεγχοι αυτοί πρέπει να είναι ευρύτεροι και να περιλαμβάνουν: 1) αλκοτέστ, ναρκοτέστ σε εναλλασσόμενα σημεία και ώρες / ημέρες, 2) παράβαση ΚΟΚ λόγω κινητού, ακαταλληλότητας υπερήλικων οδηγών, συμπεριφοράς «κάγκουρα», 3) ακατάλληλα συντηρημένα οχήματα.
– Να μπουν, επιτέλους, κάμερες στην παραλιακή λεωφόρο και στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, που έχουν μετατραπεί εδώ και χρόνια σε πίστες αγώνων.
– Να μπουν κάμερες και στους άλλους αυτοκινητοδρόμους του λεκανοπεδίου, κάθε 100 μέτρα, με καταγραφή 24 ώρες το 24ωρο, 365 ημέρες τον χρόνο, με χρέωση του προστίμου απευθείας στον ΑΦΜ του ιδιοκτήτη.
– Να προστεθούν στηθαία ασφαλείας (μπαριέρες) στις μεσαίες διαχωριστικές νησίδες των δρόμων αυτών, παρακάμπτοντας τα δήθεν νομικής φύσεως εμπόδια για το θέμα αυτό.
– Να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά και να παταχθεί η διαφθορά στις εξετάσεις απόκτησης διπλωμάτων οδήγησης.
– Να μπουν κάμερες και στα αυτοκίνητα των εξετάσεων για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης.
– Να υπάρχει αυστηρός έλεγχος και στις εξετάσεις για την απόκτηση διπλώματος μοτοσικλέτας.
Γενικότερα:
– Να διδάσκεται στα σχολεία η κυκλοφοριακή αγωγή.
– Να δημιουργηθούν χώροι πίστας, με κατάλληλες προδιαγραφές, σε επιλεγμένες θέσεις και περιοχές.
– Να συμπεριληφθούν στις προτεραιότητες της Πολιτείας και της κυβέρνησης η οδηγική παιδεία και ασφάλεια.
– Να ιδρυθεί άμεσα υφυπουργείο Oδικής Ασφάλειας.
Δυστυχώς, η οδική ασφάλεια σήμερα κινείται σε αχαρτογράφητα νερά, χωρίς ξεκάθαρη στρατηγική, στόχους και όραμα, ενώ η Πολιτεία επαναπαύεται στη δήθεν μείωση κάποιων δεικτών, που όμως δεν σχετίζεται ούτε με την οδηγική συμπεριφορά ούτε με τα απαιτούμενα έργα οδικών υποδομών (κάμερες, στηθαία κ.λπ.), τα οποία εξακολουθούν να είναι ελλειμματικά.